AUI f\1121* 1M TSI
woensdag 23 februari 2011
- pagina 33
"KLEIN, MAAR RJN"
Audi mengt zich weer in het kleine
segment. Na de bescheiden succes
sen van voorgangers als de Audi 50
en de A2, wil de knappe Al nu voor
furore gaan zorgen.
Door Rob Strating
Goes-Vlissingen
Met de Al komt Audi weer het B-seg-
ment binnen als premiummerk. Uiter
aard hebben de marketingmensen uit
Ingolstadt concurrent Mini in het vizier
gehad. Daarom wordt het kleinste mo
del van de ruim 100 jaar oude fabriek
chique en goed uitgerust de wereld in-
gestuürd, maar voor dat laatste moet
wel worden afgerekend.
Verkoopleider Ronald den Dekker van
de Zeeuwse Audidealer Poppe uit Goes,
had beide AI's gewassen en gestreken
voor me klaargezet.
Agressief
Uiterlijk heeft hij in de verte wel over
eenkomsten met zijn andere concurrent,
de Citroen DS3. Hij staat op de basis
van de Volkswagen Polo en chefdesig
ner Stefan Sielaff kreeg de opdracht van
die jongste spruit een typisch Audi te
maken.
De grimmige, haast agressieve blik
wordt voornamelijk veroorzaakt door
zijn oogopslag, zeker met de led-dag-
rijverlichting. De grote geribbelde neus
doet daar nog een schepje bovenop.
Dan is daar de zogenaamde 'tornado-
lijn', een geprononceerde vouw om de
hele wagen heen die de kleine Audi een
gezonde portie dynamiek meegeeft.
Vervolgens de dakboog in een contras
terende kleur, waarmee hij zich overal
onderscheidt. Tot slot de prachtige
lichtmetalen wielen, zelfs tot 18 inch,
die naadloos in de iets opbollende wiel
kasten draaien.
Met zijn lengte van 3.95 m, zijn breedte
van 1.74 m en zijn hoogte van 1.42 m
zal hij in ieder geval een clientèle aan
spreken die lifestyle hoog in het vaandel
hebben staan!
Noblesse oblige
Audi heeft zich al jaren ten doel gesteld
elk model te voorzien van dezelfde kwa
liteit materialen, in dit geval doet de Al
Nicky is hopeloos verliefd op de Al.
niet onder voor zijn grote broer, de A8.
Dat is aan alles te voelen en te zien. De
haptonomie in het interieur is heerlijk:
het doet allemaal solide, welverzorgd
en rijk aan. Grote, overzichtelijke ron
de klokken die als voorbeeld voor veel
concurrenten zouden mogen dienen,
sieren het instrumentenpaneel. Dui
delijke analoge meters voor de koelwa
ter temperatuur en de brandstof en een
overzichtelijk infodisplay vlak voor m'n
neus maken, in samenwerking met de
duidelijke hendels en knoppen, dat de
ergonomie een hoog cijfer meekrijgt.
In het donker worden alle functies rood
aangelicht en ook de sfeerverlichting is
in die kleur.
Via de MMI-knop kan het infotainment
aangestuurd worden, van de bediening
van het navigatiesysteem via de audio-
installatie, bluetooth naar de informatie
over de auto. Het is even studeren, maar
dan weet je wat je aan die 'magie' knop
hebt!
Ook het zitcomfort staat op een hoog
plan. Al in de standaard aanwezige
sportstoelen zit je als was de stoel voor
jou gemaakt. Op het gebied van zijde
lingse steun en de knieholtes verdienen
de zetels veel waardering. Bekijkt u de
brochure eens en zie welke flitsende in
terieurcombinatie er mogelijk zijn..
Natuurlijk zijn er beperkingen bij dit
type auto: twee brede mensen voorin
en hun schouders zullen zich wel eens
raken. Achterin wordt het zowel qua
been- en zeker qua hoofdruimte rede
lijk eng, ondanks alle moeite die Audi
gedaan heeft om via het 'Easy-entry-
systeem' toch gemakkelijk in te stap
pen. Er zijn daar achterin wel twee se
parate stoelen gecreëerd en dat maakt
nog wel iets goed. Toch krijg ik mede
door de hoge gordellijn, snel last van
wat claustrofobie, want erg veel zie je
op die plaats niet meer. Maar laten we
eerlijk zijn: voor een familieauto heeft
het Volkswagenconcern nog andere
modellen in de aanbieding.
De kofferruimte bevat normaal 270
liter, te vergroten naar 920 liter. Mooi
detail is, dat als in het donker de derde
deur inclusief de achterlichten open
zwaait, er in de inslagen een lichtunit
is aangebracht.
Ik zou voorts bij deze Audi voor de
parkeerpiepjes gaan, want bij het ach
FOTO ROB STRATING
teruitrijden op onze Nederlandse par-
keerplaatsjes zie je niet genoeg om hem
schadevrij achter te parkeren
Zuinig en Super Sport
Voor beide typeaanduidingen staat een
T en die staat voor Turbo. Beide mo
toren passen in het dowsizingprincipe:
kleinere cilinderinhoud, meer vermo
gen, minder verbruik. In de onderste
toerenregionen bouwt een compressor
druk op, daarna neemt de turbo het
over. Daardoor is het koppel bij beide
motoren al bij 1500 toeren beschikbaar!
Nog nooit was de trekkracht zó groot.
De 1.4 TSI was er al even, de 1.2 TSI
is gloednieuw. De kleinste motor heeft
86pk/160 Nm, de grootste 122 pk/200
Nm.
Nog één verschil tussen de beide Audi's:
de 1.2 heeft 6 manuele versnellingen, de
1.4 heeft een 7-traps automaat. (DSG)
Kampioen wat de zuinigheid aangaat
is de 1.2 met gemiddelden in de buurt
van de 1 op 20, mede dankzij de start/
stopautomaat! De 1.4 komt daar niet
helemaal aan, maar dat heeft ook met de
overigens buitengewoon fijne automaat
te maken, deze legt de versnellingen als
het ware klaar om door te schakelen.
Deze uitvoering is overigens een real
sportscar: in 6,6 sec. naar de honderd
(in de S-stand) en slechts 6,8 sec. tus
sen de 80 -120 km/h
In de slalom, waarbij ik de uitwijkproef
en de bochtenstabiliteit combineer, zijn
ze fabuleus. Wat heeft de Al een top-
wegligging, bij het neutrale af; daarbij
helpt de fijne besturing die precies goed
is en ook terugmelding geeft over welke
weg er gereden wordt.
Er is wel een enorm verschil merkbaar
tussen bijvoorbeeld de 15 en de 18 inch
banden. Vooral de laatste geeft in sa
menwerking met het sportonderstel
alle oneffenheden in het wegdek zowel
akoestisch als goed voelbaar door en dat
beïnvloedt natuurlijk het comfort.
Vanaf 17.325 euro is al het moois bij
Auto Poppe te koop.
Het is net Valetijnsdag geweest en Nicky
is hopeloos verliefd op de Al. Ze moet
nog heel even wachten tot ze 18 is en
dan...