BLAUW GERUITE KIEL VLISSINGEN nieuws en informatiepagina voor de inwoners van de gemeente vlissingen TSJDCAPSULE BEGRAVEN OP TERREIN BESTEVAER VERGADERINGEN GAAT DE BIBLIOTHEEK SLUITEN? GEMEENTE LOST ZWERFAFVAL ONDERGRONDS OP EXTRA RONDLEIDINGEN DOK VAN PERRV GEMEENTE WOENSDAG 18 MEI 2011 Redactie: afdeling Communicatie postbus 3000, 4380 GV Vlissingen telefoon: (0118) 487000 communicatie@vlissingen.nl www.vlissingen.nl Fotografie: Ruben Oreel, gemeente Vlissingen Stadhuis Vlissingen Aanvang: 19.30 uur Commissie Algemeen bestuur Donderdag 19 mei 2011 Agenda 1. Opening en vaststellen van de agenda 2. Vragen 3. Raadsvoorstellen 3.1 Jaarrekening 2010 3.2 Accountantsverslag 2010 3.3 Papierloos vergaderen gemeenteraad en commissies 3.4 Aanpassing financiële verordening ex artikel 212 Gemeentewet 3.5 C02 neutraal onderzoek 3.6 Rapport rekenkamer commissie 'Als raad aan het roer' 3.7 Evaluatie van de subsidieverlening in de periode 2009-2010 4. Rondvraag 5. Sluiting www.vlissingen.nl/ gemeenteraad Wethouder Piet Polderman en directeur AM Zeeland Gino van Dries- sche hebben woensdagmiddag 11 mei de tijdcapsule op het terrein van plan Bestevaér begraven. In de capsule zitten boodschappen voor de Vlissingers van de toekomst. Ze gaan over de ontwikkeling en de plannen voor het Scheldeterrein en de gemeente Vlissingen anno nu. Anders dan in de PZC en ook in andere media werd gepresenteerd, is er nog geen enkel besluit genomen over de toekomst van de bibliotheken in Vlissingen en Oost-Souburg. Op 21 juni 2011 wordt voor het eerst in een raadscommissie gesproken over de toekomst van de bieb. Op z'n vroegst kan dan op 7 juli 2011 in de raadsvergadering hierover een besluit genomen worden. Hebben de media het dan verkeerd begrepen? Nee, niet echt. De reden voor alle onrust is vooral gelegen in de wijze waarop uitvoe ring gegeven is aan een bezuinigingsopdracht die aan de bibliotheek gegeven is. De opdracht was (en is): er moet 500.000,- bezuinigd worden op de bibliotheek. Wethouder Rob van Dooren heeft deze opdracht overgebracht aan de bibliotheek. De directeur, de heer Kees Hamann, heeft toen in overleg met de wethouder een plan gemaakt waarbij sluiting van de twee centrale locaties, 't Spui in Vlissingen en de Kanaalstraat in Oost-Souburg, onder gelijktijdige opening van een flink aantal buurtbibliotheekjes wordt voorgesteld. Aansluitend heeft de bibliotheek een aantal avonden georganiseerd waarvoor zij de leden van de bibliotheek heeft uitgenodigd. Alternatieven voor het bezuinigen van 500.000,- zijn niet voor gelegd of besproken. Dat gaat waarschijnlijk in de commissievergade ring van 21 juni 2011 wel onderdeel van de discussie zijn. Ook zal dan blijken hoe politieke partijen over de sluiting van de centrale bibliothe ken denken. Mij zal het niet verbazen als de media op 22 juni 2011 zullen berichten dat die sluiting (voorlopig) niet doorgaat. Overigens is dat dan wel een conclusie die zij dan trekken op basis van de discussie in de commissievergadering. Een besluit daarover wordt pas op 7 juli 2011 genomen. Waar staat de PvdA? Wij komen met een alternatief plan waardoor sluiting van de centrale bibliotheken niet nodig zal zijn en wij verwachten daarvoor voldoende steun te krijgen. Rens Reijnierse, fractie-voorzitter PvdA E-mail: rens@pvdavlissingen.nl Op de boulevards en de achter liggende straten ontstaat in de zomermaanden veel zwerfafval. Om dit probleem op te lossen, heeft het College van B&W beslo ten 13 ondergrondse afvalcontai ners te plaatsen op de boulevards en de achterliggende straten. Dit is inmiddels gebeurd. De ondergrondse afvalcontainers vervangen de tot op heden door de bewoners te gebruiken huis- vuilzakken. De korte tijd dat deze zakken buiten staan om te wor den opgehaald, worden ze vaak al opengescheurd door meeuwen. Het afval waait weg en dit veroor zaakt veel overlast op straat. Met het plaatsen van ondergrondse afvalcontainers is dit probleem opgelost. Het plaatsen van de ondergrondse afvalcontainers past binnen het gemeentelijk beleid om zoveel mogelijk gebruik te maken van deze manier van inzamelen van huisvuil. Het is voor burgers com fortabel om iedere dag huisvuil te kunnen wegbrengen. En het zorgt ervoor dat huisvuil efficiënter wordt ingezameld. www.vlissingen.nl/afval De rondleidingen door het Dok van Perry zijn een groot succes. Reden voor de gemeente Vlissin gen en de aannemer om ook in juni door te gaan met de rondlei dingen. Belangstellenden kunnen elke vrijdagmiddag vanaf 14.30 uur onder leiding van de toezichthou der en de aannemer een kijkje nemen in het dok. Tijdens de rond leiding wordt de restauratie uitge breid besproken. De rondleidingen duren ongeveer 1 uur. De rondleidingen vinden plaats op de volgende vrijdagen: 20 en 27 mei, 10, 17 en 24 juni 2011. Indien u wilt deelnemen aan de rondleiding, dient u zich uiterlijk op donderdagmiddag 12.00 uur, voorafgaand aan de rondleiding waaraan u wilt deelnemen,- op te geven via e-mail scheldekwartier@ vlissingen.nl. We verzamelen ons bij de uitkijkpost! www.scheldekwartier.nl De data van 'de volgende wel standsvergaderingen zijn 19 mei, 9 en 30 juni 2011. Deze publicatie vervangt de publicatie van 11 mei 2011: Inspraak voorontwerp bestem mingsplan Weijevliet-zuid en stedenbouwkundig plan ont wikkeling locatie CSW Burgemeester en wethouders maken bekend, op grond van de Inspraak verordening van de Gemeente Vlissingen, dat vanaf 19 mei 2011 gedurende een periode van zes weken (dus t/m 29 juni 2011) in het stadhuis, Paul Krugerstraat 1, Vlissingen, ter inzage ligt het voor ontwerp van het bestemmingsplan 'Weijevliet-zuid'. en het steden bouwkundig plan voor de ontwik keling van een locatie voor de Christelijke Scholengemeenschap Walcheren (CSW). Op 19 mei 2011 zal van 16.00 uur tot 20.00 uur een inloopbijeenkomst worden gehou den voor belangstellenden in het verzorgingstehuis Weijevlietplein 5. Het voorontwerp van dit bestem mingsplan heeft betrekking op het gebied omsloten door het Weije- vlietpad, het Bossenburghpad en de watergangen aan de oostzijde van de wijk Bossenburgh en de noordzijde van de Sloeweg. Dit bestemmingsplan heeft tot doel de regeling van een voorlppige bestemming van het tijdelijke ver zorgingstehuis van de Stichting Werkt voor Ouderen (tot 15 sep tember 2016) aan de westzijde van het Weijevlietpad met een defini tieve bestemming Groen voor na dat tijdstip, een bestemming Maat schappelijk voor de gronden van de beoogde schoollocatie van de CSW en een bestemming Groen en Verkeer voor de overige gronden binnen het plangebied. Het voorontwerp van het be stemmingsplan met de bijlagen (waaronder het stedenbouwkundig plan) is digitaal te raadplegen via de website www.vlissingen.nl/ bestemmingsplannen (rubriek 'voorontwerp-bestemmingsplan nen'). Gedurende bovenvermelde termijn kan iedereen ten aanzien van dit voorontwerp van het bestemmingsplan en het steden bouwkundig plan een inspraakre actie indienen bij ons college. Het is tevens mogelijk per e-mail een reactie in te dienen, waartoe het formulier kan dienen, dat aange troffen wordt op de website bij het bestemmingsplan. Voor informatie kunt u zich wenden tot Dhr. J. Francke, tel. 0118-487282, e-mail jfe@vlissingen.nl of Dhr. W. Cru- sio, tel. 0118-487221, e-mail wco@ vlissingen.nl. Controle hondenbelasting In de gemeente Vlissingen moet u hondenbelasting betalen voor het houden van een hond (in 2011 73,97 en voor elke tweede en vol gende hond 147,94). Het is geble ken dat het aantal geregistreerde honden afneemt terwijl het aantal honden op straat niet afgenomen lijkt te zijn. Daarom is besloten een huis-aan-huis controle uit te voe ren. Doel van deze controle is vast te stellen welke burgers wel een hond bezitten maar daarvoor geen hondenbelasting betalen. Medewerkers van het gespeciali seerde bedrijf Legitiem controleren vanaf deze week steekproefsgewijs huis-aan-huis. Zij hebben een legi timatiebewijs waarnaar u uiteraard altijd kunt vragen. De controleur zal u enkele vragen stellen Qver het wel of niet hebben van één of meer honden. Het is de bedoeling dat hij de vragen aan de deur afhandelt. Treffen zij bij u een hond aan die nog niet in het hondenbelasting bestand van de gemeente is opge nomen, dan wordt u alsnog in de gelegenheid gesteld om de ver plichte aangifte te doen. Doet u dit niet, dan kan de gemeente u een boete opleggen. Als u niet thuis bent zal de contro leur ter plaatse een beoordeling maken over het wel of niet aanwe zig zijn van één of meer honden. Bij een vermoeden van de aanwe zigheid van één of meer honden, waarvoor geen aangifte is gedaan, wordt een aangiftebiljet achter gelaten. Dit aangiftebiljet moet binnen 2 weken ingevuld en on dertekend aan de gemeente wor den teruggestuurd. Ook als u geen houder bent van een hond bent u verplicht het aangiftebiljet terug te sturen. Als u het biljet niet terug stuurt kan de gemeente ambts halve een aanslag opleggen met een eventuele boete. Informatie: Mocht u nog vragen hebben over de hondenbelasting, de controle of de aangifte, dan kunt u bellen (0118-487000) of langskomen op het stadhuis. Vertrokken naar onbekende bestemming Uit onderzoek van de afdeling Publiekszaken is gebleken dat onderstaande personen niet meer wonen op het adres waar zij volgens de gemeentelijke basisad ministratie staan ingeschreven. Het college heeft besloten de bij houding van de persoonlij sten van deze personen op te schorten. Dit betekent dat zij daardoor formeel niet meer op dat adres staan inge schreven. Coosje Buskenstraat 157 F. Bundschuh, geb. 13-12-1988 B.L.B. Klinke, geb. 14-05-1987 V. Rüdinger, geb. 19-06-1989 Doctor Ottestraat 103 I. Botezatu, geb. 12-07-1987 Glacisstraat 149 D.M. Frans, geb. 26-11-1987 Paul Krugerstraat 243 T.C. Wulff, geb. 05-09-1963 Pieter Poststraat 47 H.J. Burns, geb. 19-01-1986 K.J. Carey, geb. 15-11-1981 A.E. Meagher, geb. 11-09-1986 de Savomin Lohmanlaan 25 H.M. Maas, geb. 17-01-1967 S. Perez Maas, geb. 16-01-2003 Wilhelminastraat 25 SM. Haralanova, geb. 29-07-1972 Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan een belangheb bende tegen dit besluit bezwaar maken bij het College. De termijn voor het indienen van een bezwaar schrift is zes weken en vangt aan 1 dag na de datum van deze publica tie. Het ondertekende bezwaarschrift moet bevatten de naam en het adres van de indiener,-de datum en een omschrijving van het besluit waarte gen het bezwaarschrift zich richt. Ook moet de bezwaarmaker gemoti veerd aangeven waarom hij of zij het niet eens is met het besluit. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan burgemeester en wethouder van Vlissingen Postbus 3000, 4380 GV. Vlissingen, 18 mei 2011 B&W Vlissingen Postbus 3000 4380 GV Vlissingen

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2011 | | pagina 11