Schoonheid en kritiek NIEUWE TARIEVEN WESTERSCHELDETUNNEL Henk Spaan Duitsland ruimt en pekelt Debutant voert jaar lang lijstjes aan met bestseller Tarieven per enkele passage inclusief 19% BTW, geldig voor 2011 4,90 3,80 3,35 7,30 5,70 5,00 17,85 €13,90 €12,20 "ttrr 24,50 19,00 16,65 1 JANUARI 2011 Nieuw**: veelgebruikerskorting Column Altijd actueel: de-faam.nl woensdag 5 januari 2011 De Faam pagina 27 Het sloeg in als een bom. Een jaar lang domineerde Staal de Italiaanse bestsellerlijsten. Silvia Avallone was na haar debuut niet meer uit de media weg te denken. Bejubeld om haar indrukwekkende boek; verguisd omdat zij zaken aan de kaak stelt die niet in alle politieke gelederen goed vallen. Dick Snijders In Staal neemt Silvia Avallone haar lezers mee naar de bele vingswereld van de twee der tienjarige meisjes Francesca en Anna. De staalfabriek van Pi-, ombino werpt zijn schaduw over het leven in de wijk waar de twee opgroeien. Ontsnappen aan de grauwe werkelijkheid is altijd mogelijk. Maar om er echt los van te komen, moet je van goe den huize komen. Voor Anna en Francesca zijn er in ieder geval hun dromen. En één zekerheid: de vriendschap tussen de twee staat als een huis... Kritisch Piombino is een merkwaardig stadje. Aan de ene kant is er de dominantie van de staalfabriek, aan de andere kant is er het strand, waar vertier en vrijheid centraal staan. En waarvandaan het eiland Elba te zien is. Dicht bij, maar toch ver weg, als een paradijs voor rijken en toeristen. Juist die contrasten maakten Piombino tot een ideale locatie voor Avallone's verhaal. "Schrij ven is niet alleen het maken van een mooi verhaal, een boek biedt je ook de kans om iets aan de kaak te stellen. De televisie, zeker de Italiaanse, laat je al leen maar kennismaken met een droomwereld, waarin mooi zijn het belangrijkste is. Ik probeer mijn lezers kennis te laten maken met de werkelijkheid." Dat klinkt bijna als een missie? "Nee, dat gaat echt te ver. Als lezer wil ik ook niet alleen ver maakt worden. Ik hou ervan als mijn bewustzijn geprikkeld wor den. En dan wil ik graag dat er actuele kwesties worden aange kaart." Op hun manier proberen Anna en Francesca hun dromen na te jagen. Op een heel andere manier deed Avallone dat zelf ook. Nadat zij een hele zomer had zitten schrijven, was de te rugkeer aan de universiteit van Bologna geen succes. "Ik vond het heel vervelend om uit de we reld van het boek teruggehaald te worden. Ik heb toen per janu ari 2009m ij n studie opgezegd. Eind maart had ik de eerste drie hoofdstukken zover dat ik het naar een uitgever kon sturen en een maand later kon ik in Milaan een contract tekenen." Verbaal geweld Dat het boek zoveel los zou ma ken, had niemand verwacht. Blijkbaar zijn de thema's voor velen hete hangijzers: ontlui kende seksualiteit, het gebrek aan vooruitzichten en bijna van zelfsprekend huiselijk geweld. "Dat heeft voor een enerverend jaar gezorgd, waar ik heel erg van genoten heb. Ook al waren er de nodige negatieve reacties, werd er vanuit de politiek soms met weerzin over gesproken en kwam er soms verbaal geweld aan te pas. Nee, dat zie ik niet als iets negatiefs. Dat betekent dat een boek iets losmaakt. Ik hoop dat een volgend boek dat ook doet." En daar gaat ze nu mee aan de slag. "Nu is het tijd de publiciteit even aan de kant te zetten en met iets nieuws te beginnen." Silvia Avallone, StaalDe Bezige Bij, 19,50. Zouden we gaan of zouden we niet gaan? Internet en Tele tekst spraken van Eisregen. Weliswaar had ik op het laatste moment winterhanden kunnen bemachtigerCmaar tegen ijzel moesten ze kansloos worden geacht. De Duitse snelwegen zouden voor het grootste deel sneeuwvrij zijn. De kortste weg leidde echter door de Belgische Ardennen met zijn moeilijk begaanbare snelwegen'. Goede raad was duur. De weersvoorspellingen noopten tot voorzichtigheid. "We gaan", zei mijn vrouw desondanks. Zij liet zich die paar dagen in de Eifel niet ontnemen door een paar watjes van KNMI en ANWB. Tot Maastricht ging het wel, al reden we de hele A2 bumper aan bumper, door een snelheidsdekenvan vijftig kilometer per uur, afgeroepen wegens plaatselijke gladheid en mist. Na Luik begon de ellende. De Walen hebben geen geld en geen energie meer om hun wegen te onderhouden. Eén rijbaan was min of meer begaanbaar, wat door hun voorwielen aangedre ven Japanse jeeps er niet van weerhield over de besneeuwde linkerbaan voorbij te razen. De meeste Belgen rijden auto alsof ze niets te verliezen hebben en dat hebben ze dan ook niet. Hoe hoger we kwamen, des te mistiger het zuerd. "Voorzich tig", zei mijn vrouw. "Jij wilde weg", zei ik. Voor en achterruitverwarming bliezen op volle toeren. Af en toe passeerden we een in de berm gestrande auto. We naderden de grens met Duitsland. In de verte lichtte de weg zwart op. Eén meter over de grens strekten twee berijdbare zwarte banen asfalt zich uit tot in het oneindige. Terwijl Nederlandse bureaucraten zich huilend verdron gen voor zogenaamde zoutloketten, waren de Duitsers gaan sneeuwruimen met enorme voertuigen, een soort tanks, die bestand waren tegen de zwaarste omstandigheden. Zelfs lokale wegen kronkelden zich inktzzuart door het besneeuwde land. Toen we een dag later de boemeltrein naar Trier namen, reed hij volgens de dienstregeling. Langs het spoor lag de sneeuw decimeters hoog. DB was het vertrouwenwekkende logo van de Deutsche Bundesbahn. Dat de Duitse economie Europa leidt, verbaasde niemand in het stipt op tijd rijdende treintje naar Trier. CATEGORIE STANDAARD VEELGEBRUIKERS- KORTING lengte kleiner dan of gelijk aan 6 meter en een hoogte kleiner dan of gelijk aan 2,50 meter (personenauto's, motoren, terreinwagens, alle zonder aanhanger) lengte groter dan 6 meter en een hoogte van het trekkende voertuig kleiner dan of gelijk aan 2,50 meter (de meeste voertuigen uit categorie 1 met aanhanger) ■w lengte kleiner dan of gelijk aan 12 meter en een hoogte groter dan 2,50 meter lengte groter dan 12 meter en een hoogte groter dan 2,50 meter Diensten worden verleend conform de Algemene Voorwaarden Westerscheldetunnel. *Vaste klanten van de Westerscheldetunnel maken gebruik van een t-tag. Dit is een elektronisch apparaatje waarmee het verschuldigde bedrag automatisch wordt afgeboekt. Bovendien geeft het een korting op elke passage. De korting voor abonnees is een vast bedrag in euro's. In 2011 zijn de t-tagkortingen per categorie: Cat 11,10 Cat 2: €1,60 Cat 3: 3,95 Cat 4: 5,50 STER M«s>unkf- weev T U INI INI W E S T E S=S S O M E I_ D> E Per 1 januari 2011 krijgen t-taghouders die vaker dan 200 keer per jaar door de Wester scheldetunnel rijden een veelgebruikerskorting. Deze korting treedt in werking na de 200ste passage per t-tag per jaar. De veelgebruikerskorting bedraagt gemiddeld 12,5% ten opzichte van het t-tag tarief. Het t-tag tarief categorie 1 is 3,80 en met veelgebruikers korting 3,35. De totale korting ten opzichte van het normale tarief van 4,90 voor-categorie 1 is 1,55. Dit is ruim 30%, namelijk ruim 20% t-tagkorting en 12,5% veelgebruikerskorting. Voorbeeld Jan rijdt tweehonderd keer door de tunnel met zijn vrachtwagen. De volgende keer gaat hij op vakantie met dezelfde t-tag en passeert met een auto met caravan. De veelgebruikerskorting van 12,5% geldt dan voor categorie 2 en hij betaalt dan 5 in plaats van 5,70. De keer daarop rijdt hij weer met zijn vrachtwagen en dezelfde t-tag. Hij krijgt dan de veelgebruikerskorting op categorie 3 en betaalt dus 12,20 in plaats van 13,90. De veelgebruikerskorting: - geldt vanaf de 201s,e passage - begint elk kalenderjaar weer vanaf nul - wordt per passage verrekend - geldt per t-tag - geldt voor alle categorieën N.V. Westerscheldetunnel SIlVlA AVALLONE Silvia Avallone in winterse kou, terwijl juist broeierige hitte het boek bepaalt, FOTO PETER ELENBAAS

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2011 | | pagina 27