va^aut0
Op alles
voorbereid
Tramper Goes als
QQ-Z eerste in Zeeland
Toyota De Jonge
steunt goed doel
Tramper Goes heeft onlangs de eerste drie
volledig CO-2 vrije auto's in Zeeland afgele
verd. Het Goese bedrijf zet in op duurzaam
heid. Het gaat om de 100 elektrische
Mitsubishi i-MIeV, een compacte vierper-
soonsauto.
RobStrating
Goes
Verkoopadviseur Rinze Back "ondanks het feit
dat de auto geen CO-2 uitstoot is het een aange
name, praktische wagen die perfect past in onze
missie om zorg te dragen voor een duurzame
toekomst."
De eerste 'groene' auto's werden afgeleverd aan
Kyoto lease uit Heinkenszand en Tons Mosterd
uit Zierikzee. Dit Schouwse bedrijf draait geheel
op groene stroom, deels zelf opgewekt door zon
nepanelen. Kyoto lease heeft als specialisme het
aanbieden van milieuvriendelijke auto's. De aan
schaf van de i-MIeV is dus een logische keuze
voor deze bedrijven die duurzaamheid hoog op
de agenda hebben staan.
Veilig
De Mitsubishi i-MIeV biedt ondanks zijn zeer
lichte constructie een hele goede bescherming aan
de inzittenden. Dit is recent aangetoond door tes
ten van de ANWB. Rinze Back: "deze auto is op
vele fronten interessant. Zo heb je als leaserijder
bijvoorbeeld geen bijtelling, betaal je geen BPM,
zijn er tal van subsidiemogelijkheden en voor de
zakelijke rijder gunstige afschrijvingsmogelijk
heden. Voor een kleine dertigduizend euro heb
je een veilige, praktische vierpersoonswagen die
voorzien is van een A-label. Een welkome aanvul
ling dus op ons toch al brede assortiment."
Ton Schroer van Tons Mosterd Heerlijkheden
ging graag op de foto met de nieuwste aanwinst
van zijn bedrijf. Meer informatie:
www.trampergoes.nl
woensdag 6 april 2011 - pagina 27
van Toyota De Jonge vond dit zó belangrijk, dat
hij Trimline opdracht heeft gegeven 10 demo's te
bestickeren. Tegen de tijd dat de happening op de
Grote Markt gaat plaatsvinden, komen we er in
deze krant op terug.
Rob Strating
Goes /Vlissingen
Ze vallen op in het Zeeuwse landschap: de
10 bestickerde Toyota demo's voor de Stich
ting Jayden van Autobedrijf De Jonge in Goes
en Vlissingen.
Rob en Jolanda Faase hebben het ergste meege
maakt wat ouders kan overkomen: hun zoon Jay
den is op bijna 3-jarige leeftijd overleden aan een
neuroblastoom tumor. Na zijn overlijden vonden
Rob en Jolanda dat ze iets moesten doen om an
dere ouders en hun kinderen te besparen wat zij
hadden meegemaakt.
Ze hebben een stichting opgericht die in samen
werking met Villa Joep vecht voor een efficiën
tere behandeling tegen de ziekte. Omdat er veel
geld nodig is om onderzoeken te doen, worden
er allerlei acties gehouden. Op 3 juni houdt de
stichting bijvoorbeeld een spinningmarathon op
de Grote Markt in Goes. Peter de Jonge, directeur
De nieuwe Honda Jazz is nu ook
verkrijgbaar als hybrideauto, voor
nog schonere en zuinigere ritten.
En aangezien hybrideauto's steeds
populairder worden, vind ik het een
goed idee om deze week de Jazz
Hybrid eens een middagje te lenen.
Marina Meijers
Goes
Op alles voorbereid, dat kun je van de
Honda Jazz wel zeggen. Als er iets is,
dat deze auto kenmerkt, dan is dat wel
licht en ruimte. De auto is compact
van buiten, maar groot en ruim van
binnen. Dit komt door verschillende
zaken. Allereerst is daar het prachtige
glazen panoramadak. Dit zorgt voor
een enorme hoeveelheid daglicht en
dus ruimtegevoel in het interieur. Wil
je het wat minder licht? Met één druk
op de knop is het glazen dak veranderd
in een 'gesloten' dak. Dit panormadak
is trouwens standaard op de Elegance
en Exlusive uitvoeringen. Daarnaast is
er de handige achterbank die je met één
simpele handeling plat gooit, waarna
een vlakke vloer ontstaat. De ruimte
die dan ontstaat, is ook nog eens heel
bruikbaar, omdat er geen ankerpunten
of haken in de weg zitten. Klap de zit
ting omhoog en je kunt hoge spullen
op de vloer kwijt, terwijl de leuning als
steun op z'n plek blijft.
De verbeterde looks aan de buitenkant
zijn niet alleen mooi, maar hebben ook
een functie. De vernieuwde bumper en
de speciaal ontwikkelde banden met
weinig rolweerstand verlagen de weer
stand, waardoor de Jazz nog zuiniger
rijdt. En dat is natuurlijk één van de
belangrijkste argumenten om voor de
Honda Jazz te kiezen: zijn zuinigheid.
De nieuwe Jazz Hybrid heeft namelijk
de kracht van de benzineversie met het
voordeel van hybridetechnologie. De
auto gebruikt het Integrated Motor As-
sist (IMA) hybridesysteem om de ge
avanceerde elektromotor te combineren
met de traditionele benzinemotor. Met
de Electric Vehicle mode, heeft de Jazz
Hybrid onder bepaalde omstandighe
den de mogelijkheid om alleen op elek
trische kracht te rijden. Het resultaat is
een nog lager brandstofverbruik. De
Jazz Hybrid komt standaard ook met
Continu Variabele Transmissie (CVT).
Dit type automatische transmissie biedt
het meeste comfort van alle automaat
types. Doordat de CVT transmissie al
tijd de juiste overbrengingsverhouding
kiest, verbruikt de Jazz minder brand
stof en stoot hij minder schadelijke
stoffen uit. Het voert te ver om nu nog
uitgebreider in te gaan op de hybride
techniek; in de mooie brochure van de
Honda Jazz staat dit zeer duidelijk be
schreven en uiteraard is er ook de dealer
die er veel meer over kan vertellen.
Bij de vormgeving van de Jazz stond één
ding voorop: de veiligheid van zowel
de inzittenden als mensen in zijn om
geving. De Jazz is een van de veiligste
auto's in Europa volgens de crashtests
van Euro NCAP en heeft de maximale
5 sterren toegekend gekregen. Daar kun
je mee thuiskomen dus. De Jazz heeft
standaard een antiblokkeerremsysteem
en elektronische remkrachtverdeling.
Brake assist zorgt er bij een noodlop
voor dat er een enorme remkracht vrij
komt. De Jazz Hybrid is er in drie ver
schillende typen: de 1.4 CVT Comfort,
de 1.4 CVT Elegance en de 1.4 CVT
Exclusive. Wij mochten deze middag
de Elegance lenen, deze is verkrijgbaar
vanaf 21.100 euro.
En dan de opnamelokatie van de foto.
Het gaat hier om een oud boerderijtje
op Koudekerke dat ooit toebehoorde
aan mijn overgrootouders. Zij zullen
vast nooit vermoed hebben dat er anno
2011 nog eens een hybrideauto op hun
erf zou parkeren....