2J Elles, Anne, Anouk en Jan poseerden graag bij de Suzuki Swift Exclusive. Alleen op het allereerste gezicht lijkt de nieuwe Swift op zijn voorgan ger. Wie hem beter bekijkt, ontdekt al snel de verfijnde verschillen. Een nieuwe zuinige benzinemotor met start/stop automaat maakt hem compleet. Alles is nieuw: Auto Toon der, directeur Arjan en de Suzuki S Door Rob Strating Zeeland Ik haalde de mooie rode Swift op en ik besefte tegelijkertijd dat het de laatste keer zou zijn dat good old Sjaak Sonke in de weer was met een testauto. Ove rigens, voor Walcheren is het bekende bedrijf Van der Jagt -Willemse B.V. in Vlissingen verantwoordelijk voor de verkopen van Suzuki. Je moet de fans niet voor het hoofd sto ten. Daarom hebben de designers bij Suzuki hetzelfde gedaan als hun colle ga's van Porsche met de 911: hier staat een compleet nieuwe Swift, maar hij be houdt de uitstraling van zijn overigens zeer geslaagde voorganger. Fijntuning en slijpwerk met gevoelig gereedschap waren troef. Suzuki lift met de Swift mee met de toenemende belangstelling voor kleinere auto's en het is daarom goed dat jeugdige uitstraling die het vorige type sinds 2004 al bezat, is be houden gebleven. Toch werkt de new Swift frisser en pittiger. De koplampen zijn groter geworden en vloeien wat meer met het koetswerk mee en ook de achterlichten werden dynamischer. Hij is duidelijk naar de sportschool geweest en daardoor heeft hij wat meer spier bundels gekregen rondom de wielkas ten. Er passen nu 16 inch lichtmetalen wielen in. Zowel aan de voor- als achter kant is de trapeziumvorm overduidelijk herkenbaar, de uitlaat verdween onder de achterspoiler en de buitenspiegels werden groter. Dankzij die sportschool- kuur groeide alles aan hem: de lengte nam met 9 cm toe (3.85 m), de breedte en de hoogte met 1 cm, resp. 1.70 m en 1.51 m. Belangrijk is echter dat de wiel basis toenam met 5 cm. Toch raakte hij 20 kilo aan gewicht kwijt. Zakelijk Het interieur werd eveneens aangepakt en het ziet er keurig uit, ondanks het gebruik van harde kunststofsoorten. De Exclusive is meer dan compleet uit gevoerd en ik heb eigenlijk niets meer te wensen bij deze uitvoering: audio- bluetooth- en cruisecontrolbediening op het leren stuurwiel, dat nu zowel in de diepte als in de hoogte verstelbaar is: Automatische klimaatbeheersing, aan sluitingen voor MP3 speler, elektrisch bedienbare ruiten et cetera. Zwart met 'metal' accenten laten een zakelijke in druk achter. Achterin is duidelijk meer plaats ten opzichte van zijn voorganger: ik was verrast hoeveel been- en hoofd ruimte er is gecreëerd! De kofferruimte is niet overbemeten met zijn 211 liter en de tildrempel is vrij hoog, een gevolg van verstevigingen vanwege de crash- test. Toch stond ik versteld van zijn laadcapaciteit: drie volwassenen, kas ten, tafels en lampen van de Zweedse grootgrutter slikte hij allemaal! Zuinig Ook onder de motorkap is het een en ander veranderd: vonden we daar eerst een dertienhonderd, de nieuwe is een 1242 cc grote viercilinder die voor zien is van variabele kleptechniek. De 94 pk en 8 Nm koppel zijn goed voor een acceleratie van 11,3 seconden naar de honderd en een top van 165 km/h. Dankzij de start/stop automaat slaat de motor bij elk stoplicht af als je hem vrij zet. Zodra de koppeling wordt ingetrapt start hij weer en bij elkaar levert dat een prachtig verbruiksplaatje op: gemiddeld noteerde ik een testverbruik van rond FOTO ROB STRATING de 1 op 16, maar met een virtuele spons op het gaspedaal kwam ik zelfs aan een normronde van bijna 1 op 20! Ik ver baas me echter telkens weer over het feit dat de fabrikanten standaard zesbakken bij dieselmotoren monteren, maar bij benzineversies niet verder gaan dan vijf gangwissels. Zeker op onze vlakke we gen zou een overdrive geen luxe zijn en kan er nóg meer bespaard worden. Dynamisch Buitengewoon goed is het predikaat dat het onderstel van mij meekrijgt. De vo rige versie had daarover ook al niet te klagen. Tel daarbij op dat het koetswerk voorzien van hoogwaardige staalsoor ten 30% stijver werd en dat het zwaar tepunt verlaagd kon worden. In samen werking met de mooie achteras kon daardoor de vering iets comfortabeler worden afgestemd, zonder dat de weg- ligging daaronder gaat lijden. Resultaat is een sportief weggedrag, waarbij hoge bochtensnelheden mogelijk zijn en hij bestempelt kan worden tot een ware bochtenkunstenaar. Het comfort wordt door de sportieve trim alleen beïnvloed wanneer er akelige putdeksels of dwars- naden in het geding zijn. All Swifts Er zijn drie uitvoeringen, te beginnen bij de Swift Base die zeer compleet is uit gevoerd. Vervolgens is er de Comfort, gevolgd door de Exclusive. Er is zowel een driedeursversie verkrijgbaar als de geteste vijfdeursuitvoering. De instap- prijs is concurrerend: 11.139 euro! Als je als jonge ondernemer na een suc cesvolle carrière een nieuwe uitdaging aan gaat, zoals Arjan den Toonder en je wordt zó enthousiast gesteund door je kinderen Elles, Anne, Anouk en Jan broertje Ruben is nog een beetje jong - dan prijs je je een gelukkig mens!

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2011 | | pagina 37