automondo
Genesis blijkt
heerlijke sporter
Waarom naar de
merkdealer?
Hyundai profileert zich in Europa vooral als
producent van compacte en zuinige model
len. Met de Genesis Coupé breekt het merk
met deze traditie.
Redactie
Regio
Zoals het een slanke sporter betaamt, is de Gene
sis een achterwielaandrijver. Op motorisch gebied
weet Hyundai eveneens de juiste snaar te raken
met keuze uit twee aandrijflijnen: een 2.0 turbo
of een 3.8 V6, beide standaard gekoppeld aan een
handgeschakelde zesbak. De zescilinder is tevens
met een zestraps automaat te bestellen. Meerkos
ten: 2.000 euro. Aan vermogen ontbreekt het de
3.8 liter V6 niet met 303 pk en 361 Nm aan kop
pel. De honderdsprint kan in 6,5 seconden en de
topsnelheid ligt op 240 km/u.
Ook met de 2.0 liter turbomotor valt prima te
leven. De viercilinder genereert 213 pk en 302
Nm aan koppel en neemt exact twee seconden
langer de tijd (dan de V6) om vanuit stilstand
naar 100 km/u te accelereren. Het geluid dat de
krachtbron ten gehore brengt, mag er absoluut
zijn. Dat de Genesis gezegend is met sportieve ge
nen, blijkt ook uit het passend geprogrammeerde
stabiliteitssysteem. Spelen met het gas levert een
beweeglijke achterzijde op, de grens ligt (zeker)
voor Koreaanse begrippen ver weg. De besturing
in de Genesis laat zien dat Hyundai wel degelijk
een communicatieve installatie kan bouwen. Een
groot verschil met het meer afstandelijke gevoel
van de diverse i-modellen.
Qua prijsstelling zit Hyundai vrij gunstig. De Ge
nesis Coupé (V6) is de goedkoopste 300 pk plus
van ons land met een vanafprijs van 48.995 euro.
Vanaf 41.995 euro is er de 2.0 T.
woensdag 26 januari 2011 - pagina 33
Regio
Er zijn misschien wel honderdduizend redenen
om met uw auto naar de merkdealer te gaan voor
het onderhoud, of hij nu nieuw is of gebruikt. Ja
zeker, ook met gebruikte auto's kunt u gewoon bij
de merkendealer terecht. Ik liep onlangs tegen een
prachtig voorbeeld aan om dit te illustreren. Leest
u even met me mee?
Nog niet zo lang geleden werd ik gebeld door een
voor mij onbekende vrouw die pas naar Zeeland
was verhuisd. "Bent u die meneer Strating van
de autodealers?" Nadat ik bevestigend had ge
antwoord vervolgde ze haar verhaal: "Ik heb een
Volvo 850 van 1991 gekocht, maar hij loopt niet
goed. Ik ben al bij verschillende garages geweest,
het heeft me zeker 250 euro gekost, maar er.zit
eigenlijk geen verbetering in. Er moet natuurlijk
wel een oplossing komen, maar ik weet niet hoe.
Wat raadt u me aan te doen?"
Ik vroeg haar bij welke garagebedrijven zij geweest
was en wat bleek? Bij drie universele garages in
West Brabant. Ik raadde haar aan naar OLOV
te gaan, de Volvodealer in deze regio. "Ja maar,
zo'n dealer is veel te duur voor zo'n oude auto",
antwoordde ze vertwijfeld. Een vooroordeel dat
ik in al die jaren zeker vaker gehoord heb. Ik heb
haar toch kunnen overtuigen om eens langs te
gaan en een paar dagen later belde ze me helemaal
opgelucht op met de mededeling dat het probleem
in een oogwenk was opgelost.
Bij de check bleek namelijk dat er volkomen ver
keerde bougies waren gemonteerd! De monteur
bij OLOV had binnen 5 minuten het 'lek' boven.
"Ik was voor 40 euro klaar en hij loopt weer als
een naaimachientje" meldde ze me blij. Geen
geld natuurlijk om je vertrouwde auto weer als
een zonnetje te laten lopen.
Merkgerichte ervaring
Eigenlijk is het heel simpel: ga met een willekeu
rige auto naar een universele dealer, zeg maar de
garage op de hoek. Natuurlijk zal die man daar
verstand van auto's hebben, maar gericht verstand
van zaken is nog een ander verhaal-. Terwijl die
goede man achter zijn oren staat te krabben wat
het probleem zou kunnen zijn, telt de klok gewoon
door." De arbeidsuren die monteurs steken in het
zoeken naar een oplossing voor het euvel, moeten
uiteraard gewoon betaald worden. Door de klant
natuurlijk!
"Vaak bellen dat soort mensen ons op, omdat ze
niet weten welke storing er zich voordoet," vertelt
chefmonteur Joop Veerhoek en dan moeten wij
dat uitleggen! Een autotechnicus van een merk
dealer kent de auto's van zijn merk van binnen en
van buiten en stelt binnen de kortste keren zijn
diagnose, net als bij die mevrouw. Dat scheelt een
heleboel in tijd en dus in geld.
De merkdealer duur? Hoezo? Want ook hier geldt
dus duidelijk het spreekwoord 'goedkoop is duur
koop'.
(wordt vervolgd)
Goes
Zoveel mensen in de grote showroom van Van
Oeveren aan de Albert Plesmanweg had ik allang
niet meer gezien. Ze waren allemaal gekomen om
afscheid te nemen van magazijnmeester Rinus
Dekker.
Het is aan de ene kant ook niet verwonderlijk,
want een werknemer die het 45 jaar uithoudt bij
een bedrijf is natuurlijk geen alledaagse kost. Van
heinde en ver waren klanten, (oud)-collega's,
oud-directieleden, vrienden en relaties gekomen
om Rinus nog één keer de hand te schudden.
Natuurlijk waren er voorafgaande aan het overi
gens uitstekende buffet, de toespraken. Directeur
Lennard van Oeveren sprak namens het bedrijf,
Jasper Wielemaker vertegenwoordigde een grote
klant met bedrijfswagens, Deborah van Geug-
ten is zijn opvolgster in het magazijn en ze hield
een indrukwekkende rede. Tot slot mocht ik als
voorzitter van de merkendelers Midden-Zeeland,
maar ook als klant wat anekdotes vertellen uit het
rijke werkzame leven van Rinus. Rinus is in 1965
bij de toenmalige garage Van Oeveren in de Cou-
wervestraat in Goes begonnen. Twee jaar daar
voor was het bedrijf Mercedesdealer geworden.
Er waren nog geen computers en alle bestellingen
voor onderdelen werden telefonisch gedaan. "Als
het snel moest gaan, werd Van Gend Loos inge
schakeld," vertelde Rinus mij. Al vlug bracht hij de
onderdelen in het magazijn in kaart met nummers
en prijzen. Dat Rinus in de loop van al die jaren
met zijn tijd meeging en altijd het nieuwste van
het nieuwste in zijn magazijn wilde hebben, bleek
uit het feit dat hij één van de eerste computers, een
Commodore, aanschafte. Dat is tot op de dag van
vandaag niet veranderd, want inmiddels is hij ook
in het bezit van een Blackberry. De dikke bedui
melde werkplaats- en onderdelenboeken werden
vervangen door computers, maar gebleven is de
Duitse taal waarin de bestellingen moeten worden
gedaan. Rinus was van huis uit geen technicus,
maar heeft van de toenmalige chefmonteurs Piet
de Regt en Jaap Nieuwenhuizen heel veel geleerd.
In 1980 verhuisde hij met het bedrijf mee naar
de huidige lokatie. Rinus verlaat het bedrijf als'
iemand die je niet snel vergeet en gaat genieten
van zijn hobby's, waaronder het reizen naar zijn
geliefde Indonesië.
FOTO PIETER LINDHOUT
GOES Amundsenweg 35 0113 275757 VLISSINGEN I Bedrijfsweg 2A 0118 417736
Onderdeel van de Automations Groep
lautomondo ®automondo
Fiat Croma 2.2 Fiat MultlPla 1-6 Fiat 500
2008 17.950,- 2006 10.750, - 2010 13.950,-