Toyota Verso-S
net geen 16 mille
Historisch rally rijden
tijdens SLS
Seat Abt: hoge vermogens!
Camel-Daf Huron
snelste Variomatic ooit
Mini Paceman Concept verlegt grenzen
Amarok 'Plus' interessant voor ZZP'ers
Eerste Volts naar
klanten
Mini Safari voor
goed doel
LandRover:
Serious Request
Maximale
veiligheidsscore
Audi Al
woensdag 29 december 2010 - pagina 23
ontwikkelde uitvoering, heeft
een extra laadruimte achter de
twee zitplaatsen. Die ruimte is
door een gesloten tussenwand
gescheiden van het passagiers
compartiment. Dankzij de grote
ruit die hierin is opgenomen, is
het zicht naar achteren optimaal.
De ruimte achter het tussenschot
is toegankelijk via de twee ach
terste deuren. Het extra baga
gecompartiment is ruim en be
schikt over een vlakke laadvloer.
Het grote vo.ordeel is dat (waar
devolle) voorwerpen hier achter
slot en grendel kunnen worden
geplaatst. In technisch opzicht is
de Plus Cabine volledig identiek
aan de andere Amarok-model-
len. De ombouw tot Plus Cabine
brengt geen constructieve wijzi
gingen met zich mee. In januari start Volkswagen met de levering van de Amarok.
Toyota zet de Verso-S voor
15.990 euro in de prijslijst. Het
merk levert de MPV compleet
met Easy-Flat in drie uitvoeringen
de Comfort, Aspiration (18.395
euro) en Dynamic (20.100 euro).
De Verso-S is voorzien van een
zuinige 1.3 liter VVT-i benzi
nemotor met standaard Start/
Stop-systeem. Multidrive CVT
automaat, met flippers aan het
stuur, kost 1.000 euro extra. De
Toyota Verso-S staat vanaf 15 fe
bruari in de showroom met stan
daard ondermeer een dakspoiler,
boordcomputer, follow-me-home
verlichting en een uitgebreid au-
diosysteem.
De Verso-S Comfort-uitvoering heeft een royale uitrusting.
Het lijkt nog een tijd vooruit, 1
september 2011, maar het is nu
al dé periode voor liefhebbers
om zich in te schrijven voor de
negentiende SLS Classic, de
revival van de vroegere Sche-
veningen-Luxemburg-Sche-
yeningen rally. Het evenement
levert vier dagen autosportple-
zier voor klassieke voertuigen.
Gestart vanaf de Scheveningse
boulevard voert de route door
de Franse Champagne-Arden
nes, Haut-Süre, het Müllertal,
Kautenbach en via de Belgische
Ardennen weer terug. De deel
nemende auto's zijn gemaakt
tussen 1952 en 1976 en strijden
in de Sport- en Tourklasse. Er
wordt gereden volgens het Na
tionaal Regelmatigheids Regle
ment.
Voor informatie over inschrij
vingen: www.slsclassic.com.
De rijke DAF-geschiedenis staat in Eindhoven.
Tot eind maart 2011 is in het
DAF Museum in Eindhoven de
Camel-Daf Huron uit 1972 te
zien. Om deze Daf-racewagen
optimaal tot zijn recht te laten ko
men, wordt in het museum een
'Daf Paddock' ingericht, waarin
ook plaats is voor twee# andere
iconen uit Dafs sporthistorie:
de 555 rallyauto en de Formule
3 Tecno. De Camel-Daf Huron
uit 1972 is de laatste competitie
auto van Daf met Variomatic au
tomatische versnellingsbak.
De Duitse tuner Abt is vooral
bekend vanwege de oppep
pers die worden geleverd voor
Volkswagen en Audi. Maar ook
andere dochters uit het VW
concern profiteren daarvan. Het
sportieve Spaanse merk Seat le
vert inmiddels een Sportsline
Edition van de Leon, Altea en
Altea XL voorzien van de 1.4
liter TSI motor. Het merk laat
daarmee zien dat het sportieve
imago niet alleen door de deel
name aan het World Touring
Car Championship wordt on
derstreept, maar ook door de
eigen producten verder op 'te
waarderen. Een goed voorbeeld
is de Seat Leon Cupra 310, die
speciaal voor de Nederlandse
markt werd gemaakt waarbij
het vermogen toenam van 240
naar 310 pk.
Ook de winst bij de veel kleinere
1.4 TSI is vergelijkbaar en zelfs
procentueel groter. De tuning-
kit zorgt ervoor dat de standaard
125 pk groeit naar 160 pk, dat
betekent maar liefst 28 procent
meer. Het koppel gaat navenant
omhoog van 200 naar 250 Nm
en dat heeft niet alleen invloed
op de souplesse, maar ook op de
prestaties. In 9 seconden-wijst
de Leon 1.4 TSI Abt de 100
km/u aan (normaal 9,8 sec.).
En de topsnelheid verbetert van
197 naar 214 km/u. Volgens de
officiële meetmethode blijft het
brandstofverbruik en daarmee
samenhangend de C02 uitstoot
gelijk op 150 g/km. Inclusief een
aantal uiterlijke toevoegingen
kost de Abt Sportsline Edition
tijdelijk 995 eiiro.
Wie dacht dat Mini onderhand
klaar was met de opbouw van
haar programma, die heeft het
mis. Keer op keer tovert het
merk nieuwe concepts uit de
hoge hoed die veelal productie-
rijp lijken. Dat geldt zeker voor
deze Paceman Concept die op
10 januari tijdens de Detroit
Autoshow zal worden onthuld,
precies tien jaar nadat het merk
Mini zijn opwachting maakte in
de Verenigde Staten.
Uit de foto's blijkt meteen dat
de Paceman gebaseerd is op de
Countryman, de hoog op de
poten geplaatste crossover naar
wens beschikbaar met vierwiel-
aandrijving. De Paceman is
echter een driedeursmodel met
een lagere daklijn, waardoor het
sportieve imago van het merk
sterker wordt onderschreven.
Volgens de makers is het de
eerste Sports Activity Coupe in
het compacte segment. BMW
gebruikt deze benaming ook
voor de X6. In ieder geval zal
Mini het niet nalaten de be
kende sportieve afstemming
aan het onderstel mee te geven.
Tegelijk is de auto door zijn for
maat lekker handelbaar onder
stadse omstandigheden. En ook
daar zijn de hoge zitpositie en de
grote bodemvrijheid prettig.
De stoere stadsrakker heeft een
front dat vrijwel volledig is over
genomen van de Countryman,
alleen heeft de concept extra
ventilatieopenin
gen voor de rem
men en afwijken
de mistlampen.
De behuizing van
de zijrichtingaan
wijzers legt een
verbinding tussen
de voorruitstijlen
en de voorwielen
en ook dat noe
men de makers
'sportief'. Aan de
achterkant zien we
de diffuser achter
bumper. Voor de
aandrijving dient
een 211 pk sterke
1.6 liter turbomo
tor.
De Mini Paceman Concept is op de Coutryman gebaseerd.
De eerste 160 Chevrolets Volt
zijn op weg naar klanten in Ame
rika. Ze rolden van de band in
de Detroit-Hamtramck-fabriek
en zijn bestemd voor klanten in
Californië, Texas, Washington
D.C. en New York.
De Volt is een elektrische auto
met 'extended-range' capaciteit
en heeft een actieradius van 600
kilometer.
Mini Nederland heeft een sa-
fari/puzzeltocht gehouden voor
zeven bekende Nederlanders en
hun kinderen door Safaripark
de Beekse Bergen. Aan de hand
van de tocht met de Mini Coun
tryman brachten onder andere
Humberto Tan, Leontien van
Moorsel en Jörgen Raymann
1.500 euro bijeen voor goede
(dieren) doelen.
Land Rover Nederland is een
vaste partner van 3FM Serious
Request. Ook dit jaar steunde
het automerk de organisatie
op verschillende, manieren.
Zo werden er tien auto's voor
gebruik door de DJ's en me
dewerkers ter beschikking ge
steld. Tevens was er gift van
twintigduizend euro. 3FM Se
rious Request heeft als doel het
steunen van weeskinderen als
gevolg van aids.
Het zal niemand verwonderen
dat als de huidige Volkswagen
Polo de maximale vijf sterren
score behaald bij de EuroN-
CAP botsproeven, dat ook de
op dezelfde basis uitgebrachte
Audi Al hiertoe in staat is.
Maar de Al beschermt niet
alleen de inzittenden voorin
uitstekend, ook kinderen op de
achterbank mogen vertrouwen
op- de sterke constructie en de
vei 1 igheids voorzien ingen
Daarbij komt nog eens dat
Audi werk heeft gemaakt van
de zogenaamde voetgangervei
ligheid. Daaronder wordt ver
staan het terugbrengen van de
gevolgen voor voetgangers en
fietsers bij een aanrijding met
de auto. Tot slot nog een hoge
notering voor de voorzienin
gen die een aanrijding moeten
voorkomen.
Volkswagen biedt de Amarok
aan als Plus Cabine. Die, speci
aal voor de Nederlandse markt
Opel leuert de 325 pk sterke Insignia OPC ook met een zestrapsautomaat. De prijzen van
automaat sedan beginnen bij 70.895 euro. De hatchnack is driehonderd euro duurder en
de Sports Tourer staat in de prijslijst voor 72.595 euro. De regeleenheid van de adaptieve
transmissie is uerbonden met het mechatronische FlexRide-chassis dat de schokdemping
en andere eigenschappen aanpast aan de wensen van de bestuurder.