va^aUTO
De Jetta, een
eigen gezicht
De Autosalon van Genève 2011
woensdag 9 maart 2011 - pagina 29
In de zonnekleppen zitten verlichte
make-up spiegels. Verder zorgen func
ties als de cruise control en de volau
tomatische airconditioning climatronic
voor een optimaal rijcomfort.
De Jetta rijdt prima en dé 6-versnel
lingsbak bevalt uitstekend. De diesel
modellen zijn ook als automaat ver
krijgbaar.
BlueMotion
Een belangrijke eigenschap bij deze
Volkswagen Jetta is de BlueMotion
Technology. Om te begrijpen waar dit
voor dient is het van belang om eerst het
onderscheid tussen zuinig en schoon
duidelijk te hebben. Een schone auto
hoeft niet altijd zuinig te zijn. En een
zuinige auto niet per se schoon. Schoon
heeft betrekking op de uitstoot van stof
fen die schadelijk zijn voor de gezond
heid, zoals Nox, HC en PM (fijnstof)
Zuinig heeft betrekking op de hoeveel
heid brandstof die een auto verbruikt.
Bij verbranding ontstaat C02, een
broeikasgas dat niet schadelijk is voor
de gezondheid maar wel invloed heeft
op het klimaat. Het merklabel Blue-
MotionTechnologies is een bundeling
van alle technologie die Volkswagen te
bieden heeft om brandstof te besparen,
uitstoot van C02 te verlagen en minder
fijnstof uit te stoten. En op basis hiervan
valt deze auto in een fiscale bijtelling
van slechts 20 procent.
De Jetta is er als benzine-uitvoering in
drie verschillende types: de Easyline 1.2
TSI, verkrijgbaar vanaf 21.390 euro.
Het volgende type is de Trendline 1.2
TSI, deze biedt als extra ten opzichte
van de Easyline ondermeer cruise con
trol en een boordcomputer 'plus' en is er
vanaf 22.990 euro. De Comfortline 1.2
TSI, het type dat wij mochten testen, is
er vanaf 24.490 euro. De Comfortline
biedt bijvoorbeeld een lederen stuur
wiel, schakelpook en handremgreep en
bij dit type is behalve de bestuurders
stoel ook de bijrijdersstoel in hoogte
verstelbaar. Bij de dieselmodellen zien
we de Trendline 1.6 TDI vanaf 28.090
euro, de Comfortline 1.6 TDI vanaf
29.590 euro en de Highline 1.6 TDI
vanaf 20.190 euro.
Voor meer informatie over de Volkswa
gen Jetta kunt u terecht bij Auto Poppe
in Vlissingen en in Goes.
Tot de volgende keer,
Marina
Door Marina Meijers
De Jetta is bijzonder sportief en elegant,
een harmonieus samenspel zorgt bij de
Jetta voor een evenwichtig geheel. De
hoogwaardige kwaliteit van alle onder
delen is dan ook direct te herkennen.
Bijvoorbeeld aan de smalle naden tus
sen de carrosserieonderdelen, die de
rijgeluiden tot een minimum beperken.
De koplampen en knipperlichten aan
de voorkant zitten achter helder glas en
benadrukken het sportieve karakter van
de Jetta.
Interieur
Ook het interieur van de Jetta is netjes
afgewerkt. Wijzers en instrumenten be
vinden zich binnen oog- en handbereik
van de bestuurder en zijn eenvoudig te
bedienen. De Jetta die wij mogen tes
ten is de Comfortline en het comfort is
bij dit type inderdaad op vele niveaus
ingebouwd. De ergonomische comfort-
stoelen vóór zijn in hoogte verstelbaar
en voorzien van lendensteunen. De
middenarmsteun zorgt voor optimaal
zitcomfort. Deze steun beschikt over
Met de nieuwe Volkswagen Jetta
heeft dit type zich eindelijk los
kunnen weken van de Golf. De Jetta
heeft een eigen gezicht gekregen en
dat is duidelijk te zien. Met de Jetta
heeft Volkswagen een fraaie sedan
afgeleverd. Tijd om deze auto eens
te testen.
een opbergvak met twee bekerhouders.
De bekleding Sienna maakt de stijlvolle
uitstraling compleet en past perfect in
het smaakvolle interieur.
Zoals elk jaar was ik weer op de
beide persdagen op 1 en 2 maart jl.
op de Geneefse Autosalon. Een kort
verslag, want het vele nieuws ziet
u in de loop van de Autojournaals
verschijnen.
Rob Stratingh
Genève
De autowereld draait op dit moment
in turbotempo.
Er gaat geen maand voorbij waarin
weer een verkooprecord wordt ge
vestigd. Toch mag je je best een paar
dingen dienaangaande afvragen: ko
pen de Amerikanen hun auto's niet
meer op afbetaling en stijgt de olie
prijs boven de 100 dollar?
Zeker is wel dat het vertrouwen weer
terug is. Dat zien we aan de verkopen
zowel in het westen als in het verre
oosten.
De stemming zat er goed in op de sa
lon, want het is de grootste beurs van
het jaar in Europa. Net als de show
in Detroit woirdt hij elk jaar georgani
seerd, dit keer voor de 81e keer!
Het bijzondere is ook aan deze salon
dat hij op neutraal terrein wordt ge
organiseerd.
Alle automerken zijn te gast aan het
Meer van Genève.
Op de IAA in Frankfurt die om de
twee jaar wordt afgewisseld met de
Parijse Salon voeren de Duitse mer
ken de boventoon, in Parijs uiteraard
de Franse fabrieken.
In Genève is iedereen gelijk en dat
zie je.
Wereldpremières
Dit jaar waren er 60 wereldpremières,
een beetje minder dan andere jaren,
want ik heb er wel eens 100 geteld.
Dat heeft onder andere direct te ma
ken met de opkomst van China als
autominnend volk.
De mondiale autofabrikanten kiezen
Detroit, Shanghai en Tokyo in toe
nemende uit om hun auto's voor het
eerst te laten zien.
Zo stond de nieuwe Audi A6 en de
BMW 6-serie Cabrio al in Detroit
en liet BMW de 6-serie Coupé al in
Shanghai zien.
Fantastisch waren echter de we
reldpremières die ik met eigen ogen
mocht aanschouwen, zoals de Fer
rari FF, de Saab 9.5 Sportcombi, de
Lancia's Thema en Flavia, de Kia's
Picanto en Rio en de Mercedessen
SLK en C Coupé," om maar eens een
greep te doen uit de hoge hoed.
Indrukwekkend is het grote aantal
journalisten die op de beide persda
gen samenkomt.
De stands worden zonder uitzonde
ring opgeluisterd door de mooiste da
mes die af en toe over de motorkap
pen krullen in zeer gewaagde kleding.
Het oog wil ook wat.
De autowereld draait op dit moment in turbotempo.