1 P GEZINSVRIEND Dankzij zijn voorbeeldige variabili teit, de 7 zitplaatsen en de prakti sche schuifdeuren heeft hij sinds 2005 de harten van veel vaders en moeders gestolen. Hij werd in zijn nieuwste oplage op veel punten geoptimaliseerd. Hij lacht je toe, de nieuwe Mazda 5! Het laatste pro duct van de Nederlandse designer Laurens van den Acker die inmiddels naar Renault is vertrokken, draagt nog de kenmerkende golvende lijnen die door de wind en het water lijken te zijn gevormd. Door Rob Strating Zeeland Ik stel me zo voor dat hij in concept van bijenwas is gemaakt en men er in de windtunnel warme stroom langs heeft gejaagd. Daardoor ontstonden de vloeiende lijnen bij zijn neus en op de motorkap, maar vooral op zijn flanken. Op het strand kom je af en toe diezelfde spelingen van de natuur tegen na een flinke storm. De designstijl heet 'Na- gara' en staat voor 'vloeiende beweging. Knap gedaan! Hij werd 8 cm langer dan zijn voorganger en groeide naar 4.58 m. Hij lijkt echter veel groter en dat dankt hij aan zijn 5 cm lagere koetswerk en het weglaten van de dakrailing. Karakuri Ondanks zijn vlak liggende voorruit is er daar binnen een enorme, maar voor al variabele ruimte gecreëerd. Mazda noemt zijn stoelsysteem 'Karakuri': het biedt een variatie van 24 opstellingen! Vader, moeder en 3 kinderen op va kantie? Geen enkel probleem, ruimte genoeg en wat dacht u van de 780 liter grote kofferruimte? Vier volwassenen en twee kinderen vinden dankzij de uitge kiende zitconstructie uitstekend plaats. De middelste stoel op de tweede zitrij wordt heel handig getransformeerd tot armsteun! Hij kan maximaal 7 mensen bergen die dankzij de grote schuifdeuren gemakkelijk plaats kunnen nemen. De twee achterste stoelen zijn uitsluitend •y voor kinderen bestemd, volwassenen houden er na de klauterpartij een zere rug aan over en veel beenruimte is daar niet voorhanden. Als je hem als ver huiswagen gebruikt, staat 1597 liter ter beschikking. Dat is in vergelijking met de concurrentie niet spectaculair, maar dankzij de twee standen van de achter klep en de lage tildrempel wel handig te beladen. Bovendien is 665 kg laadver mogen absoluut top! Aan opbergvakken mankeert het niet in de grote Mazda, van grote portiervakken tot bergruimtes in de vloer, erg handig. Overzichtelijk De ergonomie van het dashboard en het instrumentenpaneel krijgt van mij een dikke tien. De grote klokken die in be kers zijn gevat, zijn uitstekend af te lezen en alles ziet er netjes en solide uit. Het leren stuurwiel is optimaal verstelbaar en bevat ook gemakkelijk te bedienen functies en de gegevens van de boord computer zijn duidelijk te lezen in een balk midden bovenin het dashboard. Ik vind het een beetje jammer dat de Mazdatechneuten voor harde kunst stofsoorten hebben gekozen. Erg chique is het logo van de Mazda 5 dat blauw verlicht de dorpelplaten van de testauto siert. Fijntuning De testauto was voorzien van de tweeli ter benzinemotor die 150 pk levert. Hij is ten opzichte van zijn voorganger een stuk stiller geworden en heeft bovendien 5 pk meer. Hij loopt lekker rustig en is best soepel. De schakelindicator geeft al vroeg aan dat een hogere versnelling gekozen kan worden en dat scheelt in het verbruik. De brandstof bij deze nieuwe woensdag 26 januari 2011 - pagina 25 motor wordt rechtstreeks in de cilinder gespoten, waardoor een hogere com- pressieverhouding mogelijk is. Boven dien wordt de C02 uitstoot aan banden gelegd: 159 g/km. Hij bezit daarom ook een groen label. Start/stoptechniek Wanneer hij moet presteren, moet hij echter wel op toeren gehouden worden en er moet flink in de bak worden ge roerd. Apropos de versnellingsbak: alle 6 versnellingen laten zich als in Japanse roomboter schakelen! De start/stop techniek functioneert uitstekend en dat spaart dan weer benzine. Ook wat betreft het onderstel en de besturing heeft men bij Mazda niet stil gezeten. De vorige uitvoering had duidelijk moeite met dwarsnaden en putdeksels, de nieuwe 5 heeft daar absoluut geen last van en filtert al die kwalijke oneffenheden keurig weg. Hij is daardoor werkelijk comfortabel ge worden en het is absoluut geen straf om met deze wagen een lange reis te maken. Ik heb hem onder andere getest tijdens het voorbije winterweer. Wat me opviel was zijn ongelooflijke stabiliteit tijdens zware sneeuwbuien. Hij was niet eens van winterhanden voorzien, maar liet zich absoluut niet van de wijs brengen. Ik vond de besturing van de vorige 5 aan de vage kant, maar ook op dit punt heeft men aan fijntuning gedaan en is dat probleem opgelost. Alle vijven Er zijn twee benzinemotoren beschik baar, de 1.8 met 115 pk en de geteste 2.0 met 150 pk. De laatste is dankzij de beschreven motor met start/stopsy steem en versnellingsbakverhoudingen duidelijk zuiniger dan de 1.8. Dan is er de spiksplinternieuwe 1.6 CiTD met 115 pk en een koppel van 270 Nm van af 1750 toeren/min. De vanafprijs be draagt 24.990 euro en dat is bijzonder concurrerend in MPV-land! Dat de Mazda 5 een gezinsvriend is, blijkt uit de foto die ik maakte van Rinze Back, zijn vrouw Janet, vriendin Saskia en de vier enthousiaste jongens: Jesper, Justus, Bart en Quinn. Zij gaan absoluut voor deze grote MPV!

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2011 | | pagina 25