va^AUTO New Compact Smart Wagon Zaterdag is TSI-dag bij Auto Poppe woensdag 23 maart 2011 - pagina 33 Sinds kort is de Subaru Trezia op de markt, een 'new compact smart wagon' zoals Subaru deze auto zelf noemt. De Trezia die samen met Toyota is ontwikkeld is een heel leuke aanwinst binnen het segment van de kleine ruimtewagens. Marina Meijers Goes Ik mag de Subaru Trezia een middag meenemen zodat ik de auto aan een uit gebreide test kan onderwerpen. Subaru mikt met deze schat (Trezia is afgeleid van treasure, schat) op de jonge gezin nen, dus wij maken dankbaar gebruik van dit middagje Subaru. Het formaat van de auto is ideaal, de auto meet nog geen 4 meter, dus dat is eenvoudig in parkeren bij de school, de sportclub en de supermarkt. In de Trezia zijn uitstraling en technisch vernuft samengesmeed voor puur rijple zier en maximaal gebruiksgemak. Van de welvende lijnen van de wielkasten tot de overvloed aan ruimte binnenin ondanks zijn compacte afmetingen: de Trezia is gebouwd om elk moment opti maal te beleven. Ik zal straks wat verder ingaan op de prijzen van de verschil lende types, maar ik vermoed dat de Trezia zomaar eens heel populair zou kunnen worden. De prijs-kwaliteitver- houding van deze auto is zonder meer uitstekend te noemen. Interieur Het interieur van de Trezia biedt een overvloed aan ruimte en is van alle gemakken voorzien. De comfortabele stoelen zijn gemakkelijk verstelbaar, zo dat de inzittende zich welkom voelt. De forse binnen afmetingen, uniek in deze klasse, worden extra geaccentueerd door de grote ruitvlakken en de brede deuropeningen. Een handig formaat van buiten met volop nuttig volume van binnen. Bagageruimte De brede achterklep van de Trezia opent tot een flinke hoogte terwijl de lage drempel het inladen vergemakke lijkt. Voor langere stukken bagage kan de achterbank in delen worden neer geklapt door middel van een handige hendel. Cockpit De levendige styling van de cockpit draagt tot rijplezier. Het in twee lagen vormgegeven dashboard met alle bedie ningselementen prettig onder handbe reik biedt de bestuurder ruimte om te ontspannen in een smaakvol gekozen combinatie van kleurstellingen. De Trezia beschikt over een verfijnde 6- traps handgeschakelde versnellingsbak waarin sportieve beheersing en soepel schakelen samengaan. De geavanceerde hydraulische koppeling maakt gebruik van innovatieve technologie en reali seert zo een optimaal pedaalgevoel. Om in uiteenlopende rijsituaties maximaal rendement te behouden informeert een controlelampje in de instrumentengroep de bestuurder over het beste tijdstip voor op- of terugschakelen, uitgaande van de rijsnelheid, het gaspedaalgebruik en andere rijomstandigheden. De Trezia is er al vanaf 15.975 euro voor de 1.3 Intro. De intro beschikt over een uitgebreide standaarduitrusting met on dermeer een audiosysteeem met cd-spe- ler, elektrisch bedienbare ramen vóór en elektrisch verstelbare buitenspiegels met ingebouwd knipperlicht. De Trezia die ik deze middag mocht lenen, is de 1.3 Comfort S. Dit type heeft ondermeer, bovenop de standaarduitrusting van de Intro, airconditioning, parkeersensoren achter in carrosseriekleur en extra don kere ramen. De Comfort S kost 17.975 euro. De dieselmodellen beginnen bij 20.975 euro voor de 1.4D Intro. Wil je meer weten over de Trezia doe dan net als ik: Ga naar AutoVermeu- len in Goes, dé Subarudealer voor heel Zeeland. Tot de volgende keer, Marina De Zeeuwse Volkswagendealer Auto Poppe houdt een grote TSI dag met vele activiteiten. Komende zaterdag, 26 maart, is het zo ver in Goes. Rob Strating Goes Ik sprak ter voorbereiding met verkoop adviseur Edwin van Oosten van Auto Poppe in Goes: "We willen de mensen laten kennismaken met onze auto's die voorzien zijn van TSI-techniek, in een aantal gevallen gecombineerd met de beroemde DSG automaat. De TSI- techniek is een systeem, waarbij de benzinemotoren ten eerste direct wor den ingespoten, maar bovendien wordt er gebruik gemaakt van een compressor en een turbo. Die techniek is eigenlijk afkomstig van onze TDI's (dieselmo toren). Dankzij die compressor/tur- bosamenwerking kon Volkswagen downsizen, dat wil zeggen dat de cilin derinhoud verkleind werd, bijvoorbeeld van een 2 liter naar een 1.4 liter motor. Vergelijk bijvoorbeeld de Volkswagen Sharan van een aantal jaren geleden met de huidige versie: de oude had een tweeliter motor die 116 pk leverde, de nieuwe een 1.4 liter met 150 pk. De oude verbruikte gemiddeld 1 op 10, de nieuwe gemiddeld 1 op 16! Ondergetekende heeft al verschillende keren met de nieuwe motoren gereden en ik moet zeggen dat ik het een verras sende ervaring vind. Waar komt het nu op neer? Vanaf ongeveer 400 omwente lingen van de krukas gaat een mechani sche compressor meedraaien. Bij 1500 toeren pikt de uitlaatgasturbo het stokje van de compressor over en zorgt ervoor dat het koppel van 240 Nm tot 4000 toeren optimaal kan worden benut. "Dat bespaart enorm veel brandstof, veroorzaakt een grotere trekkracht en er is minder C02 uitstoot. Daardoor is er een gunstige bijtelling bij zakelijk gebruik," aldus Edwin van Oosten. DSG De DSG automaat is vervolgens het vol gende staaltje van techniek. De 6-traps automaat schakelt zó soepel op, dat je bij wijze van spreken alleen maar aan de toerenteller ziet dat hij opschakelt. Je voelt absoluut geen schokje meer. Dat komt, omdat de bak telkens de volgende versnelling klaar legt. Andere voordelen zijn dat hij naast dat feilloze schakelen lang niet zoveel brandstof vergt dan een gewone automaat. Vooralsnog zal de Polo GTI en de Cross Golf met deze bijzondere automaat zijn uitgerust. Edwin van Oosten: "De testdag is gepland van 10.00 uur 's morgens tot 17.00 uur 's middags. We hebben een Polo, verschillende Golfs, een Jetta, een gewone Passat en een CC, een Tiguan en een Touran ingezet. Per klant wordt een testrit van een half hur gepland." Verdere activiteiten "Als de ouders een testrit maken, mogen de kinderen bijvoorbeeld met waterverf een auto beschilderen. Ons Boerengoed staat in een stand Zeeuwse boterbab- belaars te bakken en we hebben Kaldi ingehuurd om hun koffiemachines te demonstreren en uiteraard iedereen van koffie en thee te voorzien. De Maros is aanwezig om de aanwezigen van soep en lekkere happen te voorzien. Eyewish Groeneveld doet bovendien allerlei oog metingen. Bomen planten Voorafgaande aan deze testdag zijn we op 23 maart aanwezig bij de nationale boomplantdag in Kloetinge, waarbij we het Milieu Educatie Centrum sponso ren." BUITEN GHW001

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2011 | | pagina 33