u** werkervaring in de
Audi investeert komende tijd fors
Porsche bouwt bij Karmann
van Auto Mondo
voor Skincarecenter
woensdag 12 januari 2011 - pagina 37
100 werkplaats bij OLOV
Er zijn niet zoveel bedrijven die dat
kunnen zeggen..! Joop Veerhoek,
René Philipse en Robert Willemse
doen hun verhaal...
Door Rob Strating
Goes
We schrijven 19 juli 1971: Directeur
Leen de Groene neemt de jonge Am
bachtsschoolleerling Joop Veerhoek aan,
samen met nog drie andere jonge mon
teurs. Hij heeft zijn lessen bij de heren
Knijff en Rottier op school netjes ge
volgd en wil graag bij De Groene aan de
Anjelierstraat gaan werken. Niet bij de
Daf Trucksafdeling, maar hij gaat aan
de Dafjes met het pientere pookje sleu
telen: de 33, de 44, beide nog met lucht-
gekoelde tweecilinders en de iets grotere
55 met de viercilinder Renaultmotor.
Vier jaar later ging onze nationale trots
over in handen van Volvo en werd de
Daf 55 Volvo 66. Bovendien kreeg De
Groene er een merk bij: Mazda
Joop die inmiddels chef werkplaats is
bij OLOV, deed veel ervaring op, zowel
bij De Groene in Goes als bij de vesti
ging in Vlissingen destijds. Toen Wim
de Groene de zaak van zijn vader had
overgenomen, participeerde de Volvo-
en Mazdadealer in het schadebedrijf
DSA. "Dat was een mooie gelegenheid
om me in het plaatwerk te bekwamen,"
vertelt de inmiddels 55-jarige chef
werkplaats. "Ik ben in de loop van de
jaren met het merk Volvo meegegroeid
en ik geniet nog steeds van mijn vak.
Ik mag graag mijn kennis en ervaring
overbrengen op mijn collega's of op de
eigenaren van oude Volvo's die hier re
gelmatig op speciale zaterdagen komen
sleutelen..!"
Techneut
Zo'n acht jaar na Joop, in juli 1979 werd
René Philipse uit Kortgene aangeno
men. Een techneut tot in z'n tenen heb
ik Wim de Groene wel eens horen zeg
gen. "Ik ga nog elke dag fluitend naar
mijn werk," vertelt de APK-keurmeester
en diagnosespecialist van OLOV mij. Ik
ken hem lang genoeg om dat te beamen.
René is een bekende verschijning in de
grote werkplaats tussen de Volvo's. "Ik
ga gemiddeld drie maal per jaar naar de
Volvo-importeur in Beesd om cursus
sen te volgen. Die kennis breng ik dan
op speciaal daarvoor georganiseerde
avonden weer over op mijn collega's. Zo
blijven we met z'n allen op de hoogte
van de moderne ontwikkelingen van
ons mooie merk."
In het gesprek dat ik met René had
komen de veranderingen op het ge
bied van de autotechniek ter sprake:
"De 340 had nog bladveren, maar hij
lag toch verrassend goed op de weg!"
"Lang voordat iemand maar over de
veiligheid van voetgangers bij een aan
rijding sprak, was dat bij Volvo al een
hot item." Niet alleen de auto's zijn
veranderd, maar ook de mensen: "De
klanten zijn in die 32 jaar mondiger ge
worden," stelt René vast en daar kun
nen we inderdaad niet omheen
Gezellig
Tot slot komt de jongste van de erva
ringsdeskundigen bij OLOV aan het
woord: Robert Willemse. Hij is dit jaar
25 jaar Volvotechnicus, nadat hij ver
vroegd in dienst was gegaan Ook hij
kwam van dezelfde school die inmid
dels was omgedoopt tot Groot Stelle.
De 44-jarige specialist op het gebied van
nieuwe en gebruikte afleveringsauto's
mijmert nog graag over zijn begintijd
bij de Volvodealer in de Anjelierstraat:
"Het was er donker en vergeleken met
deze transparante werkplaats een beetje
vies. Het stonk er ook vaak naar diesel
uitlaatgassen, omdat even verderop de
Daf trucks stonden te draaien. Maar
het was er gezellig en in het uur dat je
lunchpauze had, kon je vaak even in
de stad een boodschap doen. De lijnen
naar de directie waren heel kort en de
sfeer was erg gemoedelijk. Ik heb het
geweldig naar mijn zin hier bij OLOV,
maar dat blijkt ook, anders had ik het
niet zo lang uitgehouden!"
Audi investeert tussen nu en eind 2015 circa 11,6
miljard euro. Die komen vooral ten goede aan
nieuwe producten en technologieën en de uitbrei
ding van de productielocaties. Daarbij wordt alleen
in de beide Duitse fabrieken in I-ngolstadt en Nec-
karsulm al meer dan vijf miljard euro geïnvesteerd.
De investeringen gaan gepaard met uitbreiding
van het personeelsbestand. "Innovatie vraagt om
mensen", laat Audi weten. Daarom wil het merk
volgend jaar zo'n 1.200 nieuwe medewerkers aan
nemen, die vooral in de sectoren elektromobiliteit
en lichtgewicht constructies, waarin Audi sterk is,
moeten helpen om de geplande groei gestalte te ge
ven. In 2010 nam Audi circa 500 vakmedewerkers
en 780 trainees aan, die hun vakopleiding in Ingol-
stadt en Neckarsulm zijn gestart. Zo'n 80 procent
van alle investeringen, meer dan 9,5 miljard euro,
gaat naar de ontwikkeling van nieuwe producten
en technologieën voor de toekomst, zoals elektro-
of hybride-aandrijving. Een voorbeeld daarvan
is de Audi R8 e-tron, de eerste Audi-sportwagen
met elektromotor, die Audi vanaf eind 2012 op
de markt wil brengen. Voor 2011 staat een reeks
nieuwe modellen gepland, waaronder de nieuwe
Audi A6 en de Audi Q5 Hybrid, de eerste volle
dige hybride-auto van het merk. Met de nieuwe
Q3 wordt gebouwd, presenteert Audi voor het eerst
een middelgrote premium-SUV.
De voormalige Karmann-fabriek in Osnabrück
bereidt zich voor op de bouw van de Porsche Box
ster en Cayman.
Dat stond te lezen in een Duitse krant. Wanneer
de productie-unit van Porsche in Zuffenhausen
het niet meer kan bolwerken dan springt Osna
brück bij. Op die manier kan wellicht ook worden
geanticipeerd op de komst van de nieuwe Boxster,
altijd goed voor een verkoopboost. De fabriek in
Osnabrück heeft een productiecapaciteit van hon
derdduizend auto's.
Volkswagen heeft driehonderd miljoen euro
geïnvesteerd in de fabriek en gaat er de nieuwe
Volkswagen Cabriolet bouwen. Die wordt voor
het eerst getoond op de Autosalon van Geneve.
De V W Cabriolet, en voorheen ook de Kever ca
briolet, werden vele jaren wordt gebouwd in de
Karmann-fabriek.
Wemeldinge
Knalrood is ie en beplakt met glanzende zilveren
Jetters. Hij valt ongelooflijk goed op en dat is ook
de bedoeling van Knapp! De Fiat Cinquecento
is een eyecatcher. Hij is nu ongeveer drie jaar op
de markt en een geweldig succesnummer. Ik heb
hem in mijn test toentertijd 'Cucciolo' genoemd
en dat betekent in het Italiaans knuffeldier. Het
zijn voornamelijk vrouwen die gecharmeerd zijn
van het knuffeltje en dat is logisch. Marie Anne,
één van de drie eigenaren van Knapp! kan dat on
derschrijven: "Inderdaad, iedereen kijkt de auto
na en ik zie veel lachende gezichten!" Inmiddels
zijn er in de loop van die drie jaar heel wat uitvoe
ringen aan toegevoegd die eigenlijk allemaal het
basisontwerp van de Amerikaan Frank Stephen
son dragen. Deze geniale designer tekende ooit de
new Mini, daarna dus de Fiat 500 en vervolgens
de Alfa MiTo. De 500 is te krijgen met een super-
zuinige tweecilindermotor tot en met een heftige
Abarth SS die in 7 seconden naar de honderd
gaat en een top heeft van 211 km/h. Dan is er ook
nog die snoeperige cabrio-limousine, kortom een
knaller. Dat is ook de reden dat Knapp! Skincen-
Wellicht komt in de toekomst ook de Porsche Cayman uit de fabriek in Osnabrück.
Knapp!
De drie huidverzorgingspecialistes Marie Anne,
Anne Marie en Sera hebben hun kennis en er
varing gebundeld in Knapp! Het doel is een ef
fectieve verzorging van de huid voor zowel dames
als heren. Deborah: "Eén van onze specialiteiten
is de Footspa met voetenbar. Dan doen we met
Garra Rufavisjes. Deze kleine visjes zuigen de
dode huidcellen en- schilfers af van de opperhuid,
maar laten de onderliggende huid met rust. Tij
dens het verwijderen van de dode huid scheiden
de Garra Rufavisjes een enzym af dat een vitalise-
rende uitwerking heeft op de onderliggende huid.
De nieuwe huid die ontstaat is sterker en gezonder
dan voorheen."
ter voor de Fiat 500 heeft gekozen. Ik sprak onder
andere met medewerkster Deborah LeConté van
Knapp!: "Natuurlijk is de Fiat een reclameobject,
want hij valt genoeg op. We gebruiken hem voorts
om naar trainingen en beurzen te gaan. Hij heeft
een automaat en daar waren we eigenlijk heel erg
snel aan gewend. Ik rijd er ook graag mee!"
De drie Volvotechnici met hun bijna 100-jaar ervaring gingen voor mij even in een wat oudere 960 zitten: van links
naar rechts: René Philipse, Joop Veerhoek en Robert Willemse. FOTO ROB STRATING