automondo Genesis blijkt heerlijke sporter Waarom naar de merkdealer? Hyundai profileert zich in Europa vooral als producent van compacte en zuinige model len. Met de Genesis Coupé breekt het merk met deze traditie. Redactie Regio Zoals het een slanke sporter betaamt, is de Gene sis een achterwielaandrijver. Op motorisch gebied weet Hyundai eveneens de juiste snaar te raken met keuze uit twee aandrijflijnen: een 2.0 turbo of een 3.8 V6, beide standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. De zescilinder is tevens met een zestraps automaat te bestellen. Meerkos ten: 2.000 euro. Aan vermogen ontbreekt het de 3.8 liter V6 niet met 303 pk en 361 Nm aan kop pel. De honderdsprint kan in 6,5 seconden en de topsnelheid ligt op 240 km/u. Ook met de 2.0 liter turbomotor valt prima te leven. De viercilinder genereert 213 pk en 302 Nm aan koppel en neemt exact twee seconden langer de tijd (dan de V6) om vanuit stilstand naar 100 km/u te accelereren. Het geluid dat de krachtbron ten gehore brengt, mag er absoluut zijn. Dat de Genesis gezegend is met sportieve ge nen, blijkt ook uit het passend geprogrammeerde stabiliteitssysteem. Spelen met het gas levert een beweeglijke achterzijde op, de grens ligt (zeker) voor Koreaanse begrippen ver weg. De besturing in de Genesis laat zien dat Hyundai wel degelijk een communicatieve installatie kan bouwen. Een groot verschil met het meer afstandelijke gevoel van de diverse i-modellen. Qua prijsstelling zit Hyundai vrij gunstig. De Ge nesis Coupé (V6) is de goedkoopste 300 pk plus van ons land met een vanafprijs van 48.995 euro. Vanaf 41.995 euro is er de 2.0 T. woensdag 26 januari 2011 - pagina 33 Regio Er zijn misschien wel honderdduizend redenen om met uw auto naar de merkdealer te gaan voor het onderhoud, of hij nu nieuw is of gebruikt. Ja zeker, ook met gebruikte auto's kunt u gewoon bij de merkendealer terecht. Ik liep onlangs tegen een prachtig voorbeeld aan om dit te illustreren. Leest u even met me mee? Nog niet zo lang geleden werd ik gebeld door een voor mij onbekende vrouw die pas naar Zeeland was verhuisd. "Bent u die meneer Strating van de autodealers?" Nadat ik bevestigend had ge antwoord vervolgde ze haar verhaal: "Ik heb een Volvo 850 van 1991 gekocht, maar hij loopt niet goed. Ik ben al bij verschillende garages geweest, het heeft me zeker 250 euro gekost, maar er.zit eigenlijk geen verbetering in. Er moet natuurlijk wel een oplossing komen, maar ik weet niet hoe. Wat raadt u me aan te doen?" Ik vroeg haar bij welke garagebedrijven zij geweest was en wat bleek? Bij drie universele garages in West Brabant. Ik raadde haar aan naar OLOV te gaan, de Volvodealer in deze regio. "Ja maar, zo'n dealer is veel te duur voor zo'n oude auto", antwoordde ze vertwijfeld. Een vooroordeel dat ik in al die jaren zeker vaker gehoord heb. Ik heb haar toch kunnen overtuigen om eens langs te gaan en een paar dagen later belde ze me helemaal opgelucht op met de mededeling dat het probleem in een oogwenk was opgelost. Bij de check bleek namelijk dat er volkomen ver keerde bougies waren gemonteerd! De monteur bij OLOV had binnen 5 minuten het 'lek' boven. "Ik was voor 40 euro klaar en hij loopt weer als een naaimachientje" meldde ze me blij. Geen geld natuurlijk om je vertrouwde auto weer als een zonnetje te laten lopen. Merkgerichte ervaring Eigenlijk is het heel simpel: ga met een willekeu rige auto naar een universele dealer, zeg maar de garage op de hoek. Natuurlijk zal die man daar verstand van auto's hebben, maar gericht verstand van zaken is nog een ander verhaal-. Terwijl die goede man achter zijn oren staat te krabben wat het probleem zou kunnen zijn, telt de klok gewoon door." De arbeidsuren die monteurs steken in het zoeken naar een oplossing voor het euvel, moeten uiteraard gewoon betaald worden. Door de klant natuurlijk! "Vaak bellen dat soort mensen ons op, omdat ze niet weten welke storing er zich voordoet," vertelt chefmonteur Joop Veerhoek en dan moeten wij dat uitleggen! Een autotechnicus van een merk dealer kent de auto's van zijn merk van binnen en van buiten en stelt binnen de kortste keren zijn diagnose, net als bij die mevrouw. Dat scheelt een heleboel in tijd en dus in geld. De merkdealer duur? Hoezo? Want ook hier geldt dus duidelijk het spreekwoord 'goedkoop is duur koop'. (wordt vervolgd) Goes Zoveel mensen in de grote showroom van Van Oeveren aan de Albert Plesmanweg had ik allang niet meer gezien. Ze waren allemaal gekomen om afscheid te nemen van magazijnmeester Rinus Dekker. Het is aan de ene kant ook niet verwonderlijk, want een werknemer die het 45 jaar uithoudt bij een bedrijf is natuurlijk geen alledaagse kost. Van heinde en ver waren klanten, (oud)-collega's, oud-directieleden, vrienden en relaties gekomen om Rinus nog één keer de hand te schudden. Natuurlijk waren er voorafgaande aan het overi gens uitstekende buffet, de toespraken. Directeur Lennard van Oeveren sprak namens het bedrijf, Jasper Wielemaker vertegenwoordigde een grote klant met bedrijfswagens, Deborah van Geug- ten is zijn opvolgster in het magazijn en ze hield een indrukwekkende rede. Tot slot mocht ik als voorzitter van de merkendelers Midden-Zeeland, maar ook als klant wat anekdotes vertellen uit het rijke werkzame leven van Rinus. Rinus is in 1965 bij de toenmalige garage Van Oeveren in de Cou- wervestraat in Goes begonnen. Twee jaar daar voor was het bedrijf Mercedesdealer geworden. Er waren nog geen computers en alle bestellingen voor onderdelen werden telefonisch gedaan. "Als het snel moest gaan, werd Van Gend Loos inge schakeld," vertelde Rinus mij. Al vlug bracht hij de onderdelen in het magazijn in kaart met nummers en prijzen. Dat Rinus in de loop van al die jaren met zijn tijd meeging en altijd het nieuwste van het nieuwste in zijn magazijn wilde hebben, bleek uit het feit dat hij één van de eerste computers, een Commodore, aanschafte. Dat is tot op de dag van vandaag niet veranderd, want inmiddels is hij ook in het bezit van een Blackberry. De dikke bedui melde werkplaats- en onderdelenboeken werden vervangen door computers, maar gebleven is de Duitse taal waarin de bestellingen moeten worden gedaan. Rinus was van huis uit geen technicus, maar heeft van de toenmalige chefmonteurs Piet de Regt en Jaap Nieuwenhuizen heel veel geleerd. In 1980 verhuisde hij met het bedrijf mee naar de huidige lokatie. Rinus verlaat het bedrijf als' iemand die je niet snel vergeet en gaat genieten van zijn hobby's, waaronder het reizen naar zijn geliefde Indonesië. FOTO PIETER LINDHOUT GOES Amundsenweg 35 0113 275757 VLISSINGEN I Bedrijfsweg 2A 0118 417736 Onderdeel van de Automations Groep lautomondo ®automondo Fiat Croma 2.2 Fiat MultlPla 1-6 Fiat 500 2008 17.950,- 2006 10.750, - 2010 13.950,-

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2011 | | pagina 33