Hyundai ix20: hoge zit en veel comfort
BMW: cabno eerst
Belasting en auto in 2011
Honda serieus
met elektrisch
Porsche Cayman R:
overtreffende trap
Nissan ontwerpt
sedan voor vrouwen
Mercedes Biome:
fantasierijk ontwerp
Meer auto
inbraken
Europese
autoverkopen
dalen
Hybride Kia
Optima
woensdag 1 december 2010 - pagina 42
Hyundai versterkt de i-lijn met
de ix20. Het is de opvolger van
de Matrix maar heeft net wat
meer karakter.
Had de Matrix een wat behou
dende uitstraling, de ix20 oogt
modern, biedt veel ruimte
voor inzittenden en hun spul
len (bagageruimte 440) en
is ook nog eens goed voor 20
procent bijtelling. Bovendien
geeft Hyundai de koper 5 jaar
garantie. Over vertrouwen in
eigen kunnen gesproken.
De ix20 is een compacte
MPV, 4,1 meterlang, 1,76
meter breed en 1,6 meter
hoog. De wielbasis bedraagt
2,61 meter. Afgezet tegen de
Matrix betekent dat een kleine
groei in omvang maar niet in
hoogte. De wielbasis is ten
opzichte van zijn voorgan
ger een fractie toegenomen.
Vergelijken is lastig want de
ix20 heeft een veel sportievere
uitstraling. Qua design zitten
er trekjes in van de ix35. Dat
Hyundai er alles aan heeft
gedaan om van de ix20 een
lekker rijdende auto te maken
wordt meteen duidelijk als we
met de 1.4i met handbak op
pad gaan. Het interieur biedt
niet alleen veel ruimte maar
is ook comfortabel. De zit
achter het stuur is v/at hoger
maar vooral prettig. De auto
is behoorlijk stil en dat is te
danken aan de aandacht voor
de geluiddemping. Hyundai
heeft ook gedacht aan diege
nen die veel spullen moeten
vervoeren want de achterbank
is verschuifbaar en neerklap
baar en dat biedt 1.486 liter
aan stapelruimte.
Onze witte valt op, vraagt om
nieuwsgierige blikken zeker
op het moment dat we de 90
paardenkrachten aanspreken.
Die komen volledig tot leven
bij 6.000 tpm. Met 137 Nm
(bij 5.000 tpm) heeft de com
pacte Hyundai voldoende in
huis om sportief mee te doen.
Hyundai levert de ix20 met een handgeschakelde vijfbak of een zesbak. De 1.6 liter is ook
leverbaar met een viertraps automaat.
Mocht dat niet genoeg zijn,
dan is er altijd nog een 1.6i
met 125 pk leverbaar. Dieselen
kan ook met de 1.4 CRDi
(90 pk). De handbak scoort
milieulabel B en de automaat
label C.
Alle handgeschakelde uitvoe
ringen van de ix20 zijn voor
zien van het BlueDrive-sy-
steem en dat omvat start/stop,
een intelligent acculaadsy
steem en banden met een lage
rolweerstand. Ook hebben ze
een schakelindicator en die
geeft het beste moment van
schakelen aan.
Hyundai levert de ix20 vanaf
15.995 euro. De basisversie
omvat onder andere ESP, zes
airbags, audio-installatie met
bediening op het stuurwiel,
boordcomputer en elektrische
ramen voor. i-Motion, i-Vision
en i-Catcher zijn de uitrus
tingsniveaus en het interieur is
leverbaar in twee kleuren.
Dit jaar is er tot nu toe in
maar liefst 79.175 auto's
een inbraak gepleegd. Dat
komt neer op een toename
van ruim 7.000 inbraakge-
vallen in vergelijking met
vorig jaar. Het werkelijke
aantal ligt nog hoger omdat
niet iedereen aangifte doet.
Bendes uit Oost Europa
zijn de grote boosdoeners.
In oktober zijn er in Europa
16,2 procent minder auto's
verkocht. Dat betekent dat
er nog steeds meer dan 1
miljoen werden afgezet
tegen ruim 1,2 miljoen vorig
jaar. De totale verkoop in
Europa eind oktober: bijna
11,6 miljoen sinds januari.
De Nederlandse markt steeg
echter met 23,6 procent. De
terugval is vooral te noteren
in landen die vorig jaar een
serieuze slooppremie in het
leven riepen.
Kia gaat haar nieuwe, grote
sedan, de Optima, in Eu
ropa aan bieden met onder
meer een 1.7 liter diesel die
in ons land valt binnen de
normen voor 20 procent
bijtelling. In Amerika komt
het model ook als hybride.
De 209 pk sterke 2.4 liter
benzinemotor krijgt een
elektromotor ter ondersteu
ning.
De C02-grensnormen voor
BPM, de motorrijtuigbelas
ting en de bijtelling blijven het
komend jaar hetzelfde. Dat is
de conclusie die kan worden
getrokken nadat de Tweede
Kamer het Belastingplan voor
2011 heeft aangenomen. De
onzekere factor is uiteraard de
houdbaarheid. Immers nu de
kilometerheffing van de baan
is, wordt ér gebroed op een
nieuwe aanpak van de auto-
fiscaliteit. Momenteel wordt
een breed platform samenge
steld en dat gaat de overheid
voorzien van voorstellen.
Onder andere RAI Vereniging,
Bovag, ANWB en Stichting
Natuur en Milieu maken daar
deel van uit. Hun bevindingen
worden in de loop van decem
ber in Den Haag ontvouwen.
Op zo'n vroegst doen die voor
stellen in 2012 hun intrede. De
belangrijkste regelingen voor
2011 op een rij: de C02-grens-
normen voor BPM, motor
rijtuigenbelasting en bijtelling
worden in 2011 niet aangepast.
Daardoor blijven de huidige
kortingen en voordelen voor
zeer zuinige automodellen van
kracht. Het ministerie van
Financiën meldt dat iedereen
die nu in een zeer zuinige auto
rijdt minstens tot 2013 zal
profiteren van het nultarief
motorrijtuigenbelasting. Ook
de aangekondigde stimulering
van Euro6 voor diesels wordt
concreet (1.500 euro), gaat de
vorig jaar aangekondigde dif
ferentiatie in de motorrijtuigen
naar fijnstofuitstoot niet door
en wordt in 2011 de regeling
verlengd voor 'versnelde af
schrijven' van bestelwagens.
w
BMW draait de gebruikelijke volgorde om met betrekking tot de onthulling van de nieuwe
6-serie. Eerst wordt het doek gehaald van de cabriolet. De 4,90 meter lange topklasse ca-
brio krijgt als voorheen een softtop, die uiteraard uolledig geïsoleerd is zodat het hele jaar
door gereden kan worden. Motorisch komt er een keuze uit de 65Oi met 407 pk sterke V8
en de 640i is met twee turbo's op zes cilinders. Nu de coupé nog.
Nog een paar maanden en dan
staat de Honda Jazz Hybrid bij
de dealers. Maar Honda denkt
al weer een stap verder.
In Amerika wordt het model
Fit genoemd en op de LA Au
toshow presenteerde het merk
een elektrische concept.
De lithium-ion accu's zijn
keurig weggewerkt binnen de
bestaande carfosserie en wel
zo dat de auto een vijfpersoons
is gebleven. Volgens Honda
heeft de Fit EV Concept
een actieradius van 160
km en kan een topsnelheid
halen van 150 km/u.
Op de display van de
afstandsbediening kan de
berijder zien hoe het staat
met de laadtoestand van de
accu's van zijn verderop ge
parkeerde Fit. Ook de airco
kan op afstand op aan.
De Porsche Cayman R is 55
kilogram lichter dan de S-uit-
voering en levert 10 pk meer.
Bovendien is het onderstel aan
gepast en de carrosserie met
twee centimeter verlaagd. De
3,4 liter motor levert 333 pk en
standaard is die gekoppeld aan
een handgeschakelde zesbak.
In vijf seconden gaat de R van
0 naar 100 km/u. Optioneel is
een zeventraps Porsche Dop-
pelkupplung (PDK) leverbaar.
Hiermee verloopt de accelera-
tietijd eentiende sneller. Tevens
is er een Sport Chrono-pakket
als optie leverbaar dat de acce-
leratietijd terugbrengt naar 4,7
seconden. De handgeschakelde
Cayman R heeft een topsnel
heid van 282 km/uur en een
gemiddeld brandstofverbruik
van 9,7 1/100 km. De prijslijst
begint bij 95.800 euro.
De Nissan-hybride conceptcar is voorzien van een CVT.
De LA Autoshow vormt
hét podium voor bijzon
dere concepten en daar is
deze Nissan Ellure er een
van. Eindelijk hebben de
ontwerpers de mogelijkheid
gekregen zich helemaal
uit te leven en geen auto te
maken die grotendeels in
productie moet gaan. Wel
laat Nissan aan de hand van
deze bijzondere sedan haar
designvisie voor de langere ter
mijn zien. We kunnen het ons
hier niet voorstellen, maar deze
sedan met tegen de rijrichting
in openende achterportieren is
afgestemd op vrouwen van 30
tot 50 jaar! De hybridemotor
drijft de voorwielen aan.
De Mercedes Biome heeft een lengte van 4,02 meter.
'Spielerei' zeggen de Dui-
ters. De Mercedes Biome is
'Fantasie in optima forma'.
Deze concept car komt van
de hand van Hubert Lee
bekend van de CLS en de
F800 (een voorbode van de
nieuwe S-Klasse). De fraaie
carrosserie omvat een 1-2-1-
opstelling voor de inzittenden
en weegt niet meer dan 454 ki
logram, een vereiste tijdens de
design challenge. De carrosse
rie is gemaakt van organische
materialen. De bestuurder zit
voorin in het midden.