AUI f\1121* 1M TSI woensdag 23 februari 2011 - pagina 33 "KLEIN, MAAR RJN" Audi mengt zich weer in het kleine segment. Na de bescheiden succes sen van voorgangers als de Audi 50 en de A2, wil de knappe Al nu voor furore gaan zorgen. Door Rob Strating Goes-Vlissingen Met de Al komt Audi weer het B-seg- ment binnen als premiummerk. Uiter aard hebben de marketingmensen uit Ingolstadt concurrent Mini in het vizier gehad. Daarom wordt het kleinste mo del van de ruim 100 jaar oude fabriek chique en goed uitgerust de wereld in- gestuürd, maar voor dat laatste moet wel worden afgerekend. Verkoopleider Ronald den Dekker van de Zeeuwse Audidealer Poppe uit Goes, had beide AI's gewassen en gestreken voor me klaargezet. Agressief Uiterlijk heeft hij in de verte wel over eenkomsten met zijn andere concurrent, de Citroen DS3. Hij staat op de basis van de Volkswagen Polo en chefdesig ner Stefan Sielaff kreeg de opdracht van die jongste spruit een typisch Audi te maken. De grimmige, haast agressieve blik wordt voornamelijk veroorzaakt door zijn oogopslag, zeker met de led-dag- rijverlichting. De grote geribbelde neus doet daar nog een schepje bovenop. Dan is daar de zogenaamde 'tornado- lijn', een geprononceerde vouw om de hele wagen heen die de kleine Audi een gezonde portie dynamiek meegeeft. Vervolgens de dakboog in een contras terende kleur, waarmee hij zich overal onderscheidt. Tot slot de prachtige lichtmetalen wielen, zelfs tot 18 inch, die naadloos in de iets opbollende wiel kasten draaien. Met zijn lengte van 3.95 m, zijn breedte van 1.74 m en zijn hoogte van 1.42 m zal hij in ieder geval een clientèle aan spreken die lifestyle hoog in het vaandel hebben staan! Noblesse oblige Audi heeft zich al jaren ten doel gesteld elk model te voorzien van dezelfde kwa liteit materialen, in dit geval doet de Al Nicky is hopeloos verliefd op de Al. niet onder voor zijn grote broer, de A8. Dat is aan alles te voelen en te zien. De haptonomie in het interieur is heerlijk: het doet allemaal solide, welverzorgd en rijk aan. Grote, overzichtelijke ron de klokken die als voorbeeld voor veel concurrenten zouden mogen dienen, sieren het instrumentenpaneel. Dui delijke analoge meters voor de koelwa ter temperatuur en de brandstof en een overzichtelijk infodisplay vlak voor m'n neus maken, in samenwerking met de duidelijke hendels en knoppen, dat de ergonomie een hoog cijfer meekrijgt. In het donker worden alle functies rood aangelicht en ook de sfeerverlichting is in die kleur. Via de MMI-knop kan het infotainment aangestuurd worden, van de bediening van het navigatiesysteem via de audio- installatie, bluetooth naar de informatie over de auto. Het is even studeren, maar dan weet je wat je aan die 'magie' knop hebt! Ook het zitcomfort staat op een hoog plan. Al in de standaard aanwezige sportstoelen zit je als was de stoel voor jou gemaakt. Op het gebied van zijde lingse steun en de knieholtes verdienen de zetels veel waardering. Bekijkt u de brochure eens en zie welke flitsende in terieurcombinatie er mogelijk zijn.. Natuurlijk zijn er beperkingen bij dit type auto: twee brede mensen voorin en hun schouders zullen zich wel eens raken. Achterin wordt het zowel qua been- en zeker qua hoofdruimte rede lijk eng, ondanks alle moeite die Audi gedaan heeft om via het 'Easy-entry- systeem' toch gemakkelijk in te stap pen. Er zijn daar achterin wel twee se parate stoelen gecreëerd en dat maakt nog wel iets goed. Toch krijg ik mede door de hoge gordellijn, snel last van wat claustrofobie, want erg veel zie je op die plaats niet meer. Maar laten we eerlijk zijn: voor een familieauto heeft het Volkswagenconcern nog andere modellen in de aanbieding. De kofferruimte bevat normaal 270 liter, te vergroten naar 920 liter. Mooi detail is, dat als in het donker de derde deur inclusief de achterlichten open zwaait, er in de inslagen een lichtunit is aangebracht. Ik zou voorts bij deze Audi voor de parkeerpiepjes gaan, want bij het ach FOTO ROB STRATING teruitrijden op onze Nederlandse par- keerplaatsjes zie je niet genoeg om hem schadevrij achter te parkeren Zuinig en Super Sport Voor beide typeaanduidingen staat een T en die staat voor Turbo. Beide mo toren passen in het dowsizingprincipe: kleinere cilinderinhoud, meer vermo gen, minder verbruik. In de onderste toerenregionen bouwt een compressor druk op, daarna neemt de turbo het over. Daardoor is het koppel bij beide motoren al bij 1500 toeren beschikbaar! Nog nooit was de trekkracht zó groot. De 1.4 TSI was er al even, de 1.2 TSI is gloednieuw. De kleinste motor heeft 86pk/160 Nm, de grootste 122 pk/200 Nm. Nog één verschil tussen de beide Audi's: de 1.2 heeft 6 manuele versnellingen, de 1.4 heeft een 7-traps automaat. (DSG) Kampioen wat de zuinigheid aangaat is de 1.2 met gemiddelden in de buurt van de 1 op 20, mede dankzij de start/ stopautomaat! De 1.4 komt daar niet helemaal aan, maar dat heeft ook met de overigens buitengewoon fijne automaat te maken, deze legt de versnellingen als het ware klaar om door te schakelen. Deze uitvoering is overigens een real sportscar: in 6,6 sec. naar de honderd (in de S-stand) en slechts 6,8 sec. tus sen de 80 -120 km/h In de slalom, waarbij ik de uitwijkproef en de bochtenstabiliteit combineer, zijn ze fabuleus. Wat heeft de Al een top- wegligging, bij het neutrale af; daarbij helpt de fijne besturing die precies goed is en ook terugmelding geeft over welke weg er gereden wordt. Er is wel een enorm verschil merkbaar tussen bijvoorbeeld de 15 en de 18 inch banden. Vooral de laatste geeft in sa menwerking met het sportonderstel alle oneffenheden in het wegdek zowel akoestisch als goed voelbaar door en dat beïnvloedt natuurlijk het comfort. Vanaf 17.325 euro is al het moois bij Auto Poppe te koop. Het is net Valetijnsdag geweest en Nicky is hopeloos verliefd op de Al. Ze moet nog heel even wachten tot ze 18 is en dan...

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2011 | | pagina 33