vao^vuTO
Comfort met
hoofdletters
Innovaties Mercedes-Benz Atego leiden
tot succes: Truck of the Year 2011
Audi-veiligheidstrainingen
woensdag 15 december 2010 - pagina 43
De nieuwe Citroën C4 is een genot
voor het oog. In deze auto is alles
mooi, geraffineerd en verzorgd.
De stoelen, die zacht en comfor
tabel aanvoelen, vormen een ware
uitnodiging om in te stappen. Zelfs
stoelmassage is mogelijk, zo licht
verkoper Adrie Contant van Van
Beek Autobedrijf toe.
Marina Meijers
Zeeland
Maar de nieuwe Citroën C4 biedt ook
genot in een bredere zin dankzij de
elegante en verfijnde materialen waar
mee het interieur is opgebouwd, het
geluidscomfort en de indrukwekkende
binnenruimte. Het type dat wij op deze
wintermiddag mochten testen, beschikt
over een elektronisch bediende versnel
lingsbak (EGS) en rijdt als een zonne
tje, nagenoeg geruisloos. Citroën heeft
bij het ontwerpen van haar auto's altijd
aandacht gehad voor het milieu, zon
der dat deze aandacht ten koste mocht
gaan van het rijplezier. Zo heeft het
merk onder de noemer 'Airdream' spe
ciale technologieën ontwikkeld, zoals de
microhybride technologie e-HDi. Deze
technologie garandeert een uitzonder
lijk hoog rendement door de combinatie
van een HDi-motor, gekoppeld aan een
soepel en snel schakelende elektronisch
bediende versnellingsbak, een Stop
Start-systeem van de nieuwste genera
tie en een systeem dat energie terugwint
als de auto snelheid vermindert.
De afwerking van de C4 is zeer com
pleet. Het glazen panoramadak zorgt
voor een optimale hoeveelheid licht en
tussen de voerstoelen bevindt zich een
gekoeld opbergvak dat met een schuif
deksel geopend kan worden.
Veiligheid
De auto is voorzien van een belangrijke
innovatie: de dodehoekdetectie. Deze
techniek maakt de bestuurder onder
weg attent op de aanwezigheid van een
auto of motorfiets in de dode hoek van
de buitenspiegel. Bevindt zich een voer
tuig in de dode hoek, dan gaat een LED
in één van de buitenspiegels branden als
waarschuwing. Daarnaast is er nog een
uitermate handig systeem in de C4 en
dat is de parkeerplaatsassistent. Dank
zij deze functie, die via een toets op het
stuurwiel kan worden ingeschakeld,
weet je onmiddellijk of een vrije par
keerplaats groot genoeg is voor de auto.
Bespaart weer een hoop ergernis!
Aan de kleinste details is zorg besteed bij
de Citroën C4. Ook aan het dashboard
dus. De fraai vormgegeven, transparant
ogende meters, die gekenmerkt worden
door reliëf en dieptewerking, zijn ui
termate overzichtelijk. Het is bovendien
mogelijk om de blauwe kleur van de me
ters van het instrumentenpaneel wijzi
gen in een andere kleur. De C4 is lever
baar met een nieuw HiFi-systeem dat
in samenwerking met Denon specifiek
voor de auto is ontwikkeld. Dit systeem
is voorzien van een subwoofer en zorgt
voor een verbluffend goed geluid.
Kortom, met de C4 heeft Citroën een
goed uitgeruste comfortabele auto
afgeleverd. De C4 is leverbaar vanaf
18.990 euro voor de 1.4 Vti Attraction.
Het type dat wij mochten testen, de 1.6
THP Exclusive EGS, is er vanaf 27.700
euro. Dit type beschikt standaard over
ondermeer elektrisch inklapbare bui
tenspiegels met LED accent verlichting,
intelligente parkeerhulp, massagefunc
tie voorstoelen en dodehoekdetectiesy-
steem.
Voor meer informatie over deze bij
zondere Citroën kunt u terecht bij Van
Beek Autobedrijf in Vlissingen of bij
Autobedrijf Van Fraassen in Goes.
Innovaties op het gebied van rende
ment, ergonomie en milieu hebben er
voor gezorgd dat de Mercedes-Benz
Atego is uitgeroepen tot Truck of the
Year 2011.
Wanneer het gaat om technologische
ontwikkelingen op het gebied van
rendement, milieu en veiligheid, heeft
Mercedes-Benz bewezen voorop te
lopen. De Atego BlueTec Hybride, de
eerste zware hybride distributietruck
in serieproductie, is daar een sprekend
voorbeeld van.
De titel Truck of the Year wordt jaarlijks
uitgereikt aan de truck die de grootste
bijdrage heeft geleverd op het gebied
van zuinigheid, emissies, veiligheid,
rij-dynamiek, ergonomie en comfort.
Belangrijke aspecten bij de toekenning
waren dat de bestuurder in de Atego
beschikt over een comfortniveau dat
tot voor kort was voorbehouden aan de
voertuigen in het lange afstand trans
port. Tevens was de jury van mening
dat de Atego 1222 L EEV BlueTec Hy
bride baanbrekend is op het gebied van
alternatieve aandrijvingen.
Audi-rijders kunnen het quattrosysteem optimaal leren kennen op het
ijs en in de sneeuw.
Audi heeft veel aandacht voor veilig
heid. Dat geldt natuurlijk in zijn al
gemeenheid, maar zeker als het gaat
over rijden onder winterse omstan
digheden. Bovendien wil Audi dat zijn
trouwe rijders optimaal gebruikmaken
van het quattrosysteem.
Veiligheid en rijplezier gaan samen
tijdens de Audi-rijtrainingen waar
voor kan worden ingeschreven bij de
Zeeuwse Audi-dealer Auto Poppe.
Het merk met de vier ringen biedt een
breed scala trainingen die speciaal op
de winterperiode zijn toegesneden.
Een goed voorbeeld daarvan is de
Audi-training experience in het Oos
tenrijkse Seefeld.
Deelnemers krijgen daar de kans om
op een speciaal geprepareerd ijscircuit
de mogelijkheden van de quattro-
technologie aan den lijve te onder
vinden. Daarbij krijgen de cursisten
de fijne kneepjes van het rijden onder
letterlijk ijzige omstandigheden bijge
bracht door ervaren én enthousiaste
instructeurs. Zeeuwse Audi-rijders
kunnen letterlijk niet beter beslagen
ten ijs komen dan met deze training
op zak.
Voor de echte sneeuw- en ijs diehards
is er een training in het Finse Muonio.
In deze semi-arctische omgeving laat
Audi het rallygevoel tot leven komen.
www.audidriuingexperience.nl
De Atego BlueTec Hybride is in serieproductie.