"JESiUQKeeZ NA4R HÉT SUCCES" Peugeot 5081.6 THP ALLURE woensdag 23 maart 2011 - pagina 25 Met de 508 vervangt Peugeot de niet zo succesvolle 407 en 607. Spaarzame motoren, premiumkwali teit en een geslaagd design moeten zowel de Europeanen als de Chine zen enthousiasmeren. Rob Starting Goes In Sochaux denkt men graag aan de tijd toen de wereld nog in orde was: 50 jaar geleden had het Franse merk met de 404 een ongelooflijke bestseller. Ook de types daarna deden het opperbest, maar dat kon niet worden gezegd van de 407 en de 607. Wat de 607 te weinig had, bezat de 407 te veel: een reusachti ge grille, een lange, overhangende neus, niet teveel ruimte en een kort kontje. Het zou allemaal anders worden en in derdaad, de nieuwe 508 ziet er geweldig uit. Verkoopadviseur Laurens Reer van PTA Goes had de in prachtig 'Blanc Nacré' gespoten 508 gewassen en ge streken voor me klaar gezet en mijn testweekend kon niet meer stuk Bevallige vormen Tijdens de testrit waren er overal die bewonderende blikken waar ik zo van houd. Het is ook een knappe verschij ning, haast tijdloos mooi. De 508 werd aan de voorkant korter en vanachter langer, de nieuwe designfilosofie van het ontwerpteam. Hij breekt al meteen het ijs met zijn gladde neus, de katachtige koplampen met de led-verlichting en de 'zwevende' grille. Het vloeiend lijnenspel wordt be loond: hij heeft slechts een CW-waarde van 0.26! Chroom en in satijnglans uitgevoerde onderdelen wisselen elkaar harmonisch af. Bij de witte uitvoering worden de ruiten in de zon meteen wat donkerder en dat accentueert de gesti- leerde zijruitlijn. Hij meet 4.79 m in de lengte, 1.85 m in de breedte en 1.45 m in de hoogte. Heel belangrijk is de wielbasis van 2.82 m, want dat betekent ruimte! Kijkt u nog eens even naar die schitterende 18 inch lichtmetalen wie len, een genot om te zien! Op de Salon in Geneve verklaarde Peugeot perschef Martin Alloiteau dat deze limousinelijn speciaal ontworpen is voor de Chinese markt, omdat men er daar zo van houdt. Oost of West, het maakt niet uit. "We hebben bij de realisatie van de 508 premiummerken als Audi en BMW in het vizier gehad", zei Alloiteau trots in zijn toespraak op de beurs. Hoogwaardige esthetica Mooi van buiten, mooi van binnen. Leer, chroom en aluminiumaccenten zijn verantwoord aangebracht: Twee grote analoge klokken omsluiten de brandstof-, de koelwater- en de olietem peratuurmeter. Alleen al met dat laatste instrument onderscheidt Peugeot zich van vele andere merken en daar ben ik telkens weer blij mee: hij laat zien dat er pas na 10 kilometer werkelijk gas gege ven mag worden! Alle bedieningselementen zijn logisch gegroepeerd, behalve de functies om ESP en de parkeersensor uit te scha- kelen, want die zitten in een kastje ver borgen. Het optionele Head-up display (400 euro) verschijnt als een duveltje uit een doosje bovenop het dashboard en laat tijdens het rijden de snelheid digitaal zien. De voorstoelen zijn net zo com fortabel als in een First Class Lounge en het wellness-gevoel overheerst. De optionele vier zones klimaatbeheersing en de zonnegordijntjes achterin dragen daar natuurlijk toe bij. Achterin is 5 centimeter meer beenruimte gecreëerd en dat is zalig. Reiswggen De testauto is voorzien van de 1.6 THP motor met 156 pk. Zo langzamerhand is wel bekend dat de PSA groep (Peugeot en Citroen) de benzinemotoren samen met BMW heeft ontwikkeld. Vooral deze turboversie kan bij mij niet stuk. Ik kende hem al uit de RCZ, maar hij voldoet in de 1400 kg zware 508 bui tengewoon. Zijn koppel van 240 Nm ontwikkelt hij reeds in de toerenkelder bij 1400 omwentelingen van de krukas. Die wetenschap, in combinatie met de lange slag (77 x 85,6), levert een onge looflijke souplesse op. Hij hangt lekker aan het gas en verrast met een gelijk matige prestatieopbouw. Daarbij doet hij in alle disciplines heel stil zijn werk. Bij de testauto is de turbomotor gekop peld aan een zesversnellingsbak die als in Boursin schakelt. De slalompfoef om plotselinge uit wijkmanoeuvres te suggereren, komt hij vlekkeloos door, temeer daar de snelheidsafhankelijke elektro-hydrau- lische stuurbekrachtiging zijn positieve steentje bijdraagt. Dat het comfort een beetje negatief wordt beïnvloed door de 18 inch wielen en de nogal lage band, is logisch. Ik weet weer waar putdeksels en ongelijke dwarsnaden liggen. Het valt me wel op dat de vlak liggende achterruit in combinatie met de drie hoofdsteunen achterin het zicht door de achteruitkijkspiegel beperken. Lang leve de parkeersensoren! Dat moderne benzinemotoren zuinig met het dure goedje omgaan, weten we eigenlijk al. De grote Peugeot zorgt dan toch weer voor sensatie, want op de cruise bij 80 km/h in z'n zesde komt hij bij windstil weer toch boven de 1 op 20 uit en da's knap! Toutes les cinq cents huits Er zijn twee benzinemotoren leverbaar, allebei 1.6. De ene zonder en de andere met een turbo (120 en 156 pk). Dan is er de spaarzame e-HDI 1.6 diesel met 112 pk/270 Nm met een gerobotiseer de 2-Tronic zestraps automaat of een handgeschakelde zesbak, allebei met stop/start techniek. Vervolgens zijn er twee 2.0 liters HDI verkrijgbaar met resp. 140 pk/320 Nm en 163 pk/340 Nm. Tot slot de beer van een diesel, de 2.2 HDI met 204 pk/450 Nm. Zowel de limousine als de SW (combi) zijn er in vier uitvoeringen. Het prijzen- circus begint bij 25.740 euro. Dorothy en haar mooie paard Mazzel maken met z'n tweeën de 508 nog aan trekkelijker..!

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2011 | | pagina 25