Mezeepes cis ?so Sport Wellness De tweede oplage van de vier- deurs coupé van Mercedes ver rast door zijn extravagante design en de 12 beschermengeltjes. We brachten met hem het test- weekend door in Val d'Arimont bij Malmédy in de Ardennen. Rob Strating Goes Op de IAA in Frankfurt in de herfst van 2003 stond de eerste CLS als concept te pronken in het Merce- desgebouw. Iedereen mocht op hem stemmen: wel of niet doorgaan met de ontwikkeling. Ik heb wel 5 keer gestemd...Het idee van een 4-deurs coupé was van Rover met zijn P5 in 1962. Mercedes waagde die stap weer en het design verleidde 170.000 kopers in de eerste 7 jaar van zijn bestaan. Inmiddels hebben vele automobielfa brieken het idee op hun eigen wijze ge kopieerd. Mercedes is met de tweede generatie dus lang niet meer de enige en moet met de nieuweling een felle strijd gaan leveren met de concurren tie. Vloeiend lijnenspel Vanwege onze vakantie naar Toscane in oktober, kon ik niet naar de Parijse autosalon, waar de nieuwe CLS het daglicht aanschouwde. Ergens in de Apennijnen stond ik ineens oog in oog met een rode CLS uit Stuttgart. Een betere kennismaking dan in het wild in een mooie omgeving bestaat niet. De tweede ervaring die ik met hem had was door de grote coupé met de hand te wassen voor de fotosessie in het prachtige park Val d'Arimont. De zwarte testauto zag namelijk helemaal groen van het stuifmeel in het warme voorjaar. Als je een auto met de hand wast, voel je de heerlijke vormen onder je handen. Daar is de opvallende grille in SLS-stijl die wordt omsloten door de hightech LED verlichting, heel bijzonder en in novatief! Van de zijkant bekeken is er de gespannen dakboog die het vloei end lijnenspel van zijn aangezette flan ken onderstreeptDesignchef Gordon Wagener gaf hem ook de heuppartij van de E-Klasse mee, waarop de CLS trouwens baseert. Bij de relatief lage zijruiten valt bij geopende portieren op dat ze geen omlijsting hebben. Schuin van achteren bekeken komt zijn chocoladezijde het best tot zijn recht, want de ver in de flanken doorlopende achterlichten zijn een opvallend ken merk waarmee hij zich allesbehalve schuchter presenteert. De grote licht metalen wielen, 255/35 R19 voor en 285/30 R19 achter, draaien naadloos in de decent uitgeklopte wielkasten. Wellness Het blijft niet alleen bij uiterlijk schoon, het interieur werd ten op zichte van zijn voorganger flink afge stoft en de reis naar de Hoge Venen wordt dankzij een aantal aangename verwenopties een plezierige aangele genheid. De CLS beschikt over vier uitstekend gevormde stoelen die al in de basis overal de steun bieden die nodig is voor ontspannend reizen. De voorstoelen kunnen niet alleen ver warmd worden, maar ventileren ook bij warm weer. Bovendien beschikken ze over een massagefunctie, zodat het wellnessweekend in het vakantiepark tijdens de heen -en terugreis wordt ge accentueerd. Wie achterin meereist, ervaart het absoluut niet als een straf, want daar bevinden zich twee separate fauteuils die kunnen concurreren met de voorstoelen. Dankzij de standaard aanwezige Isofix aansluiting heeft kleinzoon Toon het naast zijn moeder geweldig naar zijn zin. Het dashboardlandschap bestaat uit gestikt nappaleder, evenals het multi functionele stuurwiel en de rest van het interieur. Deze heerlijkheden behoren bij het optionele AMG sportpakket. Leer, aluminium, geborsteld RVS en zwarte pianolak wisselen elkaar har monisch af. Mijn geachte lezers die wel eens met een 7 maanden oude baby onderweg zijn geweest, weten hoeveel bagage je moet meenemen voor zo'n weekend. Welnu: de 520 liter kofferruimte slikt moeiteloos de kinderwagen en de be nodigde koffers! Reiswagen In het vooronder zoemt een 3.5 liter V6 met 306 raspaarden. Deze fijne benzinemotor is gekoppeld aan een 7- traps automaat die de coupé aandrijft via diens achterwielen. Als je zou wil len spurt de 1748 kg zware CLS in 6,4 seconden naar de honderd en is hij bij 250 km/h op de Duitse snelweg af gegrendeld. Wij verkiezen echter een comfortabele reis die wordt gegaran deerd door de Airmatic, een geavan ceerde luchtvering die via een instelling ook sportief kan worden ingesteld. Bij een proefrit in de Ardennen met steile klimmetjes heb ik dat uitgepro luoensdag 1 juni 2011 - pagina 21 O beerd en doet hij de term 'Sport' van de titel eer aan. In de bergen gebruik ik ook de schakelpeddels aan het stuur om herri manueel op toeren te hou den. Terug naar de reiswagen: het wellness- gevoel van het aangename interieur zet zich tijdens het rijden voort, want bij 130 km/h noteren we slechts 66 Db, waarmee wordt bewezen dat de wind nauwelijks vat heeft op het gewelfde koetswerk. Dankzij de zogenaamde Blue Efficiency technologie verbruikt de V6 20 procent minder dan zijn voorganger en kon ik over het gehele weekend een gemiddeld verbruik van 1 op 14,7 noteren! Dat we veilig onderweg zijn, leidt geen twijfel: de 12 elektronische kabouter tjes van de dode hoekassistent tot en met de adaptieve cruisecontrol, doen hun werk feilloos. Val d'Arimont Voormalig Mercedesdealer Richard Vervaet uit Terneuzen heeft zijn ba kens verzet en bestiert samen met zijn vrouw Annemarie een prachtig vakan tiepark gelegen in het idyllische Val v' d'Arimont op 3 km afstand van Mal médy. De natuur en de rust overheer sen in het park waar zich 36 chalets, een hotel en een restaurant bevinden. Allerlei genoegens, zoals een overdekt zwembad, een buitenbad, tennisbanen, een minigolfbaan en vele andere zaken voor vrijetijdsbesteding maken het ver blijf in de weelderige vallei bijzonder aangenaam. Richard en Annemarie poseren graag bij de CLS, evenals mijn vrouw Maya, dochter Jet en natuurlijk kleinzoon Toon. CLS+ Twee benzinemotoren, de geteste CLS 350 en de CLS 500 (V8, 408 pk) en twee commonraildiesels completeren het gamma: de CLS 250 CDI met een 4 cilinder die 204 pk/en 500 Nm levert en de CLS 350 CDI, een V6 met 265 pk en 620 Nm. De basisprijs van de testauto is 76.900 euro en daarmee kan hij met opgehe ven hoofd de concurrentie aan! Richard en Annemarie poseren graag bij de CLS, evenals mijn dochter Jet en natuurlijk kleinzoon Toon.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2011 | | pagina 21