Mazda MX5, een moderne klassieker
fTotal raffinaderij
WsCA F****4 kiest voor Peugeot
Wij wonen waar zij
ca*
komen om te testen
woensdag 20 april 2011 - pagina 41
Bij Autobedrijf Tramper staat deze
zilvergrijze Mazda MX-5 van nog
geen twee jaar oud met ultra weinig
kilometers op de teller en spectacu
lair goedkoper...
RobStrating
Goes
De voorjaarszon veroorzaakt bij mij al
tijd een aangenaam gevoel: ik heb dan
een onweerstaanbare zin om cabriolet
te gaan rijden. Dat gevoel herken ik al
sinds mijn vroege jeugd als ik mocht
meerijden met iemand die toentertijd
een open auto bezat.
Herinnert u zich nog de specifieke
namen voor zo'n automobiel? In
Frankrijk bijvoorbeeld décapotable,
découvrable of cabriolet en In de Sta
tes steevast convertible. Italiaanse ca
briolets werden vaak spider genoemd,
terwijl de Duitsers de naam roadster
hanteerden. De Engelsen gaven een
open auto dikwijls de naam drophead
coupé mee. Een grote auto met een
linnen kap uitsluitend voor meneer
en mevrouw achterin behield de oude
koetsnaam: landaulet.
Klassiekers
Klassieke roadsters met een linnen kap
worden nooit oud, ze worden hoog
stens klassiek. De goede staat waarin
ze verkeren danken ze vaak aan het feit
dat ze als tweede of derde auto worden
gebruikt en meestal binnen mogen sla
pen. In veel gevallen worden ze nauwe
lijks gebruikt als er zout op.de weg ligt
of als het jaargetijde niet uitnodigt om
naar buiten te gaan.
Mazda MX-5
Deze open twoseater is eigenlijk al
sinds zijn geboorte in 1989 een klas
sieker. Waar heeft dat mee te maken?
Van alle roadsters die er op dit moment
op de markt zijn, lijkt de MX-5 nog het
meest op de grote Engelse voorbeelden
uit de jaren '50 en '60: motor voorin,
aandrijving achter, een stoffen kap en
slechts twee zitplaatsen. Eigenlijk uit
gangspunten voor ongelooflijk plezierig
open rijden en daarmee bedoel ik niet
f
zo hard mogelijk rechtuit rijden, maar
lekker kruisen.
Kap open en je hoort, ziet en ruikt alles
om je heen.
Mijn ultieme persoonlijke ervaring is
een bergpas rijden met een cabriolet,
daar kunnen ze me bij wijze van spre
ken midden in de nacht voor wakker
maken.
Deze MX-5 heeft onder zijn bevallige
motorkap een tweeliter viercilinder lig
gen die 160 pk op de weg brengt. Als je
tekeer wilt gaan, heeft hij minder dan 8
seconden nodig om aan de honderd te
komen. Hij heeft slechts 1500 kilome
ter gereden en kostte twee jaar geleden
35.000 euro. Daarmee is hij één van
de goedkoopste cabrio's in dit land.
Inmiddels is hij te koop bij Autobedrijf
Tramper aan de Peary weg in Goes met
een korting van 8000 euro!
Het voorjaar kriebelt, bij u ook?
Ter vervanging van de oude bestelwagens
die soms meer dan 10 jaar oud waren, heeft
de Total raffinaderij in Vlissingen Oost vorige
week nieuwe Peugeots aangeschaft.
RobStrating
Vlissingen
Dat een Franse raffinaderij Franse auto's aan
schaft, is natuurlijk niet vreemd. Vandaar dat
het management heeft besloten 4 Peugeots Bip-
per en één 5008 te bestellen bij PTA Vlissingen.
Verkoopadviseur Dennis Barten mocht ze afle
veren.
De Bipper is een kleine bestelwagen die nog maar
twee jaar geleden werd uitgeroepen tot 'Van of
the Year'.
Ik sprak met Henk Hoegee die verantwoordelijk is
voor de veiligheid, de service en de communicatie
bij Total Nederland in Vlissingen Oost: "Deze
moderne Bippers zijn compacte werkpaarden die
uitstekend op ons grote terrein zullen functione
ren. Het zijn afdelingsauto's die worden ingezet
voor het onderhoud. Ze zullen voornamelijk voor
werkzaamheden op het terrein worden gebruikt
en zijn aan de adiverse afdelingen aangepast. Zo
is er één met een groot imperiaal, een andere is
voorzien van een mobilofooninstallatie. Ze staan
gewoon op kenteken, omdat men regelmatig naar
de steigers in Borssele en Ellewoutsdijk moet rij
den. We rijden vanzelfsprekend niet zoveel kilo
meters per jaar, maar we hebben wel gekozen voor
betrouwbare bestelwagens.
De 5008 wordt voornamelijk ingezet als bood-
schappenauto binnen Zeeland en hij doet ook
dienst als directiewagen. Het is een grote auto
met zowel ruime plaatsen achterin als een forse
bagageruimte."
Op de foto staat verkoopadviseur Dennis Barten
van PTA Vlissingen naast Henk Hoegee bij de
5008. De andere mensen zijn allen werkzaam bij
Total Nederland en brachten de Peugeots vervol
gens naar de raffinaderij.
Twee Saab prijswinnaars mochten samen
met Patrick Kaijser begin maart naar het
Zweedse Kiruna om daar op het ijs te rijden
en te glijden.
RobStrating
Goes
De heren Bakker uit Axel en Rubbens uit Ouden
bosch kochten in de laatste maanden van 2010
beiden een Saab 9.3 bij AutoMondo en deden
mee met een wedstrijd van Saab Nederland.
Van de vijf landelijke winnaars vielen deze twee
klanten van AutoMondo in de prijzen en de en
thousiaste verkoopadviseur Patrick Kaijser mocht
mee om hen te begeleiden.
Het evenement in de barre Zweedse kou was van
9 tot en met 11 maart. In Kiruna werd het ge
zelschap vergast op een spectaculaire tocht met
sledehonden over de vlaktes en door de bossen
van het witte landschap, dat een heel eind boven
de poolcirkel ligt. "Het doel was het ICE Hotel,
volledig opgebouwd uit ijs. Om hier de nacht door
te brengen was een unieke ervaring die je nooit
meer vergeet!Aan het woord is Patrick Kaijser
met wie ik het interview had.
Rijden en glijden
"Saab had op het grote meer bij Kiruna een cir
cuit uitgezet, waarop we met een 9-3X en een 9-5
hebben geleerd op het ijs te rijden. Een bijzonder
spektakel! Nadat de instructeurs van het Saab
Performanceteam het één en ander hadden voor
gedaan, mochten we zelf aan de bak. Het is on
gelooflijk waartoe zo'n vierwielaangedreven Saab
allemaal toe in staat is. We hebben gereden met
ABS en ESP, maar ook zonder dat de elektroni
sche kaboutertjes ons hielpen. Op zo'n meer heb
je natuurlijk de ruimte en je kunt hoogstens in een
sneeuwwal blijven steken. Ondanks de barre kou
hebben we zitten zweten achter het stuur, want het
is hard werken! Af en toe zie je bijna niets meer
doordat de zijruiten vol met sneeuw en ijs komen
te zitten. We hebben weer een heleboel rij - en
glijervaring opgedaan!"