Honda, the power of dreams OUfcMMA Kiwanis oldtimerrit aan 'd'n overkant' Subaru Fitness Check mét wedstrijd woensdag 18 mei 2011 - pagina 31 Voor de tweede keer was ik op de Honda Academy in Erlensee bij Frankfurt. Dit keer om alle Hondaproducten uit te testen. Zo reed ik reed met de splinter nieuwe Accord 2.2 i-DTEC Type S: een regelrechte sensatie! Rob Strating Erlensee Honda is de grootste producent van motoren ter wereld. Het onvoorstel baar grote gamma bevat automobielen, motorfietsen, quads, buitenboordmo toren, grasmaaiers, generatoren, aggre gaten, converters en vliegtuigen. Vlakbij Frankfurt in Erlensee heeft Honda eind 2009 de Honda Academy gebouwd, een seminar- en trainings centrum voor allerlei doelgroepen. Eind februari was ik daar ter gelegen heid van de introductie van de Honda Jazz Hybrid en nu dus om kennis te maken met alle producten die het Ja panse bedrijf in huis heeft. Nieuwsgierig zijn, innovatievermogen en oog voor detail waren bijzondere eigenschappen van oprichter Soichiro Honda. Hij beleefde het grootste ple zier aan ongewone en verrassende technische oplossingen. Hij verzon ook de slogan van zijn merk: 'the power of dreams.' Asimo We maakten tijdens de persconferentie kennis met ASIMO, de meest geavan ceerde mensachtige robot ter wereld, een bijzonder verrassend stukje high tech. Hij geeft je een hand, hij praat, onthoudt je naam, loopt de trap op en af, voetbalt en brengt je een kop kof fie. Je zou werkelijk denken dat er een klein Japannertje in zit, maar niets is minder waar. FCX Clarity Voor het eerst in mijn automobiele loopbaan reed ik met de Honda FCX Clarity, een volledig elektrische auto die waterstof moet tanken. In een energiecentrale in de auto wordt de waterstof omgezet in elektriciteit. Een paar dingen vielen me onmiddellijk op: de geluidloze motor die hoogstens aan het gezoem van een trein doet denken en ten tweede zijn ongelooflijke koppel. Hij heeft een actieradius van 460 kilo meter en ook op de Autobahn vlakbij de Academy, doet hij niet onder voor zijn grote benzine -en dieselbroers. Stille kracht Honda bracht in 2004 voor het eerst een dieselmotor uit. Het typeert het merk dat die machine meteen zo goed was. Ik herinner me dat journalisten een aantal willekeurige Accords met de 2.2 liter 140 pk commonraildiesel in het vooronder mochten uitkiezen op het grote verzamelterrein in Gent. Men moest de auto inrijden naar Hamburg. Daar werd een rollbar ingebouwd en vervolgens reed men 24 uur zo hard mogelijk. Het resultaat mocht er zijn: men kwam aan een gemiddelde van 203 km/h! De laatste proef bestond uit een zuinigheidsrit met diezelfde wa gens: Hamburg - Baden Baden. Met een spreekwoordelijke spons op het gaspedaal kwam men aan een waarde van boven de 1 op 20. Bij de allernieuwste uitvoering is de cilinderinhoud van 2.2 liter gebleven, maar inmiddels beschikt de Accord over 180 pk en een koppel van 380 Nm. De hostesses van de Academy gaven me de sleutel van één van de benzine-uitvoeringen, omdat de die sels volgens hen aan het rijden waren. Na een paar kilometer viel me op dat de Accord onderin zo hard trok en ik vermoedde een nieuwe benzinemotor met een turbo. Ik stopte ter controle en ontdekte dat ik met de 2.2 i-DTEC Type S onderweg was! Inderdaad, die 180 pk commonraildiesel! Op het verkeerde been gezet door de hostess, maar een geweldig compliment voor de Hondatechnici! Ik rijd met heel veel auto's, maar deze Accord is absoluut de stilste diesel ter wereld. Er zijn benzi nemotoren die meer lawaai maken. Natuurlijk de Autobahn op en ervaren dat hij in 8,5 seconden naar de hon derd accelereert en op z'n sloffen zijn top van 220 km/h haalt. Bij dit soort snelheden ligt hij als en blok op de weg en hij blijft heerlijk comfortabel. Ik fotografeerde hem in een passende omgeving. De rest van de dag hebben we op ge paste wijze doorgebracht: gras gemaaid met een Honda zitmaaier, met een quad gestunt in het terrein, een zuinig heidstest uitgevoerd met een Insight en een Jazz Hybrid en op de Main gevaren met een 150 pk buitenboordmotor. Ik heb alle rijbewijzen, behalve die voor een motorfiets, dus heb ik de ervaring met die vervoermiddelen aan anderen overgelaten. Op de persconferentie hoorde ik dat formule 1 coureur Jenson Button vijf nieuwe Honda vliegtuigen heeft ge kocht. De 'power of dreams' in wer kelijkheid! De jaarlijkse oldtimerrit van Kiwanisclub Goes-De Bevelanden werd afgelopen zater dag in West Zeeuws-Vlaanderen verreden. Rob Strating Het geld dat Kiwanis serviceclubs inzamelen, wordt altijd aan kinderen besteed. Dit jaar ging het sponsorgeld dat werd opgehaald met adver tenties in het programmaboekje aan goede kin derdoelen. Zo werd de Stichting Sawasdee, die scholen sticht in Cambodja gesteund, evenals het ziekenhuis van kinderarts Piet de Haas in Tan zania. Ook de stichting Flo4Kids mocht op de steun van de serviceclub rekenen. Een groot deel van de advertenties in het programmaboekje was afkomstig van de Goese merkendealers, waarvan sommige ook prachtige prijzen ter beschikking gesteld hadden. Vele klassiekers en oldtimers worden tenslotte bij de merkendealers onderhouden. Vaak heb ben die technici in de werkplaats die zich hebben gespecialiseerd in klassiekers en oldtimers. De rit startte bij restaurant De Braakman en de lunch was in de Toversluis in Sluis. Heel bij zonder was op deze stralende dag de Panorama- weg bij Breskens; een buitendijkse weg met een prachtig uitzicht op de Vlissingse boulevard. Ik fotografeerde daar de schitterende Renault Mo- nasix uit 1930 van Gilles Anfray uit Schore. Uit dezelfde periode stamden de Fords A van de he ren Allwijn, van Weele en Boogaard uit Krab- bendijke. De belangstelling voor de ruim 80 klassiekers en oldtimers was enorm. Er reden naast deze Renault heel wat beauty's mee. Zo was de Aston Martin DB5 uit 1964 van de heer Hamelink een absolute eyecatcher. De heel bijzondere Engelse Gran Turismo was namelijk voorzien van een Italiaanse Touringcarrosserie die volledig uit aluminium bestaat. De verscheidenheid van automobielen typeert de jaarlijks terugkerende Kiwanisrit. De bijzonder geslaagde editie 2011eindigde bij het landbouw- mechanisatiebedrijf Vervaet in Biervliet. De zomer komt eraan! Voor velen betekent dat met de auto erop uit, misschien wel met de caravan! Een weekendje naar de Arden nen, een paar weken naar Spanje of zelfs een wekenlange zwerftocht door Europa. Voor wie Subaru rijdt is dit héél herkenbaar. Vrijheid op wielen noemt de Subaru-dea- ler dat, maar dan wel met de kwaliteit en veiligheid van 4 (aangedreven) wielen. En dat is precies waar Subaru voor staat! Door onze redactie Goes "We willen graag weten of de auto fit genoeg is voor deze reizen en daarom nodigen wij onze klanten uit voor de Subaru Fitness check." Aldus Reinaldo van Gessel, technisch Subaruspecia- list bij Subaru-dealer AutoVermeulen in Goes. "Door onze jarenlange ervaring met het merk Subaru weten wij dat de Subaru-rijder vaak in tensief gebruik maakt van diens auto, vaak in combinatie met een zware caravan. Om ervoor te zorgen dat ook deze vakantie weer onvergetelijk wordt, checken wij graag nog even de "fitheid" van de auto." Jean-Paul Vermeulen vult'•aan: "Normaal ge sproken kost zo'n check 19,50 euro maar wij voeren 'm gratis uit. We doen immers graag iets extra's voor onze klanten. Een zorgeloze vakantie voor de Zeeuwse Subaru-rijders, daar doen we het voor. We vragen er echter wel iets voor terug, namelijk de mooiste vakantiefoto, vanzelfspre kend met diens Subaru in de hoofdrol." Vakantiefoto-wedstrijd Klanten van AutoV ermeulen kunnen hun mooi ste Subaru- vakantiefoto sturen naar info@autovermeulen.nl. Hiermee maken zij kans op een complete wellness behandeling voor hun auto ter waarde van bijna 200 euro. Alle in formatie over deze actie staat op www.autovermeulen.nl

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2011 | | pagina 31