Seat Crossover EuroNCAP gaat elektrisch BMW XI xDrive28i doet meer met minder Ongegeneerd blazen met de Jaguar XKR-S Peugeot start dit jaar met dieselhybride Chevrolet Cruze hatch back gereed Nissan op Facebook Renault in Monte Carlo Enexis gaat groen woensdag 9 maart 2011 - pagina 35 Op Facebook lanceert Nissan een fotowedstrijd rondom de nieuwe, elek trische Leaf. Deelnemers wordt gevraagd een mooie of grappige foto in te sturen en deze te vergezellen van een originele afscheidskaart met hun huidige benzine- of dieselauto als onder werp. De hoofdprijs is een weekend rijden voordat het model officieel te koop is. Een logisch gevolg van de in troductie van elektrische auto's is dat de Europese consumen tenorganisaties verenigd in EuroNCAP botsproeven met deze nieuwe voertuigen uitvoe ren. En daarmee is recent een start gemaakt. Mitsubishi levert de i-MiEV op de Europese markt en bouwt in opdracht van Peuge ot en Citroen de gelijkvormige i-On en C-Zero. Het drietal is qua structuur en veiligheids voorzieningen identiek, dus heeft EuroNCAP één auto aan haar testen onderworpen. En uit de eerste resultaten blijkt dat milieuvriendelijk rijden niet ten koste gaat van de veiligheid. Er zijn op dat vlak geen compromissen gesloten, zo blijkt uit de waardering van de compacte vijfdeurs met vier sterren. We kunnen daaruit gerust concluderen dat elektrische auto's net zo veilig zijn als vergelijkbaar gedimen sioneerde voertuigen met een benzine- of dieselmotor. De maximale score van vijf sterren voor elektrische voertuigen ligt dus binnen bereik. De consument mag dus van zijn elektrische voertuig dezelfde hoge veiligheidsstan daard verwachten. De Mitsubishi i-MiEV is aan exact dezelfde testen onder werpen als alle andere auto's bij EuroNCAP. Uiteraard is er wel nadrukkelijk gekeken naar het veiligheidssysteem dat de bij een aanrijding de accu's af sluit. Tijdens de tests is totaal geen sprake geweest van extra brandgevaar of elektrische complicaties. Er bestaan nog steeds fabri kanten die absolute topmo dellen ontwikkelen waarbij het brandstofverbruik en de C02-uitstoot niet hoog op het wensenlijstje staan. Een goed voorbeeld is de nieuwe Jaguar XKR-S, de krachtigste productieauto die het merk ooit heeft ge maakt. De flitsende coupé behoudt zijn Supercharged achtcilinder motor die echter samen met het onderstel danig is aangepast. Dit levert een vermogen op van 550 pk en koppel van 660 Nm, genoeg voor een top van 300 km/u en acceleratie naar 100 in 4,4 tel len, mede dankzij de volledige aluminium carrosserie voor een laag gewicht. Ondanks dat meldt Jaguar trots dat de C02- uitstoot onder de 300 g/km blijft en dat zou in dit segment uniek zijn. Dit is de Seat IBX concept die het merk in Genève onthulde. De hoog op de poten geplaatste Spanjaard geeft de nieuwe designrichting van het merk verder vorm. De 4,26 meter lange IBX is een compact model en zal zeker tot productieversie worden doorontwikkeld. Seat gaat er prat op dat de IBX de lijnen van een sportcoupé heeft, vandaar ook de driedeurs carrosserie. Dat zullen er richting productie zonder twijfel vijf worden. Recent heeft de historie afdeling van Renault drie speciaal geprepareerde exemplaren van de 50 jaar oude R4 laten deelnemen aan de Rally van Monte Carlo. Uiteraard was het drietal niet opgewassen tegen het grote geweld met hun 782 cc motoren, maar de betrouwbaarheid en het comfort van de auto is wederom gebleken. Aan het stuur zaten diverse Franse coureurs die in het heden of verleden uitkwamen voor Renault. Enexis gaat haar park be drijfswagens verduurzamen door modellen aan te schaf fen die rijden op groen gas. Dit jaar moeten er vijftig stuks worden aangeschaft. Groen gas wordt gemaakt uit ruw biogas en wordt na het op de juiste kwaliteit brengen in het leidingnet van Enexis gepompt. Komend najaar levert Peugeot dieselhybrides. Viercilinder turbo: we missen alleen het geluid van de zespitter. De BMW XI xDrive28i zes cilinder is niet meer. BMW vervangt deze door een klei nere viercilinder turbomotor die van wanten weet. In feit gaat het om de 3.0 liter zes pitter TwinPower Turbomo tor, die twee cilinders mist. De twinscroll uitlaatgasturbo compenseert dat gemis ruim schoots. Aan vermogen is na melijk 245 pk beschikbaar en een koppel van liefst 350 Nm laat eveneens niets te wensen over. Het karakter van de viercilinder is in de onderste toerenregionen vergelijkbaar met een diesel, net boven stationair heb je al de be schikking over het maximum koppel. Vervolgens zorgt de turbo vanaf 3.000 tpm wederom voor een duw in de rug, die onverminderd blijft aanhouden tot 7.000 tpm. De krachtbron pakt in elke versnelling zonder horten of stoten op. Wat een souplesse! De XI sprint met de nieuwe turbomotor in 6,1 seconden naar de 100 km/u en haalt een topsnelheid van 240 km/ u. Dankzij vierwielaandrij- ving blijft wielspin uit. De compacte SUV blijft trou wens ook op hoge snelheid opvallend stabiel. Alleen het windgeruis en het afrolgeluid van de (winter) banden gooit dan wat roet in het eten. Opzet is een lager gemiddeld brandstofverbruik van 1 op slechts 99 g/km en dat is bij zonder weinig afgezet tegen het prestatieniveau. Ter lancering komt er een speciale Limited Edition gespoten in parelmoer wit voorzien van donkere koplampen en chroom voor de portiergrepen en omlijsting van de LED-dagrijverlichting voor 48.980 euro. De hatchback van de Cruze spreekt in Europa meer aan. Vorig jaar liet Chevrolet in Parijs al een concept zien van de vijfdeurs Cruze hatchback, maar nu is in Genève het productiemodel onthuld. Geen grote verras singen. Toch is de hatch back vooral voor Europa van groot belang, omdat in het segment dit type carrosserie erg populair is (65%). De auto heeft in basis hetzelfde onderstel als de nieuwe Opel Astra. De Cruze biedt een bagagevolume van minimaal 400 liter. Peugeot lanceert de aan gekondigde dieselhybride. Deze 3008 HYbrid4 com bineert een 163 pk sterke 2 liter HDi met een 37 pk sterke elektromotor op de achteras. Hierdoor heeft de auto vierwielaandrijving en kan ook elektrisch rijden. De C02-uitstoot bedraagt 12,7 en een C02-uitstoot van 183 g/km. Aan kool zuurgas blaast ie zodoende 36 g/km minder de lucht in dan zijn voorganger. De vanafprijs ligt met 49.500 euro bijna 8 mille lager (met achttrapsautomaat 51.875 euro). Deze 2.0 turbo is de eerste van een nieuwe generatie motoren. Het blok debuteert op termijn ook in de andere modellen en past prima in de 5-serie.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2011 | | pagina 35