1 P
GEZINSVRIEND
Dankzij zijn voorbeeldige variabili
teit, de 7 zitplaatsen en de prakti
sche schuifdeuren heeft hij sinds
2005 de harten van veel vaders en
moeders gestolen. Hij werd in zijn
nieuwste oplage op veel punten
geoptimaliseerd. Hij lacht je toe, de
nieuwe Mazda 5! Het laatste pro
duct van de Nederlandse designer
Laurens van den Acker die inmiddels
naar Renault is vertrokken, draagt
nog de kenmerkende golvende lijnen
die door de wind en het water lijken
te zijn gevormd.
Door Rob Strating
Zeeland
Ik stel me zo voor dat hij in concept
van bijenwas is gemaakt en men er in
de windtunnel warme stroom langs
heeft gejaagd. Daardoor ontstonden de
vloeiende lijnen bij zijn neus en op de
motorkap, maar vooral op zijn flanken.
Op het strand kom je af en toe diezelfde
spelingen van de natuur tegen na een
flinke storm. De designstijl heet 'Na-
gara' en staat voor 'vloeiende beweging.
Knap gedaan! Hij werd 8 cm langer dan
zijn voorganger en groeide naar 4.58 m.
Hij lijkt echter veel groter en dat dankt
hij aan zijn 5 cm lagere koetswerk en het
weglaten van de dakrailing.
Karakuri
Ondanks zijn vlak liggende voorruit is
er daar binnen een enorme, maar voor
al variabele ruimte gecreëerd. Mazda
noemt zijn stoelsysteem 'Karakuri': het
biedt een variatie van 24 opstellingen!
Vader, moeder en 3 kinderen op va
kantie? Geen enkel probleem, ruimte
genoeg en wat dacht u van de 780 liter
grote kofferruimte? Vier volwassenen en
twee kinderen vinden dankzij de uitge
kiende zitconstructie uitstekend plaats.
De middelste stoel op de tweede zitrij
wordt heel handig getransformeerd tot
armsteun! Hij kan maximaal 7 mensen
bergen die dankzij de grote schuifdeuren
gemakkelijk plaats kunnen nemen. De
twee achterste stoelen zijn uitsluitend
•y
voor kinderen bestemd, volwassenen
houden er na de klauterpartij een zere
rug aan over en veel beenruimte is daar
niet voorhanden. Als je hem als ver
huiswagen gebruikt, staat 1597 liter ter
beschikking. Dat is in vergelijking met
de concurrentie niet spectaculair, maar
dankzij de twee standen van de achter
klep en de lage tildrempel wel handig te
beladen. Bovendien is 665 kg laadver
mogen absoluut top!
Aan opbergvakken mankeert het niet in
de grote Mazda, van grote portiervakken
tot bergruimtes in de vloer, erg handig.
Overzichtelijk
De ergonomie van het dashboard en het
instrumentenpaneel krijgt van mij een
dikke tien. De grote klokken die in be
kers zijn gevat, zijn uitstekend af te lezen
en alles ziet er netjes en solide uit. Het
leren stuurwiel is optimaal verstelbaar
en bevat ook gemakkelijk te bedienen
functies en de gegevens van de boord
computer zijn duidelijk te lezen in een
balk midden bovenin het dashboard.
Ik vind het een beetje jammer dat de
Mazdatechneuten voor harde kunst
stofsoorten hebben gekozen.
Erg chique is het logo van de Mazda 5
dat blauw verlicht de dorpelplaten van
de testauto siert.
Fijntuning
De testauto was voorzien van de tweeli
ter benzinemotor die 150 pk levert. Hij
is ten opzichte van zijn voorganger een
stuk stiller geworden en heeft bovendien
5 pk meer. Hij loopt lekker rustig en is
best soepel. De schakelindicator geeft
al vroeg aan dat een hogere versnelling
gekozen kan worden en dat scheelt in het
verbruik. De brandstof bij deze nieuwe
woensdag 26 januari 2011 - pagina 25
motor wordt rechtstreeks in de cilinder
gespoten, waardoor een hogere com-
pressieverhouding mogelijk is. Boven
dien wordt de C02 uitstoot aan banden
gelegd: 159 g/km. Hij bezit daarom ook
een groen label.
Start/stoptechniek
Wanneer hij moet presteren, moet hij
echter wel op toeren gehouden worden
en er moet flink in de bak worden ge
roerd. Apropos de versnellingsbak: alle
6 versnellingen laten zich als in Japanse
roomboter schakelen! De start/stop
techniek functioneert uitstekend en dat
spaart dan weer benzine.
Ook wat betreft het onderstel en de
besturing heeft men bij Mazda niet
stil gezeten. De vorige uitvoering
had duidelijk moeite met dwarsnaden
en putdeksels, de nieuwe 5 heeft daar
absoluut geen last van en filtert al die
kwalijke oneffenheden keurig weg. Hij
is daardoor werkelijk comfortabel ge
worden en het is absoluut geen straf om
met deze wagen een lange reis te maken.
Ik heb hem onder andere getest tijdens
het voorbije winterweer. Wat me opviel
was zijn ongelooflijke stabiliteit tijdens
zware sneeuwbuien. Hij was niet eens
van winterhanden voorzien, maar liet
zich absoluut niet van de wijs brengen.
Ik vond de besturing van de vorige 5
aan de vage kant, maar ook op dit punt
heeft men aan fijntuning gedaan en is
dat probleem opgelost.
Alle vijven
Er zijn twee benzinemotoren beschik
baar, de 1.8 met 115 pk en de geteste
2.0 met 150 pk. De laatste is dankzij
de beschreven motor met start/stopsy
steem en versnellingsbakverhoudingen
duidelijk zuiniger dan de 1.8. Dan is er
de spiksplinternieuwe 1.6 CiTD met
115 pk en een koppel van 270 Nm van
af 1750 toeren/min. De vanafprijs be
draagt 24.990 euro en dat is bijzonder
concurrerend in MPV-land!
Dat de Mazda 5 een gezinsvriend is,
blijkt uit de foto die ik maakte van Rinze
Back, zijn vrouw Janet, vriendin Saskia
en de vier enthousiaste jongens: Jesper,
Justus, Bart en Quinn. Zij gaan absoluut
voor deze grote MPV!