Benvenuto Lancia bij Jan Hop Goes
Prijs Opel Antara
J)e van Meubelstoffeer-
derij Goudzwaard
Mannen en hun auto...
woensdag 15 december 2010 - pagina 47
Benvenuto betekent welkom
in het Italiaans. Het prestigi
euze Italiaanse merk Lancia
krijgt dankzij het samengaan
van de Fiatgroep en Chrysler
in Europa een nieuwe impuls.
Jan Hop Goes is er klaar voor!
Door Rob Strating
Goes
Ik sprak met directeur Chris
Hop en vestigingsmanager Bob
van der Laan van Jan Hop Goes.
Beide mannen zijn geweldig en
thousiast over de veranderingen
in hun bedrijf en met name over
de komst van Lancia.
Chris Hop: "Ons autobedrijf
is een echte niche specialist.
Het 'rammen' van aantallen als
hoogste prioriteit, zoals bij vele
volu memerken, bestaat bij ons
niet. Dat is een bewuste keuze.
Om wel gezond te renderen,
kiezen we voor meerdere niche
merken met elk een eigen DNA.
Ons DNA bestaat uit gezond
verstand waarmee we eerlijk en
open zaken doen voor een lan
gere periode."
Merkentrouw
Het wereldwijd samengaan van
Chrysler en Fiat vorig jaar, heeft
binnen de internationale groep
geleid tot herschikking van mer
ken en markten. Voor Lancia be
tekent dit dat het Europees actief
gepositioneerd wordt als onder
scheidend niche merk. Met an
dere woorden, Lancia krijgt nu
het hoogwaardig dealernetwerk
dat het verdient. Design, mo
toren en prijs/kwaliteitsverhou
ding worden hierbij nog verder
geoptimaliseerd.
Bob van der Laan: "We heb
ben Lancia van Auto Mondo
overgenomen en dat is in per
fecte harmonie gegaan. De sa
menwerking is ideaal. We heb
ben voorts in de afgelopen tijd
met alle Zeeuwse Lanciarijders
contact gehad en het valt ons
op dat die mensen ongelooflijk
merkentrouw zijn. Ze gaan echt
voor Lancia! Mede daarom zijn
we ook zo blij met het merk. We
houden van persoonlijke aan
dacht voor onze klanten. We
hebben ook altijd veel tijd voor
hen en dat wordt gewaardeerd.
Dankzij onze merken zijn we ge
wend aan een speciaal koperspu-
bliek met individuele wensen en
dat gaat met Lancia alleen maar
toenemen.
Op korte termijn zullen de na
men Chrysler en Dodge in Eu
ropa vervangen worden door
de naam Lancia. Er zullen ook
grotere modellen aan het gam
ma worden toegevoegd. Hier
voor zullen bronnen binnen de
Fiat-Chryslergroep worden
aangesproken. Met deze nieuwe
modellen zal het Lancia aanbod
een flinke 'boost' krijgen en zul
len nieuwe doelgroepen worden
aangesproken."
Design
Italië loopt op het gebied van in
dustrieel design voorop. In geen
enkel land ter wereld zijn zoveel
designstudio's als in Italië. On
langs heeft de Fiatgroep zelfs
Bertone overgenomen. In het
Centra Stile van Lancia wordt
op dit moment druk gewerkt
aan de opvolger van de Lancia
Ypsilon, die in maart op de Sa
lon van Genève zal debuteren.
De Duitse ontwikkelingschef
van de Fiatgroep, Harald Wes
ter, is buitengewoon positief
over de toekomst van Lancia:
"Lancia heeft een rijke historie
en de maximale integratie bij de
organisatie, de processen en de
technische know-how zullen het
merk in de nabije toekomst geen
windeieren leggen!"
Multi Air
Bob van der Laan is een geani
meerd spreker: "Ook op tech
nisch gebied zitten ze bij Lancia
niet stil. De-nieuwe Multi Air
motoren zijn gearriveerd. Deze
nieuwe krachtbronnen met bij
voorbeeld 140 pk zorgen ook
in grotere auto's als de Lancia
Delta voor 20% bijtelling. Ze
combineren een flink vermogen
met uitstekende emissiewaarden.
De Twin Air motoren worden in
2011 leverbaar. In de Ypsilon be
tekent dat geen wegenbelasting
en geen BPM. Bovendien heeft
die auto slechts 14% bijtelling."
Tot slot: ondergetekende gaat in
maart naar de beide persdagen
op de Salon van Genève en ik
kan nu al haast niet wachten om
de ongetwijfeld mooie stand van
Lancia te gaan bezoeken!
Opel I evert de vernieuwde Antara vanaf 35.495 euro. De koper eigent zich voor dat be
drag de 2.41 iter (167 pk) tweewiel aangedreven benzineversie toe. De tweewiel aangedre
ven diesel (163 pk) is er vanaf 38.995 euro. De prijzen van de 4x4 starten bij 41.495 euro
(benzine) en 45.895 euro (diesel 184 pk). De Antara heeft nieuw ontwikkelde motoren,
een verbeterde transmissies, een wat anders afgesteld chassis en een nieuw interieur.
In de grote showroom van Auto
Adria staat tijdelijk de best ge
conserveerde Ford Transit in
Nederland. Hij is van 1975 en
hij behoorde toe aan de inmid
dels 76 jaar oude heer Goud
zwaard uit Zierikzee.
Nieuwsgierig geworden stapte
ik het kantoor van directeur
Kees Groeneveld binnen. Deze,
vertelde me dat hij de auto al in
1996 van de heer Goudzwaard
had gekocht. Hij staat normaal
in de showroom van Auto Adria
in Zierikzee, maar moest tijde
lijk het veld ruimen. Natuurlijk
wilde ik meer weten en ik heb
sprak de heer Goudzwaard: "Ik
ben de stoffeerderij begonnen in
mei 1963. Deze bevond zich in
de* Meelstraat in Zierikzee. Al
vlug werd de zaak een begrip
op ons eiland. De klantenkring
groeide snel en de opdrachten
kwamen niet alleen van Schou-
wen-Duiveland. Ik heb antieke
stoelen opgeknapt voor klanten
uit Zuid-Beveland, Rotterdam,
Friesland en zelfs uit Duitsland.
Dat waren mensen die hier een
vakantiewoning bezaten."
Natuurlijk kwam het gesprek
al gauw op de Ford Transit.
"Aanvankelijk reed ik met een
oude Daf bestelwagen, maar
op 23 januari 1975 heb ik bij de
toenmalige Forddealer Glerum
in Zierikzee de gele Transit ge
kocht", gaat de heer Goud
zwaard verder. "De letters zijn
er door een Goese reclameschil
der in de werkplaats op aange
bracht. Die man deed dat zó
uit de hand! Ik heb er 90.000
kilometer mee gereden in 23,5
jaar. Ik liet hem twee maal per
jaar in de vaste was zetten en hij
sliep altijd binnen. Het is een
fantastische auto en ik heb er al
tijd alleen maar zelf in gereden.
Later konden de kleinkinderen
hem ook zo waarderen, want
de picknicktafel en de skelter
gingen achterin mee. Ondanks
het feit dat hij nog geen stuurbe
krachtiging heeft, stuurt hij ver
rassend licht."Helaas bestaat het
bedrijf niet meer, want de heer
Goudzwaard werd ziek. "Ik
had nog wel tot mijn 80e willen
doorwerken, maar ziekte ver
hinderde dat. Toen ik hem in
1996 na een grote beurt wilde
ophalen, vroeg meneer Groene
veld van Auto Adria of hij hem
van mij kon kopen. Daar heb ik
toen in toegestemd. Mijn vrouw
keek wel raar op toen ik zonder
Transit thuiskwam..
Bijna een derde (31 procent) van
de Nederlandse mannen zouden,
als ze de keuze hebben, er eerder
vandoor gaan met hun droom
auto dan met hun droomvrouw.
Dit blijkt uit onderzoek van Sony
PlayStation, naar aanleiding van
de release van de racegame Gran
Turismo 5. Driekwart van de
ondervraagde mannen noemen
zichzelf een autoliefhebber. Bijna
een kwart van de mannen (24
procent) praat zelfs geregeld tegen
hun auto. Met het onderzoek wil
PlayStation aantonen dat Neder
landse mannen erg ver gaan om
in mooie bolides te mogen rijden.
Met de release van Gran Turismo
5 ligt deze race-ervaring binnen
handbereik. De game ligt nu in
de winkels. Over het algemeen
zijn mannen meer dan tevreden
met hun huidige auto. Gemiddeld
geven zij hun auto een rapportcij
fer van 8. Ruim twee op de tien
Nederlandse mannen (22 pro
cent) laten hun vrouw of vriendin
het liefst niet in hun auto rijden.
Vooral oudere mannen lijken hier
bezwaar tegen te hebben. Bij het
kopen van een nieuwe auto zijn de
mannen best flexibel. De meeste
mannen laten hun eega namelijk
•meebeslissen. Toch nog 17 pro
cent van de respondenten gaf aan
dat hun partner niets in te bren
gen heeft bij de aankoop van een
nieuwe bolide. Ook eenmaal op
de weg kunnen partners het niet
altijd even goed met elkaar vinden
(48 procent). Rijstijl is vaak oor
zaak van de ruzie.