Toyota Verso-S net geen 16 mille Historisch rally rijden tijdens SLS Seat Abt: hoge vermogens! Camel-Daf Huron snelste Variomatic ooit Mini Paceman Concept verlegt grenzen Amarok 'Plus' interessant voor ZZP'ers Eerste Volts naar klanten Mini Safari voor goed doel LandRover: Serious Request Maximale veiligheidsscore Audi Al woensdag 29 december 2010 - pagina 23 ontwikkelde uitvoering, heeft een extra laadruimte achter de twee zitplaatsen. Die ruimte is door een gesloten tussenwand gescheiden van het passagiers compartiment. Dankzij de grote ruit die hierin is opgenomen, is het zicht naar achteren optimaal. De ruimte achter het tussenschot is toegankelijk via de twee ach terste deuren. Het extra baga gecompartiment is ruim en be schikt over een vlakke laadvloer. Het grote vo.ordeel is dat (waar devolle) voorwerpen hier achter slot en grendel kunnen worden geplaatst. In technisch opzicht is de Plus Cabine volledig identiek aan de andere Amarok-model- len. De ombouw tot Plus Cabine brengt geen constructieve wijzi gingen met zich mee. In januari start Volkswagen met de levering van de Amarok. Toyota zet de Verso-S voor 15.990 euro in de prijslijst. Het merk levert de MPV compleet met Easy-Flat in drie uitvoeringen de Comfort, Aspiration (18.395 euro) en Dynamic (20.100 euro). De Verso-S is voorzien van een zuinige 1.3 liter VVT-i benzi nemotor met standaard Start/ Stop-systeem. Multidrive CVT automaat, met flippers aan het stuur, kost 1.000 euro extra. De Toyota Verso-S staat vanaf 15 fe bruari in de showroom met stan daard ondermeer een dakspoiler, boordcomputer, follow-me-home verlichting en een uitgebreid au- diosysteem. De Verso-S Comfort-uitvoering heeft een royale uitrusting. Het lijkt nog een tijd vooruit, 1 september 2011, maar het is nu al dé periode voor liefhebbers om zich in te schrijven voor de negentiende SLS Classic, de revival van de vroegere Sche- veningen-Luxemburg-Sche- yeningen rally. Het evenement levert vier dagen autosportple- zier voor klassieke voertuigen. Gestart vanaf de Scheveningse boulevard voert de route door de Franse Champagne-Arden nes, Haut-Süre, het Müllertal, Kautenbach en via de Belgische Ardennen weer terug. De deel nemende auto's zijn gemaakt tussen 1952 en 1976 en strijden in de Sport- en Tourklasse. Er wordt gereden volgens het Na tionaal Regelmatigheids Regle ment. Voor informatie over inschrij vingen: www.slsclassic.com. De rijke DAF-geschiedenis staat in Eindhoven. Tot eind maart 2011 is in het DAF Museum in Eindhoven de Camel-Daf Huron uit 1972 te zien. Om deze Daf-racewagen optimaal tot zijn recht te laten ko men, wordt in het museum een 'Daf Paddock' ingericht, waarin ook plaats is voor twee# andere iconen uit Dafs sporthistorie: de 555 rallyauto en de Formule 3 Tecno. De Camel-Daf Huron uit 1972 is de laatste competitie auto van Daf met Variomatic au tomatische versnellingsbak. De Duitse tuner Abt is vooral bekend vanwege de oppep pers die worden geleverd voor Volkswagen en Audi. Maar ook andere dochters uit het VW concern profiteren daarvan. Het sportieve Spaanse merk Seat le vert inmiddels een Sportsline Edition van de Leon, Altea en Altea XL voorzien van de 1.4 liter TSI motor. Het merk laat daarmee zien dat het sportieve imago niet alleen door de deel name aan het World Touring Car Championship wordt on derstreept, maar ook door de eigen producten verder op 'te waarderen. Een goed voorbeeld is de Seat Leon Cupra 310, die speciaal voor de Nederlandse markt werd gemaakt waarbij het vermogen toenam van 240 naar 310 pk. Ook de winst bij de veel kleinere 1.4 TSI is vergelijkbaar en zelfs procentueel groter. De tuning- kit zorgt ervoor dat de standaard 125 pk groeit naar 160 pk, dat betekent maar liefst 28 procent meer. Het koppel gaat navenant omhoog van 200 naar 250 Nm en dat heeft niet alleen invloed op de souplesse, maar ook op de prestaties. In 9 seconden-wijst de Leon 1.4 TSI Abt de 100 km/u aan (normaal 9,8 sec.). En de topsnelheid verbetert van 197 naar 214 km/u. Volgens de officiële meetmethode blijft het brandstofverbruik en daarmee samenhangend de C02 uitstoot gelijk op 150 g/km. Inclusief een aantal uiterlijke toevoegingen kost de Abt Sportsline Edition tijdelijk 995 eiiro. Wie dacht dat Mini onderhand klaar was met de opbouw van haar programma, die heeft het mis. Keer op keer tovert het merk nieuwe concepts uit de hoge hoed die veelal productie- rijp lijken. Dat geldt zeker voor deze Paceman Concept die op 10 januari tijdens de Detroit Autoshow zal worden onthuld, precies tien jaar nadat het merk Mini zijn opwachting maakte in de Verenigde Staten. Uit de foto's blijkt meteen dat de Paceman gebaseerd is op de Countryman, de hoog op de poten geplaatste crossover naar wens beschikbaar met vierwiel- aandrijving. De Paceman is echter een driedeursmodel met een lagere daklijn, waardoor het sportieve imago van het merk sterker wordt onderschreven. Volgens de makers is het de eerste Sports Activity Coupe in het compacte segment. BMW gebruikt deze benaming ook voor de X6. In ieder geval zal Mini het niet nalaten de be kende sportieve afstemming aan het onderstel mee te geven. Tegelijk is de auto door zijn for maat lekker handelbaar onder stadse omstandigheden. En ook daar zijn de hoge zitpositie en de grote bodemvrijheid prettig. De stoere stadsrakker heeft een front dat vrijwel volledig is over genomen van de Countryman, alleen heeft de concept extra ventilatieopenin gen voor de rem men en afwijken de mistlampen. De behuizing van de zijrichtingaan wijzers legt een verbinding tussen de voorruitstijlen en de voorwielen en ook dat noe men de makers 'sportief'. Aan de achterkant zien we de diffuser achter bumper. Voor de aandrijving dient een 211 pk sterke 1.6 liter turbomo tor. De Mini Paceman Concept is op de Coutryman gebaseerd. De eerste 160 Chevrolets Volt zijn op weg naar klanten in Ame rika. Ze rolden van de band in de Detroit-Hamtramck-fabriek en zijn bestemd voor klanten in Californië, Texas, Washington D.C. en New York. De Volt is een elektrische auto met 'extended-range' capaciteit en heeft een actieradius van 600 kilometer. Mini Nederland heeft een sa- fari/puzzeltocht gehouden voor zeven bekende Nederlanders en hun kinderen door Safaripark de Beekse Bergen. Aan de hand van de tocht met de Mini Coun tryman brachten onder andere Humberto Tan, Leontien van Moorsel en Jörgen Raymann 1.500 euro bijeen voor goede (dieren) doelen. Land Rover Nederland is een vaste partner van 3FM Serious Request. Ook dit jaar steunde het automerk de organisatie op verschillende, manieren. Zo werden er tien auto's voor gebruik door de DJ's en me dewerkers ter beschikking ge steld. Tevens was er gift van twintigduizend euro. 3FM Se rious Request heeft als doel het steunen van weeskinderen als gevolg van aids. Het zal niemand verwonderen dat als de huidige Volkswagen Polo de maximale vijf sterren score behaald bij de EuroN- CAP botsproeven, dat ook de op dezelfde basis uitgebrachte Audi Al hiertoe in staat is. Maar de Al beschermt niet alleen de inzittenden voorin uitstekend, ook kinderen op de achterbank mogen vertrouwen op- de sterke constructie en de vei 1 igheids voorzien ingen Daarbij komt nog eens dat Audi werk heeft gemaakt van de zogenaamde voetgangervei ligheid. Daaronder wordt ver staan het terugbrengen van de gevolgen voor voetgangers en fietsers bij een aanrijding met de auto. Tot slot nog een hoge notering voor de voorzienin gen die een aanrijding moeten voorkomen. Volkswagen biedt de Amarok aan als Plus Cabine. Die, speci aal voor de Nederlandse markt Opel leuert de 325 pk sterke Insignia OPC ook met een zestrapsautomaat. De prijzen van automaat sedan beginnen bij 70.895 euro. De hatchnack is driehonderd euro duurder en de Sports Tourer staat in de prijslijst voor 72.595 euro. De regeleenheid van de adaptieve transmissie is uerbonden met het mechatronische FlexRide-chassis dat de schokdemping en andere eigenschappen aanpast aan de wensen van de bestuurder.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2010 | | pagina 23