u** werkervaring in de Audi investeert komende tijd fors Porsche bouwt bij Karmann van Auto Mondo voor Skincarecenter woensdag 12 januari 2011 - pagina 37 100 werkplaats bij OLOV Er zijn niet zoveel bedrijven die dat kunnen zeggen..! Joop Veerhoek, René Philipse en Robert Willemse doen hun verhaal... Door Rob Strating Goes We schrijven 19 juli 1971: Directeur Leen de Groene neemt de jonge Am bachtsschoolleerling Joop Veerhoek aan, samen met nog drie andere jonge mon teurs. Hij heeft zijn lessen bij de heren Knijff en Rottier op school netjes ge volgd en wil graag bij De Groene aan de Anjelierstraat gaan werken. Niet bij de Daf Trucksafdeling, maar hij gaat aan de Dafjes met het pientere pookje sleu telen: de 33, de 44, beide nog met lucht- gekoelde tweecilinders en de iets grotere 55 met de viercilinder Renaultmotor. Vier jaar later ging onze nationale trots over in handen van Volvo en werd de Daf 55 Volvo 66. Bovendien kreeg De Groene er een merk bij: Mazda Joop die inmiddels chef werkplaats is bij OLOV, deed veel ervaring op, zowel bij De Groene in Goes als bij de vesti ging in Vlissingen destijds. Toen Wim de Groene de zaak van zijn vader had overgenomen, participeerde de Volvo- en Mazdadealer in het schadebedrijf DSA. "Dat was een mooie gelegenheid om me in het plaatwerk te bekwamen," vertelt de inmiddels 55-jarige chef werkplaats. "Ik ben in de loop van de jaren met het merk Volvo meegegroeid en ik geniet nog steeds van mijn vak. Ik mag graag mijn kennis en ervaring overbrengen op mijn collega's of op de eigenaren van oude Volvo's die hier re gelmatig op speciale zaterdagen komen sleutelen..!" Techneut Zo'n acht jaar na Joop, in juli 1979 werd René Philipse uit Kortgene aangeno men. Een techneut tot in z'n tenen heb ik Wim de Groene wel eens horen zeg gen. "Ik ga nog elke dag fluitend naar mijn werk," vertelt de APK-keurmeester en diagnosespecialist van OLOV mij. Ik ken hem lang genoeg om dat te beamen. René is een bekende verschijning in de grote werkplaats tussen de Volvo's. "Ik ga gemiddeld drie maal per jaar naar de Volvo-importeur in Beesd om cursus sen te volgen. Die kennis breng ik dan op speciaal daarvoor georganiseerde avonden weer over op mijn collega's. Zo blijven we met z'n allen op de hoogte van de moderne ontwikkelingen van ons mooie merk." In het gesprek dat ik met René had komen de veranderingen op het ge bied van de autotechniek ter sprake: "De 340 had nog bladveren, maar hij lag toch verrassend goed op de weg!" "Lang voordat iemand maar over de veiligheid van voetgangers bij een aan rijding sprak, was dat bij Volvo al een hot item." Niet alleen de auto's zijn veranderd, maar ook de mensen: "De klanten zijn in die 32 jaar mondiger ge worden," stelt René vast en daar kun nen we inderdaad niet omheen Gezellig Tot slot komt de jongste van de erva ringsdeskundigen bij OLOV aan het woord: Robert Willemse. Hij is dit jaar 25 jaar Volvotechnicus, nadat hij ver vroegd in dienst was gegaan Ook hij kwam van dezelfde school die inmid dels was omgedoopt tot Groot Stelle. De 44-jarige specialist op het gebied van nieuwe en gebruikte afleveringsauto's mijmert nog graag over zijn begintijd bij de Volvodealer in de Anjelierstraat: "Het was er donker en vergeleken met deze transparante werkplaats een beetje vies. Het stonk er ook vaak naar diesel uitlaatgassen, omdat even verderop de Daf trucks stonden te draaien. Maar het was er gezellig en in het uur dat je lunchpauze had, kon je vaak even in de stad een boodschap doen. De lijnen naar de directie waren heel kort en de sfeer was erg gemoedelijk. Ik heb het geweldig naar mijn zin hier bij OLOV, maar dat blijkt ook, anders had ik het niet zo lang uitgehouden!" Audi investeert tussen nu en eind 2015 circa 11,6 miljard euro. Die komen vooral ten goede aan nieuwe producten en technologieën en de uitbrei ding van de productielocaties. Daarbij wordt alleen in de beide Duitse fabrieken in I-ngolstadt en Nec- karsulm al meer dan vijf miljard euro geïnvesteerd. De investeringen gaan gepaard met uitbreiding van het personeelsbestand. "Innovatie vraagt om mensen", laat Audi weten. Daarom wil het merk volgend jaar zo'n 1.200 nieuwe medewerkers aan nemen, die vooral in de sectoren elektromobiliteit en lichtgewicht constructies, waarin Audi sterk is, moeten helpen om de geplande groei gestalte te ge ven. In 2010 nam Audi circa 500 vakmedewerkers en 780 trainees aan, die hun vakopleiding in Ingol- stadt en Neckarsulm zijn gestart. Zo'n 80 procent van alle investeringen, meer dan 9,5 miljard euro, gaat naar de ontwikkeling van nieuwe producten en technologieën voor de toekomst, zoals elektro- of hybride-aandrijving. Een voorbeeld daarvan is de Audi R8 e-tron, de eerste Audi-sportwagen met elektromotor, die Audi vanaf eind 2012 op de markt wil brengen. Voor 2011 staat een reeks nieuwe modellen gepland, waaronder de nieuwe Audi A6 en de Audi Q5 Hybrid, de eerste volle dige hybride-auto van het merk. Met de nieuwe Q3 wordt gebouwd, presenteert Audi voor het eerst een middelgrote premium-SUV. De voormalige Karmann-fabriek in Osnabrück bereidt zich voor op de bouw van de Porsche Box ster en Cayman. Dat stond te lezen in een Duitse krant. Wanneer de productie-unit van Porsche in Zuffenhausen het niet meer kan bolwerken dan springt Osna brück bij. Op die manier kan wellicht ook worden geanticipeerd op de komst van de nieuwe Boxster, altijd goed voor een verkoopboost. De fabriek in Osnabrück heeft een productiecapaciteit van hon derdduizend auto's. Volkswagen heeft driehonderd miljoen euro geïnvesteerd in de fabriek en gaat er de nieuwe Volkswagen Cabriolet bouwen. Die wordt voor het eerst getoond op de Autosalon van Geneve. De V W Cabriolet, en voorheen ook de Kever ca briolet, werden vele jaren wordt gebouwd in de Karmann-fabriek. Wemeldinge Knalrood is ie en beplakt met glanzende zilveren Jetters. Hij valt ongelooflijk goed op en dat is ook de bedoeling van Knapp! De Fiat Cinquecento is een eyecatcher. Hij is nu ongeveer drie jaar op de markt en een geweldig succesnummer. Ik heb hem in mijn test toentertijd 'Cucciolo' genoemd en dat betekent in het Italiaans knuffeldier. Het zijn voornamelijk vrouwen die gecharmeerd zijn van het knuffeltje en dat is logisch. Marie Anne, één van de drie eigenaren van Knapp! kan dat on derschrijven: "Inderdaad, iedereen kijkt de auto na en ik zie veel lachende gezichten!" Inmiddels zijn er in de loop van die drie jaar heel wat uitvoe ringen aan toegevoegd die eigenlijk allemaal het basisontwerp van de Amerikaan Frank Stephen son dragen. Deze geniale designer tekende ooit de new Mini, daarna dus de Fiat 500 en vervolgens de Alfa MiTo. De 500 is te krijgen met een super- zuinige tweecilindermotor tot en met een heftige Abarth SS die in 7 seconden naar de honderd gaat en een top heeft van 211 km/h. Dan is er ook nog die snoeperige cabrio-limousine, kortom een knaller. Dat is ook de reden dat Knapp! Skincen- Wellicht komt in de toekomst ook de Porsche Cayman uit de fabriek in Osnabrück. Knapp! De drie huidverzorgingspecialistes Marie Anne, Anne Marie en Sera hebben hun kennis en er varing gebundeld in Knapp! Het doel is een ef fectieve verzorging van de huid voor zowel dames als heren. Deborah: "Eén van onze specialiteiten is de Footspa met voetenbar. Dan doen we met Garra Rufavisjes. Deze kleine visjes zuigen de dode huidcellen en- schilfers af van de opperhuid, maar laten de onderliggende huid met rust. Tij dens het verwijderen van de dode huid scheiden de Garra Rufavisjes een enzym af dat een vitalise- rende uitwerking heeft op de onderliggende huid. De nieuwe huid die ontstaat is sterker en gezonder dan voorheen." ter voor de Fiat 500 heeft gekozen. Ik sprak onder andere met medewerkster Deborah LeConté van Knapp!: "Natuurlijk is de Fiat een reclameobject, want hij valt genoeg op. We gebruiken hem voorts om naar trainingen en beurzen te gaan. Hij heeft een automaat en daar waren we eigenlijk heel erg snel aan gewend. Ik rijd er ook graag mee!" De drie Volvotechnici met hun bijna 100-jaar ervaring gingen voor mij even in een wat oudere 960 zitten: van links naar rechts: René Philipse, Joop Veerhoek en Robert Willemse. FOTO ROB STRATING

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2011 | | pagina 37