De Ford Focus staat bij de dealer! Cm- Slaat zijn vleugels nog f\U w* De Citroën DS3 verder uit woensdag 6 april 2011 - pagina 31 Ford Nederland is erg actief als het gaat om redacteuren uit te nodigen voor introducties. Dit keer ben ik met Kees Groeneveld, directeur van Auto Adria, naar de landelijke intro ductie van de Ford Focus geweest. Rob Strating Goes De Nederlandse-Ford-importeur had dit keer als theater voor deze presentatie het prachtige restaurant Groot Kievits dal in Baarn gekozen. Op de grote par keerplaats van het rietgedekte restau rant stonden de demonstratiewagens al op ons te wachten, het merendeel in de schitterend rode kleur van de foto. De Ford Focus verving in 1998 de Es cort en werd meteen een bestseller. Het model werd in 2004 vernieuwd en op de beurs van Detroit van januari dit jaar werd de derde generatie Focus aan het mondiale publiek getoond. Ik zag hem voor het eerst in groten getale op de trein van Cobelfret, bestemd voor de Engelse markt, die langs mijn huis rijdt en natuurlijk op de Salon in Genève begin maart. 10 modellen De derde generatie Focus staat sinds afgelopen weekend bij Auto Adria in Goes en bij Autobedrijf Joosse in Vlis- singen. Voorlopig bestaat het aanbod uit de Hatchback en de Sedan, de op de foto zichtbare Wagon komt in juni naar ons toe. De Focus is een echte wereldauto, want hij wordt in 180 landen geleverd. Hij groeide ten opzichte van zijn voor ganger 2 centimeter in de lengte naar 4.36 meter. Ook de wielbasis nam met 1 centimeter toe. Voorlopig staan er vijf benzine - en zeven common raildiesels op het programma. Veiligheidssystemen Bovendien bezit hij de meeste (optio nele) veiligheidssystemen in zijn klasse. Zo beschikt de auto over de Active City Stop, waarbij de auto tot een snelheid van 15 kilometer per uur volledig au tomatisch afremt. Het Traffic Sign Re cognition herkent verkeersborden en geeft ze op een display weer. Het vei ligheidssysteem Driver Alert analyseert het rijgedrag en waarschuwt bestuur ders die niet opletten. Voor nog meer veiligheid op de weg zorgt het Lane Departure Warning helpen bestuurders in de gewenste rijbaan te blijven, waar het Blind Spot Information System waarschuwt middels een lampje in de buitenspiegel dat er zich een auto in de dode hoek bevindt. De meedenkende automatische grootlichtassistent scha kelt het grootlicht automatisch in en uit. Op de bestemming aangekomen gaan de elektronische kabouters nog steeds door: de Active Park Assistent parkeert de auto zelf tussen twee andere in. Ecoboost We kregen de Hatchback mee die met de 1.6 liter 150 pk benzinemotor was uitgerust. Hij bezit een koppel van maar liefst 240 Nm die al bij 1600 toeren be reikt is. Met deze motor gaat Ford mee in de vaart der downsizevolkeren. Het enorme vermogen - zelfs tot 182 pk(!) - is mogelijk dankzij de hulp van een uitlaatgasturbo. Omdat de testauto zijn maagdelijkheid nog niet verloren had, hebben we de acceleratie niet uitgepro beerd, maar we zijn ervan overtuigd dat de 7,9 seconden naar de honderd abso luut haalbaar zijn. De motor draait nau welijks hoorbaar, zelfs wanneer je hem op zijn staart trapt. Dat laatste is trou wens nauwelijks nodig, want hij gaat er dankzij de turbodruk als een haas van door. Het is ongelooflijk waartoe deze benzinemotor in staat is bij zulke lage toerentallen. Hebhpn wij niet allemaal geleerd een haakse bocht in de stad in z'n twee te nemen? De Focus Ecoboost pakt zo'n bocht in z'n derde versnel ling. Een rotonde in de stad neemt hij gemakkelijk in de derde. De bijna hon- - derd kilometer lange route door het Gooi, langs de Loosdrechtse Plassen en langs de Vecht was op deze stralende voorjaarsdag geen straf, integendeel. Ik denk dat de nieuwe Focus hoge ogen gaat gooien in het zogenaamde Golf- segment. Met prijzen die voor de ben zineversies beginnen bij 19.745 euro en bij de diesels bij 23.245 euro gaan we er snel heel wat tegenkomen op dc Neder landse wegen. Naast de A-58 en de N254 ligt de Autoboule vard van Goes. Eén van de meest markante panden hier is wel Car Village, het witte gebouw dat in de hals van deze twee wegen ligt. Rob Strating Goes Naast Car Village is recentelijk de eerste paal ge slagen voor de uitbreiding van dit pand. In deze uitbreiding zullen AutoTeam, Auto Mondo en ZuidWest Lease zich vestigen. De nieuwbouw zal in dezelfde stijl geschieden als het bestaande pand: twee verdiepingen in een helder wit pand met veel glas. Tweede verdieping Waar in het huidige pand op de tweede verdie ping hoofdzakelijk kantoorruimtes huizen, zul len in het nieuw te bouwen deel de auto's ook op de tweede verdieping te bewonderen zijn. Door de uitbreiding kan de consument dadelijk op één adres terecht voor de voor de nieuwste modellen van de merken Opel, Chevrolet, Fiat, Alfa Romeo en SAAB. Maar ook voor de keuze uit honderden occasions is Car Village het juiste adres. Tegenover deze uitbreiding wordt tegelijkertijd het nieuwe pand van verf- en lakkengroothandel Luijten-VVZ gerealiseerd. Uiteraard worden de panden volgens de laatste technieken gebouwd, op zeer milieuvriendelijke wijze zoals met duurzame verlichting en met geïsoleerd glas en vanzelfsprekend door lokale leveranciers. De verwachting is dat de nieuwbouw rond de jaarwisseling gerealiseerd is. Er zal dan een auto motive complex staan dat zijn weerga niet kent in zuidwest Nederland, want naast de verschillende dealervestigingen is er inmiddels een zelftanksta- tion gebouwd en zal er binnenkort gestart worden met de bouw van een volautomatische washal: al les op Automotive gebied op één adres. Verkoopadviseur Jos Buitendijk van drijf Van Fraassen is vanzelfsprekend laaiend enthousiast over de DS3. Hij maakte een leuke foto en ik reed met de e-HDi- uitvoe ring. Rob Strating Goes Logisch, want de DS3 is vernoemd naar de godin uit de jaren '60 en die naam van de legendarische avantgardelimousine staat onuitwisbaar in de analen van de automobielgeschiedenis geschre ven. Hij is echter geen revival, geen kloon, geen retro, maar een chique stadcoupé die in heel veel verschillende outfits de clientèle weet te charme ren. De DS3 staat in Zeeland te pronken in de showrooms van Van Beek in Vlissingen en van Van Fraassen in Goes. In de korte tijd van zijn bestaan wist alleen Van Fraassen er al 25 aan de man en vrouw te bren gen. 38 kleurcombinaties, 12 soorten velgen, 7 interieurvariaties inclusief vloerbedekking type ren de Minikiller uit Frankrijk. DS3 e-HDi 90 So Chic Ik zou zo'n naam boven mijn bed hangen! Da's toch veel leuker als bijvoorbeeld Citroën AX? Hij is ook leuk en spannend tegelijk. Ik krijg hem van Jos mee om hem even te ervaren in die sterkste belastingvrije dieseluitvoering van Nederland. Hij is grijs met een mooi rood dakje. Vorig jaar testte ik de DS3 met een benzinemo tor. Deze uitvoering is vooral qua motor bijzon der interessant: hij brengt 92 pk op de weg, maar vooral indrukwekkend is zijn in verhouding im mense koppel van 230 Nm die hij al bij 1750 toe ren ontwikkelt. Als ik voor een stoplicht sta, slaat de motor af, om even later, bij het intrappen,van de koppeling, onhoorbaar te starten. Dit gebeurt elektrisch dankzij de micro hybride technologie. Dat houdt in dat hij elektriciteit opslaat tijdens het afremmen op de motor en met de rem. Bij elkaar kan je met deze flitsende DS3 tegen de 1 op 30 kan scoren!

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2011 | | pagina 31