De Ford Focus staat bij de dealer!
Cm- Slaat zijn vleugels nog
f\U w*
De Citroën DS3
verder uit
woensdag 6 april 2011 - pagina 31
Ford Nederland is erg actief als het
gaat om redacteuren uit te nodigen
voor introducties. Dit keer ben ik
met Kees Groeneveld, directeur van
Auto Adria, naar de landelijke intro
ductie van de Ford Focus geweest.
Rob Strating
Goes
De Nederlandse-Ford-importeur had
dit keer als theater voor deze presentatie
het prachtige restaurant Groot Kievits
dal in Baarn gekozen. Op de grote par
keerplaats van het rietgedekte restau
rant stonden de demonstratiewagens al
op ons te wachten, het merendeel in de
schitterend rode kleur van de foto.
De Ford Focus verving in 1998 de Es
cort en werd meteen een bestseller. Het
model werd in 2004 vernieuwd en op
de beurs van Detroit van januari dit jaar
werd de derde generatie Focus aan het
mondiale publiek getoond. Ik zag hem
voor het eerst in groten getale op de
trein van Cobelfret, bestemd voor de
Engelse markt, die langs mijn huis rijdt
en natuurlijk op de Salon in Genève
begin maart.
10 modellen
De derde generatie Focus staat sinds
afgelopen weekend bij Auto Adria in
Goes en bij Autobedrijf Joosse in Vlis-
singen. Voorlopig bestaat het aanbod
uit de Hatchback en de Sedan, de op
de foto zichtbare Wagon komt in juni
naar ons toe.
De Focus is een echte wereldauto, want
hij wordt in 180 landen geleverd.
Hij groeide ten opzichte van zijn voor
ganger 2 centimeter in de lengte naar
4.36 meter. Ook de wielbasis nam met
1 centimeter toe. Voorlopig staan er vijf
benzine - en zeven common raildiesels
op het programma.
Veiligheidssystemen
Bovendien bezit hij de meeste (optio
nele) veiligheidssystemen in zijn klasse.
Zo beschikt de auto over de Active City
Stop, waarbij de auto tot een snelheid
van 15 kilometer per uur volledig au
tomatisch afremt. Het Traffic Sign Re
cognition herkent verkeersborden en
geeft ze op een display weer. Het vei
ligheidssysteem Driver Alert analyseert
het rijgedrag en waarschuwt bestuur
ders die niet opletten. Voor nog meer
veiligheid op de weg zorgt het Lane
Departure Warning helpen bestuurders
in de gewenste rijbaan te blijven, waar
het Blind Spot Information System
waarschuwt middels een lampje in de
buitenspiegel dat er zich een auto in de
dode hoek bevindt. De meedenkende
automatische grootlichtassistent scha
kelt het grootlicht automatisch in en uit.
Op de bestemming aangekomen gaan
de elektronische kabouters nog steeds
door: de Active Park Assistent parkeert
de auto zelf tussen twee andere in.
Ecoboost
We kregen de Hatchback mee die met
de 1.6 liter 150 pk benzinemotor was
uitgerust. Hij bezit een koppel van maar
liefst 240 Nm die al bij 1600 toeren be
reikt is. Met deze motor gaat Ford mee
in de vaart der downsizevolkeren. Het
enorme vermogen - zelfs tot 182 pk(!)
- is mogelijk dankzij de hulp van een
uitlaatgasturbo. Omdat de testauto zijn
maagdelijkheid nog niet verloren had,
hebben we de acceleratie niet uitgepro
beerd, maar we zijn ervan overtuigd dat
de 7,9 seconden naar de honderd abso
luut haalbaar zijn. De motor draait nau
welijks hoorbaar, zelfs wanneer je hem
op zijn staart trapt. Dat laatste is trou
wens nauwelijks nodig, want hij gaat er
dankzij de turbodruk als een haas van
door. Het is ongelooflijk waartoe deze
benzinemotor in staat is bij zulke lage
toerentallen. Hebhpn wij niet allemaal
geleerd een haakse bocht in de stad in
z'n twee te nemen? De Focus Ecoboost
pakt zo'n bocht in z'n derde versnel
ling. Een rotonde in de stad neemt hij
gemakkelijk in de derde. De bijna hon- -
derd kilometer lange route door het
Gooi, langs de Loosdrechtse Plassen en
langs de Vecht was op deze stralende
voorjaarsdag geen straf, integendeel.
Ik denk dat de nieuwe Focus hoge ogen
gaat gooien in het zogenaamde Golf-
segment. Met prijzen die voor de ben
zineversies beginnen bij 19.745 euro en
bij de diesels bij 23.245 euro gaan we er
snel heel wat tegenkomen op dc Neder
landse wegen.
Naast de A-58 en de N254 ligt de Autoboule
vard van Goes. Eén van de meest markante
panden hier is wel Car Village, het witte
gebouw dat in de hals van deze twee wegen
ligt.
Rob Strating
Goes
Naast Car Village is recentelijk de eerste paal ge
slagen voor de uitbreiding van dit pand. In deze
uitbreiding zullen AutoTeam, Auto Mondo en
ZuidWest Lease zich vestigen.
De nieuwbouw zal in dezelfde stijl geschieden
als het bestaande pand: twee verdiepingen in een
helder wit pand met veel glas.
Tweede verdieping
Waar in het huidige pand op de tweede verdie
ping hoofdzakelijk kantoorruimtes huizen, zul
len in het nieuw te bouwen deel de auto's ook op
de tweede verdieping te bewonderen zijn. Door
de uitbreiding kan de consument dadelijk op één
adres terecht voor de voor de nieuwste modellen
van de merken Opel, Chevrolet, Fiat, Alfa Romeo
en SAAB. Maar ook voor de keuze uit honderden
occasions is Car Village het juiste adres.
Tegenover deze uitbreiding wordt tegelijkertijd
het nieuwe pand van verf- en lakkengroothandel
Luijten-VVZ gerealiseerd.
Uiteraard worden de panden volgens de laatste
technieken gebouwd, op zeer milieuvriendelijke
wijze zoals met duurzame verlichting en met
geïsoleerd glas en vanzelfsprekend door lokale
leveranciers.
De verwachting is dat de nieuwbouw rond de
jaarwisseling gerealiseerd is. Er zal dan een auto
motive complex staan dat zijn weerga niet kent in
zuidwest Nederland, want naast de verschillende
dealervestigingen is er inmiddels een zelftanksta-
tion gebouwd en zal er binnenkort gestart worden
met de bouw van een volautomatische washal: al
les op Automotive gebied op één adres.
Verkoopadviseur Jos Buitendijk van
drijf Van Fraassen is vanzelfsprekend laaiend
enthousiast over de DS3. Hij maakte een
leuke foto en ik reed met de e-HDi- uitvoe
ring.
Rob Strating
Goes
Logisch, want de DS3 is vernoemd naar de godin
uit de jaren '60 en die naam van de legendarische
avantgardelimousine staat onuitwisbaar in de
analen van de automobielgeschiedenis geschre
ven. Hij is echter geen revival, geen kloon, geen
retro, maar een chique stadcoupé die in heel veel
verschillende outfits de clientèle weet te charme
ren. De DS3 staat in Zeeland te pronken in de
showrooms van Van Beek in Vlissingen en van
Van Fraassen in Goes.
In de korte tijd van zijn bestaan wist alleen Van
Fraassen er al 25 aan de man en vrouw te bren
gen. 38 kleurcombinaties, 12 soorten velgen, 7
interieurvariaties inclusief vloerbedekking type
ren de Minikiller uit Frankrijk.
DS3 e-HDi 90 So Chic
Ik zou zo'n naam boven mijn bed hangen! Da's
toch veel leuker als bijvoorbeeld Citroën AX? Hij
is ook leuk en spannend tegelijk. Ik krijg hem van
Jos mee om hem even te ervaren in die sterkste
belastingvrije dieseluitvoering van Nederland. Hij
is grijs met een mooi rood dakje.
Vorig jaar testte ik de DS3 met een benzinemo
tor. Deze uitvoering is vooral qua motor bijzon
der interessant: hij brengt 92 pk op de weg, maar
vooral indrukwekkend is zijn in verhouding im
mense koppel van 230 Nm die hij al bij 1750 toe
ren ontwikkelt. Als ik voor een stoplicht sta, slaat
de motor af, om even later, bij het intrappen,van
de koppeling, onhoorbaar te starten. Dit gebeurt
elektrisch dankzij de micro hybride technologie.
Dat houdt in dat hij elektriciteit opslaat tijdens het
afremmen op de motor en met de rem. Bij elkaar
kan je met deze flitsende DS3 tegen de 1 op 30
kan scoren!