Kapelse Suzukidealer wordt Auto Toonder
yoAw&/
#2- Lang leve het automobiel...
woensdag 9 februari 2011 - pagina 29
Het Suzukidealerschap met de
vestiging in Kapelle is van eigenaar
veranderd. Arjan den Toonder heeft
per 1 februari de zaak overgenomen
van Sjaak Sonke.
"Na 30 jaar, waarvan ruim 27 jaar als
Suzukidealer, is voor ons de tijd aan
gebroken om andere dingen te gaan
doen."
Aan het woord is Sjaak Sonke van Ga
rage Sjaak Sonke in Kapelle. Het bedrijf
is in al die jaren een begrip geworden
op de Bevelanden en dat heeft direct te
maken met de manier waarop hij en zijn
team de klanten heeft behandeld.
Sjaak Sonke: "We prijzen ons geluk
kig dat we ons bedrijf met een gerust
hart over kunnen dragen aan Arjan
den Toonder. Arjan is 18 jaar werk
zaam geweest bij Peugeotdealer PTA.
We hebben in hem een bijzonder goede
ondernemer gevonden die al vele jaren
ervaring heeft binnen alle takken van
het autobedrijf."
Automan
Arjan den Toonder is inderdaad geen
onbekende in het Zeeuwse. Hij groeide
bij wijze van spreken op bij PTA waar
zijn vader Johan ooit begon. Je kunt
hem het beste typeren als een automan
in hart en nieren.
Arjan den Toonder: "Ik heb deze stap
bewust gekozen, want ik miste bij de zes
bedrijven van PTA die ik mocht aan
sturen het contact met de klant. Ik heb
in de loop van de tijd een heel andere
invulling van mijn werkzaamheden ge
kregen, doordat PTA zo gegroeid is. Ik
ga nu weer terug naar de basis: auto's
kopen verkopen, in dit geval Suzuki's.
Daarnaast bekwamen we ons in de
verkoop en reparatie van gebruikte au
to's van andere merken. Er is een grote
showroom waar we naast Suzuki's ons
gebruikte wagenaanbod presenteren.
Inmiddels is Garage Sonke omgedoopt
in Auto Toonder. De locatie blijft ech
ter dezelfde en de vertrouwde gezichten
voor de klant blijven hetzelfde, zodat de
jarenlange opgebouwde Suzuki-erva-
ring en de relatie met de klanten is ge
waarborgd.
Ik ben er voorts trots op dat mijn vader
me in een aantal werkzaamheden on
dersteunt!
Zwarte cijfers
Komende zomer zal de uitstraling van
het pand aan de Biezelingsestraat 50
in Kapelle worden aangepast aan de
nieuwe Corporate Indentification van
Suzuki, waarmee de uitstraling van het
gerenommeerde merk verbetert.
Arjan den Toonder: "Suzuki doet het
geweldig goed, want het is het enige
automerk dat niet in de rode cijfers is
beland! Met de Alto, de Splash en de
Swift doen we het bijzonder goed in
het A-segment. Dit segment van klei
nere auto's is de laatste jaren enorm
gegroeid.
De nieuwe Swift is trouwens Auto van
het Jaar in Japan geworden. De kleine
Jimmy is still going strong, evenals de
Grand Vitara. In het crossoversegment
hebben we de SX4 en de schitterende
sportieve en complete Kizashi staat in
de startblokken."
Sjaak Sonke besluit het interview: "We
hopen dat de klantenkring Arjan samen
met het team de gelegenheid geeft om
het bedrijf verder te laten groeien!
draai de knop in de Sport Plusstand.
Volgas! Na 150 milliseconden gooit hij
alle kleppen open en acht naar lucht
smachtende trechters zuigen in één
klap de 91/2 liter grote airbox leeg. Als
een getergd roofdier schiet hij vooruit,
daarbij alle registers openend. Brullend
brachiaal hamerend doen de dikke V8
en zijn uitlaattwins een akoestische aan
slag op mijn trommelvellen en ik word
letterlijk in de grote kuipzitting gedrukt.
De meest complete werken van Richard
Wagner halen de decibellen niet van
deze.SLS. De sensatie is compleet, nee
toch nog niet..: als ik afrem voor een
verdwaalde rotonde, schakelt hij telkens
met een klap tussengas naar beneden.
Werkelijk geweldig!
Ik kan me inmiddels voorstellen dat
Bernd Mailander in zo'n zelfde SLS
AMG niet kan wachten totdat hij het
Formule 1 veld weer mag aanvoeren na
een crash.
Hij luistert voorts slaafs naar stuurbe-
wegingen en ik kan me niet voorstellen
dat hij zonder uitschakeling van alle
elektronische kaboutertjes ooit een stap
opzij zal zetten.
De heren Benz en Daimler hebben 125
jaar geleden geschiedenis geschreven,
waarvoor mijn uitdrukkelijk dank.
Er zit toekomst in het verleden!
In 1886 zetten Carl Benz en Gottlieb Daimler onafhankelijk van elkaar de auto op de wereld. 125 jaar later mocht
ik met één van de meest spectaculaire supersportwagens van dit moment rijden: de Mercedes SLS AMG. Laat dit
eerst eens even op u inwerken:
Wagneriaans
Na een kilometer of tien op dicteersnel-
heid is de olie klaar op omgehusseld te
worden. Door die speciale smering met
de aparte tank, heeft het smeergoedje
geen last van centrifugale krachten door
acceleratie of plotseling remmen. We
zijn op een wég aangekomen waarvoor
niemand anders heeft gekozen en ik
leven m te blazen: de 300 SL uit 1954
met de spraakmakende vleugeldeuren.
Verkoopleider Marnix van Gilst had
hem al voor me klaar gezet en inder
daad: voordat ik kan instappen, klapt de
deur als een meeuwenvleugel omhoog.
Net als bij zijn illustere voorganger,
moet je over een geweldige drempel
instappen. Die drempel maakt deel uit
van het aluminium spaceframe. De
sleutel stop ik in mijn zak, want starten
gaat met de knop. Alvorens die hande
ling te verrichten, stel ik de draaiknop
op de immense middenconsole in op
'Controlled Efficiency', want de motor
is net zo koud als het buiten is: -2 gra
den. Even rekken om de handgreep van
de gullwing te vinden en goed sluiten,
vervolgens gordels aan. Mijn hoofd be
vindt zich in een soort uitholling over
dwars, vanwege de scharnierconstructie
van de portieren midden bovqn. Omdat
ik niets van het spektakel wil missen,
open ik de beide portierramen.
Sloep
Hij staat nog met zijn kont tegen de
showroomruit en die weerkaatst de
eerste kreten van zijn machtige uitlaat
pijpen. Een diepe donkerbruine brabbel
wordt mijn deel. De selectiehendel in
z'n drive en bijna op stationair toerental
komt het ikoon op gang. Ik heb zicht op
een oneindig lijkende motorkap en geef
een beetje gas.
De (olietemperatuurmeter) staat nog
stram op 0, dus ik heb compassie. De
SLS is net een mens en om te preste
ren moet de olie in zijn separate tank
(Trockensumpfschmierung) écht de
100 graden bereikt hebben. De spe
ciale 7-traps automaat met dubbele
koppeling is aan de achteras bevestigd,
voornamelijk vanwege de gewichtsver
deling. Hij schakelt eigenlijk heel snel
door alle 7 zijn trappen heen en het ge
luid lijkt in de verte op een oude sloep
met zo'n Amerikaans big block in het
vooronder.
Merk: Mercedes-Benz
Type: SLS AMG
Motor: 6208 cc V8, 571 pk, koppel 650
Nm
Acceleratie: 0-100 km/h in 3,6 secon
den
Topsnelheid: 317 km/h (geen begren
zer)
Gewicht: 1696 kg
Plaats: Showroom Autobedrijf Van Oe-
veren, Albert Plesmanweg 2, Goes
55 jaar nam Mercedes de tijd om het
beroemdste model aller tijden nieuw