ICU. PltS'vXc
woensdag 4 mei 2011 - pagina 23
"Venio Video Vinco"
Compleet nieuw ontwikkeld en
voorzien van drie nieuw geconstru
eerde motoren beleefde de tweede
generatie Picanto een paar maan
den geleden op de Salon van Genève
zijn wereldpremière. Ik testte de 1.0
liter op het scherp van de snede.
In het paasweekend werd de Picanto bij
de beide Kiadealers Vermeulen in Goes
en Melse in Vlissingen geïntroduceerd.
Samen schreven ze 18 nieuwe Picanto's
op en dat zegt wel iets van het Kore
aanse merk.
Al heel lang worden er geen schampere
opmerkingen geplaatst ten aanzien van
Kia. Wie herinnert zich nog de Pride
uit de jaren '90, een voormalige Mazda
121, waarmee Kia voorzichtig voet zette
op Europese bodem? Inmiddels is Kia
met moeder Hyundai in recordtijd ge
klommen naar de vierde plaats op de
mondiale lijst van autofabrikanten!
Het designcenter van Kia bevindt zich
in Frankfurt en als er één merk is dat in
toenemende mate een Europees gezicht
heeft gekregen, is het Kia wel.
Ik was op de autosalon in Genève aan
wezig, toen de Picanto uit zijn jasje werd
gelicht. Na de presentatie gaf chefdesig
ner Peter Schreyer (ex-Audi en Volks
wagen) uitleg en daar steek je altijd veel
van op.
Tiger nose
Op de IAA in 2007 toonde Peter
Schreyer voor het eerst de inmiddels
zo herkenbare grille, ook wel tiger nose
genoemd. Als je hem goed bekijkt, blijkt
hij een dubbele trapeziumstructuur te
bezitten.
"Ik wilde een krachtig visueel signaal,
een element dat zich onderscheidt. De
voorzijde van een auto heeft deze her
kenning, deze uitdrukking nodig. Een
auto heeft behoefte aan een gezicht en
ik denk dat het Kia-gezicht sterk is en
onderscheidend," aldus de baas van de
ontwerpafdeling.
De Picanto kijkt je bovendien aan met
de ogen van een tijger: de koplampen
zijn schuin opgesteld en met name de
LED-dagrijverlichting doet daar nog
een schepje bovenop. Eveneens opval
lend zijn de zwarte accenten van de
luchthapper en die waarin de mistlam
pen zich bevinden.
De sterk naar achter oplopende schou
derlijn geeft een sportief signaal af,
evenals de mooi gevormde dakspoiler.
De relatief brede, mooi gevormde licht
metalen wielen (15 inch) geven hem een
stoer uiterlijk. Van achteren bekeken lijkt
hij breder dan dat hij in werkelijkheid is
en dat heeft Schreyer bereikt door de
achterlichten op de uiterste hoeken van
de auto te projecteren, een bekende de
signtruc.
Hij groeide ten opzichte van de oude
Picanto en daarmee komt hij een stuk
volwassener over: lengte: 3.60 m 6
cm), wielbasis: 2.39 m 2 cm).
Verrassend
Ook van binnen zet zich het bekende
design van het exterieur voort. De on
derste helft van het mooie leren stuur
is in aluminium gevat en heeft dezelf
de vorm als de grille. Over de gehele
breedte siert een gewelfde sierlijst het
dashboard dat bij de testauto in twee
kleuren is gecreëerd. De grote, in het
donker schitterend oplichtende klok
ken zijn uitstekend afleesbaar, maar
ik mis een koelwatertemperatuurme
ter. Als er dan nog een rudiment is uit
het Koreaanse tijdperk, is dat de linker
stuurhendel voor de bediening van de
verlichting. Het materiaal bestaat uit
een harde kunststofsoort, al ziet het er
absoluut niet zo uit: het lijkt een stuk
chiquer.
De ergonomie laat verder niets te wen
sen over, mede dankzij de gemakkelijke
bediening van het audiosysteem en de
telefoon via het stuur. De stoelen zitten
verrassend aangenaam en er is voorin
duidelijk meer beenruimte voorhanden
dan bij het vorige model. Dat is uiter
aard te danken aan de grotere wielbasis.
Hoewel je het niet zou verwachten, is er
voor volwassenen tot pakweg 1.75 meter
lengte achterin voldoende plaats!
Ook zal deze geschetste doelgroep niets
te klagen hebben over de hoofdruimte.
200 liter bagageruimte is niet overbeme-
ten, maar als je de leuningen omklapt, is
er plotseling 870 liter beschikbaar.
Driekwartsmaat
Kleine motoren met mipder dan vier
cilinders zijn hot. Steeds meer merken
gaan over tot minder cilinders, Fiat gaat
zelfs voor twee! Hoe minder cilinders,
des te meer decibellen, heette het. Wie
schetst mijn verbazing echter als ik met
de Kia Picanto onderweg ben? Ligt
daar in het vooronder een 998 cc kleine
driecilinder? Akoestisch gesproken
kan het haast niet. Kia heeft het voor
elkaar gekregen om als eerste automerk
een driepittertje te monteren dat bijna
klinkt als een viercilinder. Pas bij hogere
toerentallen en dan nog met geopend
portierraam hoor ik het bekende roffel-
tje. 69 paarden trekken aan het 920 kg
wegende Kiaatje. Als hij zijn best doet,
heeft hij 14 seconden nodig om aan de
honderd te komen en daarbij houdt hij
van hoge toerentallen. Natuurlijk zullen
de meesten hem op een andere manier
gebruiken en dat is zeer wel mogelijk.
Hij vraagt middels het display om snel
doorgeschakeld te worden en dan is
zijn benzineverbruikje minimaal: ge
middeld
1 op 25! Daarom is deze uitvoering
BPM - en belastingvrij en heeft hij
slechts 14% bijtelling!
Hij verraste me met een ultra korte
draaicirkel van maar 9.80 meter en een
volwassen wegligging. In snel genomen
bochten helt hij wel wat over, maar hij
blijft in alle gevallen veilig hanteerbaar.
Ik moest wel een beetje wennen aan
de elektrische ondersteuning van de
stuurbekrachtiging. In het algemeen is
hij comfortabel, hoewel de gemonteerde
15 inch wielen 175/50R15) putdeksels
et cetera zowel akoestisch als voelbaar
weergaven.
Vanaf 7.995 euro staat hij in de boeken
en niet alleen daarom zal hij de titel van
het verhaal waarmaken.
Venio video vinco is Latijn en ik pas
hier de tegenwoordige tijd toe van de
legendarische woorden van Julius Cea-
sar: "Ik kom, ik zie en ik overwin..
In ieder geval laat fotomodel Yasmin
zien dat ze binnenkort aan zo'n flitsende
Picanto toe is!