Kapelse Suzukidealer wordt Auto Toonder yoAw&/ #2- Lang leve het automobiel... woensdag 9 februari 2011 - pagina 29 Het Suzukidealerschap met de vestiging in Kapelle is van eigenaar veranderd. Arjan den Toonder heeft per 1 februari de zaak overgenomen van Sjaak Sonke. "Na 30 jaar, waarvan ruim 27 jaar als Suzukidealer, is voor ons de tijd aan gebroken om andere dingen te gaan doen." Aan het woord is Sjaak Sonke van Ga rage Sjaak Sonke in Kapelle. Het bedrijf is in al die jaren een begrip geworden op de Bevelanden en dat heeft direct te maken met de manier waarop hij en zijn team de klanten heeft behandeld. Sjaak Sonke: "We prijzen ons geluk kig dat we ons bedrijf met een gerust hart over kunnen dragen aan Arjan den Toonder. Arjan is 18 jaar werk zaam geweest bij Peugeotdealer PTA. We hebben in hem een bijzonder goede ondernemer gevonden die al vele jaren ervaring heeft binnen alle takken van het autobedrijf." Automan Arjan den Toonder is inderdaad geen onbekende in het Zeeuwse. Hij groeide bij wijze van spreken op bij PTA waar zijn vader Johan ooit begon. Je kunt hem het beste typeren als een automan in hart en nieren. Arjan den Toonder: "Ik heb deze stap bewust gekozen, want ik miste bij de zes bedrijven van PTA die ik mocht aan sturen het contact met de klant. Ik heb in de loop van de tijd een heel andere invulling van mijn werkzaamheden ge kregen, doordat PTA zo gegroeid is. Ik ga nu weer terug naar de basis: auto's kopen verkopen, in dit geval Suzuki's. Daarnaast bekwamen we ons in de verkoop en reparatie van gebruikte au to's van andere merken. Er is een grote showroom waar we naast Suzuki's ons gebruikte wagenaanbod presenteren. Inmiddels is Garage Sonke omgedoopt in Auto Toonder. De locatie blijft ech ter dezelfde en de vertrouwde gezichten voor de klant blijven hetzelfde, zodat de jarenlange opgebouwde Suzuki-erva- ring en de relatie met de klanten is ge waarborgd. Ik ben er voorts trots op dat mijn vader me in een aantal werkzaamheden on dersteunt! Zwarte cijfers Komende zomer zal de uitstraling van het pand aan de Biezelingsestraat 50 in Kapelle worden aangepast aan de nieuwe Corporate Indentification van Suzuki, waarmee de uitstraling van het gerenommeerde merk verbetert. Arjan den Toonder: "Suzuki doet het geweldig goed, want het is het enige automerk dat niet in de rode cijfers is beland! Met de Alto, de Splash en de Swift doen we het bijzonder goed in het A-segment. Dit segment van klei nere auto's is de laatste jaren enorm gegroeid. De nieuwe Swift is trouwens Auto van het Jaar in Japan geworden. De kleine Jimmy is still going strong, evenals de Grand Vitara. In het crossoversegment hebben we de SX4 en de schitterende sportieve en complete Kizashi staat in de startblokken." Sjaak Sonke besluit het interview: "We hopen dat de klantenkring Arjan samen met het team de gelegenheid geeft om het bedrijf verder te laten groeien! draai de knop in de Sport Plusstand. Volgas! Na 150 milliseconden gooit hij alle kleppen open en acht naar lucht smachtende trechters zuigen in één klap de 91/2 liter grote airbox leeg. Als een getergd roofdier schiet hij vooruit, daarbij alle registers openend. Brullend brachiaal hamerend doen de dikke V8 en zijn uitlaattwins een akoestische aan slag op mijn trommelvellen en ik word letterlijk in de grote kuipzitting gedrukt. De meest complete werken van Richard Wagner halen de decibellen niet van deze.SLS. De sensatie is compleet, nee toch nog niet..: als ik afrem voor een verdwaalde rotonde, schakelt hij telkens met een klap tussengas naar beneden. Werkelijk geweldig! Ik kan me inmiddels voorstellen dat Bernd Mailander in zo'n zelfde SLS AMG niet kan wachten totdat hij het Formule 1 veld weer mag aanvoeren na een crash. Hij luistert voorts slaafs naar stuurbe- wegingen en ik kan me niet voorstellen dat hij zonder uitschakeling van alle elektronische kaboutertjes ooit een stap opzij zal zetten. De heren Benz en Daimler hebben 125 jaar geleden geschiedenis geschreven, waarvoor mijn uitdrukkelijk dank. Er zit toekomst in het verleden! In 1886 zetten Carl Benz en Gottlieb Daimler onafhankelijk van elkaar de auto op de wereld. 125 jaar later mocht ik met één van de meest spectaculaire supersportwagens van dit moment rijden: de Mercedes SLS AMG. Laat dit eerst eens even op u inwerken: Wagneriaans Na een kilometer of tien op dicteersnel- heid is de olie klaar op omgehusseld te worden. Door die speciale smering met de aparte tank, heeft het smeergoedje geen last van centrifugale krachten door acceleratie of plotseling remmen. We zijn op een wég aangekomen waarvoor niemand anders heeft gekozen en ik leven m te blazen: de 300 SL uit 1954 met de spraakmakende vleugeldeuren. Verkoopleider Marnix van Gilst had hem al voor me klaar gezet en inder daad: voordat ik kan instappen, klapt de deur als een meeuwenvleugel omhoog. Net als bij zijn illustere voorganger, moet je over een geweldige drempel instappen. Die drempel maakt deel uit van het aluminium spaceframe. De sleutel stop ik in mijn zak, want starten gaat met de knop. Alvorens die hande ling te verrichten, stel ik de draaiknop op de immense middenconsole in op 'Controlled Efficiency', want de motor is net zo koud als het buiten is: -2 gra den. Even rekken om de handgreep van de gullwing te vinden en goed sluiten, vervolgens gordels aan. Mijn hoofd be vindt zich in een soort uitholling over dwars, vanwege de scharnierconstructie van de portieren midden bovqn. Omdat ik niets van het spektakel wil missen, open ik de beide portierramen. Sloep Hij staat nog met zijn kont tegen de showroomruit en die weerkaatst de eerste kreten van zijn machtige uitlaat pijpen. Een diepe donkerbruine brabbel wordt mijn deel. De selectiehendel in z'n drive en bijna op stationair toerental komt het ikoon op gang. Ik heb zicht op een oneindig lijkende motorkap en geef een beetje gas. De (olietemperatuurmeter) staat nog stram op 0, dus ik heb compassie. De SLS is net een mens en om te preste ren moet de olie in zijn separate tank (Trockensumpfschmierung) écht de 100 graden bereikt hebben. De spe ciale 7-traps automaat met dubbele koppeling is aan de achteras bevestigd, voornamelijk vanwege de gewichtsver deling. Hij schakelt eigenlijk heel snel door alle 7 zijn trappen heen en het ge luid lijkt in de verte op een oude sloep met zo'n Amerikaans big block in het vooronder. Merk: Mercedes-Benz Type: SLS AMG Motor: 6208 cc V8, 571 pk, koppel 650 Nm Acceleratie: 0-100 km/h in 3,6 secon den Topsnelheid: 317 km/h (geen begren zer) Gewicht: 1696 kg Plaats: Showroom Autobedrijf Van Oe- veren, Albert Plesmanweg 2, Goes 55 jaar nam Mercedes de tijd om het beroemdste model aller tijden nieuw

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2011 | | pagina 29