2J
Elles, Anne, Anouk en Jan poseerden graag bij de Suzuki Swift Exclusive.
Alleen op het allereerste gezicht
lijkt de nieuwe Swift op zijn voorgan
ger. Wie hem beter bekijkt, ontdekt
al snel de verfijnde verschillen. Een
nieuwe zuinige benzinemotor met
start/stop automaat maakt hem
compleet. Alles is nieuw: Auto Toon
der, directeur Arjan en de Suzuki S
Door Rob Strating
Zeeland
Ik haalde de mooie rode Swift op en ik
besefte tegelijkertijd dat het de laatste
keer zou zijn dat good old Sjaak Sonke
in de weer was met een testauto. Ove
rigens, voor Walcheren is het bekende
bedrijf Van der Jagt -Willemse B.V. in
Vlissingen verantwoordelijk voor de
verkopen van Suzuki.
Je moet de fans niet voor het hoofd sto
ten. Daarom hebben de designers bij
Suzuki hetzelfde gedaan als hun colle
ga's van Porsche met de 911: hier staat
een compleet nieuwe Swift, maar hij be
houdt de uitstraling van zijn overigens
zeer geslaagde voorganger. Fijntuning
en slijpwerk met gevoelig gereedschap
waren troef. Suzuki lift met de Swift
mee met de toenemende belangstelling
voor kleinere auto's en het is daarom
goed dat jeugdige uitstraling die het
vorige type sinds 2004 al bezat, is be
houden gebleven. Toch werkt de new
Swift frisser en pittiger. De koplampen
zijn groter geworden en vloeien wat
meer met het koetswerk mee en ook de
achterlichten werden dynamischer. Hij
is duidelijk naar de sportschool geweest
en daardoor heeft hij wat meer spier
bundels gekregen rondom de wielkas
ten. Er passen nu 16 inch lichtmetalen
wielen in. Zowel aan de voor- als achter
kant is de trapeziumvorm overduidelijk
herkenbaar, de uitlaat verdween onder
de achterspoiler en de buitenspiegels
werden groter. Dankzij die sportschool-
kuur groeide alles aan hem: de lengte
nam met 9 cm toe (3.85 m), de breedte
en de hoogte met 1 cm, resp. 1.70 m en
1.51 m. Belangrijk is echter dat de wiel
basis toenam met 5 cm. Toch raakte hij
20 kilo aan gewicht kwijt.
Zakelijk
Het interieur werd eveneens aangepakt
en het ziet er keurig uit, ondanks het
gebruik van harde kunststofsoorten.
De Exclusive is meer dan compleet uit
gevoerd en ik heb eigenlijk niets meer
te wensen bij deze uitvoering: audio-
bluetooth- en cruisecontrolbediening
op het leren stuurwiel, dat nu zowel in
de diepte als in de hoogte verstelbaar is:
Automatische klimaatbeheersing, aan
sluitingen voor MP3 speler, elektrisch
bedienbare ruiten et cetera. Zwart met
'metal' accenten laten een zakelijke in
druk achter. Achterin is duidelijk meer
plaats ten opzichte van zijn voorganger:
ik was verrast hoeveel been- en hoofd
ruimte er is gecreëerd! De kofferruimte
is niet overbemeten met zijn 211 liter en
de tildrempel is vrij hoog, een gevolg
van verstevigingen vanwege de crash-
test. Toch stond ik versteld van zijn
laadcapaciteit: drie volwassenen, kas
ten, tafels en lampen van de Zweedse
grootgrutter slikte hij allemaal!
Zuinig
Ook onder de motorkap is het een en
ander veranderd: vonden we daar eerst
een dertienhonderd, de nieuwe is een
1242 cc grote viercilinder die voor
zien is van variabele kleptechniek. De
94 pk en 8 Nm koppel zijn goed voor
een acceleratie van 11,3 seconden naar
de honderd en een top van 165 km/h.
Dankzij de start/stop automaat slaat de
motor bij elk stoplicht af als je hem vrij
zet. Zodra de koppeling wordt ingetrapt
start hij weer en bij elkaar levert dat een
prachtig verbruiksplaatje op: gemiddeld
noteerde ik een testverbruik van rond
FOTO ROB STRATING
de 1 op 16, maar met een virtuele spons
op het gaspedaal kwam ik zelfs aan een
normronde van bijna 1 op 20! Ik ver
baas me echter telkens weer over het feit
dat de fabrikanten standaard zesbakken
bij dieselmotoren monteren, maar bij
benzineversies niet verder gaan dan vijf
gangwissels. Zeker op onze vlakke we
gen zou een overdrive geen luxe zijn en
kan er nóg meer bespaard worden.
Dynamisch
Buitengewoon goed is het predikaat dat
het onderstel van mij meekrijgt. De vo
rige versie had daarover ook al niet te
klagen. Tel daarbij op dat het koetswerk
voorzien van hoogwaardige staalsoor
ten 30% stijver werd en dat het zwaar
tepunt verlaagd kon worden. In samen
werking met de mooie achteras kon
daardoor de vering iets comfortabeler
worden afgestemd, zonder dat de weg-
ligging daaronder gaat lijden. Resultaat
is een sportief weggedrag, waarbij hoge
bochtensnelheden mogelijk zijn en hij
bestempelt kan worden tot een ware
bochtenkunstenaar. Het comfort wordt
door de sportieve trim alleen beïnvloed
wanneer er akelige putdeksels of dwars-
naden in het geding zijn.
All Swifts
Er zijn drie uitvoeringen, te beginnen bij
de Swift Base die zeer compleet is uit
gevoerd. Vervolgens is er de Comfort,
gevolgd door de Exclusive. Er is zowel
een driedeursversie verkrijgbaar als de
geteste vijfdeursuitvoering. De instap-
prijs is concurrerend: 11.139 euro! Als
je als jonge ondernemer na een suc
cesvolle carrière een nieuwe uitdaging
aan gaat, zoals Arjan den Toonder en
je wordt zó enthousiast gesteund door
je kinderen Elles, Anne, Anouk en Jan
broertje Ruben is nog een beetje jong
- dan prijs je je een gelukkig mens!