"SAAI KAN ALTIJD NOG woensdag 15 december 2010 - pagina 35 Met deze kleine crossover zwem men de Japanners tegen de stroom in: met kleur en finesse versus het nuchtere verstand en functionaliteit in het B-segment. Rob Strating Zeeland Op de autosalon van Genève in maart 2009 stond het studiemodel Qazana te kijk en eigenlijk kun je stellen dat de Juke, die in maart dit jaar het levenslicht op de Geneefse salon aanschouwde, als twee druppels water op dat prototype lijkt. Nissan kan er wat van als het over cross overs gaat. Misschien was de Murano wel de eerste en met de Qashqai toverde Nissan het grootste verkoopsucces sinds jaren uit de hoed. Ik sprak in maart met Markus Suter, directeur van Nis san Zwitserland over de betekenis van de nieuwe Juke: "De Juke past haarfijn in het Nissanprogramma, want hij sluit het gat tussen de Micra en de Qashqai en spreekt jongeren en jong gebleven ouderen aan!" Verkoopadviseur Dennie Sturm zorgde voor de Juke in 'Force Red' en receptio niste Nicky van Auto Sturm Goes was bereid met de spannende crossover op de foto te gaan. Ze moest nog steeds aan u worden voorgesteld. Bij dezen dus. Extravagant Juke; bij het American football staat die naam voor een schijnbeweging, in Engeland voor een lapdance, op zich al spannend. Ik betrap mezelf erop dat ik automobie len personifieer en dat doet de brochure ook: "De energie van Juke, waarmee hij de stad verovert." "Hij is wat van plan en wacht alleen het goede moment af!" Ik kijk auto's graag in de ogen en soms vind ik ook dat een auto kan lachen of zelfs triest kan kijken. Bij de Juke krijg ik het niet voor elkaar om hem in de ogen te kijken, want hij polariseert met zijn extravagante front, de schuin staande dagverlichting bo venop en de grote koplampen in de bumper. Voorts zijn er in de spoiler drie grote gaten als luchtinlaat aange bracht die worden geflankeerd door de mistlampen. De enorme, brede en gespierde wielkas ten doen denken aan de stoere Dakar rallyauto's. De doorgetrokken daklijn, de hoge schouders en zijn elegante achterste met dezelfde achterlichten als die van de 370Z imponeren. De in de C-stijl weggewerkte handgrepen en de zijruiten van de achterportieren geven hem voorts een coupé-achtige uitstra- Receptioniste Nicky van Auto Sturm Goes was bereid met de spannende crossover op de foto te gaan. ling. Hij is 4.14 m lang, lekker breed: 1.77 m en 1.57 m hoog en met name in rood en wit uitdagend stoer. Biker's cockpit De ontwerpers van de Juke hebben zich. laten inspireren door een motorfiets. De klokkenwinkel huist onder een kap die zó van een racemotor afkomstig is. He lemaal opvallend is de glanzend geac centueerde middenconsole die de vorm heeft van een brandstoftank van een su- perbike. De goed in de hand liggende versnellingspook staat op de plaats waar de vulopening zit. Er zijn vele soorten hard kunststof gebruikt, maar het mis staat beslist niet, het past eigenlijk goed bij de Juke. Op de salon zag ik een witte Juke met een knalrood interieur, een ongelooflijk leuke combinatie! Het kleine leren stuur pakt lekker aan en de functietoetsen werken uitste kend. Jammer dat het volant slechts in de hoogte verstelbaar is. Er zijn talloze toeters en bellen aange bracht, speeltjes voor de moderne en verwende automobilist: daar zijn de automatische 2D/3D routeaanwijzin gen met autozoom en stembegeleiding en de Bluetooth audiostreaming en handsfree telefoonverbinding. Daar is ook de achteruitrijcamera en de MP3 speleraansluitingen. Onderin het middelste gedeelte van het dashboard bevindt zich een display waarin bijvoorbeeld alle functies van de klimaatbeheersing zichtbaar worden. Druk je de D-mode knop in; verschijnt op het scherm hoeveel G-krachten er verstouwd worden in een snel genomen bocht, of hoeveel turbokracht er vrijge geven wordt. Via de Sportmodus gaat hij strakker sturen en wordt de turbo geactiveerd. De Ecostand is er uiteraard voor een zo gunstig mogelijk verbruik. Achterin wordt de ruimte wat krapper, zowel voor de benen als het hoofd. On der het bevallige kontje is er niet zoveel kofferruimte meer over: 251 liter. Let's downsize Nissan doet natuurlijk mee met deze nieuwe rage. Ik heb twee benziqe-uit- voeringen gereden, namelijk de 1.6 L met 117 pk en de wel heel bijzondere splinternieuwe 1.6 L DIG-T wat staat voor Direct Injection Gasoline Turbo. Deze krachtbron levert 190 pk en je kunt hem nog strakker aansturen via de D-mode knop. De eerste motor is gekoppeld aan een vijfbak, de turbo en de diesel hebben zes versnellingen. Ik reed onder abo minabele wegomstandigheden in West Zeeuws-Vlaanderen en heb op som mige dijkjes met opgewaaide sneeuw zijn grote bodemvrijheid weten te waar deren. De ALL Mode 4x4 had ik daar hard nodig gehad, maar die zit er bin nenkort aan te komen bij Auto Sturm. Beide benzinemotoren zijn heerlijk stil al verschillen ze verder dig en nacht. De normale 1.6 heeft slechts 156 Nm kam pei dat zich bij 4000 toeren openbaart. De turbo bezit een koppel van 240 Nm met een toerenbereik tussen de 2000 en de 5200 omwentelingen van de krukas. Hij accelereert in nog geen 8 seconden naar de honderd en dat betekent wer kelijk een forse schop in je rug. Het is een ongekend genot om met deze Juke onderweg te zijn Tot slot is er natuurlijk de 1.5dCi met 110 pk/240 Nm die Nissan met Renault deelt. Vanaf 18.900 euro staat de Juke te trappelen om gekocht te worden!

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2010 | | pagina 35