VOLKWAGBN iBTM 1.2 TJI CHARMANTE DAME U woensdag 20 april 2011 - pagina 31 Eindelijk heeft de Volkswagen Jetta de status die zij verdient: een zelf standig model dat keurig tussen de Volkswagen Golf en de Volkswagen Passat is geplaatst. Mag ik u voor stellen aan een charmante dame uit Mexico? Rob Strating Vlissingen, Goes Toen de allereerste Jetta in 1979 werd gepresenteerd, was ze niet moeders mooiste. Ze was het zusje van de Golf en ze had een dikke kont. Een werk ster van de eerste orde, een moeke dat dienstbaar was aan het gezin. Neder land koos echter massaal voor de Golf en bleef dat doen, ook toen de Jetta tij delijk Bora werd. De in het Mexicaanse Puebla gepro duceerde Volkswagen heeft sinds kort een compleet andere uitstraling en uit het lelijke zwaantje is een elegante dame ontstaan die een volwaardig type is en hoogstens qua opzet verwantschap met broer Golf vertoont. In Amerika is de Jetta overigens al sinds haar allereerste optreden een bestseller, al wijkt zij op het gebied van afwerking, materiaalkeuze en onderstel duidelijk af van haar US-zus. Ik haalde de Jetta op bij Auto Poppe in Vlissingen en we hadden samen een ge weldige testrit! Kleine Phaeton Auto's en vrouwen hebben vele over eenkomsten. Je kunt op een auto ook verliefd worden en soms is één blik al voldoende. Zo vind ik de grootste Volkswagen aller tijden, de Phaeton, nog steeds een uiterst aantrekkelijke automobiel. Laat ik nu een heleboel Phaeton in de Jetta terugzien. Alle verhoudingen klop pen bij de Jetta: het begint al bij haar oogopslag die een beetje mysterieus overkomt. De smalle koplampen, het fijn getekende neusje en de coupé-ach- tige daklijn onderstrepen haar elegan tie. De gestrekte vorm wordt aan de ene kant benadrukt door de forse wielbasis van 2.65 m en haar lengte van 4.64 m, aan de andere kant door haar aantrek kelijke achterwerk dat bijzonder slank overkomt. Ze positioneert zich daardoor in de Volkswagënfamilie dichter tegen de Pas sat aan dan tegen de Golf en dat heeft direct te maken met haar fikse afme tingen. Op de Salon van Geneve begin maart dit jaar, hoorde ik de Volkswagen designchef Walter de'Silva lovend over zijn lievelingskind zeggen: "Deze Jetta is misschien niet zo spectaculair, maar ze is ongelooflijk belangrijk voor ons en ze is extreem goed geschapen." Volkswagen 1200 Mijn ouder lezerspubliek zal zich onge twijfeld hebben verbaasd over de tus- senkop van dit hoofdstuk: Volkswagen 1200. Zo heette in het verre verleden de oerkever. Voorzien van een 1200 cc luchtgekoelde boxermotor achterin met slechts 34 pk-tjés, De geteste Jetta heeft ook een 1.2 liter motor. Inmiddels is de stoeterij aangevuld tot 105 paarden, voornamelijk dankzij het gebruik van turbotechniek. Stil, krachtig en zuinig zijn drie steek woorden die uitstekend passen bij het karakter van de direct ingespoten ben zinemotor. In nog geen 11 seconden sprint de 1205 kg zware Jetta naar de honderd om op de Duitse Autobahn een top van bijna 200 kilometer per uur te halen. Dankzij de uitlaatgas turbo is het mogelijk om heel snel op te schakelen en zijn koppel van 148 Nm op te bouwen vanuit het diepst van de toerenkelder. Het is bovendien een genot om in de zesversnellingsbak te roeren, zó gemakkelijk en licht schakelt hij. Dankzij de uitgekiende turbotech niek én de start/stop functie, waarbij de motor voor bijvoorbeeld een stoplicht uitgeschakeld wordt, is het benzinever bruik optimaal gedecimeerd. Tel daar bij de mooie CW-waarde van 0.30 op en waarden van zelfs 1 op 20 zijn geen uitzondering. Het is verbluffend hoe zuinig deze Volkswagen met het dure goedje omgaat. De prestaties van deze gedownsizede motor komen overeen met een ongeblazen 1600 cc, terwijl het benzineverbruik met ongeveer de helft is teruggebracht! De Europese Jetta heeft een prachtige achteras meegekregen die comfort en wegligging ideaal combineert, mits zij op 16 inch wielen staat, want een lage band bij de 17 inch lichtmetalen wielen beïnvloedt het comfort negatief. Zij doet qua wegligging voorts absoluut niet onder voor de Golf. Plotselinge uitwijkmanoeuvres pareert ze fantas-"' tisch. Ook over de besturing niets dan lof, want ten eerste is die direct en ten tweede heb ik het gevoel dat de Jetta me precies informeert over de toestand van het wegdek. Kwaliteit Ten opzichte van de US-Jetta is de Europese versie voorzien van mooie materialen wat het dashboard betreft. Het instrumentenpaneel is iets naar de chauffeur gekeerd, roept verder geen vragen op en de ergonomie krijgt een dikke negen van mij. De afwerking is solide en netjes en ik heb het interieur niet kunnen betrappen op piepjes en kraakjes. Ik heb bij de concurrentie trouwens wel eens een spannender dash gezien, Volkswagen houdt het in de basis graag bij zakelijk zwart, afgezien van een enkel chroombiesje. De beide voorstoelen zijn goed gevormd en achterin wordt duide lijk dat de 7,3 centimeter meer wielbasis ten opzichte van de Golf de Jetta geen windeieren legt: wat een ruimte! Met 510 liter opbergruimte in de koffer loopt ze vooraan in haar klasse. Alle Jetta's De geteste benzinemotor is de enige in het programma. Wel zijn er nog twee diesels te verkrijgen: de 1.6 TDI, met 105 pk/250 Nm en de 2.0 TDI met 140 pk/320 Nm. La Jetta is te koop vanaf 21.390 euro. Ik vond Kim bereid om bij de Jetta te poseren. Ze heeft bijna haar rijbewijs, dus wie weet.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2011 | | pagina 31