Mezeepes cis ?so
Sport Wellness
De tweede oplage van de vier-
deurs coupé van Mercedes ver
rast door zijn extravagante design
en de 12 beschermengeltjes.
We brachten met hem het test-
weekend door in Val d'Arimont
bij Malmédy in de Ardennen.
Rob Strating
Goes
Op de IAA in Frankfurt in de herfst
van 2003 stond de eerste CLS als
concept te pronken in het Merce-
desgebouw. Iedereen mocht op hem
stemmen: wel of niet doorgaan met
de ontwikkeling. Ik heb wel 5 keer
gestemd...Het idee van een 4-deurs
coupé was van Rover met zijn P5 in
1962. Mercedes waagde die stap weer
en het design verleidde 170.000 kopers
in de eerste 7 jaar van zijn bestaan.
Inmiddels hebben vele automobielfa
brieken het idee op hun eigen wijze ge
kopieerd. Mercedes is met de tweede
generatie dus lang niet meer de enige
en moet met de nieuweling een felle
strijd gaan leveren met de concurren
tie.
Vloeiend lijnenspel
Vanwege onze vakantie naar Toscane
in oktober, kon ik niet naar de Parijse
autosalon, waar de nieuwe CLS het
daglicht aanschouwde. Ergens in de
Apennijnen stond ik ineens oog in oog
met een rode CLS uit Stuttgart. Een
betere kennismaking dan in het wild
in een mooie omgeving bestaat niet.
De tweede ervaring die ik met hem
had was door de grote coupé met de
hand te wassen voor de fotosessie in
het prachtige park Val d'Arimont. De
zwarte testauto zag namelijk helemaal
groen van het stuifmeel in het warme
voorjaar. Als je een auto met de hand
wast, voel je de heerlijke vormen onder
je handen.
Daar is de opvallende grille in SLS-stijl
die wordt omsloten door de hightech
LED verlichting, heel bijzonder en in
novatief! Van de zijkant bekeken is er
de gespannen dakboog die het vloei
end lijnenspel van zijn aangezette flan
ken onderstreeptDesignchef Gordon
Wagener gaf hem ook de heuppartij
van de E-Klasse mee, waarop de CLS
trouwens baseert. Bij de relatief lage
zijruiten valt bij geopende portieren
op dat ze geen omlijsting hebben.
Schuin van achteren bekeken komt zijn
chocoladezijde het best tot zijn recht,
want de ver in de flanken doorlopende
achterlichten zijn een opvallend ken
merk waarmee hij zich allesbehalve
schuchter presenteert. De grote licht
metalen wielen, 255/35 R19 voor en
285/30 R19 achter, draaien naadloos
in de decent uitgeklopte wielkasten.
Wellness
Het blijft niet alleen bij uiterlijk
schoon, het interieur werd ten op
zichte van zijn voorganger flink afge
stoft en de reis naar de Hoge Venen
wordt dankzij een aantal aangename
verwenopties een plezierige aangele
genheid. De CLS beschikt over vier
uitstekend gevormde stoelen die al
in de basis overal de steun bieden die
nodig is voor ontspannend reizen. De
voorstoelen kunnen niet alleen ver
warmd worden, maar ventileren ook
bij warm weer. Bovendien beschikken
ze over een massagefunctie, zodat het
wellnessweekend in het vakantiepark
tijdens de heen -en terugreis wordt ge
accentueerd. Wie achterin meereist,
ervaart het absoluut niet als een straf,
want daar bevinden zich twee separate
fauteuils die kunnen concurreren met
de voorstoelen. Dankzij de standaard
aanwezige Isofix aansluiting heeft
kleinzoon Toon het naast zijn moeder
geweldig naar zijn zin.
Het dashboardlandschap bestaat uit
gestikt nappaleder, evenals het multi
functionele stuurwiel en de rest van het
interieur. Deze heerlijkheden behoren
bij het optionele AMG sportpakket.
Leer, aluminium, geborsteld RVS en
zwarte pianolak wisselen elkaar har
monisch af.
Mijn geachte lezers die wel eens met
een 7 maanden oude baby onderweg
zijn geweest, weten hoeveel bagage je
moet meenemen voor zo'n weekend.
Welnu: de 520 liter kofferruimte slikt
moeiteloos de kinderwagen en de be
nodigde koffers!
Reiswagen
In het vooronder zoemt een 3.5 liter
V6 met 306 raspaarden. Deze fijne
benzinemotor is gekoppeld aan een 7-
traps automaat die de coupé aandrijft
via diens achterwielen. Als je zou wil
len spurt de 1748 kg zware CLS in 6,4
seconden naar de honderd en is hij bij
250 km/h op de Duitse snelweg af
gegrendeld. Wij verkiezen echter een
comfortabele reis die wordt gegaran
deerd door de Airmatic, een geavan
ceerde luchtvering die via een instelling
ook sportief kan worden ingesteld.
Bij een proefrit in de Ardennen met
steile klimmetjes heb ik dat uitgepro
luoensdag 1 juni 2011 - pagina 21
O
beerd en doet hij de term 'Sport' van
de titel eer aan. In de bergen gebruik
ik ook de schakelpeddels aan het stuur
om herri manueel op toeren te hou
den.
Terug naar de reiswagen: het wellness-
gevoel van het aangename interieur zet
zich tijdens het rijden voort, want bij
130 km/h noteren we slechts 66 Db,
waarmee wordt bewezen dat de wind
nauwelijks vat heeft op het gewelfde
koetswerk. Dankzij de zogenaamde
Blue Efficiency technologie verbruikt
de V6 20 procent minder dan zijn
voorganger en kon ik over het gehele
weekend een gemiddeld verbruik van
1 op 14,7 noteren!
Dat we veilig onderweg zijn, leidt geen
twijfel: de 12 elektronische kabouter
tjes van de dode hoekassistent tot en
met de adaptieve cruisecontrol, doen
hun werk feilloos.
Val d'Arimont
Voormalig Mercedesdealer Richard
Vervaet uit Terneuzen heeft zijn ba
kens verzet en bestiert samen met zijn
vrouw Annemarie een prachtig vakan
tiepark gelegen in het idyllische Val v'
d'Arimont op 3 km afstand van Mal
médy. De natuur en de rust overheer
sen in het park waar zich 36 chalets,
een hotel en een restaurant bevinden.
Allerlei genoegens, zoals een overdekt
zwembad, een buitenbad, tennisbanen,
een minigolfbaan en vele andere zaken
voor vrijetijdsbesteding maken het ver
blijf in de weelderige vallei bijzonder
aangenaam. Richard en Annemarie
poseren graag bij de CLS, evenals mijn
vrouw Maya, dochter Jet en natuurlijk
kleinzoon Toon.
CLS+
Twee benzinemotoren, de geteste CLS
350 en de CLS 500 (V8, 408 pk) en
twee commonraildiesels completeren
het gamma: de CLS 250 CDI met een
4 cilinder die 204 pk/en 500 Nm levert
en de CLS 350 CDI, een V6 met 265
pk en 620 Nm.
De basisprijs van de testauto is 76.900
euro en daarmee kan hij met opgehe
ven hoofd de concurrentie aan!
Richard en Annemarie poseren graag bij de CLS, evenals mijn dochter Jet en natuurlijk kleinzoon Toon.