va^&AUTO Peugeot 508: Klassedesign Waarom naar de merkdealer? (2) woensdag 23 februari 2011 - pagina 37 Met de 508 introduceert Peugeot de nieuwe designrichting van het merk in het middenkiassesegment. Een mooie wagen met klasse, zo kunnen we de Peugeot 508 wel omschrijven. Bij PTA in Goes mag ik de auto een middagje lenen. Een smetteloos wit exemplaar, net terug uit de wasstraat. Door Marina Meijers Midden-Zeeland Het type waar ik mee mag gaan toeren beschikt over het zogenaamde keyless entry and start. Dit houdt in dat je de auto kunt ontgrendelen, de motor kunt starten en afzetten met de elektronische sleutel in je zak. Je hoeft voor het starten alleen maar gebruik te maken van de start/stop-schakelaar. Het strakke design van het dashboard, de gebruikte materialen, de verzorgde afwerking en de toegepaste technolo gieën dragen bij aan de hoogwaardige uitstraling van het interieur. Comfort en ruimte stonden voorop bij de ont wikkeling van het interieur van de 508. En dat merk je. Zowel de chauffeur als de bijrijder hebben de beschikking over verstelbare stoelzittingen (afhankelijk van het type) en dat maakt het rijden zeker comfortabel. Wat ik zelf een erg leuke gadget vind aan deze auto is het head-up display. Deze voorziening pro jecteert belangrijke rij-informatie op een inklapbaar scherm dat zich precies in je gezichtsveld bevindt. Af te lezen zijn ondermeer de rijsnelheid en de na vigatie. Hierdoor kun je toch je ogen op de weg gericht houden en ondertussen de informatie tot je nemen. Exterieur De 508 is een flinke auto. De auto is 4.79 meter lang, hierdoor hebben de passagiers meer dan voldoende been ruimte, maar blijft er ook een leuke bagageruimte over. Om precies te zijn 515 liter, dus er kan heel wat ingeladen worden. De voorzijde van de 508 is een fraai voorbeeld van de nieuwe designrichting van het merk die te herkennen is aan de unieke zwevende grille en de bijzonder stijlvolle katachtige koplampen. De ach terlichtunits worden gekenmerkt door drie opvallende rode banen waarachter 6 led's schuilgaan. De flanken van de auto zijn strak vormgegeven wat zorgt voor een sportief uiterlijk. Innovatieve technologieën Dankzij gewichtsbesparende maatre gelen, de aërodynamische vorm, en de knowhow en de technologische in novaties van Peugeot op het gebied van motortechniek behoort de 508 tot de top van het segment. De Peugeot 508 is verkrijgbaar in drie verschillende uitvoeringen. De Acces is er vanaf 25.740 euro, het volgende mo del, de Active, is te koop vanaf 28.430 en de Allure die wij mochten testen is verkrijgbaar vanaf 32.01-5 euro. De die selmodellen beginnen bij 28.925 euro. Het eerste model, de Acces, is standaard uitgerust met onder meer adaptieve airbags voor bestuurder en passagier, elektronische remkrachtverdeling en een boordcomputer. De Active heeft als extra standaard uitrusting ten op zichte van de Acces ondermeer climate control, halflederen bekleding en ver- warmbare voorstoelen. De Allure tot slot biedt standaard het genoemde key less entry and start, parkeerhulp achter en verder verschillende andere extra's. De verkopers van PTA Vlissingen en PTA Goes geven u graag alle informa tie over deze nieuwe Peugeot. We zijn dit keer bij Auto Poppe, specifiek bij de Zeeuwse Audidealer in Goes. Serviceadviseur Martin van der Weele praat me bij. Rob Strating Goes De redenen voor deze artikelen wor den u hopelijk gaandeweg duidelijk, de aanleiding vormde een gesprek van een klant die zojuist een Audi A6 als occasion uit Duitsland had ingevoerd. Hij wilde het een en ander checken en afspraken maken voor een beurt. "Mag ik uw papieren even zien?" Martin van der Weele is al sinds maart 1999 bij Van Strien, nu Auto Poppe werkzaam, nadat hij door zijn vader die dealer was in Brouwershaven Garage Slager) het vak met de paplepel ingego ten had gekregen. Via de computer zag Martin vrijwel in één oogopslag wie de vorige eigenaar geweest was, waar de auto gekocht was en wanneer die zijn laatste beurt had gehad. Hij adviseerde de klant de 90.000 kilometerbeurt te geven, want hij kon zien dat die nog niet was uitgevoerd. Cursussen Een dag of wat later was Auditechni- cus Leonard Nieuwenhuijze aan de Audi bezig. Op zijn gereedschapskar ligt zijn gereedschap en terwijl hij be zig is de bougies te vervangen, zie ik de vergelijking met een chirurg in het zie kenhuis: op behoedzame wijze worden slangen verwijderd, klepjes opgelicht en de bougies gedemonteerd. Allemaal met speciaal gereedschap. Martin herinnert zich: "Toen de Volkswagen Phaeton werd geïntrodu ceerd, hebben we voor 40.000 euro aan gereedschappen en apparatuur moeten aanschaffen! Ik ben in de loop van de jaren wat betreft Audi de tel kwijt geraakt, maar om dit soort in vesteringen kun je gewoon niet heen! Daar komt nog bij dat onze technici gemiddeld 15 dagen per jaar op cursus gaan bij de importeur. Je begrijpt, dat de universele garage op de hoek van de straat onmogelijk adequaat onderhoud kan plegen aan zo'n Audi, zonder de specifieke know-how en gereedschap pen." Coulanceregeling Martin heeft kent vele voorbeelden door zijn enorme ervaring: "We wor den door de fabriek vrijwel elke dag op de hoogte gehouden van opgedoken nieuwe storingen én de juiste oplossin gen daarvoor, kleine terugroepacties en daaruit voortvloeiende c'otilanceregelin- gen (garantie). Bij één van de Audimotoren geeft de sensor wel eens aan dat er iets mis is met het inlaatspruitstuk. Via de fabriek weten we dat de sensor vervangen moet worden, maar je wilt niet weten hoeveel universele garagebedrijven meteen het inlaatspruitstuk gaan vervangen. Een dure en onnodige reparatie! Boven dien geeft de fabriek in zo'n geval aan dat de vervanging van de sensor onder de coulanceregeling valt. Dat weten de universele bedrijven allemaal niet. Kleine terugroepacties wat sommige types betreft, hoeft de klant niet eens te weten. Tijdens de verschillende beur ten, voeren we de opdrachten van de fabriek gratis uit. Zo bleek er bij een be paalde Audi een rubberen afvoer van de accubak niet optimaal te functioneren. Geen halszaak, maar toch. We hebben op aanraden van de fabriekstechnici dat rubbertje gratis vervangen, maar je moet er wel voor bij de dealer in onder houd zijn." Beste lezers, alweer een bewijs dat een bezoek aan de merkdealer met uw auto, hoe oud hij ook dan ook is, altijd ver standig is! Leonard Nieuwenhuijze en achter hem serviceadviseur Martin van der Weele. FOTO ROB STRATING

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2011 | | pagina 37