rm cnoterugkeer van de fvrfJiW tweecj|jnder! v/^^AUTO Opel Astra Sports Tourer biedt ruimte Goese Lyceum groot succes Goes Het bekende tweecilindertje dreef de Fiat 500 (het rugzakje) aan van 1957 tot 1975. Nu snatert hij weer in de nieuwe 500, maar wel voorzien van een turbo en uiterst moderne kleppentechniek. Een minitest. In drie jaar tijd zijn er meer dan een half miljoen 'Cucciolo's' (knuffelbolletje) verkocht en dat is eigenlijk niet zo vreemd. Net als zijn illustere voorganger vertedert hij nog steeds. Waar je met hem komt, overal zie je lachende gezichten. Veel vrouwen worden spontaan verliefd op hem. Hij is cult en hij vertegenwoordigt lifstyle. Mieke is parttime telefoniste/receptioniste bij Auto Mon- do. Ze heeft net haar rijbewijs op zak en zou hem zó willen inpakken. Twin Air Wat maakt het nieuwste knuffelbolletje nu zo bij zonder? Het is inderdaad zijn tweecilinder motor die net als vroeger een beetje snatert. De inge nieurs van de Fiat Power Train (FPT) hebben knap werk geleverd. Ze creëerden een tweepitter waarvan elke cilinder 450 cc inhoud heeft. Hy draulische klepsturing, een balansas om vibraties tegen te gaan en een turbo zorgen voor sensatio nele prestaties. De voordelen van dit motortje zijn vlug op te noemen: 10% minder gewicht, 25% compacter en 30% minder CO2 uitstoot in verge lijking tot zijn vier'cilinder broertjes. Spaarzaam is hij zeker: je kunt met gemak 100 kilometer rij den en dan stroomt er slechts 5 liter benzine door zijn aderen, zeker als je de 'Cityknop' indrukt, waardoor hij 45 Nm inlevert. Maar ik kan het natuurlijk niet laten hem op zijn staart te trap pen en daarin schuilt een enorme partij charme. Associaties met de Nuova 500 uit 1957 zijn er te over: luid snaterend spurt hij in 11 seconden naar de honderd. Hij doet niets liever dan heel veel toeren maken, maximaal zelfs 6000! Ik trek me maar even niets aan van het schakeladvies en geef hem de sporen. Hij ligt als een blok op de weg en hij kraait van plezier als ik met gebruik van double clutch voor een bocht terugschakel. Met open ramen wel te verstaan, want ik geniet van het bijzondere uitlaatgeluid! Vanaf 13.795 euro staat hij in de showrooms van Auto Mondo in Goes en Vlissingen en hij is zelfs met een open dakje te leveren. woensdag -26 januari 2011 - pagina 29 Goes Elk jaar in januari houdt het Goese Lyceum lo- katie Bergweg een aantal open dagen om leerlin gen van basisscholen te enthousiasmeren voor de school. De afdeling Voertuigentechniek mocht weer rekenen op de steun van Mercedesdealer van Oeveren. In de dagen voorafgaande aan de Open Dag op zaterdag 22 januari hebben zo'n 400 basisschoolleerlingen uit Zuid- en Noord-Be veland de afdelingen bezocht. De school kan zich altijd beroepen op veel belangstelling, want men kan daar wat laten zien en de kinderen mogen overal iets zelf doen. Het Goese Lyceum locatie Bergweg is een doorontwikkeling wat ooit de Am bachtsschool/Vakschool was. Er zijn opleidingen in metaal- elektro- en voertuigentechniek. Voorts is er een bouwafdeling, een opleiding zorg en wel zijn, consumptieve techniek, handel en admini stratie, toerisme en theater. Voertuigentechniek Eén van de mooist en best geoutilleerde afdelin gen is die van de voertuigentechniek. De leerlin gen krijgen daar een vooropleiding voor auto technicus (personenwagens en vrachtwagens), schadetechnicus, motor- en scootertechnicus. Een aantal jaren geleden is de school grondig ver bouwd en werd ook de afdeling Voertuigentech niek van de laatste technische snufjes voorzien. Zo zijn er vier bruggen aangeschaft en bezit de af deling een heuse remmentestbank. Naast de vele mooie motoren, versnellingsbakken en prachtig demomateriaal, bezit de school een aantal auto's waaronder een grote Mercedes Actros. De basis schoolleerlingen kregen niet alleen voorlichting over de genoemde beroepen, maar mochten ook veel zelf doen. De remproef op de testbank is één van de favorieten, want het is natuurlijk specta culair op zelf achter het stuur zittend te mogen remmen! Van Oeveren had een Mercedes E 320 CDI beschikbaar gesteld. Het voorwiel werd ge balanceerd en het alarmsysteem uitgetest. Op een andere auto mochten ze met een luchtsleutel de wielbouten demonteren en helemaal geweldig vonden ze het om de vrachtauto te starten. "Over belangstelling voor onze afdeling hadden we de afgelopen dagen niet te klagen en we hopen straks weer op een aantal volle klassen in onze af deling", betoogde Kees Slabbekoorn, de enthou siaste leraar voertuigentechniek van de school. Deze week mocht ik de Opel Astra Sports Tourer aan een test onder werpen. Een flinke stationwagon, het lijkt wel of de Astra steeds groter wordt! Alles wat het autorijden tot een plezier maakt. Optioneel zijn de ergonomische comfortstoelen. Deze zijn in zes rich tingen verstelbaar eri voorzien van een viervoudig verstelbare lendensteun. Zo kun je de stoel volledig aan je voorkeu ren aanpassen. Maar wat deze auto echt bijzonder maakt, is toch wel de zee aan ruimte. Zo beschikt de auto bij de luxere uit voeringen over een FlexFold-achter- bank. Hierdoor is het neerklappen van de achterbank gemakkelijker dan ooit. De knoppen voor de ontgrendeling van de rugleuning zijn goed bereikbaar in de zijwanden, achterin de bagageruimte geplaatst. Alleen even beide knoppen in drukken de achterbankleuning vouwt automatisch naar voren. Met de rug leuningen van de achterbank omhoog biedt de kofferbak een inhoud van 500 liter. Als je de leuningen echter omklapt, beschik je over 1.550 liter en dat is meer dan de grotere Insignia te bieden heeft. Sportief Als één van de weinige stationwagons in dit segment is de Astra Sports Tourer tegelijkertijd sportief en elegant. Je ziet zijn voor het C-segment enorme lengte er niet direct aan af, met dank aan de oplopende taillelijn en dalende daklijn. De Opel Astra Sports Tourer is er in vier varianten: Selection, Editon, Sport en Cosmo. Standaard beschikt de As- tra Sports Tourer in ieder geval over ondermeer airconditioning, elektrisch bedienbare ramen vóór, antiblokkeersy- steem (ABS) en elektrisch bedienbare en verwarmbare buitenspiegels. De Opel Astra Sports Tourer is er vanaf 20.095 euro voor de 1.4 ecoflex 5 ver snellingen Selection. De Edition be schikt standaard ondermeer over cruise control, luxe bekleding en regensensor en is er vanaf 21.545 euro. De Sport gaat nog een stapje verder en heeft in ieder geval een elektrisch bedienbare handrem, een boordcomputer en een sportstuur. Deze uitvoering is er vanaf 25.195 voor de 1.4 Turbo Ecotec 6 ver snellingen. Tot slot de Cosmo, het sum mum van comfort en stijl. Deze biedt ondermeer exclusieve bekleding en een luxe tweekleurig dashboard, elektrisch bedienbare ramen achter en een lederen stuurwiel met radiobediening. Deze va riant kun je vanaf 23.245 euro bestellen. De dieselmodellen beginnen bij 23.795 euro voor de Selection. Meer informatie over de Open Astra Sports Tourer kun je terecht bij Autoteam in Vlissingen en Goes. Marina Meijers Goes Opel betitelt de Astra Sports Tourer als het beste van twee werelden en stelde de auto daarom in het Turkse Istanbul aan de pers voor. Die vergelijking is zeker niet onterecht. Alhoewel de naam Astra vertrouwt is, staat de auto onderhuids bol van de geavanceerde techniek. De Opel Astra Sports Tourer biedt veel ruimte en dat is ook geen wonder met een lengte van 4,70 meter. Maar on danks zijn forse omvang is deze wagen met zijn gestroomlijnde profiel buitenge woon stijlvol en dynamisch. Zodra we bij AutoTeam in Goes wegrijden, merken we dat de Sports Tourer heer en meester is over de weg. De auto rijdt geruisloos en schakelt soepel. Interieur Het interieur is bijzonder fraai afge werkt. Opvallende klokken in het dash board geven de auto extra cachet en het navigatiesysteem (optioneel) heeft een groot en duidelijk scherm. In deze auto willen we graag een ochtendje rondrij den. In de bestuurdersstoel van deze Astra is het uitstekend toeven. Sfeer verlichting, superieur zitcomfort, be dieningselementen binnen handbereik...

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2011 | | pagina 29