"JESiUQKeeZ NA4R HÉT SUCCES"
Peugeot 5081.6 THP ALLURE
woensdag 23 maart 2011 - pagina 25
Met de 508 vervangt Peugeot de
niet zo succesvolle 407 en 607.
Spaarzame motoren, premiumkwali
teit en een geslaagd design moeten
zowel de Europeanen als de Chine
zen enthousiasmeren.
Rob Starting
Goes
In Sochaux denkt men graag aan de
tijd toen de wereld nog in orde was: 50
jaar geleden had het Franse merk met
de 404 een ongelooflijke bestseller. Ook
de types daarna deden het opperbest,
maar dat kon niet worden gezegd van
de 407 en de 607. Wat de 607 te weinig
had, bezat de 407 te veel: een reusachti
ge grille, een lange, overhangende neus,
niet teveel ruimte en een kort kontje.
Het zou allemaal anders worden en in
derdaad, de nieuwe 508 ziet er geweldig
uit.
Verkoopadviseur Laurens Reer van
PTA Goes had de in prachtig 'Blanc
Nacré' gespoten 508 gewassen en ge
streken voor me klaar gezet en mijn
testweekend kon niet meer stuk
Bevallige vormen
Tijdens de testrit waren er overal die
bewonderende blikken waar ik zo van
houd. Het is ook een knappe verschij
ning, haast tijdloos mooi. De 508 werd
aan de voorkant korter en vanachter
langer, de nieuwe designfilosofie van
het ontwerpteam.
Hij breekt al meteen het ijs met zijn
gladde neus, de katachtige koplampen
met de led-verlichting en de 'zwevende'
grille. Het vloeiend lijnenspel wordt be
loond: hij heeft slechts een CW-waarde
van 0.26! Chroom en in satijnglans
uitgevoerde onderdelen wisselen elkaar
harmonisch af. Bij de witte uitvoering
worden de ruiten in de zon meteen wat
donkerder en dat accentueert de gesti-
leerde zijruitlijn. Hij meet 4.79 m in de
lengte, 1.85 m in de breedte en 1.45
m in de hoogte. Heel belangrijk is de
wielbasis van 2.82 m, want dat betekent
ruimte! Kijkt u nog eens even naar die
schitterende 18 inch lichtmetalen wie
len, een genot om te zien!
Op de Salon in Geneve verklaarde
Peugeot perschef Martin Alloiteau dat
deze limousinelijn speciaal ontworpen
is voor de Chinese markt, omdat men
er daar zo van houdt. Oost of West,
het maakt niet uit. "We hebben bij de
realisatie van de 508 premiummerken
als Audi en BMW in het vizier gehad",
zei Alloiteau trots in zijn toespraak op
de beurs.
Hoogwaardige esthetica
Mooi van buiten, mooi van binnen.
Leer, chroom en aluminiumaccenten
zijn verantwoord aangebracht: Twee
grote analoge klokken omsluiten de
brandstof-, de koelwater- en de olietem
peratuurmeter. Alleen al met dat laatste
instrument onderscheidt Peugeot zich
van vele andere merken en daar ben ik
telkens weer blij mee: hij laat zien dat er
pas na 10 kilometer werkelijk gas gege
ven mag worden!
Alle bedieningselementen zijn logisch
gegroepeerd, behalve de functies om
ESP en de parkeersensor uit te scha-
kelen, want die zitten in een kastje ver
borgen. Het optionele Head-up display
(400 euro) verschijnt als een duveltje uit
een doosje bovenop het dashboard en
laat tijdens het rijden de snelheid digitaal
zien. De voorstoelen zijn net zo com
fortabel als in een First Class Lounge
en het wellness-gevoel overheerst. De
optionele vier zones klimaatbeheersing
en de zonnegordijntjes achterin dragen
daar natuurlijk toe bij. Achterin is 5
centimeter meer beenruimte gecreëerd
en dat is zalig.
Reiswggen
De testauto is voorzien van de 1.6 THP
motor met 156 pk. Zo langzamerhand is
wel bekend dat de PSA groep (Peugeot
en Citroen) de benzinemotoren samen
met BMW heeft ontwikkeld. Vooral
deze turboversie kan bij mij niet stuk.
Ik kende hem al uit de RCZ, maar hij
voldoet in de 1400 kg zware 508 bui
tengewoon. Zijn koppel van 240 Nm
ontwikkelt hij reeds in de toerenkelder
bij 1400 omwentelingen van de krukas.
Die wetenschap, in combinatie met de
lange slag (77 x 85,6), levert een onge
looflijke souplesse op. Hij hangt lekker
aan het gas en verrast met een gelijk
matige prestatieopbouw. Daarbij doet
hij in alle disciplines heel stil zijn werk.
Bij de testauto is de turbomotor gekop
peld aan een zesversnellingsbak die als
in Boursin schakelt.
De slalompfoef om plotselinge uit
wijkmanoeuvres te suggereren, komt
hij vlekkeloos door, temeer daar de
snelheidsafhankelijke elektro-hydrau-
lische stuurbekrachtiging zijn positieve
steentje bijdraagt. Dat het comfort een
beetje negatief wordt beïnvloed door de
18 inch wielen en de nogal lage band, is
logisch. Ik weet weer waar putdeksels en
ongelijke dwarsnaden liggen.
Het valt me wel op dat de vlak liggende
achterruit in combinatie met de drie
hoofdsteunen achterin het zicht door
de achteruitkijkspiegel beperken. Lang
leve de parkeersensoren!
Dat moderne benzinemotoren zuinig
met het dure goedje omgaan, weten
we eigenlijk al. De grote Peugeot zorgt
dan toch weer voor sensatie, want op de
cruise bij 80 km/h in z'n zesde komt hij
bij windstil weer toch boven de 1 op 20
uit en da's knap!
Toutes les cinq cents huits
Er zijn twee benzinemotoren leverbaar,
allebei 1.6. De ene zonder en de andere
met een turbo (120 en 156 pk). Dan is
er de spaarzame e-HDI 1.6 diesel met
112 pk/270 Nm met een gerobotiseer
de 2-Tronic zestraps automaat of een
handgeschakelde zesbak, allebei met
stop/start techniek.
Vervolgens zijn er twee 2.0 liters HDI
verkrijgbaar met resp. 140 pk/320 Nm
en 163 pk/340 Nm. Tot slot de beer van
een diesel, de 2.2 HDI met 204 pk/450
Nm.
Zowel de limousine als de SW (combi)
zijn er in vier uitvoeringen. Het prijzen-
circus begint bij 25.740 euro.
Dorothy en haar mooie paard Mazzel
maken met z'n tweeën de 508 nog aan
trekkelijker..!