Mazda MX5, een moderne klassieker fTotal raffinaderij WsCA F****4 kiest voor Peugeot Wij wonen waar zij ca* komen om te testen woensdag 20 april 2011 - pagina 41 Bij Autobedrijf Tramper staat deze zilvergrijze Mazda MX-5 van nog geen twee jaar oud met ultra weinig kilometers op de teller en spectacu lair goedkoper... RobStrating Goes De voorjaarszon veroorzaakt bij mij al tijd een aangenaam gevoel: ik heb dan een onweerstaanbare zin om cabriolet te gaan rijden. Dat gevoel herken ik al sinds mijn vroege jeugd als ik mocht meerijden met iemand die toentertijd een open auto bezat. Herinnert u zich nog de specifieke namen voor zo'n automobiel? In Frankrijk bijvoorbeeld décapotable, découvrable of cabriolet en In de Sta tes steevast convertible. Italiaanse ca briolets werden vaak spider genoemd, terwijl de Duitsers de naam roadster hanteerden. De Engelsen gaven een open auto dikwijls de naam drophead coupé mee. Een grote auto met een linnen kap uitsluitend voor meneer en mevrouw achterin behield de oude koetsnaam: landaulet. Klassiekers Klassieke roadsters met een linnen kap worden nooit oud, ze worden hoog stens klassiek. De goede staat waarin ze verkeren danken ze vaak aan het feit dat ze als tweede of derde auto worden gebruikt en meestal binnen mogen sla pen. In veel gevallen worden ze nauwe lijks gebruikt als er zout op.de weg ligt of als het jaargetijde niet uitnodigt om naar buiten te gaan. Mazda MX-5 Deze open twoseater is eigenlijk al sinds zijn geboorte in 1989 een klas sieker. Waar heeft dat mee te maken? Van alle roadsters die er op dit moment op de markt zijn, lijkt de MX-5 nog het meest op de grote Engelse voorbeelden uit de jaren '50 en '60: motor voorin, aandrijving achter, een stoffen kap en slechts twee zitplaatsen. Eigenlijk uit gangspunten voor ongelooflijk plezierig open rijden en daarmee bedoel ik niet f zo hard mogelijk rechtuit rijden, maar lekker kruisen. Kap open en je hoort, ziet en ruikt alles om je heen. Mijn ultieme persoonlijke ervaring is een bergpas rijden met een cabriolet, daar kunnen ze me bij wijze van spre ken midden in de nacht voor wakker maken. Deze MX-5 heeft onder zijn bevallige motorkap een tweeliter viercilinder lig gen die 160 pk op de weg brengt. Als je tekeer wilt gaan, heeft hij minder dan 8 seconden nodig om aan de honderd te komen. Hij heeft slechts 1500 kilome ter gereden en kostte twee jaar geleden 35.000 euro. Daarmee is hij één van de goedkoopste cabrio's in dit land. Inmiddels is hij te koop bij Autobedrijf Tramper aan de Peary weg in Goes met een korting van 8000 euro! Het voorjaar kriebelt, bij u ook? Ter vervanging van de oude bestelwagens die soms meer dan 10 jaar oud waren, heeft de Total raffinaderij in Vlissingen Oost vorige week nieuwe Peugeots aangeschaft. RobStrating Vlissingen Dat een Franse raffinaderij Franse auto's aan schaft, is natuurlijk niet vreemd. Vandaar dat het management heeft besloten 4 Peugeots Bip- per en één 5008 te bestellen bij PTA Vlissingen. Verkoopadviseur Dennis Barten mocht ze afle veren. De Bipper is een kleine bestelwagen die nog maar twee jaar geleden werd uitgeroepen tot 'Van of the Year'. Ik sprak met Henk Hoegee die verantwoordelijk is voor de veiligheid, de service en de communicatie bij Total Nederland in Vlissingen Oost: "Deze moderne Bippers zijn compacte werkpaarden die uitstekend op ons grote terrein zullen functione ren. Het zijn afdelingsauto's die worden ingezet voor het onderhoud. Ze zullen voornamelijk voor werkzaamheden op het terrein worden gebruikt en zijn aan de adiverse afdelingen aangepast. Zo is er één met een groot imperiaal, een andere is voorzien van een mobilofooninstallatie. Ze staan gewoon op kenteken, omdat men regelmatig naar de steigers in Borssele en Ellewoutsdijk moet rij den. We rijden vanzelfsprekend niet zoveel kilo meters per jaar, maar we hebben wel gekozen voor betrouwbare bestelwagens. De 5008 wordt voornamelijk ingezet als bood- schappenauto binnen Zeeland en hij doet ook dienst als directiewagen. Het is een grote auto met zowel ruime plaatsen achterin als een forse bagageruimte." Op de foto staat verkoopadviseur Dennis Barten van PTA Vlissingen naast Henk Hoegee bij de 5008. De andere mensen zijn allen werkzaam bij Total Nederland en brachten de Peugeots vervol gens naar de raffinaderij. Twee Saab prijswinnaars mochten samen met Patrick Kaijser begin maart naar het Zweedse Kiruna om daar op het ijs te rijden en te glijden. RobStrating Goes De heren Bakker uit Axel en Rubbens uit Ouden bosch kochten in de laatste maanden van 2010 beiden een Saab 9.3 bij AutoMondo en deden mee met een wedstrijd van Saab Nederland. Van de vijf landelijke winnaars vielen deze twee klanten van AutoMondo in de prijzen en de en thousiaste verkoopadviseur Patrick Kaijser mocht mee om hen te begeleiden. Het evenement in de barre Zweedse kou was van 9 tot en met 11 maart. In Kiruna werd het ge zelschap vergast op een spectaculaire tocht met sledehonden over de vlaktes en door de bossen van het witte landschap, dat een heel eind boven de poolcirkel ligt. "Het doel was het ICE Hotel, volledig opgebouwd uit ijs. Om hier de nacht door te brengen was een unieke ervaring die je nooit meer vergeet!Aan het woord is Patrick Kaijser met wie ik het interview had. Rijden en glijden "Saab had op het grote meer bij Kiruna een cir cuit uitgezet, waarop we met een 9-3X en een 9-5 hebben geleerd op het ijs te rijden. Een bijzonder spektakel! Nadat de instructeurs van het Saab Performanceteam het één en ander hadden voor gedaan, mochten we zelf aan de bak. Het is on gelooflijk waartoe zo'n vierwielaangedreven Saab allemaal toe in staat is. We hebben gereden met ABS en ESP, maar ook zonder dat de elektroni sche kaboutertjes ons hielpen. Op zo'n meer heb je natuurlijk de ruimte en je kunt hoogstens in een sneeuwwal blijven steken. Ondanks de barre kou hebben we zitten zweten achter het stuur, want het is hard werken! Af en toe zie je bijna niets meer doordat de zijruiten vol met sneeuw en ijs komen te zitten. We hebben weer een heleboel rij - en glijervaring opgedaan!"

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2011 | | pagina 41