Rijschool Walcheren
kiest voor Seat
UA/fc Eerste Citroën DS4
bij Van Fraassen
Citroën
DS4 gooit het over andere boeg
Volkswagen Crafter
goedkoper in prijslijst
Ze zullen wel opvallen, die twee speedblauwe
SEATS van rijschool Walcheren met de opval
lende belettering en dat is ook de bedoeling.
Rob Strating
Walcheren
Jolanda de Nooijer en Teddy van Nielen zijn al
lebei afkomstig van een andere rijschool en heb
ben jarenlange ervaring opgedaan. Jolanda de
Nooijer: "We liepen tegen allerlei ergernissen
aan en waren het absoluut niet eens met de ma
nier waarop men bij die andere rijschool met de
leerlingen omging. We zagen daar geen toekomst
meer in en hebben besloten om voor onszelf te
beginnen. Op 1 maart is de Rijschool Walche
ren gestart. Bij ons staat de leerling voorop en
hij of zij zal nooit zomaar een nummer zijn. We
geven onze leerlingen de speciale aandacht waar
ze recht op hebben. We geven op een moderne
en aangename wijze les met veel geduld en met
een persoonlijke aandacht. We werken met een
overzichtelijk instructieboek waarin alle examen
onderdelen met uitleg staan vermeld."
SEAT Ibiza 1.2 TDI Ecomotive
De vraag waarom Jolanda en Teddy voor SEAT
hebben gekozen, wordt duidelijk als ik Teddy
van Nielen interview: "Ik rijd m'n hele leven al
SEAT, want ik heb vroeger bij Melse gewerkt.
We hebben bewust voor de 1.2 TDI Ecomotive
gekozen, want de driecilinder diesel is ongeloof
lijk zuinig. Hij heeft 75 pk en een koppel van
180 Nm tussen de 1500 en de 3250 toeren,per
minuut. Binnen de bebouwde kom rijdt hij 1 op
20, maar daar buiten is het heel goed mogelijk
dat hij tegen de 1 op 30 loopt.
We hebben het meteen al erg druk, want ik heb
met mijn Ibiza in drie weken al 5000 kilome
ter afgelegd. We komen op jaarbasis wel aan de
60.000 kilometer. Onze lestijden zijn 50 minu
ten, maar we maken nogal eens wat blokuren."
Beide instructeurs vinden het omgaan met zoveel
verschillende mensen erg leuk. "We hebben zelfs
een leerling uit Hong Kong" vertelt Jolanda.
woensdag 1 juni 2011 - pagina 29
De ATC, de Vereniging voor Automobieltech
nici in Zeeland een lezingavond over de Ci-
troëns C-Zero en de spiksplinternieuwe DS4.
Rob Strating
Goes
De lezing afgelopen donderdag werd verzorgd
door Hans Heukers, trainer techniek voor Ci
troën Nederland en hij kon rekenen op een volle
zaal. De avond was georganiseerd door chef
werkplaats,Hans Vermeulen die goede contacten
heeft met Citroën Nederland.
De C-Zero is een volledig elektrisch aangedreven
auto, voorzien van een elektromotor (synchroon
met een permanente magneet) met een vermo
gen van 47 kW/ 64 pk ECE bij 3000 tot 6000
toeren/min en een maximaal koppel van 180 Nm
tussen de 0 en de 2000 toeren/min.
De motor wordt gevoed door de modernste lithi-
umion accu's die middenin de auto zijn geplaatst.
De heer Heukers had een interessant verhaal
waarbij hij de nieuwste technieken in de C-Zero
belichtte, evenals de veiligheidsvoorschriften
voor het personeel in de werkplaats.
Hoewel de DS4 pas medio juni aan het publiek
voorgesteld gaat worden, had Hans Vermeulen
voor deze bijzondere avond beslag weten te leg
gen op de allereerste DS4 in Nederland en dat
mag best bijzonder genoemd worden.
Citroën heeft met de introductie van de kleinere
DS3 de magische letters DS van stal gehaald,
maar daarmee houdt elke vergelijking met de
legendarische DS op. Zowel de DS3, de DS4 en
straks de DS5 zijn auto's die op de gewone mo
dellen baseren. Dat het Franse merk een goede
gok heeft gemaakt, blijkt wel door het geweldige
succes dat de DS3 doormaakt: er werden er al
90.000 verkocht.
De DS4 bij Van Fraassen was de meest luxueuze
en krachtige uitvoering en dat was goed te zien.
Zijn stoere uitstraling dankt hij aan zijn agres
sieve neus en de coupé-achtige vorm van het
koetswerk. Ik voorspel ook deze DS4 een gou
den toekomst.
oiTF-*o£nfselec:ij
CITROEN
C-ZERO
Citroën breidt haar
DS-reeks uit met
de DS4, die op
dezelfde basis staat
als de C4. De auto
heeft een uiterlijk
dat een verrassende
mix vormt van een
coupé, hatchback en
SUV. Zo zitten de
portiergrepen achter
in de ruitomlijsting
en kunnen de ruiten
in de achterpor
tier vanwege de
specifieke vorm niet omlaag.
Het standaard interieur heeft
hetzelfde dashboard als de
C4, maar wie kiest voor het
meest uitgebreide leerpakket
krijgt een versie die volledig
is overtrokken. Daarbij hoort
ook een bijzonder patroon
op de stoelen die de DS4
naar een aanzienlijk hoger en
exclusief niveau tillen.
We reden de nieuweling met
de 200 pk sterke 1.6 liter ben
zinemotor en in de krachtigste
dieselvariant. Mede dankzij
de 18 en 19 inch lichtmetalen
wielen komt de auto rede
lijk sportief over, maar blijft
tegelijk comfortabel. Waar
de vormgeving en inrichting
duidelijk afwijkend zijn, is het
rijgedrag niet veel anders dan
de C4. Natuurlijk is er voor
een andere afstemming van
vering, demping en besturing
gekozen, maar omdat de DS4
juist een hogere auto is, wordt
bijvoorbeeld niet het sportieve
niveau van de DS3 geëve
naard. De bagageruimte heeft
een redelijke inhoud van 385
liter en kan worden uitgebreid
tot 1.021 liter.
Het programma start met de
120 pk sterke 1.6 VTi waarna
de turboversie volgt met 156
of 200 pk. Naast de 2 liter
HDi (163 pk) is erook een
1.6 E-HDi, die vanwege zijn
C02-uitstoot van 114 g/km
in aanmerking komt voor 20
procent bijtelling. De prijslijst
begint bij 23.940 euro voor de
VTi 120 Chic. Dieselen kan
vanaf 28.890 euro.
De totale lengte van de vaste productielijnen is 11 kilometer.
In 33 maanden heeft Ford in
Keulen een miljoen Fiesta's
gebouwd. Toevallig of niet
maar de mijlpaal valt samen
met twee andere verjaardagen:
deze maand 35 jaar geleden
kwam de eerste generatie van
de Ford Fiesta in Duitsland
op de markt en 80 jaar geleden
rolde de eerste auto in Keulen
van de band, een Ford Model
A.
De in Keulen gebouwde Fie
sta's worden naar 71 verschil
lende landen geëxporteerd.
Belangrijke markten zijn
onder meer Groot-Brittannië,
Frankrijk, Turkije en Rusland,
maar de Fiesta wordt ook ver
kocht aan verder weg gelegen
markten, zoals Mozambique,
Marokko, Brunei en zelfs Ta
hiti. De huidige Fiesta wordt
sinds 2008 gebouwd in Keulen
en rolt sinds 2009 ook van de
band in het Spaanse Valencia.
De assemblagehal van de Ford
fabriek in Keulen is in totaal
14.000 vierkante meter groot
en in 2010 bedroeg het pro
ductievolume 391.439 auto's.
Een bijzondere verschijning is de Citroën DS4 beslist.
De nieuwe Crafter heeft het familiegezicht van' Volkswagen.
Volkswagen levert de
nieuwe Crafter vanaf
19.700 euro. Daarmee is
de nieuweling 350 euro
goedkoper in aanschaf dan
een vergelijkbare versie uit
het oude leveringsprogram
ma. Vergeleken met zijn
voorganger is de grootste
bedrijfswagen van Volkswa
gen tot maar liefst 33 procent
zuiniger. Dit leidt tot een verla
ging van onderhoudskosten en
reduceert de bedrijfskosten tot
wel 25 procent. Het maximale
laadvermogen is daarentegen
met tien procent (100 kg)
toegenomen.