o van
Spectaculaire start Techno Classica Essen
Aanrijdingen van achteren
AutoRAI 2011: 47 automerken
GoMotor volwaardig
onderdeel AutoRAI
Leeftijd rijbewijs
Infïniti maakt G
inzichtelijker
Renault Fluence
en infrastructuur
Goed 2010
voor BMW
Elektrische
auto A'dam
Snaarstrakke
Lamborghini
De Tomaso
is terug
Suzuki
Swift Sport
woensdag 23 maart 2011 - pagina 27
Om de lancering van de Chevrolet Orlando in Londen onder de aandacht te brengen ging
een team van acht boetseerders aan de slag met Play-Doh boetseerklei. Het resultaat is
een Orlando op ware grootteIn tiuee weken verwerkte het team anderhalve ton boetseer
klei. Play-Doh is in Engeland het populairste kinderspeelgoed. Inmiddels staat de Orlando
ook bij de Chevrolet-dealers in ons land.
GoMotor is een volwaardig
onderdeel van de AutoRAI
2011(13-23 april). Tijdens het
evenement kunnen bezoekers
kennismaken met de laat
ste nieuwe motorfietsen en
scooters.
Ook kleding en accessoires-
fabrikanten zijn op GoMotor
aanwezig. Hal 9 is er voor
gereserveerd en de organi
satie heeft gekozen voor een
indeling in marktsegmenten.
Zo worden toermachines,
sportmotoren, offroaders,
choppers en scooters apart
gepresenteerd. GoMotor
staat ook voor beleving en
entertainment. Mensen
zonder een motorrijbewijs
of heropstappers kunnen bij
Try the Bike weer proberen
het gevoel (opnieuw) terug
te krijgen.
Bezitters van een motor
rijbewijs kunnen proefrit
ten maken op de nieuwste
motorfietsen.
Er is een regeling in voorberei
ding die jongeren vanaf 16,5
jaar in de gelegenheid stelt een
rijopleiding te volgen.
Als ze geslaagd zijn voor hun
theorie- en praktijkexamen
mogen ze vanaf 17 jaar de weg
op onder begeleiding van een
ervaren bestuurder. Als
alles volgens plan verloopt,
wordt de nieuwe regeling in
november van kracht. Ook
in Zweden en Duitsland is
de minimumleeftijd om een
rijbewijs te halen verlaagd
met minder ongelukken tot
gevolg.
De BMW Groep kijkt terug
op een uiterst geslaagd 2010.
De omzet steeg van 50.6 mil
jard naar 60,4 miljard. De
verkoopvolumes vertonen ui
teraard ook een stijgende lijn,
van 1.286.310 naar 1.461.166
eenheden. De afzet van
BMW-modellen alleen al
steeg met 15 procent.
Het budget van drie miljoen
is op zodat er voor een
elektrische auto in Amster
dam voorlopig geen subsidie
kan worden aangevraagd.
Er zijn door particulieren en
bedrijven met behulp van
de subsidieregeling inmid
dels 260 elektrische auto's
gekocht.
Aventador is de naam van
de nieuwste creatie van de
Italiaanse sportwagenbou
wer Lamborghini. De auto
moet de Murciélago doen
vergeten met zijn uitermate
strak vormgegeven carros
serie en 700 pk sterke V12
motor. Vierwielaandrijving is
standaard van de partij.
Alleen kenners weten wat
een De Tomaso is. Het merk
komt terug op de markt, niet
met sportieve auto's zoals
voorheen, maar een soort van
crossover die de genen lijkt te
hebben van de BMW 5 GT.
De De Tomaso SLC krijgt
een 524 pk leverende V8 later
gevolgd door een krachtige
diesel en benzine V6.
Suzuki plant voor later dit
jaar een Sport-uitvoering van
de huidige Swift. Die auto
stond als concept op de salon
van Genève en belooft en
extra wild uiterlijk te krijgen.
De nodige spoilers, skirts en
een lagere stand op de wielen
moeten samen met een meer
potente motor het verschil
maken. Welke motor dat gaat
worden, is op dit moment
nog niet bekend gemaakt.
Infiniti levert G standaard met zeventraps automaat.
Kiezen voor een Infiniti G
wordt gemakkelijker. Zo
vervalt de handgeschakelde
zesbak en daarvoor in de plaats
komt een adaptieve zeventraps
automaat.
Handmatig schakelen kan
met paddies achter het stuur.
Infiniti breidt ook de stan
daarduitrusting van de
G's uit en er doen nieuwe
kleuren en nieuw vormge
geven lichtmetalen wielen
hun intrede.
De G37 Sedan is er vanaf
53.730 euro. Het topmo
del G37 S Premium kost
65.390 euro.
De 23ste Techno Classica in
Essen is van donderdag 31
maart tot en met zondag 3
april weer het podium voor
ruim 2.500 klassieke auto
mobielen, meer dan duizend
standhouders, honderden old
timerclubs en autofabrikanten.
Deze grootste beurs ter wereld
voor klassiekers wordt gehou
den in twintig hallen van het
Messecomplex in Essen.
Op vrijdag 1 en zaterdag 2
april rijdt een stoet van hon
derd historische voertuigen
van Brussel naar Essen onder
het motto 'Van paard naar
turbine.'
De parade wordt aangevoerd
door een koets met vier Lip-
pizaner paarden. De paarden
worden gevolgd door zeldzame
automobielen van merken zo
als Bugatti, Itala, Delage, De
Dion Bouton, Spyker, Stutz,
Graham Page en Avion Voisin.
www.technoclassica.de
Ook NSU, opgegaan in Audi, is aanwezig in Essen.
Auto's worden steeds veiliger.
Was je vijftien jaar geleden bij
een crash je leven niet zeker,
tegenwoordig zorgen versterkte
carrosseriestructuren en een
veelheid aan plofzakken dat je
uitstekend wordt opgevangen.
De aandacht is daarbij tot nu
toe altijd gegaan naar een fron
tale aanrijding.
De Europese vereniging van
consumentenorganisaties ver
enigd in EuroNCAP test daar
al jaren op. Ook bij voetganger
vriendelijkheid en de bescher
ming voor achterpassagiers
worden alleen aanrijdingen
van voor en achter bekeken.
Maar bij kop-staart botsingen
wordt het een ander verhaal.
Daarom heeft het Duitse blad
Autobild recent een aantal
botsingen van achter uitgevoerd
met diverse nieuwe auto's. Er is
vooral gekeken naar zevenzits
ruimtewagens en compacte
modellen uit het A-segment. In
beide voertuigentypen zitten de
achterste passagiers zeer kort op
de achterruit. Als voorbeelden
werden een zevenzits Renault
Grand Scénic en Toyota iQ
genomen die door de Dekra zijn
getest.
De stilstaande Renault wordt
met 64 km/u door een Merce
des ML 320 van achteren aan
gereden, terwijl de Toyota 'een
aanvaring bij 50 km/u een duw
van een Opel Vectra stationwa
gon krijgt. In beide gevallen ziet
het er voor de achterpassagiers
niet goed uit.
De vraag is alleen hoe represen
tatief deze gevallen zijn en hoe
er op de bevindingen gerea
geerd moet worden, onder meer
door EuroNCAP.
47 Automerken presenteren
zich van 13 tot en met 23 april
op de AutoRAI in Amster
dam. Daaronder vier merken
die voor het eerst aanwezig
zijn op de show: Fisker, Tesla,
Heynsdyk en Infiniti. De beurs
omvat 102 primeurs maar
dat zijn voornamelijk auto's
die al elders in de wereld zijn
geëtaleerd. Desalniettemin
debuteren onder andere de Ci
troen Survolt, de Range Rover
Evoque vijfdeurs, de Audi RS3
en de Ferrari FF in ons land.
Joost van 't Hooft, Beursma-
nager AutoRAI, liet tijdens de
presentatie duidelijk merken
dat de AutoRAI in volle
glorie terug is. "We hebben in
2009 bewust even gas terug
genomen vanwege de teruglo
pende automarkt. Nu herstelt
die markt zich en kan de
AutoRAI uitpakken zoals onze
bezoekers dat gewend zijn."
Daarmee doelt de organisator
op de merkenstands die weer
terug zijn en dat beleving en
autopassie centraal staan.
Belangrijk vindt hij ook dat het
voorterrein van de RAI klaar
is en dat dat kan worden benut
voor spectaculaire buitenacti
viteiten. Bezoekers kunnen er
elektrische auto's opladen en
er mee rijden, er zijn slipde
monstraties en er komt een
4x4-track.
Binnen zijn er diverse pavil
joens ingericht. Zo is er een
Klassieker Paviljoen, een
Supercar Paddock en er is een
Hobbyplein. Ook aan de al
lerkleinsten is gedacht met een
Telekids Paviljoen.
www.autorai.nl
Renault opent Fluence-proefritcentra en -informatiecentra.
Renault heeft haar elektrische
ambities in Denemarken
ontvouwd. Daar opende het
merk in samenwerking met
Project Better Place het eerste
Europese verkoopcentrum
voor de Fluence.
Als alles volgens schema ver
loopt, rijden daar dit jaar nog
die elektrische Renaults. De
Fluence kan bij elke Renault-
dealer in Denemarken
worden aangeschaft. Ook
voor onderhoud kan de Flu-
ence-rijder daar terecht.
Kopers van een Fluence
sluiten een contract af (tus
sen 200 en 400 euro) voor
het gebruik van elektrische
laadpalen en snellaadsta-
tions.