va^&AUTO
Peugeot 508:
Klassedesign
Waarom naar
de merkdealer?
(2)
woensdag 23 februari 2011 - pagina 37
Met de 508 introduceert Peugeot
de nieuwe designrichting van het
merk in het middenkiassesegment.
Een mooie wagen met klasse, zo
kunnen we de Peugeot 508 wel
omschrijven. Bij PTA in Goes mag
ik de auto een middagje lenen. Een
smetteloos wit exemplaar, net terug
uit de wasstraat.
Door Marina Meijers
Midden-Zeeland
Het type waar ik mee mag gaan toeren
beschikt over het zogenaamde keyless
entry and start. Dit houdt in dat je de
auto kunt ontgrendelen, de motor kunt
starten en afzetten met de elektronische
sleutel in je zak. Je hoeft voor het starten
alleen maar gebruik te maken van de
start/stop-schakelaar.
Het strakke design van het dashboard,
de gebruikte materialen, de verzorgde
afwerking en de toegepaste technolo
gieën dragen bij aan de hoogwaardige
uitstraling van het interieur. Comfort
en ruimte stonden voorop bij de ont
wikkeling van het interieur van de 508.
En dat merk je. Zowel de chauffeur als
de bijrijder hebben de beschikking over
verstelbare stoelzittingen (afhankelijk
van het type) en dat maakt het rijden
zeker comfortabel. Wat ik zelf een erg
leuke gadget vind aan deze auto is het
head-up display. Deze voorziening pro
jecteert belangrijke rij-informatie op
een inklapbaar scherm dat zich precies
in je gezichtsveld bevindt. Af te lezen
zijn ondermeer de rijsnelheid en de na
vigatie. Hierdoor kun je toch je ogen op
de weg gericht houden en ondertussen
de informatie tot je nemen.
Exterieur
De 508 is een flinke auto. De auto is
4.79 meter lang, hierdoor hebben de
passagiers meer dan voldoende been
ruimte, maar blijft er ook een leuke
bagageruimte over. Om precies te zijn
515 liter, dus er kan heel wat ingeladen
worden.
De voorzijde van de 508 is een fraai
voorbeeld van de nieuwe designrichting
van het merk die te herkennen is aan de
unieke zwevende grille en de bijzonder
stijlvolle katachtige koplampen. De ach
terlichtunits worden gekenmerkt door
drie opvallende rode banen waarachter
6 led's schuilgaan. De flanken van de
auto zijn strak vormgegeven wat zorgt
voor een sportief uiterlijk.
Innovatieve technologieën
Dankzij gewichtsbesparende maatre
gelen, de aërodynamische vorm, en
de knowhow en de technologische in
novaties van Peugeot op het gebied van
motortechniek behoort de 508 tot de
top van het segment.
De Peugeot 508 is verkrijgbaar in drie
verschillende uitvoeringen. De Acces is
er vanaf 25.740 euro, het volgende mo
del, de Active, is te koop vanaf 28.430
en de Allure die wij mochten testen is
verkrijgbaar vanaf 32.01-5 euro. De die
selmodellen beginnen bij 28.925 euro.
Het eerste model, de Acces, is standaard
uitgerust met onder meer adaptieve
airbags voor bestuurder en passagier,
elektronische remkrachtverdeling en
een boordcomputer. De Active heeft
als extra standaard uitrusting ten op
zichte van de Acces ondermeer climate
control, halflederen bekleding en ver-
warmbare voorstoelen. De Allure tot
slot biedt standaard het genoemde key
less entry and start, parkeerhulp achter
en verder verschillende andere extra's.
De verkopers van PTA Vlissingen en
PTA Goes geven u graag alle informa
tie over deze nieuwe Peugeot.
We zijn dit keer bij Auto Poppe,
specifiek bij de Zeeuwse Audidealer
in Goes. Serviceadviseur Martin van
der Weele praat me bij.
Rob Strating
Goes
De redenen voor deze artikelen wor
den u hopelijk gaandeweg duidelijk,
de aanleiding vormde een gesprek van
een klant die zojuist een Audi A6 als
occasion uit Duitsland had ingevoerd.
Hij wilde het een en ander checken en
afspraken maken voor een beurt.
"Mag ik uw papieren even zien?"
Martin van der Weele is al sinds maart
1999 bij Van Strien, nu Auto Poppe
werkzaam, nadat hij door zijn vader die
dealer was in Brouwershaven Garage
Slager) het vak met de paplepel ingego
ten had gekregen. Via de computer zag
Martin vrijwel in één oogopslag wie de
vorige eigenaar geweest was, waar de
auto gekocht was en wanneer die zijn
laatste beurt had gehad. Hij adviseerde
de klant de 90.000 kilometerbeurt te
geven, want hij kon zien dat die nog niet
was uitgevoerd.
Cursussen
Een dag of wat later was Auditechni-
cus Leonard Nieuwenhuijze aan de
Audi bezig. Op zijn gereedschapskar
ligt zijn gereedschap en terwijl hij be
zig is de bougies te vervangen, zie ik de
vergelijking met een chirurg in het zie
kenhuis: op behoedzame wijze worden
slangen verwijderd, klepjes opgelicht
en de bougies gedemonteerd. Allemaal
met speciaal gereedschap.
Martin herinnert zich: "Toen de
Volkswagen Phaeton werd geïntrodu
ceerd, hebben we voor 40.000 euro
aan gereedschappen en apparatuur
moeten aanschaffen! Ik ben in de loop
van de jaren wat betreft Audi de tel
kwijt geraakt, maar om dit soort in
vesteringen kun je gewoon niet heen!
Daar komt nog bij dat onze technici
gemiddeld 15 dagen per jaar op cursus
gaan bij de importeur. Je begrijpt, dat
de universele garage op de hoek van de
straat onmogelijk adequaat onderhoud
kan plegen aan zo'n Audi, zonder de
specifieke know-how en gereedschap
pen."
Coulanceregeling
Martin heeft kent vele voorbeelden
door zijn enorme ervaring: "We wor
den door de fabriek vrijwel elke dag op
de hoogte gehouden van opgedoken
nieuwe storingen én de juiste oplossin
gen daarvoor, kleine terugroepacties en
daaruit voortvloeiende c'otilanceregelin-
gen (garantie).
Bij één van de Audimotoren geeft de
sensor wel eens aan dat er iets mis is
met het inlaatspruitstuk. Via de fabriek
weten we dat de sensor vervangen moet
worden, maar je wilt niet weten hoeveel
universele garagebedrijven meteen het
inlaatspruitstuk gaan vervangen. Een
dure en onnodige reparatie! Boven
dien geeft de fabriek in zo'n geval aan
dat de vervanging van de sensor onder
de coulanceregeling valt. Dat weten de
universele bedrijven allemaal niet.
Kleine terugroepacties wat sommige
types betreft, hoeft de klant niet eens te
weten. Tijdens de verschillende beur
ten, voeren we de opdrachten van de
fabriek gratis uit. Zo bleek er bij een be
paalde Audi een rubberen afvoer van de
accubak niet optimaal te functioneren.
Geen halszaak, maar toch. We hebben
op aanraden van de fabriekstechnici
dat rubbertje gratis vervangen, maar je
moet er wel voor bij de dealer in onder
houd zijn."
Beste lezers, alweer een bewijs dat een
bezoek aan de merkdealer met uw auto,
hoe oud hij ook dan ook is, altijd ver
standig is!
Leonard Nieuwenhuijze en achter hem serviceadviseur Martin van der Weele.
FOTO ROB STRATING