ICU. PltS'vXc woensdag 4 mei 2011 - pagina 23 "Venio Video Vinco" Compleet nieuw ontwikkeld en voorzien van drie nieuw geconstru eerde motoren beleefde de tweede generatie Picanto een paar maan den geleden op de Salon van Genève zijn wereldpremière. Ik testte de 1.0 liter op het scherp van de snede. In het paasweekend werd de Picanto bij de beide Kiadealers Vermeulen in Goes en Melse in Vlissingen geïntroduceerd. Samen schreven ze 18 nieuwe Picanto's op en dat zegt wel iets van het Kore aanse merk. Al heel lang worden er geen schampere opmerkingen geplaatst ten aanzien van Kia. Wie herinnert zich nog de Pride uit de jaren '90, een voormalige Mazda 121, waarmee Kia voorzichtig voet zette op Europese bodem? Inmiddels is Kia met moeder Hyundai in recordtijd ge klommen naar de vierde plaats op de mondiale lijst van autofabrikanten! Het designcenter van Kia bevindt zich in Frankfurt en als er één merk is dat in toenemende mate een Europees gezicht heeft gekregen, is het Kia wel. Ik was op de autosalon in Genève aan wezig, toen de Picanto uit zijn jasje werd gelicht. Na de presentatie gaf chefdesig ner Peter Schreyer (ex-Audi en Volks wagen) uitleg en daar steek je altijd veel van op. Tiger nose Op de IAA in 2007 toonde Peter Schreyer voor het eerst de inmiddels zo herkenbare grille, ook wel tiger nose genoemd. Als je hem goed bekijkt, blijkt hij een dubbele trapeziumstructuur te bezitten. "Ik wilde een krachtig visueel signaal, een element dat zich onderscheidt. De voorzijde van een auto heeft deze her kenning, deze uitdrukking nodig. Een auto heeft behoefte aan een gezicht en ik denk dat het Kia-gezicht sterk is en onderscheidend," aldus de baas van de ontwerpafdeling. De Picanto kijkt je bovendien aan met de ogen van een tijger: de koplampen zijn schuin opgesteld en met name de LED-dagrijverlichting doet daar nog een schepje bovenop. Eveneens opval lend zijn de zwarte accenten van de luchthapper en die waarin de mistlam pen zich bevinden. De sterk naar achter oplopende schou derlijn geeft een sportief signaal af, evenals de mooi gevormde dakspoiler. De relatief brede, mooi gevormde licht metalen wielen (15 inch) geven hem een stoer uiterlijk. Van achteren bekeken lijkt hij breder dan dat hij in werkelijkheid is en dat heeft Schreyer bereikt door de achterlichten op de uiterste hoeken van de auto te projecteren, een bekende de signtruc. Hij groeide ten opzichte van de oude Picanto en daarmee komt hij een stuk volwassener over: lengte: 3.60 m 6 cm), wielbasis: 2.39 m 2 cm). Verrassend Ook van binnen zet zich het bekende design van het exterieur voort. De on derste helft van het mooie leren stuur is in aluminium gevat en heeft dezelf de vorm als de grille. Over de gehele breedte siert een gewelfde sierlijst het dashboard dat bij de testauto in twee kleuren is gecreëerd. De grote, in het donker schitterend oplichtende klok ken zijn uitstekend afleesbaar, maar ik mis een koelwatertemperatuurme ter. Als er dan nog een rudiment is uit het Koreaanse tijdperk, is dat de linker stuurhendel voor de bediening van de verlichting. Het materiaal bestaat uit een harde kunststofsoort, al ziet het er absoluut niet zo uit: het lijkt een stuk chiquer. De ergonomie laat verder niets te wen sen over, mede dankzij de gemakkelijke bediening van het audiosysteem en de telefoon via het stuur. De stoelen zitten verrassend aangenaam en er is voorin duidelijk meer beenruimte voorhanden dan bij het vorige model. Dat is uiter aard te danken aan de grotere wielbasis. Hoewel je het niet zou verwachten, is er voor volwassenen tot pakweg 1.75 meter lengte achterin voldoende plaats! Ook zal deze geschetste doelgroep niets te klagen hebben over de hoofdruimte. 200 liter bagageruimte is niet overbeme- ten, maar als je de leuningen omklapt, is er plotseling 870 liter beschikbaar. Driekwartsmaat Kleine motoren met mipder dan vier cilinders zijn hot. Steeds meer merken gaan over tot minder cilinders, Fiat gaat zelfs voor twee! Hoe minder cilinders, des te meer decibellen, heette het. Wie schetst mijn verbazing echter als ik met de Kia Picanto onderweg ben? Ligt daar in het vooronder een 998 cc kleine driecilinder? Akoestisch gesproken kan het haast niet. Kia heeft het voor elkaar gekregen om als eerste automerk een driepittertje te monteren dat bijna klinkt als een viercilinder. Pas bij hogere toerentallen en dan nog met geopend portierraam hoor ik het bekende roffel- tje. 69 paarden trekken aan het 920 kg wegende Kiaatje. Als hij zijn best doet, heeft hij 14 seconden nodig om aan de honderd te komen en daarbij houdt hij van hoge toerentallen. Natuurlijk zullen de meesten hem op een andere manier gebruiken en dat is zeer wel mogelijk. Hij vraagt middels het display om snel doorgeschakeld te worden en dan is zijn benzineverbruikje minimaal: ge middeld 1 op 25! Daarom is deze uitvoering BPM - en belastingvrij en heeft hij slechts 14% bijtelling! Hij verraste me met een ultra korte draaicirkel van maar 9.80 meter en een volwassen wegligging. In snel genomen bochten helt hij wel wat over, maar hij blijft in alle gevallen veilig hanteerbaar. Ik moest wel een beetje wennen aan de elektrische ondersteuning van de stuurbekrachtiging. In het algemeen is hij comfortabel, hoewel de gemonteerde 15 inch wielen 175/50R15) putdeksels et cetera zowel akoestisch als voelbaar weergaven. Vanaf 7.995 euro staat hij in de boeken en niet alleen daarom zal hij de titel van het verhaal waarmaken. Venio video vinco is Latijn en ik pas hier de tegenwoordige tijd toe van de legendarische woorden van Julius Cea- sar: "Ik kom, ik zie en ik overwin.. In ieder geval laat fotomodel Yasmin zien dat ze binnenkort aan zo'n flitsende Picanto toe is!

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2011 | | pagina 23