Seat Crossover
EuroNCAP gaat elektrisch
BMW XI xDrive28i
doet meer met minder
Ongegeneerd blazen
met de Jaguar XKR-S
Peugeot start dit jaar
met dieselhybride
Chevrolet Cruze hatch
back gereed
Nissan op
Facebook
Renault in
Monte Carlo
Enexis gaat
groen
woensdag 9 maart 2011 - pagina 35
Op Facebook lanceert
Nissan een fotowedstrijd
rondom de nieuwe, elek
trische Leaf. Deelnemers
wordt gevraagd een mooie
of grappige foto in te sturen
en deze te vergezellen van
een originele afscheidskaart
met hun huidige benzine-
of dieselauto als onder
werp. De hoofdprijs is een
weekend rijden voordat het
model officieel te koop is.
Een logisch gevolg van de in
troductie van elektrische auto's
is dat de Europese consumen
tenorganisaties verenigd in
EuroNCAP botsproeven met
deze nieuwe voertuigen uitvoe
ren. En daarmee is recent een
start gemaakt.
Mitsubishi levert de i-MiEV
op de Europese markt en
bouwt in opdracht van Peuge
ot en Citroen de gelijkvormige
i-On en C-Zero. Het drietal is
qua structuur en veiligheids
voorzieningen identiek, dus
heeft EuroNCAP één auto aan
haar testen onderworpen. En
uit de eerste resultaten blijkt
dat milieuvriendelijk rijden
niet ten koste gaat van de
veiligheid. Er zijn op dat vlak
geen compromissen gesloten,
zo blijkt uit de waardering
van de compacte vijfdeurs
met vier sterren. We kunnen
daaruit gerust concluderen dat
elektrische auto's net zo veilig
zijn als vergelijkbaar gedimen
sioneerde voertuigen met een
benzine- of dieselmotor.
De maximale score van
vijf sterren voor elektrische
voertuigen ligt dus binnen
bereik. De consument mag dus
van zijn elektrische voertuig
dezelfde hoge veiligheidsstan
daard verwachten.
De Mitsubishi i-MiEV is aan
exact dezelfde testen onder
werpen als alle andere auto's
bij EuroNCAP. Uiteraard is er
wel nadrukkelijk gekeken naar
het veiligheidssysteem dat de
bij een aanrijding de accu's af
sluit. Tijdens de tests is totaal
geen sprake geweest van extra
brandgevaar of elektrische
complicaties.
Er bestaan nog steeds fabri
kanten die absolute topmo
dellen ontwikkelen waarbij
het brandstofverbruik en
de C02-uitstoot niet hoog
op het wensenlijstje staan.
Een goed voorbeeld is de
nieuwe Jaguar XKR-S, de
krachtigste productieauto
die het merk ooit heeft ge
maakt. De flitsende coupé
behoudt zijn Supercharged
achtcilinder motor die
echter samen met het onderstel
danig is aangepast. Dit levert
een vermogen op van 550 pk
en koppel van 660 Nm, genoeg
voor een top van 300 km/u en
acceleratie naar 100 in 4,4 tel
len, mede dankzij de volledige
aluminium carrosserie voor
een laag gewicht. Ondanks dat
meldt Jaguar trots dat de C02-
uitstoot onder de 300 g/km
blijft en dat zou in dit segment
uniek zijn.
Dit is de Seat IBX concept die het merk in Genève onthulde. De hoog op de poten geplaatste Spanjaard geeft de nieuwe designrichting van het merk verder
vorm. De 4,26 meter lange IBX is een compact model en zal zeker tot productieversie worden doorontwikkeld. Seat gaat er prat op dat de IBX de lijnen van een
sportcoupé heeft, vandaar ook de driedeurs carrosserie. Dat zullen er richting productie zonder twijfel vijf worden.
Recent heeft de historie
afdeling van Renault drie
speciaal geprepareerde
exemplaren van de 50 jaar
oude R4 laten deelnemen
aan de Rally van Monte
Carlo. Uiteraard was het
drietal niet opgewassen
tegen het grote geweld met
hun 782 cc motoren, maar
de betrouwbaarheid en
het comfort van de auto is
wederom gebleken. Aan het
stuur zaten diverse Franse
coureurs die in het heden
of verleden uitkwamen voor
Renault.
Enexis gaat haar park be
drijfswagens verduurzamen
door modellen aan te schaf
fen die rijden op groen gas.
Dit jaar moeten er vijftig
stuks worden aangeschaft.
Groen gas wordt gemaakt
uit ruw biogas en wordt na
het op de juiste kwaliteit
brengen in het leidingnet
van Enexis gepompt.
Komend najaar levert Peugeot dieselhybrides.
Viercilinder turbo: we missen alleen het geluid van de zespitter.
De BMW XI xDrive28i zes
cilinder is niet meer. BMW
vervangt deze door een klei
nere viercilinder turbomotor
die van wanten weet. In feit
gaat het om de 3.0 liter zes
pitter TwinPower Turbomo
tor, die twee cilinders mist.
De twinscroll uitlaatgasturbo
compenseert dat gemis ruim
schoots. Aan vermogen is na
melijk 245 pk beschikbaar en
een koppel van liefst 350 Nm
laat eveneens niets te wensen
over. Het karakter van de
viercilinder is in de onderste
toerenregionen vergelijkbaar
met een diesel, net boven
stationair heb je al de be
schikking over het maximum
koppel. Vervolgens zorgt
de turbo vanaf 3.000 tpm
wederom voor een duw in de
rug, die onverminderd blijft
aanhouden tot 7.000 tpm.
De krachtbron pakt in elke
versnelling zonder horten of
stoten op. Wat een souplesse!
De XI sprint met de nieuwe
turbomotor in 6,1 seconden
naar de 100 km/u en haalt
een topsnelheid van 240 km/
u. Dankzij vierwielaandrij-
ving blijft wielspin uit. De
compacte SUV blijft trou
wens ook op hoge snelheid
opvallend stabiel. Alleen het
windgeruis en het afrolgeluid
van de (winter) banden gooit
dan wat roet in het eten.
Opzet is een lager gemiddeld
brandstofverbruik van 1 op
slechts 99 g/km en dat is bij
zonder weinig afgezet tegen het
prestatieniveau. Ter lancering
komt er een speciale Limited
Edition gespoten in parelmoer
wit voorzien van donkere
koplampen en chroom voor
de portiergrepen en omlijsting
van de LED-dagrijverlichting
voor 48.980 euro.
De hatchback van de Cruze spreekt in Europa meer aan.
Vorig jaar liet Chevrolet in
Parijs al een concept zien
van de vijfdeurs Cruze
hatchback, maar nu is in
Genève het productiemodel
onthuld. Geen grote verras
singen. Toch is de hatch
back vooral voor Europa
van groot belang, omdat in het
segment dit type carrosserie
erg populair is (65%).
De auto heeft in basis hetzelfde
onderstel als de nieuwe Opel
Astra. De Cruze biedt een
bagagevolume van minimaal
400 liter.
Peugeot lanceert de aan
gekondigde dieselhybride.
Deze 3008 HYbrid4 com
bineert een 163 pk sterke
2 liter HDi met een 37 pk
sterke elektromotor op de
achteras. Hierdoor heeft de
auto vierwielaandrijving en
kan ook elektrisch rijden.
De C02-uitstoot bedraagt
12,7 en een C02-uitstoot
van 183 g/km. Aan kool
zuurgas blaast ie zodoende
36 g/km minder de lucht
in dan zijn voorganger. De
vanafprijs ligt met 49.500
euro bijna 8 mille lager (met
achttrapsautomaat 51.875
euro). Deze 2.0 turbo is
de eerste van een nieuwe
generatie motoren. Het blok
debuteert op termijn ook in
de andere modellen en past
prima in de 5-serie.