Walcheren Nieuw kwaliteitslabel Fietsers Welkom Nieuwe kiosk is een aanwinst voor het station Uit het Zakenhart van... Contact Uitzendbureau Verstopt: GOS lost het op Wecycle heeft 106 miljoen kilo elektrische apparaten gerecycled Fietsers kunnen zo zien bij welke bedrijven zij gastvrij ontvangen worden In een oogopslag kunnen zien welke bedrijven gastvrij zijn Altijd actueel: de-faam.nl woensdag 23 februari 2011 De Faam pagina 23 Middelburg Wecycle, tot voor kort de Stichting NVMP, heeft in 2010 meer dan 106 miljoen kilo elektrische apparaten en spaarlampen ingezameld en gerecycled. Dit is een stijging van bijna 30 procent en een mijlpaal voor de organisa tie. De goede resultaten van vorig jaar zijn toe te schrij ven aan meerdere factoren. Zo steeg de inzameling met name bij wit- en bruingoed winkeliers. Meer dan 1200 detaillisten hebben zich in 2010 geregistreerd voor exclu sieve afgifte aan Wecycle. We cycle heeft afgiftecontracten gesloten met alle gemeenten en een inzamelconvenant onderte kend met de Branchevereniging Kringloopbedrijven Nederland. De stijging in de inzamelresul- taten is het meest zichtbaar bij grote witgoedapparaten zoals wasmachines, vaatwassers en magnetrons. In 2009 werd 16 miljoen kilo grote witgoedappa raten ingezameld en vorig jaar 31 miljoen kilo. Het aantal inge zamelde koel- en vriesapparaten is in de afgelopen twee jaar niet veranderd. Wel werden in 2010 2 miljoen kilo televisies meer ingezameld dan in 2009 toen er 18 miljoen kilo was. Maar ook werden meer kleine elektrische apparaten ingeleverd. Toch weet Wecycle zeker dat nog veel kleine apparaten in de vuilnisbak verdwijnen. Dat gaat volgens het bedrijf om zo'n twee kilo per persoon. In totaal dus zo'n 33 miljoen kilo per jaar. Jan Vlak, directeur Wecycle, is verheugd over de forse stijging: "Wecycle garandeert dat alle apparaten die in ons systeem komen, verantwoord worden gerecycled. Hierdoor hoe ven minder grondstoffen te worden onttrokken aan de natuur en komen schadelijke stoffen niet in het milieu te recht. Gebruikte apparaten worden met de best beschik bare technieken gerecycled en komen niet terecht in de illegale export." Wecycle rap porteert over de resultaten aan het ministerie van Infra structuur en Milieu. Vlissingen Het stationsgebouw in Vlis singen heeft een verandering ondergaan met de opening van een nieuwe counter met super hamburgers, vers gesneden frites, saladeschotels, alles da gelijks gemaakt van verse in grediënten. "En dit zijn wél de beste hamburgers van Zeeland, honderd procent rundvlees", zegt eigenaar Rob Wesseling, "Wij maken hier alles zelf, ook de aardappelen van schillen tot goudgeel frietje. Verse broodjes, meeneem snacks, soft-ice, zui- velvers roomijs, juniorburger, voordeelmenu's, milkshakes en gewoon even lekker kof fie of thee drinken. Het is hier laagdrempelig, je stapt zo even binnen. Niet alleen als je met de trein mee moet, maar evengoed van een fietstochtje, wachten op de boot of ander vervoer. Lek ker even relaxed zitten met zicht op de Westerschelde." Het is een aanwinst voor het station. De kiosk onderging een meta morfose en is nu een winkel met dagbladen, tijdschriften, boeken, ansichtkaarten, snacks, frisdran ken, tabak, Zeeuwse producten, souvenirs en al die andere zaken die reizigers of passanten nodig hebben. Directe verkoop van treinkaartjes is een service die zeer gewaardeerd wordt. "Wij verkopen best veel kaartjes en krijgen regelmatig te horen 'blij dat u er nog bent'. Een kaartjes automaat is handig, maar kan niet alles en praat ook niet te rug", aldus medewerkster Joke Jobse, "Treinkaartjes blijven wij verkopen totdat de NS anders besluit." Het restaurant in de stationshal is zeven dagen per week geopend. Wie er een leuke naam voor weet kan die sturen naar: info@hetstationvlissingen. nl Restaurant Het Station, Stati onsplein 5, Vlissingen, telefoon 0118-465909 hetstationulissingen.nl Adem Gülmez (links), Miranda Buijs, Turan Dogan. Middelburg Voor werk in de techniek, indu strie, produktie of schoonmaak is Contact Uitzendbureau B.V. het juiste adres. Vestigingsma nager Miranda Buijs-Barten heeft jarenlange ervaring in de uitzendbranche, ondermeer bij de Koninklijke Schelde Groep en Metafit. Miranda wordt bij gestaan door intercedent Tu ran Dogan en Adem Gülmez. "Wij kwamen in contact met elkaar zijn samen dit uitzend bureau begonnen. Contact Uitzendbureau wordt bemand door een hecht team en staat garant voor een uitgebreide en persoonlijke dienstverlening. Wij onderscheiden ons van an dere uitzendbureaus door onze meertalige dienstbaarheid en een persoonlijke aanpak." De certificaten voor VCU en NEN 4400 worden binnenkort gerea liseerd. De arbeidsmarkt begint langzaam wat aan te trekken en de activiteiten van uitzendbu reaus vertonen een stijgende lijn. "Wij doen veel in de me taal en krijgen veel produk- tiemedewerkers binnen. Wij richten ons op wie hier bin nen komt en zoeken ook zelf contact. Krijg je een goede electromonteur binnen dan zoeken wij een installateur", zegt Miranda, "Mensen die hier komen kunnen zich na identificatie inschrijven. Middels een persoonlijk in take gesprek, wij willen het liefst direct contact, gegevens over de opleiding, kijken wij of wij iets kunnen doen. Er hoeft niet direct een vaca ture open te staan, dan kan ook later zijn Aanmelden kan via telefoon, email of gewoon binnenlopen; ope ningstijden 8.45- 17.30 uur. Uitzendbureau Contact B.V., Oosterscheldestraat 53, Mid delburg, tel: 0118-750750 contactuitzendbureau.nl Claude Geysels: „service is bij mij een werkwoord." Oost-Souburg - GOS staat voor Geysels Ont- stoppings Service, specialist in het ontstoppen en reinigen van rioleringen. Ook riool camera inspectie, renovaties, lokaliseren van lekkages en stankdete'cties behoren tot de mogelijkheden. Zonnodig kan GOS samen met een gerenommeerd bedrijf ook bestaande rioleringen vervan gen. Eigenaar Claude Geysels: "Service is bij mij een werk woord en geen afdeling. Oudere huizen met moderne technieken geven nogal eens problemen, vanwege nieuwe apparaten die waterafvoer nodig hebben. Het buizenwerk is dan niet toerei kend. De natuur doet er dan nog een schepje bovenop, de grond klinkt in, en dat heeft weer in vloed op de afvoerleidingen bui ten. En de laksheid van de mens zelf. Pampers, maandverband, poetsdoekje of andere zaken die niet door het toilet kunnen. Zelfs de kattenbak of het vet van de oliebollen worden doorgespoeld. Komen onze Oosterburen op vakantie dan merk je dat men in Duitsland bredere afvoer buizen gewend is, dus, ver stopping. Ik probeer het op te lossen." Ontstoppingsservice is de core-business van GOS, zien wat de verstopping ver oorzaakt, verhelpen en de oorzaak verwijderen. Zee presten koeken aan, de vaat wasser met etensresten en vet is een boosdoener. "Dat vergt onderhoud, dat is met alles zo. Ga je met vakantie, spoel dan alles eerst even door", adviseert Geysels, "Om zelf een verstopping te verhelpen is het beste huismiddel soda met heet water. En zorg er voor dat je afvoer bereikbaar is, ook onder je dure ligbad. GOS biedt 24-uurs service en werkt snel en direct. GOS, Maasstraat 15, Oost-Sou burg, tel: 06-10471274 gosrioolontstopping.nl Het nieuwe kwaliteitslabel Fietsers Welkom komt dit jaar bij fietsvriendelijke onder nemers te hangen. Dit label is een initiatief van Stichting Landelijk Fietsplatform. De recreatieve fietsers kunnen zo, in één oogopslag, zien bij welke horecabedrijven, cam pings en iogiesbedrijven zij gastvrij ontvangen worden. Tara De Vriend Veere Onlangs is een onderzoek ge daan, waaruit blijkt dat jaarlijks 400 miljoen euro aan consump ties worden gedronken tijdens recreatieve fietstochten. Verder wordt 350 miljoen euro besteed aan meerdaagse fietstochten. De bedrijven die straks het Fietsers Welkom label hebben geven een aantal zekerheden die belangrijk zijn voor een geslaagde fietsdag of -vakantie. Nu zijn er natuurlijk ook al on dernemers die fietsers extra service bicden zoals een gratis oplaadpunt voor de e-bike, de waterbidon gratis vullen of een reparatieset. Maar deze bedrij ven zijn niet altijd goed te vin den voor de fietsers. Het nieuwe label moet duidelijkheid bieden en bundelt de fiets-minded be drijven. Samenwerking "Het Routebureau Zeeland is een samenwerking aangegaan Het kwaliteitslabel komt te hangen bij fietsvriendelijke ondernemers. FOTO: JASPER KARMAN met het Landelijk Fietsers Plat form. Dat houdt in dat alle fiets- cafés in Zeeland het Fietsers Welkom label krijgen", vertelt Sonja van der Voet. Promotie Zeeland Delta is daar nu mee bezig. "In de loop van de ko mende periode komen er stickers op de fietscafé bordjes." Aftrap De aftrap van het project was vorig jaar in de regio Sallant. Inmiddels hebben, na Salland, de eerste honderd Limburgse ondernemers aangegeven in aanmerking te willen komen voor het Fietsers Welkom kwa liteitslabel. De organisatie wil zo snel mo gelijk een landelijke dekking van het project hebben en gaat binnenkort fietsvriendelijke on dernemers werven in Zeeland, Brabant, de Veluwe en Haag landen. Geldig Het kwaliteitslabel is één jaar gel dig. Om de kwaliteit van Fietsers Welkom te waarborgen, voert het Fietsplatform steekproefsgewijs toetsingsbezoeken uit en checkt daarbij of bedrijven daadwer kelijk aan alle criteria voldoen. Bedrijven die het label ten on rechte voeren, worden uit het bestand verwijderd en mogen het label niet langer gebruiken. Meer informatie is te vinden op de website. U7iuiu.alIeJietsersiuelkom.nl C Geysels OtttstoppiBg Service Rob Wesseling en Evelien Frie in de nieuwe counter.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2011 | | pagina 23