VOLKWAGBN iBTM 1.2 TJI
CHARMANTE DAME
U
woensdag 20 april 2011 - pagina 31
Eindelijk heeft de Volkswagen Jetta
de status die zij verdient: een zelf
standig model dat keurig tussen de
Volkswagen Golf en de Volkswagen
Passat is geplaatst. Mag ik u voor
stellen aan een charmante dame uit
Mexico?
Rob Strating
Vlissingen, Goes
Toen de allereerste Jetta in 1979 werd
gepresenteerd, was ze niet moeders
mooiste. Ze was het zusje van de Golf
en ze had een dikke kont. Een werk
ster van de eerste orde, een moeke dat
dienstbaar was aan het gezin. Neder
land koos echter massaal voor de Golf
en bleef dat doen, ook toen de Jetta tij
delijk Bora werd.
De in het Mexicaanse Puebla gepro
duceerde Volkswagen heeft sinds kort
een compleet andere uitstraling en uit
het lelijke zwaantje is een elegante dame
ontstaan die een volwaardig type is en
hoogstens qua opzet verwantschap met
broer Golf vertoont.
In Amerika is de Jetta overigens al sinds
haar allereerste optreden een bestseller,
al wijkt zij op het gebied van afwerking,
materiaalkeuze en onderstel duidelijk af
van haar US-zus.
Ik haalde de Jetta op bij Auto Poppe in
Vlissingen en we hadden samen een ge
weldige testrit!
Kleine Phaeton
Auto's en vrouwen hebben vele over
eenkomsten. Je kunt op een auto ook
verliefd worden en soms is één blik
al voldoende. Zo vind ik de grootste
Volkswagen aller tijden, de Phaeton,
nog steeds een uiterst aantrekkelijke
automobiel.
Laat ik nu een heleboel Phaeton in de
Jetta terugzien. Alle verhoudingen klop
pen bij de Jetta: het begint al bij haar
oogopslag die een beetje mysterieus
overkomt. De smalle koplampen, het
fijn getekende neusje en de coupé-ach-
tige daklijn onderstrepen haar elegan
tie. De gestrekte vorm wordt aan de ene
kant benadrukt door de forse wielbasis
van 2.65 m en haar lengte van 4.64 m,
aan de andere kant door haar aantrek
kelijke achterwerk dat bijzonder slank
overkomt.
Ze positioneert zich daardoor in de
Volkswagënfamilie dichter tegen de Pas
sat aan dan tegen de Golf en dat heeft
direct te maken met haar fikse afme
tingen. Op de Salon van Geneve begin
maart dit jaar, hoorde ik de Volkswagen
designchef Walter de'Silva lovend over
zijn lievelingskind zeggen: "Deze Jetta
is misschien niet zo spectaculair, maar
ze is ongelooflijk belangrijk voor ons en
ze is extreem goed geschapen."
Volkswagen 1200
Mijn ouder lezerspubliek zal zich onge
twijfeld hebben verbaasd over de tus-
senkop van dit hoofdstuk: Volkswagen
1200. Zo heette in het verre verleden
de oerkever. Voorzien van een 1200 cc
luchtgekoelde boxermotor achterin met
slechts 34 pk-tjés, De geteste Jetta heeft
ook een 1.2 liter motor. Inmiddels is de
stoeterij aangevuld tot 105 paarden,
voornamelijk dankzij het gebruik van
turbotechniek.
Stil, krachtig en zuinig zijn drie steek
woorden die uitstekend passen bij het
karakter van de direct ingespoten ben
zinemotor. In nog geen 11 seconden
sprint de 1205 kg zware Jetta naar de
honderd om op de Duitse Autobahn
een top van bijna 200 kilometer per
uur te halen. Dankzij de uitlaatgas
turbo is het mogelijk om heel snel op te
schakelen en zijn koppel van 148 Nm
op te bouwen vanuit het diepst van
de toerenkelder. Het is bovendien een
genot om in de zesversnellingsbak te
roeren, zó gemakkelijk en licht schakelt
hij. Dankzij de uitgekiende turbotech
niek én de start/stop functie, waarbij de
motor voor bijvoorbeeld een stoplicht
uitgeschakeld wordt, is het benzinever
bruik optimaal gedecimeerd. Tel daar
bij de mooie CW-waarde van 0.30 op
en waarden van zelfs 1 op 20 zijn geen
uitzondering. Het is verbluffend hoe
zuinig deze Volkswagen met het dure
goedje omgaat. De prestaties van deze
gedownsizede motor komen overeen
met een ongeblazen 1600 cc, terwijl het
benzineverbruik met ongeveer de helft
is teruggebracht!
De Europese Jetta heeft een prachtige
achteras meegekregen die comfort en
wegligging ideaal combineert, mits zij
op 16 inch wielen staat, want een lage
band bij de 17 inch lichtmetalen wielen
beïnvloedt het comfort negatief.
Zij doet qua wegligging voorts absoluut
niet onder voor de Golf. Plotselinge
uitwijkmanoeuvres pareert ze fantas-"'
tisch. Ook over de besturing niets dan
lof, want ten eerste is die direct en ten
tweede heb ik het gevoel dat de Jetta me
precies informeert over de toestand van
het wegdek.
Kwaliteit
Ten opzichte van de US-Jetta is de
Europese versie voorzien van mooie
materialen wat het dashboard betreft.
Het instrumentenpaneel is iets naar de
chauffeur gekeerd, roept verder geen
vragen op en de ergonomie krijgt een
dikke negen van mij.
De afwerking is solide en netjes en ik
heb het interieur niet kunnen betrappen
op piepjes en kraakjes.
Ik heb bij de concurrentie trouwens
wel eens een spannender dash gezien,
Volkswagen houdt het in de basis graag
bij zakelijk zwart, afgezien van een enkel
chroombiesje. De beide voorstoelen zijn
goed gevormd en achterin wordt duide
lijk dat de 7,3 centimeter meer wielbasis
ten opzichte van de Golf de Jetta geen
windeieren legt: wat een ruimte! Met
510 liter opbergruimte in de koffer loopt
ze vooraan in haar klasse.
Alle Jetta's
De geteste benzinemotor is de enige in
het programma. Wel zijn er nog twee
diesels te verkrijgen: de 1.6 TDI, met
105 pk/250 Nm en de 2.0 TDI met 140
pk/320 Nm.
La Jetta is te koop vanaf 21.390 euro.
Ik vond Kim bereid om bij de Jetta te
poseren. Ze heeft bijna haar rijbewijs,
dus wie weet.