Vm QBSKOOMUM"
Renault Laguna Estate 170GT
woensdag 6 april 2011 - pagina 23
Een dynamisch frontdesign, een
geoptimaliseerd modelprogramma
en spaarzame motoren typeren de
tweede levensfase van de Renault
Laguna.
Rob Strating
Goes, Vlissingen
Vier jaar geleden kreeg ik van Auto
Centrum de toen nieuwe Laguna mee
naar Zwitserland en daardoor werd ik
in de gelegenheid gesteld de grote mid
denklasser in werkelijk alle disciplines te
testen. Dit keer verzon verkoopadviseur
Eelco Zwolle de meest heftige Laguna
Estate die er op dit moment bestaat, na
melijk de GT-uitvoering met de tweeli
ter turbo benzinemotor met 170 pk.
Facelift
Inderdaad, meteen al wanneer de La
guna je aankijkt, word je geconfronteerd
met zijn letterlijke face..lift. Hij kijkt je
een beetje boos aan, net als de grote
baas van Renault, Carlos Goshn als hij
een onplezierige mededeling heeft.
De grille werd flink verlaagd, de mar
kante koplampen hebben wenkbrauwen
gekregen en de neus is verder opgeleukt
met mooie chroomaccenten. De rest
van het koetswerk is gelukkig gebleven
wat het was, want de "Laguna Estate is
een knappe verschijning. Wat betreft
de naam Estate ontgaat me een beetje
waarom hij in veel landen GrandTour
heet en bij ons Estate. Ik vind Break of
GrandTour veel beter passen bij een
Franse auto.
De 4.80 meter lange en 1.81 meter
brede combi is fors geschapen. Bij de
geteste GT zijn de 18 inch 'chrome
shadow lichtmetalen wielen een lust
voor het oog, zeker afgezet tegen het
zilvergrijs van de carrosserie. Een ander
voordeel is dat je niet zo vlug ziet dat ze
vuil worden van het remstof. De dub
bele uitlaat en de mooie spoiler boven
de achterruit onderstrepen het dynami
sche karakter.
Hoogwaardig
De binnenhuisarchitecten hebben hun
best gedaan en het interieur een forse
dosis Franse esprit meegegeven. Het
wordt gekenmerkt door een esthetisch
verantwoord design van het dashboard
met harmonieus gekozen hoogwaar
dige, Solide materialen. Het typeert de
hoge standaard die Renault al een paar
Maya poseert graag bij de charismatische Laguna.
jaar nastreeft. Leer, aluminium - en
chroomaccenten wisselen elkaar ver
antwoord af. De meeste bedieningsele
menten zijn logisch gegroepeerd en te
bedienen, maar ik blijf wat moeite hou
den met de op de middenconsole gesi
tueerde joystick waarmee veel functies
bediend kunnen worden. Ook snap ik
niet goed, waarom de bediening van de
cruisecontrol niet gewoon op het stuur
geplaatst kan worden in plaats van op
de middenconsole.
Het leren stuur is lekker dik en de voor
gevormde stoelen, in het geval van de
testauto in leer en alcantara uitgevoerd,
zitten uitstekend en bieden tijdens alle
oefeningen heerlijk steun. Ook achterin
is het goed toeven, dankzij de fikse wiel
basis van 2.76 meter en natuurlijk ook
zijn geschetste lengte.
De bagageruimte kan normaal ruim
500 liter koffers et cetera bergen, te
vergroten tot 1593 liter. Ook hier geldt
weer dat de constructie van de om te
klappen leuningen solide en premium
waardig is.
Dynamisch
De testauto heeft de sterkste Renault
benzinemotor in het vooronder, de
tweeliter turbomotor met 170 pk en een
koppel van 270 Nm bij 3250 toeren. Hij
is gekoppeld aan een zestraps automaat
en die combinatie ervaar ik als uiterst
plezierig.
Stil en dankzij de uitlaatgascompressor
flitst hij in nauwelijks negen seconden
naar de honderd, terwijl de bak nauwe
lijks voelbaar de zes trappen aftelt. Hij
kan ook sequentieel worden geschakeld
en daar hebben we in de Vlaamse Ar
dennen dan ook dankbaar gebruik van
gemaakt. Op steile hellingen moet je
gewoon schakelen, omdat de bak niet
automatisch terugschakelt. Dit is vooral
belangrijk in de zomer om te voorkomen
dat de olie in de bak niet gaat koken.
Hoe meer toeren, des te meer koeling.
De GT is uitgerust met de zogenaamde
4Controlbesturing, een techniek van
Renault die exclusief voor de Laguna
gebruikt wordt. Als je niet sneller dan
60 km/h rijdt, sturen de achterwielen
tegen, boven die snelheid sturen ze
mee. Ik heb het aan den lijve onder
vonden: een stadshotel in Gent met
een parkeergarage die is ontworpen
voor kleine auto's uit de jaren zeventig.
We hebben aan beide zijden niet meer
dan een centimeter over, maar dankzij
de vierwielbesturing laveren we door
het nauwe poortje. Als ik de volgende
dag de bochtenoefeningen doe en de
uitwijkmanoeuvre suggereer, merk ik
duidelijk dat 4Control is gekoppeld aan
ABS en ESR Een samenwerkingsver
band dat een welhaast perfecte weg-
ligging genereert, zeker onder slechte
weersomstandigheden. Elektronisch
wordt de draaihoek van de achterwie
len aangepast aan de situatie. Ik heb
eigenlijk nog nooit ervaring gehad met
zo'n systeem, maar het is verrassend en
veilig bovendien!
Bij de slalomproef blijkt dat de Renault
een wegligging heeft waar je vous;
(=Frans voor U) tegen zegt. Hij wijkt
bij de oefeningen geen millimeter van
'de geprogrammeerde weg af en mag
zich scharen onder de beste weglig-
gingskarakteristiek uit zijn klasse.
De zwarte 18 inch wielen hebben echter
niet alleen voordelen, de lage en brede
banden zorgen dan wel voor een fan
tastische wegligging, maar ze zullen de
comfortfanaten op den duur ergeren,
omdat ze er de oorzaak van zijn dat ze
niet alleen elk naadje voelbaar doorsei
nen, maar ook akoestisch de trommel
vliezen pijnigen, zeker op de Vlaamse
kasseien. Maar laten we eerlijk zijn, voor
die categorie mensen heeft Renault an
dere Laguna's in de aanbieding.
We vonden uiteindelijk een mooie fo
tolocatie op de Oesterdam, waar een
wijds uitzicht de mooie vormen van de
Renault Laguna het best tot zijn recht
laten komen.
Maya is het met mij eens en poseert
graag bij de charismatische Laguna die
in zijn Estate-uitvoering een instapprijs
van net onder de 30.000 euro heeft ge
vonden...