"SAAI KAN ALTIJD NOG
woensdag 15 december 2010 - pagina 35
Met deze kleine crossover zwem
men de Japanners tegen de stroom
in: met kleur en finesse versus het
nuchtere verstand en functionaliteit
in het B-segment.
Rob Strating
Zeeland
Op de autosalon van Genève in maart
2009 stond het studiemodel Qazana
te kijk en eigenlijk kun je stellen dat de
Juke, die in maart dit jaar het levenslicht
op de Geneefse salon aanschouwde, als
twee druppels water op dat prototype
lijkt.
Nissan kan er wat van als het over cross
overs gaat. Misschien was de Murano
wel de eerste en met de Qashqai toverde
Nissan het grootste verkoopsucces sinds
jaren uit de hoed. Ik sprak in maart
met Markus Suter, directeur van Nis
san Zwitserland over de betekenis van
de nieuwe Juke: "De Juke past haarfijn
in het Nissanprogramma, want hij sluit
het gat tussen de Micra en de Qashqai
en spreekt jongeren en jong gebleven
ouderen aan!"
Verkoopadviseur Dennie Sturm zorgde
voor de Juke in 'Force Red' en receptio
niste Nicky van Auto Sturm Goes was
bereid met de spannende crossover op
de foto te gaan. Ze moest nog steeds aan
u worden voorgesteld. Bij dezen dus.
Extravagant
Juke; bij het American football staat
die naam voor een schijnbeweging, in
Engeland voor een lapdance, op zich al
spannend.
Ik betrap mezelf erop dat ik automobie
len personifieer en dat doet de brochure
ook: "De energie van Juke, waarmee hij
de stad verovert." "Hij is wat van plan
en wacht alleen het goede moment
af!"
Ik kijk auto's graag in de ogen en soms
vind ik ook dat een auto kan lachen of
zelfs triest kan kijken.
Bij de Juke krijg ik het niet voor elkaar
om hem in de ogen te kijken, want hij
polariseert met zijn extravagante front,
de schuin staande dagverlichting bo
venop en de grote koplampen in de
bumper. Voorts zijn er in de spoiler
drie grote gaten als luchtinlaat aange
bracht die worden geflankeerd door de
mistlampen.
De enorme, brede en gespierde wielkas
ten doen denken aan de stoere Dakar
rallyauto's. De doorgetrokken daklijn,
de hoge schouders en zijn elegante
achterste met dezelfde achterlichten als
die van de 370Z imponeren. De in de
C-stijl weggewerkte handgrepen en de
zijruiten van de achterportieren geven
hem voorts een coupé-achtige uitstra-
Receptioniste Nicky van Auto Sturm Goes was bereid met de spannende crossover op de foto te gaan.
ling. Hij is 4.14 m lang, lekker breed:
1.77 m en 1.57 m hoog en met name in
rood en wit uitdagend stoer.
Biker's cockpit
De ontwerpers van de Juke hebben zich.
laten inspireren door een motorfiets. De
klokkenwinkel huist onder een kap die
zó van een racemotor afkomstig is. He
lemaal opvallend is de glanzend geac
centueerde middenconsole die de vorm
heeft van een brandstoftank van een su-
perbike. De goed in de hand liggende
versnellingspook staat op de plaats waar
de vulopening zit. Er zijn vele soorten
hard kunststof gebruikt, maar het mis
staat beslist niet, het past eigenlijk goed
bij de Juke.
Op de salon zag ik een witte Juke met
een knalrood interieur, een ongelooflijk
leuke combinatie!
Het kleine leren stuur pakt lekker aan
en de functietoetsen werken uitste
kend. Jammer dat het volant slechts in
de hoogte verstelbaar is.
Er zijn talloze toeters en bellen aange
bracht, speeltjes voor de moderne en
verwende automobilist: daar zijn de
automatische 2D/3D routeaanwijzin
gen met autozoom en stembegeleiding
en de Bluetooth audiostreaming en
handsfree telefoonverbinding. Daar is
ook de achteruitrijcamera en de MP3
speleraansluitingen.
Onderin het middelste gedeelte van
het dashboard bevindt zich een display
waarin bijvoorbeeld alle functies van de
klimaatbeheersing zichtbaar worden.
Druk je de D-mode knop in; verschijnt
op het scherm hoeveel G-krachten er
verstouwd worden in een snel genomen
bocht, of hoeveel turbokracht er vrijge
geven wordt. Via de Sportmodus gaat
hij strakker sturen en wordt de turbo
geactiveerd. De Ecostand is er uiteraard
voor een zo gunstig mogelijk verbruik.
Achterin wordt de ruimte wat krapper,
zowel voor de benen als het hoofd. On
der het bevallige kontje is er niet zoveel
kofferruimte meer over: 251 liter.
Let's downsize
Nissan doet natuurlijk mee met deze
nieuwe rage. Ik heb twee benziqe-uit-
voeringen gereden, namelijk de 1.6 L
met 117 pk en de wel heel bijzondere
splinternieuwe 1.6 L DIG-T wat staat
voor Direct Injection Gasoline Turbo.
Deze krachtbron levert 190 pk en je
kunt hem nog strakker aansturen via
de D-mode knop.
De eerste motor is gekoppeld aan een
vijfbak, de turbo en de diesel hebben
zes versnellingen. Ik reed onder abo
minabele wegomstandigheden in West
Zeeuws-Vlaanderen en heb op som
mige dijkjes met opgewaaide sneeuw
zijn grote bodemvrijheid weten te waar
deren. De ALL Mode 4x4 had ik daar
hard nodig gehad, maar die zit er bin
nenkort aan te komen bij Auto Sturm.
Beide benzinemotoren zijn heerlijk stil
al verschillen ze verder dig en nacht. De
normale 1.6 heeft slechts 156 Nm kam
pei dat zich bij 4000 toeren openbaart.
De turbo bezit een koppel van 240 Nm
met een toerenbereik tussen de 2000 en
de 5200 omwentelingen van de krukas.
Hij accelereert in nog geen 8 seconden
naar de honderd en dat betekent wer
kelijk een forse schop in je rug. Het is
een ongekend genot om met deze Juke
onderweg te zijn
Tot slot is er natuurlijk de 1.5dCi met
110 pk/240 Nm die Nissan met Renault
deelt. Vanaf 18.900 euro staat de Juke te
trappelen om gekocht te worden!