Vm QBSKOOMUM" Renault Laguna Estate 170GT woensdag 6 april 2011 - pagina 23 Een dynamisch frontdesign, een geoptimaliseerd modelprogramma en spaarzame motoren typeren de tweede levensfase van de Renault Laguna. Rob Strating Goes, Vlissingen Vier jaar geleden kreeg ik van Auto Centrum de toen nieuwe Laguna mee naar Zwitserland en daardoor werd ik in de gelegenheid gesteld de grote mid denklasser in werkelijk alle disciplines te testen. Dit keer verzon verkoopadviseur Eelco Zwolle de meest heftige Laguna Estate die er op dit moment bestaat, na melijk de GT-uitvoering met de tweeli ter turbo benzinemotor met 170 pk. Facelift Inderdaad, meteen al wanneer de La guna je aankijkt, word je geconfronteerd met zijn letterlijke face..lift. Hij kijkt je een beetje boos aan, net als de grote baas van Renault, Carlos Goshn als hij een onplezierige mededeling heeft. De grille werd flink verlaagd, de mar kante koplampen hebben wenkbrauwen gekregen en de neus is verder opgeleukt met mooie chroomaccenten. De rest van het koetswerk is gelukkig gebleven wat het was, want de "Laguna Estate is een knappe verschijning. Wat betreft de naam Estate ontgaat me een beetje waarom hij in veel landen GrandTour heet en bij ons Estate. Ik vind Break of GrandTour veel beter passen bij een Franse auto. De 4.80 meter lange en 1.81 meter brede combi is fors geschapen. Bij de geteste GT zijn de 18 inch 'chrome shadow lichtmetalen wielen een lust voor het oog, zeker afgezet tegen het zilvergrijs van de carrosserie. Een ander voordeel is dat je niet zo vlug ziet dat ze vuil worden van het remstof. De dub bele uitlaat en de mooie spoiler boven de achterruit onderstrepen het dynami sche karakter. Hoogwaardig De binnenhuisarchitecten hebben hun best gedaan en het interieur een forse dosis Franse esprit meegegeven. Het wordt gekenmerkt door een esthetisch verantwoord design van het dashboard met harmonieus gekozen hoogwaar dige, Solide materialen. Het typeert de hoge standaard die Renault al een paar Maya poseert graag bij de charismatische Laguna. jaar nastreeft. Leer, aluminium - en chroomaccenten wisselen elkaar ver antwoord af. De meeste bedieningsele menten zijn logisch gegroepeerd en te bedienen, maar ik blijf wat moeite hou den met de op de middenconsole gesi tueerde joystick waarmee veel functies bediend kunnen worden. Ook snap ik niet goed, waarom de bediening van de cruisecontrol niet gewoon op het stuur geplaatst kan worden in plaats van op de middenconsole. Het leren stuur is lekker dik en de voor gevormde stoelen, in het geval van de testauto in leer en alcantara uitgevoerd, zitten uitstekend en bieden tijdens alle oefeningen heerlijk steun. Ook achterin is het goed toeven, dankzij de fikse wiel basis van 2.76 meter en natuurlijk ook zijn geschetste lengte. De bagageruimte kan normaal ruim 500 liter koffers et cetera bergen, te vergroten tot 1593 liter. Ook hier geldt weer dat de constructie van de om te klappen leuningen solide en premium waardig is. Dynamisch De testauto heeft de sterkste Renault benzinemotor in het vooronder, de tweeliter turbomotor met 170 pk en een koppel van 270 Nm bij 3250 toeren. Hij is gekoppeld aan een zestraps automaat en die combinatie ervaar ik als uiterst plezierig. Stil en dankzij de uitlaatgascompressor flitst hij in nauwelijks negen seconden naar de honderd, terwijl de bak nauwe lijks voelbaar de zes trappen aftelt. Hij kan ook sequentieel worden geschakeld en daar hebben we in de Vlaamse Ar dennen dan ook dankbaar gebruik van gemaakt. Op steile hellingen moet je gewoon schakelen, omdat de bak niet automatisch terugschakelt. Dit is vooral belangrijk in de zomer om te voorkomen dat de olie in de bak niet gaat koken. Hoe meer toeren, des te meer koeling. De GT is uitgerust met de zogenaamde 4Controlbesturing, een techniek van Renault die exclusief voor de Laguna gebruikt wordt. Als je niet sneller dan 60 km/h rijdt, sturen de achterwielen tegen, boven die snelheid sturen ze mee. Ik heb het aan den lijve onder vonden: een stadshotel in Gent met een parkeergarage die is ontworpen voor kleine auto's uit de jaren zeventig. We hebben aan beide zijden niet meer dan een centimeter over, maar dankzij de vierwielbesturing laveren we door het nauwe poortje. Als ik de volgende dag de bochtenoefeningen doe en de uitwijkmanoeuvre suggereer, merk ik duidelijk dat 4Control is gekoppeld aan ABS en ESR Een samenwerkingsver band dat een welhaast perfecte weg- ligging genereert, zeker onder slechte weersomstandigheden. Elektronisch wordt de draaihoek van de achterwie len aangepast aan de situatie. Ik heb eigenlijk nog nooit ervaring gehad met zo'n systeem, maar het is verrassend en veilig bovendien! Bij de slalomproef blijkt dat de Renault een wegligging heeft waar je vous; (=Frans voor U) tegen zegt. Hij wijkt bij de oefeningen geen millimeter van 'de geprogrammeerde weg af en mag zich scharen onder de beste weglig- gingskarakteristiek uit zijn klasse. De zwarte 18 inch wielen hebben echter niet alleen voordelen, de lage en brede banden zorgen dan wel voor een fan tastische wegligging, maar ze zullen de comfortfanaten op den duur ergeren, omdat ze er de oorzaak van zijn dat ze niet alleen elk naadje voelbaar doorsei nen, maar ook akoestisch de trommel vliezen pijnigen, zeker op de Vlaamse kasseien. Maar laten we eerlijk zijn, voor die categorie mensen heeft Renault an dere Laguna's in de aanbieding. We vonden uiteindelijk een mooie fo tolocatie op de Oesterdam, waar een wijds uitzicht de mooie vormen van de Renault Laguna het best tot zijn recht laten komen. Maya is het met mij eens en poseert graag bij de charismatische Laguna die in zijn Estate-uitvoering een instapprijs van net onder de 30.000 euro heeft ge vonden...

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2011 | | pagina 23