Honda,
the power of dreams
OUfcMMA Kiwanis oldtimerrit
aan 'd'n overkant'
Subaru Fitness
Check mét wedstrijd
woensdag 18 mei 2011 - pagina 31
Voor de tweede keer was ik op
de Honda Academy in Erlensee
bij Frankfurt. Dit keer om alle
Hondaproducten uit te testen.
Zo reed ik reed met de splinter
nieuwe Accord 2.2 i-DTEC Type
S: een regelrechte sensatie!
Rob Strating
Erlensee
Honda is de grootste producent van
motoren ter wereld. Het onvoorstel
baar grote gamma bevat automobielen,
motorfietsen, quads, buitenboordmo
toren, grasmaaiers, generatoren, aggre
gaten, converters en vliegtuigen.
Vlakbij Frankfurt in Erlensee heeft
Honda eind 2009 de Honda Academy
gebouwd, een seminar- en trainings
centrum voor allerlei doelgroepen.
Eind februari was ik daar ter gelegen
heid van de introductie van de Honda
Jazz Hybrid en nu dus om kennis te
maken met alle producten die het Ja
panse bedrijf in huis heeft.
Nieuwsgierig zijn, innovatievermogen
en oog voor detail waren bijzondere
eigenschappen van oprichter Soichiro
Honda. Hij beleefde het grootste ple
zier aan ongewone en verrassende
technische oplossingen. Hij verzon ook
de slogan van zijn merk: 'the power of
dreams.'
Asimo
We maakten tijdens de persconferentie
kennis met ASIMO, de meest geavan
ceerde mensachtige robot ter wereld,
een bijzonder verrassend stukje high
tech. Hij geeft je een hand, hij praat,
onthoudt je naam, loopt de trap op en
af, voetbalt en brengt je een kop kof
fie. Je zou werkelijk denken dat er een
klein Japannertje in zit, maar niets is
minder waar.
FCX Clarity
Voor het eerst in mijn automobiele
loopbaan reed ik met de Honda FCX
Clarity, een volledig elektrische auto
die waterstof moet tanken. In een
energiecentrale in de auto wordt de
waterstof omgezet in elektriciteit. Een
paar dingen vielen me onmiddellijk op:
de geluidloze motor die hoogstens aan
het gezoem van een trein doet denken
en ten tweede zijn ongelooflijke koppel.
Hij heeft een actieradius van 460 kilo
meter en ook op de Autobahn vlakbij
de Academy, doet hij niet onder voor
zijn grote benzine -en dieselbroers.
Stille kracht
Honda bracht in 2004 voor het eerst
een dieselmotor uit. Het typeert het
merk dat die machine meteen zo goed
was. Ik herinner me dat journalisten
een aantal willekeurige Accords met
de 2.2 liter 140 pk commonraildiesel
in het vooronder mochten uitkiezen op
het grote verzamelterrein in Gent. Men
moest de auto inrijden naar Hamburg.
Daar werd een rollbar ingebouwd en
vervolgens reed men 24 uur zo hard
mogelijk. Het resultaat mocht er zijn:
men kwam aan een gemiddelde van
203 km/h! De laatste proef bestond
uit een zuinigheidsrit met diezelfde wa
gens: Hamburg - Baden Baden. Met
een spreekwoordelijke spons op het
gaspedaal kwam men aan een waarde
van boven de 1 op 20.
Bij de allernieuwste uitvoering is de
cilinderinhoud van 2.2 liter gebleven,
maar inmiddels beschikt de Accord
over 180 pk en een koppel van 380
Nm. De hostesses van de Academy
gaven me de sleutel van één van de
benzine-uitvoeringen, omdat de die
sels volgens hen aan het rijden waren.
Na een paar kilometer viel me op dat
de Accord onderin zo hard trok en ik
vermoedde een nieuwe benzinemotor
met een turbo. Ik stopte ter controle
en ontdekte dat ik met de 2.2 i-DTEC
Type S onderweg was! Inderdaad,
die 180 pk commonraildiesel! Op het
verkeerde been gezet door de hostess,
maar een geweldig compliment voor
de Hondatechnici! Ik rijd met heel veel
auto's, maar deze Accord is absoluut de
stilste diesel ter wereld. Er zijn benzi
nemotoren die meer lawaai maken.
Natuurlijk de Autobahn op en ervaren
dat hij in 8,5 seconden naar de hon
derd accelereert en op z'n sloffen zijn
top van 220 km/h haalt. Bij dit soort
snelheden ligt hij als en blok op de
weg en hij blijft heerlijk comfortabel.
Ik fotografeerde hem in een passende
omgeving.
De rest van de dag hebben we op ge
paste wijze doorgebracht: gras gemaaid
met een Honda zitmaaier, met een
quad gestunt in het terrein, een zuinig
heidstest uitgevoerd met een Insight en
een Jazz Hybrid en op de Main gevaren
met een 150 pk buitenboordmotor. Ik
heb alle rijbewijzen, behalve die voor
een motorfiets, dus heb ik de ervaring
met die vervoermiddelen aan anderen
overgelaten.
Op de persconferentie hoorde ik dat
formule 1 coureur Jenson Button vijf
nieuwe Honda vliegtuigen heeft ge
kocht. De 'power of dreams' in wer
kelijkheid!
De jaarlijkse oldtimerrit van Kiwanisclub
Goes-De Bevelanden werd afgelopen zater
dag in West Zeeuws-Vlaanderen verreden.
Rob Strating
Het geld dat Kiwanis serviceclubs inzamelen,
wordt altijd aan kinderen besteed. Dit jaar ging
het sponsorgeld dat werd opgehaald met adver
tenties in het programmaboekje aan goede kin
derdoelen. Zo werd de Stichting Sawasdee, die
scholen sticht in Cambodja gesteund, evenals het
ziekenhuis van kinderarts Piet de Haas in Tan
zania. Ook de stichting Flo4Kids mocht op de
steun van de serviceclub rekenen. Een groot deel
van de advertenties in het programmaboekje was
afkomstig van de Goese merkendealers, waarvan
sommige ook prachtige prijzen ter beschikking
gesteld hadden.
Vele klassiekers en oldtimers worden tenslotte
bij de merkendealers onderhouden. Vaak heb
ben die technici in de werkplaats die zich hebben
gespecialiseerd in klassiekers en oldtimers.
De rit startte bij restaurant De Braakman en
de lunch was in de Toversluis in Sluis. Heel bij
zonder was op deze stralende dag de Panorama-
weg bij Breskens; een buitendijkse weg met een
prachtig uitzicht op de Vlissingse boulevard. Ik
fotografeerde daar de schitterende Renault Mo-
nasix uit 1930 van Gilles Anfray uit Schore. Uit
dezelfde periode stamden de Fords A van de he
ren Allwijn, van Weele en Boogaard uit Krab-
bendijke.
De belangstelling voor de ruim 80 klassiekers
en oldtimers was enorm. Er reden naast deze
Renault heel wat beauty's mee. Zo was de Aston
Martin DB5 uit 1964 van de heer Hamelink een
absolute eyecatcher. De heel bijzondere Engelse
Gran Turismo was namelijk voorzien van een
Italiaanse Touringcarrosserie die volledig uit
aluminium bestaat.
De verscheidenheid van automobielen typeert de
jaarlijks terugkerende Kiwanisrit. De bijzonder
geslaagde editie 2011eindigde bij het landbouw-
mechanisatiebedrijf Vervaet in Biervliet.
De zomer komt eraan! Voor velen betekent
dat met de auto erop uit, misschien wel met
de caravan! Een weekendje naar de Arden
nen, een paar weken naar Spanje of zelfs
een wekenlange zwerftocht door Europa.
Voor wie Subaru rijdt is dit héél herkenbaar.
Vrijheid op wielen noemt de Subaru-dea-
ler dat, maar dan wel met de kwaliteit en
veiligheid van 4 (aangedreven) wielen. En
dat is precies waar Subaru voor staat!
Door onze redactie
Goes
"We willen graag weten of de auto fit genoeg is
voor deze reizen en daarom nodigen wij onze
klanten uit voor de Subaru Fitness check." Aldus
Reinaldo van Gessel, technisch Subaruspecia-
list bij Subaru-dealer AutoVermeulen in Goes.
"Door onze jarenlange ervaring met het merk
Subaru weten wij dat de Subaru-rijder vaak in
tensief gebruik maakt van diens auto, vaak in
combinatie met een zware caravan. Om ervoor te
zorgen dat ook deze vakantie weer onvergetelijk
wordt, checken wij graag nog even de "fitheid"
van de auto."
Jean-Paul Vermeulen vult'•aan: "Normaal ge
sproken kost zo'n check 19,50 euro maar wij
voeren 'm gratis uit. We doen immers graag iets
extra's voor onze klanten. Een zorgeloze vakantie
voor de Zeeuwse Subaru-rijders, daar doen we
het voor. We vragen er echter wel iets voor terug,
namelijk de mooiste vakantiefoto, vanzelfspre
kend met diens Subaru in de hoofdrol."
Vakantiefoto-wedstrijd
Klanten van AutoV ermeulen kunnen hun mooi
ste Subaru- vakantiefoto sturen naar
info@autovermeulen.nl. Hiermee maken zij
kans op een complete wellness behandeling voor
hun auto ter waarde van bijna 200 euro. Alle in
formatie over deze actie staat op
www.autovermeulen.nl