Rijschool Walcheren kiest voor Seat UA/fc Eerste Citroën DS4 bij Van Fraassen Citroën DS4 gooit het over andere boeg Volkswagen Crafter goedkoper in prijslijst Ze zullen wel opvallen, die twee speedblauwe SEATS van rijschool Walcheren met de opval lende belettering en dat is ook de bedoeling. Rob Strating Walcheren Jolanda de Nooijer en Teddy van Nielen zijn al lebei afkomstig van een andere rijschool en heb ben jarenlange ervaring opgedaan. Jolanda de Nooijer: "We liepen tegen allerlei ergernissen aan en waren het absoluut niet eens met de ma nier waarop men bij die andere rijschool met de leerlingen omging. We zagen daar geen toekomst meer in en hebben besloten om voor onszelf te beginnen. Op 1 maart is de Rijschool Walche ren gestart. Bij ons staat de leerling voorop en hij of zij zal nooit zomaar een nummer zijn. We geven onze leerlingen de speciale aandacht waar ze recht op hebben. We geven op een moderne en aangename wijze les met veel geduld en met een persoonlijke aandacht. We werken met een overzichtelijk instructieboek waarin alle examen onderdelen met uitleg staan vermeld." SEAT Ibiza 1.2 TDI Ecomotive De vraag waarom Jolanda en Teddy voor SEAT hebben gekozen, wordt duidelijk als ik Teddy van Nielen interview: "Ik rijd m'n hele leven al SEAT, want ik heb vroeger bij Melse gewerkt. We hebben bewust voor de 1.2 TDI Ecomotive gekozen, want de driecilinder diesel is ongeloof lijk zuinig. Hij heeft 75 pk en een koppel van 180 Nm tussen de 1500 en de 3250 toeren,per minuut. Binnen de bebouwde kom rijdt hij 1 op 20, maar daar buiten is het heel goed mogelijk dat hij tegen de 1 op 30 loopt. We hebben het meteen al erg druk, want ik heb met mijn Ibiza in drie weken al 5000 kilome ter afgelegd. We komen op jaarbasis wel aan de 60.000 kilometer. Onze lestijden zijn 50 minu ten, maar we maken nogal eens wat blokuren." Beide instructeurs vinden het omgaan met zoveel verschillende mensen erg leuk. "We hebben zelfs een leerling uit Hong Kong" vertelt Jolanda. woensdag 1 juni 2011 - pagina 29 De ATC, de Vereniging voor Automobieltech nici in Zeeland een lezingavond over de Ci- troëns C-Zero en de spiksplinternieuwe DS4. Rob Strating Goes De lezing afgelopen donderdag werd verzorgd door Hans Heukers, trainer techniek voor Ci troën Nederland en hij kon rekenen op een volle zaal. De avond was georganiseerd door chef werkplaats,Hans Vermeulen die goede contacten heeft met Citroën Nederland. De C-Zero is een volledig elektrisch aangedreven auto, voorzien van een elektromotor (synchroon met een permanente magneet) met een vermo gen van 47 kW/ 64 pk ECE bij 3000 tot 6000 toeren/min en een maximaal koppel van 180 Nm tussen de 0 en de 2000 toeren/min. De motor wordt gevoed door de modernste lithi- umion accu's die middenin de auto zijn geplaatst. De heer Heukers had een interessant verhaal waarbij hij de nieuwste technieken in de C-Zero belichtte, evenals de veiligheidsvoorschriften voor het personeel in de werkplaats. Hoewel de DS4 pas medio juni aan het publiek voorgesteld gaat worden, had Hans Vermeulen voor deze bijzondere avond beslag weten te leg gen op de allereerste DS4 in Nederland en dat mag best bijzonder genoemd worden. Citroën heeft met de introductie van de kleinere DS3 de magische letters DS van stal gehaald, maar daarmee houdt elke vergelijking met de legendarische DS op. Zowel de DS3, de DS4 en straks de DS5 zijn auto's die op de gewone mo dellen baseren. Dat het Franse merk een goede gok heeft gemaakt, blijkt wel door het geweldige succes dat de DS3 doormaakt: er werden er al 90.000 verkocht. De DS4 bij Van Fraassen was de meest luxueuze en krachtige uitvoering en dat was goed te zien. Zijn stoere uitstraling dankt hij aan zijn agres sieve neus en de coupé-achtige vorm van het koetswerk. Ik voorspel ook deze DS4 een gou den toekomst. oiTF-*o£nfselec:ij CITROEN C-ZERO Citroën breidt haar DS-reeks uit met de DS4, die op dezelfde basis staat als de C4. De auto heeft een uiterlijk dat een verrassende mix vormt van een coupé, hatchback en SUV. Zo zitten de portiergrepen achter in de ruitomlijsting en kunnen de ruiten in de achterpor tier vanwege de specifieke vorm niet omlaag. Het standaard interieur heeft hetzelfde dashboard als de C4, maar wie kiest voor het meest uitgebreide leerpakket krijgt een versie die volledig is overtrokken. Daarbij hoort ook een bijzonder patroon op de stoelen die de DS4 naar een aanzienlijk hoger en exclusief niveau tillen. We reden de nieuweling met de 200 pk sterke 1.6 liter ben zinemotor en in de krachtigste dieselvariant. Mede dankzij de 18 en 19 inch lichtmetalen wielen komt de auto rede lijk sportief over, maar blijft tegelijk comfortabel. Waar de vormgeving en inrichting duidelijk afwijkend zijn, is het rijgedrag niet veel anders dan de C4. Natuurlijk is er voor een andere afstemming van vering, demping en besturing gekozen, maar omdat de DS4 juist een hogere auto is, wordt bijvoorbeeld niet het sportieve niveau van de DS3 geëve naard. De bagageruimte heeft een redelijke inhoud van 385 liter en kan worden uitgebreid tot 1.021 liter. Het programma start met de 120 pk sterke 1.6 VTi waarna de turboversie volgt met 156 of 200 pk. Naast de 2 liter HDi (163 pk) is erook een 1.6 E-HDi, die vanwege zijn C02-uitstoot van 114 g/km in aanmerking komt voor 20 procent bijtelling. De prijslijst begint bij 23.940 euro voor de VTi 120 Chic. Dieselen kan vanaf 28.890 euro. De totale lengte van de vaste productielijnen is 11 kilometer. In 33 maanden heeft Ford in Keulen een miljoen Fiesta's gebouwd. Toevallig of niet maar de mijlpaal valt samen met twee andere verjaardagen: deze maand 35 jaar geleden kwam de eerste generatie van de Ford Fiesta in Duitsland op de markt en 80 jaar geleden rolde de eerste auto in Keulen van de band, een Ford Model A. De in Keulen gebouwde Fie sta's worden naar 71 verschil lende landen geëxporteerd. Belangrijke markten zijn onder meer Groot-Brittannië, Frankrijk, Turkije en Rusland, maar de Fiesta wordt ook ver kocht aan verder weg gelegen markten, zoals Mozambique, Marokko, Brunei en zelfs Ta hiti. De huidige Fiesta wordt sinds 2008 gebouwd in Keulen en rolt sinds 2009 ook van de band in het Spaanse Valencia. De assemblagehal van de Ford fabriek in Keulen is in totaal 14.000 vierkante meter groot en in 2010 bedroeg het pro ductievolume 391.439 auto's. Een bijzondere verschijning is de Citroën DS4 beslist. De nieuwe Crafter heeft het familiegezicht van' Volkswagen. Volkswagen levert de nieuwe Crafter vanaf 19.700 euro. Daarmee is de nieuweling 350 euro goedkoper in aanschaf dan een vergelijkbare versie uit het oude leveringsprogram ma. Vergeleken met zijn voorganger is de grootste bedrijfswagen van Volkswa gen tot maar liefst 33 procent zuiniger. Dit leidt tot een verla ging van onderhoudskosten en reduceert de bedrijfskosten tot wel 25 procent. Het maximale laadvermogen is daarentegen met tien procent (100 kg) toegenomen.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2011 | | pagina 29