Afojpp, aan de Volkswagen
Caddy Blind Drive!
I
g"P'g"P-
F' hoera! (2)
Renault Laguna
gefacelift
woensdag 15 december 2010 - pagina 51
Aanstaande zaterdag is er span
ning en sensatie bij Auto Poppe
in Goes, want vakmensen gaan
goed gereedschap herkennen.
Benieuwd?
Rob Starting
Goes
Verkoopadviseur Bas de Vroomen:
"Drie identiek gecamoufleerde be
stelwagens spelen de hoofdrol. Omdat
vakmensen kwaliteit doorgaans blind
herkennen is het de taak van geïnte
resseerden om de nieuwe Volkswagen
Caddy er na proefritten met alle drie
de gecamoufleerde wagens eruit te pik
ken.
Er wordt niet alleen bijgehouden wie de
nieuwe Caddy daadwerkelijk herkent,
maar ook hoe snel dat gebeurt. De
snelste tijd mag namelijk gerust worden
beschouwd als het ultieme bewijs van
vakmanschap."
Zwaar gecamoufleerd
De opzet van de Blind Drive is telkens
gelijk. Er staan drie zwaar gecamou
fleerde compacte bestelwagens klaar.
Het uiterlijk van de wagens is identiek.
De proefrijder die de uitdaging van de
Caddy Blind Drive aangaat, doet dan
in een interieur dat zich voor het groot
ste gedeelte onder een zwart doek be
vindt en dus volledig onherkenbaar is.
Het is de bedoeling dat de bestuurder
in elk van de auto's een korte proefrit
van 5 minuten maakt en op basis van
het oordeel over kwaliteit, comfort,
rijeigenschappen et cetera de Caddy
eruit pikt. Immers: vakmensen herken
nen het beste gereedschap ook zonder
merklogo's en/of unieke uiterlijke ken
merken. In elke gecamoufleerde bestel
wagen zit een bijrijder die bijhoudt hoe
snel de bestuurder aangeeft te weten
in welke auto hij rijdt en vooral: welke
auto de Caddy is.
Alle 'Caddy-herkenningstijden' wor
den bijgehouden op een scorebord
Daarbij staat de snelste tijd altijd bo
venaan. Degene die aan het eind var
de dag bovenaan staat, heeft bewezer
dé vakman (m/v) te zijn!
Op alle fronten beter
Bas de Vroomen is al heel lang de
verkoopspecialist van Volkswagen be
drijfswagens en hij heeft in al die jarer
zijn sporen al verdiend: "De Caddj
Blind Drive is onderdeel van de intro
ductiecampagne van de nieuwe Caddy
Hij is in alle opzichten geweldig verbe
terd", vertelt Bas me in het interview:
"Het design is nu volledig in lijn mei
het typische Volkswagen DNA. ESE
is vanaf nu standaard op alle uitvoe
ringen. Dankzij nieuwe TSI (benzine)
en TDI (commonrail dieselmotoren)
zijn de nieuwe Caddymodellen tot we!
15% zuiniger dan hun voorgangers. De
Caddy 1.6 TDI BlueMotion Techno
logy is bijvoorbeeld goed voor een ge
middeld verbruik van slechts 4,9 1 op
100 kilometer (C02: 129 g/km).
Bijkomend voordeel van dit lage veil
bruik is dat deze uitvoering een actie*
radius van 1100 kilometer heeft!
Naast de BhndDrive kunnen de me
sen uiteraard ook een gewone proefrit
maken!"
1
Ik heb de foto genomen op de grotë
parkeerplaats van Auto Poppe in Goes?
een Caddy die net gelost is tussen eeni
aantal Caddy's die binnenkort afgeler
verd worden aan KPN.
De meeste auto's ondergaan na
een jaar of drie, vier een facelift
en Renault verbreekt die traditie
met de Laguna niet. Het is alweer
de derde generatie van het zake
lijke model dat verkrijgbaar. De
auto werd in 2007 in de markt
gezet om op kwalitatief gebied in
de top drie terecht te komen en in
die opzet is Renault geslaagd.
De Laguna staat in de kwaliteits
topdrie in zijn segment samen
met twee Duitse premiummóf
dellen. Veel hoefde Renault dan
ook niet aan de Laguna te veran
deren. Eigenlijk kreeg alleen het
front kritiek en daar is nu serieus
wat aan gedaan. De neuspartij
is optisch breder gemaakt door
onder meer een nieuwe bumper
te monteren met een onder de
grille doorlopende luchtinlaat,
een chromen belijning die voor
een dikkere uitstraling zorgt en
koplampen die voorzien zijn van
een soort wenkbrauwen. Het;
zijn relatief kleine aanpassingen
die echter wel degelijk een groot
gevolg hebben. Het is vooral het
motorenprogramma dat is bijge
schaafd. Zo is de instap 1.6 16V
motor verdwenen en begint dé
Laguna nu met een 2 liter 16-
klepper van 140 pk die meteen
geschikt is om op bio-ethanol te
rijden. De tweede motor is de 170.-
pk 2 liter turbo standaard met
een automaat. De 2 liter diesel
wordt voorgeschoteld met 15Ö|
175 en 180 pk, terwijl aan de ba
sis een 110 pk sterke 1.5 dCi staat
uiteraard allemaal standaard mep
roetfilter.
De GT-versie staat naast een!
sportieve uitmonstering voor»
standaard vierwielbesturing, een-
voorzien ing die het rijgenot naar
een nog hoger niveau tilt. Jammer
dat de 205 pk turbomotor in het
programma is geschrapt.
Rob Strating
Zeeland
rem vervolgens onophoudelijk en
probeer tegelijkertijd te sturen! Vervol
gens schrikt u niet meer zo als werkelijk
de nood aan de man is. Ik heb dat zelf
ervaren nadat ik verschillende slipcur
sussen had gevolgd. Je neemt de angst
weg als er iets gebeurt en daardoor is
die schrikreactie niet meer zo heftig...
Kijk ook uit voor terugschakelen voor
een bocht op een gladde weg: een te
hoog toerenverschil kan heel vlug leiden
tot slippartijen, omdat de aangedreven
wielen dan plots grip verliezen (wordt
vervolgd)
Hoe komt het toch dat we bij gladde
weersomstandigheden telkens weer
naast de weg belanden, andere auto's
raken of in de slip raken? Voornamelijk
door onkunde...
Dat winterhanden laten monteren geen
luxe meer is, zult u inmiddels wel we
ten.
Grip is het sleutelwoord. Als u geen
grip meer hebt, doet de auto waar hij
zelf zin in heeft en er is niets gevaarlijker
dan de auto niet meer onder controle
te hebben.
Het begint al met een wielspin nadat het
licht op groen is gesprongen. Dankzij
de sterke motoren met veel koppel, spin
nen de wielen eerder door. Vertrek bij
voorbeeld in de tweede versnelling en
schakel nog iets eerder door.
Probeer een voorwielslip altijd te ver
mijden, want dan wil de auto rechtuit
en daar staat nu nét die boom en loopt
of fietst er iemand! Merkt u dat de auto
over de voorwielen wegschuift, onmid
dellijk de koppeling intrappen en voor
zichtig de bocht insturen. Geen abrupte
stuurbewegingen maken, want dan bent
u hem kwijt. Een handbrede stüuruit-
slag is vaak al voldoende!
Heeft uw auto ABS, merkt u dat als u op
Inmiddels is het vroeger winter geworden dan we dachten. FOTO FRANK HUSSLAGE
- - - -jx -j. ,.i< -X -
Een aantal weken geleden heb ik
u bijgepraat over de aanschaf van
winterhanden en tips over de koude
start. Inmiddels is het vroeger
winter geworden dan we dachten
en de schadebedrijven kunnen het
werk nauwelijks aan. Tijd voor nog
meer tips!
een gladde weg even doorremt. Schrik
niet van het hoor- en voelbare geklap-
per. De elektronica helpt u namelijk
een handje en als er ruimte genoeg is,
kunt u zelfs met ingetrapt pedaal blijven
sturen! Het verdient aanbeveling om uw
ABS eens op een leeg besneeuwd par
keerterrein uit te proberen. Geef gas,
De Caddy Blind Drive is een unieke proefritactie die Auto Poppe aanstaande zaterdag 18 december gaat hou
den.