Afojpp, aan de Volkswagen Caddy Blind Drive! I g"P'g"P- F' hoera! (2) Renault Laguna gefacelift woensdag 15 december 2010 - pagina 51 Aanstaande zaterdag is er span ning en sensatie bij Auto Poppe in Goes, want vakmensen gaan goed gereedschap herkennen. Benieuwd? Rob Starting Goes Verkoopadviseur Bas de Vroomen: "Drie identiek gecamoufleerde be stelwagens spelen de hoofdrol. Omdat vakmensen kwaliteit doorgaans blind herkennen is het de taak van geïnte resseerden om de nieuwe Volkswagen Caddy er na proefritten met alle drie de gecamoufleerde wagens eruit te pik ken. Er wordt niet alleen bijgehouden wie de nieuwe Caddy daadwerkelijk herkent, maar ook hoe snel dat gebeurt. De snelste tijd mag namelijk gerust worden beschouwd als het ultieme bewijs van vakmanschap." Zwaar gecamoufleerd De opzet van de Blind Drive is telkens gelijk. Er staan drie zwaar gecamou fleerde compacte bestelwagens klaar. Het uiterlijk van de wagens is identiek. De proefrijder die de uitdaging van de Caddy Blind Drive aangaat, doet dan in een interieur dat zich voor het groot ste gedeelte onder een zwart doek be vindt en dus volledig onherkenbaar is. Het is de bedoeling dat de bestuurder in elk van de auto's een korte proefrit van 5 minuten maakt en op basis van het oordeel over kwaliteit, comfort, rijeigenschappen et cetera de Caddy eruit pikt. Immers: vakmensen herken nen het beste gereedschap ook zonder merklogo's en/of unieke uiterlijke ken merken. In elke gecamoufleerde bestel wagen zit een bijrijder die bijhoudt hoe snel de bestuurder aangeeft te weten in welke auto hij rijdt en vooral: welke auto de Caddy is. Alle 'Caddy-herkenningstijden' wor den bijgehouden op een scorebord Daarbij staat de snelste tijd altijd bo venaan. Degene die aan het eind var de dag bovenaan staat, heeft bewezer dé vakman (m/v) te zijn! Op alle fronten beter Bas de Vroomen is al heel lang de verkoopspecialist van Volkswagen be drijfswagens en hij heeft in al die jarer zijn sporen al verdiend: "De Caddj Blind Drive is onderdeel van de intro ductiecampagne van de nieuwe Caddy Hij is in alle opzichten geweldig verbe terd", vertelt Bas me in het interview: "Het design is nu volledig in lijn mei het typische Volkswagen DNA. ESE is vanaf nu standaard op alle uitvoe ringen. Dankzij nieuwe TSI (benzine) en TDI (commonrail dieselmotoren) zijn de nieuwe Caddymodellen tot we! 15% zuiniger dan hun voorgangers. De Caddy 1.6 TDI BlueMotion Techno logy is bijvoorbeeld goed voor een ge middeld verbruik van slechts 4,9 1 op 100 kilometer (C02: 129 g/km). Bijkomend voordeel van dit lage veil bruik is dat deze uitvoering een actie* radius van 1100 kilometer heeft! Naast de BhndDrive kunnen de me sen uiteraard ook een gewone proefrit maken!" 1 Ik heb de foto genomen op de grotë parkeerplaats van Auto Poppe in Goes? een Caddy die net gelost is tussen eeni aantal Caddy's die binnenkort afgeler verd worden aan KPN. De meeste auto's ondergaan na een jaar of drie, vier een facelift en Renault verbreekt die traditie met de Laguna niet. Het is alweer de derde generatie van het zake lijke model dat verkrijgbaar. De auto werd in 2007 in de markt gezet om op kwalitatief gebied in de top drie terecht te komen en in die opzet is Renault geslaagd. De Laguna staat in de kwaliteits topdrie in zijn segment samen met twee Duitse premiummóf dellen. Veel hoefde Renault dan ook niet aan de Laguna te veran deren. Eigenlijk kreeg alleen het front kritiek en daar is nu serieus wat aan gedaan. De neuspartij is optisch breder gemaakt door onder meer een nieuwe bumper te monteren met een onder de grille doorlopende luchtinlaat, een chromen belijning die voor een dikkere uitstraling zorgt en koplampen die voorzien zijn van een soort wenkbrauwen. Het; zijn relatief kleine aanpassingen die echter wel degelijk een groot gevolg hebben. Het is vooral het motorenprogramma dat is bijge schaafd. Zo is de instap 1.6 16V motor verdwenen en begint dé Laguna nu met een 2 liter 16- klepper van 140 pk die meteen geschikt is om op bio-ethanol te rijden. De tweede motor is de 170.- pk 2 liter turbo standaard met een automaat. De 2 liter diesel wordt voorgeschoteld met 15Ö| 175 en 180 pk, terwijl aan de ba sis een 110 pk sterke 1.5 dCi staat uiteraard allemaal standaard mep roetfilter. De GT-versie staat naast een! sportieve uitmonstering voor» standaard vierwielbesturing, een- voorzien ing die het rijgenot naar een nog hoger niveau tilt. Jammer dat de 205 pk turbomotor in het programma is geschrapt. Rob Strating Zeeland rem vervolgens onophoudelijk en probeer tegelijkertijd te sturen! Vervol gens schrikt u niet meer zo als werkelijk de nood aan de man is. Ik heb dat zelf ervaren nadat ik verschillende slipcur sussen had gevolgd. Je neemt de angst weg als er iets gebeurt en daardoor is die schrikreactie niet meer zo heftig... Kijk ook uit voor terugschakelen voor een bocht op een gladde weg: een te hoog toerenverschil kan heel vlug leiden tot slippartijen, omdat de aangedreven wielen dan plots grip verliezen (wordt vervolgd) Hoe komt het toch dat we bij gladde weersomstandigheden telkens weer naast de weg belanden, andere auto's raken of in de slip raken? Voornamelijk door onkunde... Dat winterhanden laten monteren geen luxe meer is, zult u inmiddels wel we ten. Grip is het sleutelwoord. Als u geen grip meer hebt, doet de auto waar hij zelf zin in heeft en er is niets gevaarlijker dan de auto niet meer onder controle te hebben. Het begint al met een wielspin nadat het licht op groen is gesprongen. Dankzij de sterke motoren met veel koppel, spin nen de wielen eerder door. Vertrek bij voorbeeld in de tweede versnelling en schakel nog iets eerder door. Probeer een voorwielslip altijd te ver mijden, want dan wil de auto rechtuit en daar staat nu nét die boom en loopt of fietst er iemand! Merkt u dat de auto over de voorwielen wegschuift, onmid dellijk de koppeling intrappen en voor zichtig de bocht insturen. Geen abrupte stuurbewegingen maken, want dan bent u hem kwijt. Een handbrede stüuruit- slag is vaak al voldoende! Heeft uw auto ABS, merkt u dat als u op Inmiddels is het vroeger winter geworden dan we dachten. FOTO FRANK HUSSLAGE - - - -jx -j. ,.i< -X - Een aantal weken geleden heb ik u bijgepraat over de aanschaf van winterhanden en tips over de koude start. Inmiddels is het vroeger winter geworden dan we dachten en de schadebedrijven kunnen het werk nauwelijks aan. Tijd voor nog meer tips! een gladde weg even doorremt. Schrik niet van het hoor- en voelbare geklap- per. De elektronica helpt u namelijk een handje en als er ruimte genoeg is, kunt u zelfs met ingetrapt pedaal blijven sturen! Het verdient aanbeveling om uw ABS eens op een leeg besneeuwd par keerterrein uit te proberen. Geef gas, De Caddy Blind Drive is een unieke proefritactie die Auto Poppe aanstaande zaterdag 18 december gaat hou den.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2010 | | pagina 54