va^aUTO De Jetta, een eigen gezicht De Autosalon van Genève 2011 woensdag 9 maart 2011 - pagina 29 In de zonnekleppen zitten verlichte make-up spiegels. Verder zorgen func ties als de cruise control en de volau tomatische airconditioning climatronic voor een optimaal rijcomfort. De Jetta rijdt prima en dé 6-versnel lingsbak bevalt uitstekend. De diesel modellen zijn ook als automaat ver krijgbaar. BlueMotion Een belangrijke eigenschap bij deze Volkswagen Jetta is de BlueMotion Technology. Om te begrijpen waar dit voor dient is het van belang om eerst het onderscheid tussen zuinig en schoon duidelijk te hebben. Een schone auto hoeft niet altijd zuinig te zijn. En een zuinige auto niet per se schoon. Schoon heeft betrekking op de uitstoot van stof fen die schadelijk zijn voor de gezond heid, zoals Nox, HC en PM (fijnstof) Zuinig heeft betrekking op de hoeveel heid brandstof die een auto verbruikt. Bij verbranding ontstaat C02, een broeikasgas dat niet schadelijk is voor de gezondheid maar wel invloed heeft op het klimaat. Het merklabel Blue- MotionTechnologies is een bundeling van alle technologie die Volkswagen te bieden heeft om brandstof te besparen, uitstoot van C02 te verlagen en minder fijnstof uit te stoten. En op basis hiervan valt deze auto in een fiscale bijtelling van slechts 20 procent. De Jetta is er als benzine-uitvoering in drie verschillende types: de Easyline 1.2 TSI, verkrijgbaar vanaf 21.390 euro. Het volgende type is de Trendline 1.2 TSI, deze biedt als extra ten opzichte van de Easyline ondermeer cruise con trol en een boordcomputer 'plus' en is er vanaf 22.990 euro. De Comfortline 1.2 TSI, het type dat wij mochten testen, is er vanaf 24.490 euro. De Comfortline biedt bijvoorbeeld een lederen stuur wiel, schakelpook en handremgreep en bij dit type is behalve de bestuurders stoel ook de bijrijdersstoel in hoogte verstelbaar. Bij de dieselmodellen zien we de Trendline 1.6 TDI vanaf 28.090 euro, de Comfortline 1.6 TDI vanaf 29.590 euro en de Highline 1.6 TDI vanaf 20.190 euro. Voor meer informatie over de Volkswa gen Jetta kunt u terecht bij Auto Poppe in Vlissingen en in Goes. Tot de volgende keer, Marina Door Marina Meijers De Jetta is bijzonder sportief en elegant, een harmonieus samenspel zorgt bij de Jetta voor een evenwichtig geheel. De hoogwaardige kwaliteit van alle onder delen is dan ook direct te herkennen. Bijvoorbeeld aan de smalle naden tus sen de carrosserieonderdelen, die de rijgeluiden tot een minimum beperken. De koplampen en knipperlichten aan de voorkant zitten achter helder glas en benadrukken het sportieve karakter van de Jetta. Interieur Ook het interieur van de Jetta is netjes afgewerkt. Wijzers en instrumenten be vinden zich binnen oog- en handbereik van de bestuurder en zijn eenvoudig te bedienen. De Jetta die wij mogen tes ten is de Comfortline en het comfort is bij dit type inderdaad op vele niveaus ingebouwd. De ergonomische comfort- stoelen vóór zijn in hoogte verstelbaar en voorzien van lendensteunen. De middenarmsteun zorgt voor optimaal zitcomfort. Deze steun beschikt over Met de nieuwe Volkswagen Jetta heeft dit type zich eindelijk los kunnen weken van de Golf. De Jetta heeft een eigen gezicht gekregen en dat is duidelijk te zien. Met de Jetta heeft Volkswagen een fraaie sedan afgeleverd. Tijd om deze auto eens te testen. een opbergvak met twee bekerhouders. De bekleding Sienna maakt de stijlvolle uitstraling compleet en past perfect in het smaakvolle interieur. Zoals elk jaar was ik weer op de beide persdagen op 1 en 2 maart jl. op de Geneefse Autosalon. Een kort verslag, want het vele nieuws ziet u in de loop van de Autojournaals verschijnen. Rob Stratingh Genève De autowereld draait op dit moment in turbotempo. Er gaat geen maand voorbij waarin weer een verkooprecord wordt ge vestigd. Toch mag je je best een paar dingen dienaangaande afvragen: ko pen de Amerikanen hun auto's niet meer op afbetaling en stijgt de olie prijs boven de 100 dollar? Zeker is wel dat het vertrouwen weer terug is. Dat zien we aan de verkopen zowel in het westen als in het verre oosten. De stemming zat er goed in op de sa lon, want het is de grootste beurs van het jaar in Europa. Net als de show in Detroit woirdt hij elk jaar georgani seerd, dit keer voor de 81e keer! Het bijzondere is ook aan deze salon dat hij op neutraal terrein wordt ge organiseerd. Alle automerken zijn te gast aan het Meer van Genève. Op de IAA in Frankfurt die om de twee jaar wordt afgewisseld met de Parijse Salon voeren de Duitse mer ken de boventoon, in Parijs uiteraard de Franse fabrieken. In Genève is iedereen gelijk en dat zie je. Wereldpremières Dit jaar waren er 60 wereldpremières, een beetje minder dan andere jaren, want ik heb er wel eens 100 geteld. Dat heeft onder andere direct te ma ken met de opkomst van China als autominnend volk. De mondiale autofabrikanten kiezen Detroit, Shanghai en Tokyo in toe nemende uit om hun auto's voor het eerst te laten zien. Zo stond de nieuwe Audi A6 en de BMW 6-serie Cabrio al in Detroit en liet BMW de 6-serie Coupé al in Shanghai zien. Fantastisch waren echter de we reldpremières die ik met eigen ogen mocht aanschouwen, zoals de Fer rari FF, de Saab 9.5 Sportcombi, de Lancia's Thema en Flavia, de Kia's Picanto en Rio en de Mercedessen SLK en C Coupé," om maar eens een greep te doen uit de hoge hoed. Indrukwekkend is het grote aantal journalisten die op de beide persda gen samenkomt. De stands worden zonder uitzonde ring opgeluisterd door de mooiste da mes die af en toe over de motorkap pen krullen in zeer gewaagde kleding. Het oog wil ook wat. De autowereld draait op dit moment in turbotempo.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2011 | | pagina 29