rm cnoterugkeer van de
fvrfJiW tweecj|jnder!
v/^^AUTO
Opel Astra Sports
Tourer biedt ruimte
Goese Lyceum
groot succes
Goes
Het bekende tweecilindertje dreef de Fiat 500
(het rugzakje) aan van 1957 tot 1975. Nu snatert
hij weer in de nieuwe 500, maar wel voorzien van
een turbo en uiterst moderne kleppentechniek.
Een minitest.
In drie jaar tijd zijn er meer dan een half miljoen
'Cucciolo's' (knuffelbolletje) verkocht en dat
is eigenlijk niet zo vreemd. Net als zijn illustere
voorganger vertedert hij nog steeds. Waar je met
hem komt, overal zie je lachende gezichten. Veel
vrouwen worden spontaan verliefd op hem. Hij
is cult en hij vertegenwoordigt lifstyle. Mieke is
parttime telefoniste/receptioniste bij Auto Mon-
do. Ze heeft net haar rijbewijs op zak en zou hem
zó willen inpakken.
Twin Air
Wat maakt het nieuwste knuffelbolletje nu zo bij
zonder? Het is inderdaad zijn tweecilinder motor
die net als vroeger een beetje snatert. De inge
nieurs van de Fiat Power Train (FPT) hebben
knap werk geleverd. Ze creëerden een tweepitter
waarvan elke cilinder 450 cc inhoud heeft. Hy
draulische klepsturing, een balansas om vibraties
tegen te gaan en een turbo zorgen voor sensatio
nele prestaties. De voordelen van dit motortje zijn
vlug op te noemen: 10% minder gewicht, 25%
compacter en 30% minder CO2 uitstoot in verge
lijking tot zijn vier'cilinder broertjes. Spaarzaam
is hij zeker: je kunt met gemak 100 kilometer rij
den en dan stroomt er slechts 5 liter benzine door
zijn aderen, zeker als je de 'Cityknop' indrukt,
waardoor hij 45 Nm inlevert. Maar ik kan het
natuurlijk niet laten hem op zijn staart te trap
pen en daarin schuilt een enorme partij charme.
Associaties met de Nuova 500 uit 1957 zijn er
te over: luid snaterend spurt hij in 11 seconden
naar de honderd. Hij doet niets liever dan heel
veel toeren maken, maximaal zelfs 6000! Ik trek
me maar even niets aan van het schakeladvies en
geef hem de sporen. Hij ligt als een blok op de
weg en hij kraait van plezier als ik met gebruik
van double clutch voor een bocht terugschakel.
Met open ramen wel te verstaan, want ik geniet
van het bijzondere uitlaatgeluid!
Vanaf 13.795 euro staat hij in de showrooms van
Auto Mondo in Goes en Vlissingen en hij is zelfs
met een open dakje te leveren.
woensdag -26 januari 2011 - pagina 29
Goes
Elk jaar in januari houdt het Goese Lyceum lo-
katie Bergweg een aantal open dagen om leerlin
gen van basisscholen te enthousiasmeren voor de
school. De afdeling Voertuigentechniek mocht
weer rekenen op de steun van Mercedesdealer
van Oeveren. In de dagen voorafgaande aan de
Open Dag op zaterdag 22 januari hebben zo'n
400 basisschoolleerlingen uit Zuid- en Noord-Be
veland de afdelingen bezocht. De school kan zich
altijd beroepen op veel belangstelling, want men
kan daar wat laten zien en de kinderen mogen
overal iets zelf doen. Het Goese Lyceum locatie
Bergweg is een doorontwikkeling wat ooit de Am
bachtsschool/Vakschool was. Er zijn opleidingen
in metaal- elektro- en voertuigentechniek. Voorts
is er een bouwafdeling, een opleiding zorg en wel
zijn, consumptieve techniek, handel en admini
stratie, toerisme en theater.
Voertuigentechniek
Eén van de mooist en best geoutilleerde afdelin
gen is die van de voertuigentechniek. De leerlin
gen krijgen daar een vooropleiding voor auto
technicus (personenwagens en vrachtwagens),
schadetechnicus, motor- en scootertechnicus.
Een aantal jaren geleden is de school grondig ver
bouwd en werd ook de afdeling Voertuigentech
niek van de laatste technische snufjes voorzien.
Zo zijn er vier bruggen aangeschaft en bezit de af
deling een heuse remmentestbank. Naast de vele
mooie motoren, versnellingsbakken en prachtig
demomateriaal, bezit de school een aantal auto's
waaronder een grote Mercedes Actros. De basis
schoolleerlingen kregen niet alleen voorlichting
over de genoemde beroepen, maar mochten ook
veel zelf doen. De remproef op de testbank is één
van de favorieten, want het is natuurlijk specta
culair op zelf achter het stuur zittend te mogen
remmen! Van Oeveren had een Mercedes E 320
CDI beschikbaar gesteld. Het voorwiel werd ge
balanceerd en het alarmsysteem uitgetest. Op
een andere auto mochten ze met een luchtsleutel
de wielbouten demonteren en helemaal geweldig
vonden ze het om de vrachtauto te starten.
"Over belangstelling voor onze afdeling hadden
we de afgelopen dagen niet te klagen en we hopen
straks weer op een aantal volle klassen in onze af
deling", betoogde Kees Slabbekoorn, de enthou
siaste leraar voertuigentechniek van de school.
Deze week mocht ik de Opel Astra
Sports Tourer aan een test onder
werpen. Een flinke stationwagon,
het lijkt wel of de Astra steeds
groter wordt!
Alles wat het autorijden tot een plezier
maakt. Optioneel zijn de ergonomische
comfortstoelen. Deze zijn in zes rich
tingen verstelbaar eri voorzien van een
viervoudig verstelbare lendensteun. Zo
kun je de stoel volledig aan je voorkeu
ren aanpassen.
Maar wat deze auto echt bijzonder
maakt, is toch wel de zee aan ruimte.
Zo beschikt de auto bij de luxere uit
voeringen over een FlexFold-achter-
bank. Hierdoor is het neerklappen van
de achterbank gemakkelijker dan ooit.
De knoppen voor de ontgrendeling van
de rugleuning zijn goed bereikbaar in
de zijwanden, achterin de bagageruimte
geplaatst. Alleen even beide knoppen in
drukken de achterbankleuning vouwt
automatisch naar voren. Met de rug
leuningen van de achterbank omhoog
biedt de kofferbak een inhoud van 500
liter. Als je de leuningen echter omklapt,
beschik je over 1.550 liter en dat is meer
dan de grotere Insignia te bieden heeft.
Sportief
Als één van de weinige stationwagons in
dit segment is de Astra Sports Tourer
tegelijkertijd sportief en elegant. Je ziet
zijn voor het C-segment enorme lengte
er niet direct aan af, met dank aan de
oplopende taillelijn en dalende daklijn.
De Opel Astra Sports Tourer is er in
vier varianten: Selection, Editon, Sport
en Cosmo. Standaard beschikt de As-
tra Sports Tourer in ieder geval over
ondermeer airconditioning, elektrisch
bedienbare ramen vóór, antiblokkeersy-
steem (ABS) en elektrisch bedienbare
en verwarmbare buitenspiegels.
De Opel Astra Sports Tourer is er vanaf
20.095 euro voor de 1.4 ecoflex 5 ver
snellingen Selection. De Edition be
schikt standaard ondermeer over cruise
control, luxe bekleding en regensensor
en is er vanaf 21.545 euro. De Sport
gaat nog een stapje verder en heeft in
ieder geval een elektrisch bedienbare
handrem, een boordcomputer en een
sportstuur. Deze uitvoering is er vanaf
25.195 voor de 1.4 Turbo Ecotec 6 ver
snellingen. Tot slot de Cosmo, het sum
mum van comfort en stijl. Deze biedt
ondermeer exclusieve bekleding en een
luxe tweekleurig dashboard, elektrisch
bedienbare ramen achter en een lederen
stuurwiel met radiobediening. Deze va
riant kun je vanaf 23.245 euro bestellen.
De dieselmodellen beginnen bij 23.795
euro voor de Selection. Meer informatie
over de Open Astra Sports Tourer kun
je terecht bij Autoteam in Vlissingen en
Goes.
Marina Meijers
Goes
Opel betitelt de Astra Sports Tourer als
het beste van twee werelden en stelde de
auto daarom in het Turkse Istanbul aan
de pers voor. Die vergelijking is zeker
niet onterecht. Alhoewel de naam Astra
vertrouwt is, staat de auto onderhuids
bol van de geavanceerde techniek. De
Opel Astra Sports Tourer biedt veel
ruimte en dat is ook geen wonder met
een lengte van 4,70 meter. Maar on
danks zijn forse omvang is deze wagen
met zijn gestroomlijnde profiel buitenge
woon stijlvol en dynamisch. Zodra we bij
AutoTeam in Goes wegrijden, merken
we dat de Sports Tourer heer en meester
is over de weg. De auto rijdt geruisloos
en schakelt soepel.
Interieur
Het interieur is bijzonder fraai afge
werkt. Opvallende klokken in het dash
board geven de auto extra cachet en het
navigatiesysteem (optioneel) heeft een
groot en duidelijk scherm. In deze auto
willen we graag een ochtendje rondrij
den. In de bestuurdersstoel van deze
Astra is het uitstekend toeven. Sfeer
verlichting, superieur zitcomfort, be
dieningselementen binnen handbereik...