Benvenuto Lancia bij Jan Hop Goes Prijs Opel Antara J)e van Meubelstoffeer- derij Goudzwaard Mannen en hun auto... woensdag 15 december 2010 - pagina 47 Benvenuto betekent welkom in het Italiaans. Het prestigi euze Italiaanse merk Lancia krijgt dankzij het samengaan van de Fiatgroep en Chrysler in Europa een nieuwe impuls. Jan Hop Goes is er klaar voor! Door Rob Strating Goes Ik sprak met directeur Chris Hop en vestigingsmanager Bob van der Laan van Jan Hop Goes. Beide mannen zijn geweldig en thousiast over de veranderingen in hun bedrijf en met name over de komst van Lancia. Chris Hop: "Ons autobedrijf is een echte niche specialist. Het 'rammen' van aantallen als hoogste prioriteit, zoals bij vele volu memerken, bestaat bij ons niet. Dat is een bewuste keuze. Om wel gezond te renderen, kiezen we voor meerdere niche merken met elk een eigen DNA. Ons DNA bestaat uit gezond verstand waarmee we eerlijk en open zaken doen voor een lan gere periode." Merkentrouw Het wereldwijd samengaan van Chrysler en Fiat vorig jaar, heeft binnen de internationale groep geleid tot herschikking van mer ken en markten. Voor Lancia be tekent dit dat het Europees actief gepositioneerd wordt als onder scheidend niche merk. Met an dere woorden, Lancia krijgt nu het hoogwaardig dealernetwerk dat het verdient. Design, mo toren en prijs/kwaliteitsverhou ding worden hierbij nog verder geoptimaliseerd. Bob van der Laan: "We heb ben Lancia van Auto Mondo overgenomen en dat is in per fecte harmonie gegaan. De sa menwerking is ideaal. We heb ben voorts in de afgelopen tijd met alle Zeeuwse Lanciarijders contact gehad en het valt ons op dat die mensen ongelooflijk merkentrouw zijn. Ze gaan echt voor Lancia! Mede daarom zijn we ook zo blij met het merk. We houden van persoonlijke aan dacht voor onze klanten. We hebben ook altijd veel tijd voor hen en dat wordt gewaardeerd. Dankzij onze merken zijn we ge wend aan een speciaal koperspu- bliek met individuele wensen en dat gaat met Lancia alleen maar toenemen. Op korte termijn zullen de na men Chrysler en Dodge in Eu ropa vervangen worden door de naam Lancia. Er zullen ook grotere modellen aan het gam ma worden toegevoegd. Hier voor zullen bronnen binnen de Fiat-Chryslergroep worden aangesproken. Met deze nieuwe modellen zal het Lancia aanbod een flinke 'boost' krijgen en zul len nieuwe doelgroepen worden aangesproken." Design Italië loopt op het gebied van in dustrieel design voorop. In geen enkel land ter wereld zijn zoveel designstudio's als in Italië. On langs heeft de Fiatgroep zelfs Bertone overgenomen. In het Centra Stile van Lancia wordt op dit moment druk gewerkt aan de opvolger van de Lancia Ypsilon, die in maart op de Sa lon van Genève zal debuteren. De Duitse ontwikkelingschef van de Fiatgroep, Harald Wes ter, is buitengewoon positief over de toekomst van Lancia: "Lancia heeft een rijke historie en de maximale integratie bij de organisatie, de processen en de technische know-how zullen het merk in de nabije toekomst geen windeieren leggen!" Multi Air Bob van der Laan is een geani meerd spreker: "Ook op tech nisch gebied zitten ze bij Lancia niet stil. De-nieuwe Multi Air motoren zijn gearriveerd. Deze nieuwe krachtbronnen met bij voorbeeld 140 pk zorgen ook in grotere auto's als de Lancia Delta voor 20% bijtelling. Ze combineren een flink vermogen met uitstekende emissiewaarden. De Twin Air motoren worden in 2011 leverbaar. In de Ypsilon be tekent dat geen wegenbelasting en geen BPM. Bovendien heeft die auto slechts 14% bijtelling." Tot slot: ondergetekende gaat in maart naar de beide persdagen op de Salon van Genève en ik kan nu al haast niet wachten om de ongetwijfeld mooie stand van Lancia te gaan bezoeken! Opel I evert de vernieuwde Antara vanaf 35.495 euro. De koper eigent zich voor dat be drag de 2.41 iter (167 pk) tweewiel aangedreven benzineversie toe. De tweewiel aangedre ven diesel (163 pk) is er vanaf 38.995 euro. De prijzen van de 4x4 starten bij 41.495 euro (benzine) en 45.895 euro (diesel 184 pk). De Antara heeft nieuw ontwikkelde motoren, een verbeterde transmissies, een wat anders afgesteld chassis en een nieuw interieur. In de grote showroom van Auto Adria staat tijdelijk de best ge conserveerde Ford Transit in Nederland. Hij is van 1975 en hij behoorde toe aan de inmid dels 76 jaar oude heer Goud zwaard uit Zierikzee. Nieuwsgierig geworden stapte ik het kantoor van directeur Kees Groeneveld binnen. Deze, vertelde me dat hij de auto al in 1996 van de heer Goudzwaard had gekocht. Hij staat normaal in de showroom van Auto Adria in Zierikzee, maar moest tijde lijk het veld ruimen. Natuurlijk wilde ik meer weten en ik heb sprak de heer Goudzwaard: "Ik ben de stoffeerderij begonnen in mei 1963. Deze bevond zich in de* Meelstraat in Zierikzee. Al vlug werd de zaak een begrip op ons eiland. De klantenkring groeide snel en de opdrachten kwamen niet alleen van Schou- wen-Duiveland. Ik heb antieke stoelen opgeknapt voor klanten uit Zuid-Beveland, Rotterdam, Friesland en zelfs uit Duitsland. Dat waren mensen die hier een vakantiewoning bezaten." Natuurlijk kwam het gesprek al gauw op de Ford Transit. "Aanvankelijk reed ik met een oude Daf bestelwagen, maar op 23 januari 1975 heb ik bij de toenmalige Forddealer Glerum in Zierikzee de gele Transit ge kocht", gaat de heer Goud zwaard verder. "De letters zijn er door een Goese reclameschil der in de werkplaats op aange bracht. Die man deed dat zó uit de hand! Ik heb er 90.000 kilometer mee gereden in 23,5 jaar. Ik liet hem twee maal per jaar in de vaste was zetten en hij sliep altijd binnen. Het is een fantastische auto en ik heb er al tijd alleen maar zelf in gereden. Later konden de kleinkinderen hem ook zo waarderen, want de picknicktafel en de skelter gingen achterin mee. Ondanks het feit dat hij nog geen stuurbe krachtiging heeft, stuurt hij ver rassend licht."Helaas bestaat het bedrijf niet meer, want de heer Goudzwaard werd ziek. "Ik had nog wel tot mijn 80e willen doorwerken, maar ziekte ver hinderde dat. Toen ik hem in 1996 na een grote beurt wilde ophalen, vroeg meneer Groene veld van Auto Adria of hij hem van mij kon kopen. Daar heb ik toen in toegestemd. Mijn vrouw keek wel raar op toen ik zonder Transit thuiskwam.. Bijna een derde (31 procent) van de Nederlandse mannen zouden, als ze de keuze hebben, er eerder vandoor gaan met hun droom auto dan met hun droomvrouw. Dit blijkt uit onderzoek van Sony PlayStation, naar aanleiding van de release van de racegame Gran Turismo 5. Driekwart van de ondervraagde mannen noemen zichzelf een autoliefhebber. Bijna een kwart van de mannen (24 procent) praat zelfs geregeld tegen hun auto. Met het onderzoek wil PlayStation aantonen dat Neder landse mannen erg ver gaan om in mooie bolides te mogen rijden. Met de release van Gran Turismo 5 ligt deze race-ervaring binnen handbereik. De game ligt nu in de winkels. Over het algemeen zijn mannen meer dan tevreden met hun huidige auto. Gemiddeld geven zij hun auto een rapportcij fer van 8. Ruim twee op de tien Nederlandse mannen (22 pro cent) laten hun vrouw of vriendin het liefst niet in hun auto rijden. Vooral oudere mannen lijken hier bezwaar tegen te hebben. Bij het kopen van een nieuwe auto zijn de mannen best flexibel. De meeste mannen laten hun eega namelijk •meebeslissen. Toch nog 17 pro cent van de respondenten gaf aan dat hun partner niets in te bren gen heeft bij de aankoop van een nieuwe bolide. Ook eenmaal op de weg kunnen partners het niet altijd even goed met elkaar vinden (48 procent). Rijstijl is vaak oor zaak van de ruzie.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2010 | | pagina 47