vao^vuTO Comfort met hoofdletters Innovaties Mercedes-Benz Atego leiden tot succes: Truck of the Year 2011 Audi-veiligheidstrainingen woensdag 15 december 2010 - pagina 43 De nieuwe Citroën C4 is een genot voor het oog. In deze auto is alles mooi, geraffineerd en verzorgd. De stoelen, die zacht en comfor tabel aanvoelen, vormen een ware uitnodiging om in te stappen. Zelfs stoelmassage is mogelijk, zo licht verkoper Adrie Contant van Van Beek Autobedrijf toe. Marina Meijers Zeeland Maar de nieuwe Citroën C4 biedt ook genot in een bredere zin dankzij de elegante en verfijnde materialen waar mee het interieur is opgebouwd, het geluidscomfort en de indrukwekkende binnenruimte. Het type dat wij op deze wintermiddag mochten testen, beschikt over een elektronisch bediende versnel lingsbak (EGS) en rijdt als een zonne tje, nagenoeg geruisloos. Citroën heeft bij het ontwerpen van haar auto's altijd aandacht gehad voor het milieu, zon der dat deze aandacht ten koste mocht gaan van het rijplezier. Zo heeft het merk onder de noemer 'Airdream' spe ciale technologieën ontwikkeld, zoals de microhybride technologie e-HDi. Deze technologie garandeert een uitzonder lijk hoog rendement door de combinatie van een HDi-motor, gekoppeld aan een soepel en snel schakelende elektronisch bediende versnellingsbak, een Stop Start-systeem van de nieuwste genera tie en een systeem dat energie terugwint als de auto snelheid vermindert. De afwerking van de C4 is zeer com pleet. Het glazen panoramadak zorgt voor een optimale hoeveelheid licht en tussen de voerstoelen bevindt zich een gekoeld opbergvak dat met een schuif deksel geopend kan worden. Veiligheid De auto is voorzien van een belangrijke innovatie: de dodehoekdetectie. Deze techniek maakt de bestuurder onder weg attent op de aanwezigheid van een auto of motorfiets in de dode hoek van de buitenspiegel. Bevindt zich een voer tuig in de dode hoek, dan gaat een LED in één van de buitenspiegels branden als waarschuwing. Daarnaast is er nog een uitermate handig systeem in de C4 en dat is de parkeerplaatsassistent. Dank zij deze functie, die via een toets op het stuurwiel kan worden ingeschakeld, weet je onmiddellijk of een vrije par keerplaats groot genoeg is voor de auto. Bespaart weer een hoop ergernis! Aan de kleinste details is zorg besteed bij de Citroën C4. Ook aan het dashboard dus. De fraai vormgegeven, transparant ogende meters, die gekenmerkt worden door reliëf en dieptewerking, zijn ui termate overzichtelijk. Het is bovendien mogelijk om de blauwe kleur van de me ters van het instrumentenpaneel wijzi gen in een andere kleur. De C4 is lever baar met een nieuw HiFi-systeem dat in samenwerking met Denon specifiek voor de auto is ontwikkeld. Dit systeem is voorzien van een subwoofer en zorgt voor een verbluffend goed geluid. Kortom, met de C4 heeft Citroën een goed uitgeruste comfortabele auto afgeleverd. De C4 is leverbaar vanaf 18.990 euro voor de 1.4 Vti Attraction. Het type dat wij mochten testen, de 1.6 THP Exclusive EGS, is er vanaf 27.700 euro. Dit type beschikt standaard over ondermeer elektrisch inklapbare bui tenspiegels met LED accent verlichting, intelligente parkeerhulp, massagefunc tie voorstoelen en dodehoekdetectiesy- steem. Voor meer informatie over deze bij zondere Citroën kunt u terecht bij Van Beek Autobedrijf in Vlissingen of bij Autobedrijf Van Fraassen in Goes. Innovaties op het gebied van rende ment, ergonomie en milieu hebben er voor gezorgd dat de Mercedes-Benz Atego is uitgeroepen tot Truck of the Year 2011. Wanneer het gaat om technologische ontwikkelingen op het gebied van rendement, milieu en veiligheid, heeft Mercedes-Benz bewezen voorop te lopen. De Atego BlueTec Hybride, de eerste zware hybride distributietruck in serieproductie, is daar een sprekend voorbeeld van. De titel Truck of the Year wordt jaarlijks uitgereikt aan de truck die de grootste bijdrage heeft geleverd op het gebied van zuinigheid, emissies, veiligheid, rij-dynamiek, ergonomie en comfort. Belangrijke aspecten bij de toekenning waren dat de bestuurder in de Atego beschikt over een comfortniveau dat tot voor kort was voorbehouden aan de voertuigen in het lange afstand trans port. Tevens was de jury van mening dat de Atego 1222 L EEV BlueTec Hy bride baanbrekend is op het gebied van alternatieve aandrijvingen. Audi-rijders kunnen het quattrosysteem optimaal leren kennen op het ijs en in de sneeuw. Audi heeft veel aandacht voor veilig heid. Dat geldt natuurlijk in zijn al gemeenheid, maar zeker als het gaat over rijden onder winterse omstan digheden. Bovendien wil Audi dat zijn trouwe rijders optimaal gebruikmaken van het quattrosysteem. Veiligheid en rijplezier gaan samen tijdens de Audi-rijtrainingen waar voor kan worden ingeschreven bij de Zeeuwse Audi-dealer Auto Poppe. Het merk met de vier ringen biedt een breed scala trainingen die speciaal op de winterperiode zijn toegesneden. Een goed voorbeeld daarvan is de Audi-training experience in het Oos tenrijkse Seefeld. Deelnemers krijgen daar de kans om op een speciaal geprepareerd ijscircuit de mogelijkheden van de quattro- technologie aan den lijve te onder vinden. Daarbij krijgen de cursisten de fijne kneepjes van het rijden onder letterlijk ijzige omstandigheden bijge bracht door ervaren én enthousiaste instructeurs. Zeeuwse Audi-rijders kunnen letterlijk niet beter beslagen ten ijs komen dan met deze training op zak. Voor de echte sneeuw- en ijs diehards is er een training in het Finse Muonio. In deze semi-arctische omgeving laat Audi het rallygevoel tot leven komen. www.audidriuingexperience.nl De Atego BlueTec Hybride is in serieproductie.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2010 | | pagina 43