Schoonheid en kritiek
NIEUWE TARIEVEN WESTERSCHELDETUNNEL
Henk Spaan
Duitsland ruimt
en pekelt
Debutant
voert jaar lang
lijstjes aan met
bestseller
Tarieven per enkele passage inclusief 19% BTW, geldig voor 2011
4,90
3,80 3,35
7,30
5,70 5,00
17,85
€13,90 €12,20
"ttrr
24,50
19,00
16,65
1 JANUARI 2011
Nieuw**:
veelgebruikerskorting
Column
Altijd actueel: de-faam.nl
woensdag 5 januari 2011 De Faam pagina 27
Het sloeg in als een bom. Een
jaar lang domineerde Staal de
Italiaanse bestsellerlijsten.
Silvia Avallone was na haar
debuut niet meer uit de media
weg te denken. Bejubeld om
haar indrukwekkende boek;
verguisd omdat zij zaken aan
de kaak stelt die niet in alle
politieke gelederen goed
vallen.
Dick Snijders
In Staal neemt Silvia Avallone
haar lezers mee naar de bele
vingswereld van de twee der
tienjarige meisjes Francesca en
Anna. De staalfabriek van Pi-,
ombino werpt zijn schaduw over
het leven in de wijk waar de twee
opgroeien. Ontsnappen aan de
grauwe werkelijkheid is altijd
mogelijk. Maar om er echt los
van te komen, moet je van goe
den huize komen. Voor Anna en
Francesca zijn er in ieder geval
hun dromen. En één zekerheid:
de vriendschap tussen de twee
staat als een huis...
Kritisch
Piombino is een merkwaardig
stadje. Aan de ene kant is er de
dominantie van de staalfabriek,
aan de andere kant is er het
strand, waar vertier en vrijheid
centraal staan. En waarvandaan
het eiland Elba te zien is. Dicht
bij, maar toch ver weg, als een
paradijs voor rijken en toeristen.
Juist die contrasten maakten
Piombino tot een ideale locatie
voor Avallone's verhaal. "Schrij
ven is niet alleen het maken van
een mooi verhaal, een boek
biedt je ook de kans om iets aan
de kaak te stellen. De televisie,
zeker de Italiaanse, laat je al
leen maar kennismaken met een
droomwereld, waarin mooi zijn
het belangrijkste is. Ik probeer
mijn lezers kennis te laten maken
met de werkelijkheid."
Dat klinkt bijna als een missie?
"Nee, dat gaat echt te ver. Als
lezer wil ik ook niet alleen ver
maakt worden. Ik hou ervan als
mijn bewustzijn geprikkeld wor
den. En dan wil ik graag dat er
actuele kwesties worden aange
kaart." Op hun manier proberen
Anna en Francesca hun dromen
na te jagen. Op een heel andere
manier deed Avallone dat zelf
ook. Nadat zij een hele zomer
had zitten schrijven, was de te
rugkeer aan de universiteit van
Bologna geen succes. "Ik vond
het heel vervelend om uit de we
reld van het boek teruggehaald
te worden. Ik heb toen per janu
ari 2009m ij n studie opgezegd.
Eind maart had ik de eerste drie
hoofdstukken zover dat ik het
naar een uitgever kon sturen en
een maand later kon ik in Milaan
een contract tekenen."
Verbaal geweld
Dat het boek zoveel los zou ma
ken, had niemand verwacht.
Blijkbaar zijn de thema's voor
velen hete hangijzers: ontlui
kende seksualiteit, het gebrek
aan vooruitzichten en bijna van
zelfsprekend huiselijk geweld.
"Dat heeft voor een enerverend
jaar gezorgd, waar ik heel erg
van genoten heb. Ook al waren
er de nodige negatieve reacties,
werd er vanuit de politiek soms
met weerzin over gesproken en
kwam er soms verbaal geweld
aan te pas. Nee, dat zie ik niet
als iets negatiefs. Dat betekent
dat een boek iets losmaakt. Ik
hoop dat een volgend boek dat
ook doet."
En daar gaat ze nu mee aan de
slag. "Nu is het tijd de publiciteit
even aan de kant te zetten en met
iets nieuws te beginnen."
Silvia Avallone, StaalDe Bezige
Bij, 19,50.
Zouden we gaan of zouden we niet gaan? Internet en Tele
tekst spraken van Eisregen. Weliswaar had ik op het laatste
moment winterhanden kunnen bemachtigerCmaar tegen ijzel
moesten ze kansloos worden geacht. De Duitse snelwegen
zouden voor het grootste deel sneeuwvrij zijn. De kortste weg
leidde echter door de Belgische Ardennen met zijn moeilijk
begaanbare snelwegen'.
Goede raad was duur. De weersvoorspellingen noopten tot
voorzichtigheid. "We gaan", zei mijn vrouw desondanks. Zij
liet zich die paar dagen in de Eifel niet ontnemen door een paar
watjes van KNMI en ANWB.
Tot Maastricht ging het wel, al reden we de hele A2 bumper
aan bumper, door een snelheidsdekenvan vijftig kilometer
per uur, afgeroepen wegens plaatselijke gladheid en mist. Na
Luik begon de ellende. De Walen hebben geen geld en geen
energie meer om hun wegen te onderhouden. Eén rijbaan was
min of meer begaanbaar, wat door hun voorwielen aangedre
ven Japanse jeeps er niet van weerhield over de besneeuwde
linkerbaan voorbij te razen. De meeste Belgen rijden auto alsof
ze niets te verliezen hebben en dat hebben ze dan ook niet.
Hoe hoger we kwamen, des te mistiger het zuerd. "Voorzich
tig", zei mijn vrouw. "Jij wilde weg", zei ik.
Voor en achterruitverwarming bliezen op volle toeren. Af en
toe passeerden we een in de berm gestrande auto.
We naderden de grens met Duitsland. In de verte lichtte de
weg zwart op. Eén meter over de grens strekten twee berijdbare
zwarte banen asfalt zich uit tot in het oneindige.
Terwijl Nederlandse bureaucraten zich huilend verdron
gen voor zogenaamde zoutloketten, waren de Duitsers gaan
sneeuwruimen met enorme voertuigen, een soort tanks, die
bestand waren tegen de zwaarste omstandigheden. Zelfs lokale
wegen kronkelden zich inktzzuart door het besneeuwde land.
Toen we een dag later de boemeltrein naar Trier namen, reed
hij volgens de dienstregeling. Langs het spoor lag de sneeuw
decimeters hoog. DB was het vertrouwenwekkende logo van
de Deutsche Bundesbahn.
Dat de Duitse economie Europa leidt, verbaasde niemand in
het stipt op tijd rijdende treintje naar Trier.
CATEGORIE
STANDAARD
VEELGEBRUIKERS-
KORTING
lengte kleiner dan of gelijk aan 6 meter en een hoogte
kleiner dan of gelijk aan 2,50 meter
(personenauto's, motoren, terreinwagens, alle zonder aanhanger)
lengte groter dan 6 meter en een hoogte van het trekkende
voertuig kleiner dan of gelijk aan 2,50 meter
(de meeste voertuigen uit categorie 1 met aanhanger)
■w
lengte kleiner dan of gelijk aan 12 meter
en een hoogte groter dan 2,50 meter
lengte groter dan 12 meter
en een hoogte groter dan 2,50 meter
Diensten worden verleend conform de Algemene Voorwaarden Westerscheldetunnel.
*Vaste klanten van de Westerscheldetunnel maken gebruik van een t-tag.
Dit is een elektronisch apparaatje waarmee het verschuldigde bedrag automatisch
wordt afgeboekt. Bovendien geeft het een korting op elke passage.
De korting voor abonnees is een vast bedrag in euro's.
In 2011 zijn de t-tagkortingen per categorie:
Cat 11,10 Cat 2: €1,60 Cat 3: 3,95 Cat 4: 5,50
STER
M«s>unkf- weev
T U INI INI
W E S T E S=S S O M E I_ D> E
Per 1 januari 2011 krijgen t-taghouders die
vaker dan 200 keer per jaar door de Wester
scheldetunnel rijden een veelgebruikerskorting.
Deze korting treedt in werking na de 200ste
passage per t-tag per jaar.
De veelgebruikerskorting bedraagt gemiddeld
12,5% ten opzichte van het t-tag tarief. Het t-tag
tarief categorie 1 is 3,80 en met veelgebruikers
korting 3,35. De totale korting ten opzichte van
het normale tarief van 4,90 voor-categorie 1
is 1,55. Dit is ruim 30%, namelijk ruim 20%
t-tagkorting en 12,5% veelgebruikerskorting.
Voorbeeld
Jan rijdt tweehonderd keer door de tunnel met
zijn vrachtwagen. De volgende keer gaat hij op
vakantie met dezelfde t-tag en passeert met een
auto met caravan. De veelgebruikerskorting van
12,5% geldt dan voor categorie 2 en hij betaalt
dan 5 in plaats van 5,70. De keer daarop rijdt
hij weer met zijn vrachtwagen en dezelfde t-tag.
Hij krijgt dan de veelgebruikerskorting op categorie
3 en betaalt dus 12,20 in plaats van 13,90.
De veelgebruikerskorting:
- geldt vanaf de 201s,e passage
- begint elk kalenderjaar weer vanaf nul
- wordt per passage verrekend
- geldt per t-tag
- geldt voor alle categorieën
N.V. Westerscheldetunnel
SIlVlA
AVALLONE
Silvia Avallone in winterse kou, terwijl juist broeierige hitte het boek bepaalt,
FOTO PETER ELENBAAS