Hyundai ix20: hoge zit en veel comfort BMW: cabno eerst Belasting en auto in 2011 Honda serieus met elektrisch Porsche Cayman R: overtreffende trap Nissan ontwerpt sedan voor vrouwen Mercedes Biome: fantasierijk ontwerp Meer auto inbraken Europese autoverkopen dalen Hybride Kia Optima woensdag 1 december 2010 - pagina 42 Hyundai versterkt de i-lijn met de ix20. Het is de opvolger van de Matrix maar heeft net wat meer karakter. Had de Matrix een wat behou dende uitstraling, de ix20 oogt modern, biedt veel ruimte voor inzittenden en hun spul len (bagageruimte 440) en is ook nog eens goed voor 20 procent bijtelling. Bovendien geeft Hyundai de koper 5 jaar garantie. Over vertrouwen in eigen kunnen gesproken. De ix20 is een compacte MPV, 4,1 meterlang, 1,76 meter breed en 1,6 meter hoog. De wielbasis bedraagt 2,61 meter. Afgezet tegen de Matrix betekent dat een kleine groei in omvang maar niet in hoogte. De wielbasis is ten opzichte van zijn voorgan ger een fractie toegenomen. Vergelijken is lastig want de ix20 heeft een veel sportievere uitstraling. Qua design zitten er trekjes in van de ix35. Dat Hyundai er alles aan heeft gedaan om van de ix20 een lekker rijdende auto te maken wordt meteen duidelijk als we met de 1.4i met handbak op pad gaan. Het interieur biedt niet alleen veel ruimte maar is ook comfortabel. De zit achter het stuur is v/at hoger maar vooral prettig. De auto is behoorlijk stil en dat is te danken aan de aandacht voor de geluiddemping. Hyundai heeft ook gedacht aan diege nen die veel spullen moeten vervoeren want de achterbank is verschuifbaar en neerklap baar en dat biedt 1.486 liter aan stapelruimte. Onze witte valt op, vraagt om nieuwsgierige blikken zeker op het moment dat we de 90 paardenkrachten aanspreken. Die komen volledig tot leven bij 6.000 tpm. Met 137 Nm (bij 5.000 tpm) heeft de com pacte Hyundai voldoende in huis om sportief mee te doen. Hyundai levert de ix20 met een handgeschakelde vijfbak of een zesbak. De 1.6 liter is ook leverbaar met een viertraps automaat. Mocht dat niet genoeg zijn, dan is er altijd nog een 1.6i met 125 pk leverbaar. Dieselen kan ook met de 1.4 CRDi (90 pk). De handbak scoort milieulabel B en de automaat label C. Alle handgeschakelde uitvoe ringen van de ix20 zijn voor zien van het BlueDrive-sy- steem en dat omvat start/stop, een intelligent acculaadsy steem en banden met een lage rolweerstand. Ook hebben ze een schakelindicator en die geeft het beste moment van schakelen aan. Hyundai levert de ix20 vanaf 15.995 euro. De basisversie omvat onder andere ESP, zes airbags, audio-installatie met bediening op het stuurwiel, boordcomputer en elektrische ramen voor. i-Motion, i-Vision en i-Catcher zijn de uitrus tingsniveaus en het interieur is leverbaar in twee kleuren. Dit jaar is er tot nu toe in maar liefst 79.175 auto's een inbraak gepleegd. Dat komt neer op een toename van ruim 7.000 inbraakge- vallen in vergelijking met vorig jaar. Het werkelijke aantal ligt nog hoger omdat niet iedereen aangifte doet. Bendes uit Oost Europa zijn de grote boosdoeners. In oktober zijn er in Europa 16,2 procent minder auto's verkocht. Dat betekent dat er nog steeds meer dan 1 miljoen werden afgezet tegen ruim 1,2 miljoen vorig jaar. De totale verkoop in Europa eind oktober: bijna 11,6 miljoen sinds januari. De Nederlandse markt steeg echter met 23,6 procent. De terugval is vooral te noteren in landen die vorig jaar een serieuze slooppremie in het leven riepen. Kia gaat haar nieuwe, grote sedan, de Optima, in Eu ropa aan bieden met onder meer een 1.7 liter diesel die in ons land valt binnen de normen voor 20 procent bijtelling. In Amerika komt het model ook als hybride. De 209 pk sterke 2.4 liter benzinemotor krijgt een elektromotor ter ondersteu ning. De C02-grensnormen voor BPM, de motorrijtuigbelas ting en de bijtelling blijven het komend jaar hetzelfde. Dat is de conclusie die kan worden getrokken nadat de Tweede Kamer het Belastingplan voor 2011 heeft aangenomen. De onzekere factor is uiteraard de houdbaarheid. Immers nu de kilometerheffing van de baan is, wordt ér gebroed op een nieuwe aanpak van de auto- fiscaliteit. Momenteel wordt een breed platform samenge steld en dat gaat de overheid voorzien van voorstellen. Onder andere RAI Vereniging, Bovag, ANWB en Stichting Natuur en Milieu maken daar deel van uit. Hun bevindingen worden in de loop van decem ber in Den Haag ontvouwen. Op zo'n vroegst doen die voor stellen in 2012 hun intrede. De belangrijkste regelingen voor 2011 op een rij: de C02-grens- normen voor BPM, motor rijtuigenbelasting en bijtelling worden in 2011 niet aangepast. Daardoor blijven de huidige kortingen en voordelen voor zeer zuinige automodellen van kracht. Het ministerie van Financiën meldt dat iedereen die nu in een zeer zuinige auto rijdt minstens tot 2013 zal profiteren van het nultarief motorrijtuigenbelasting. Ook de aangekondigde stimulering van Euro6 voor diesels wordt concreet (1.500 euro), gaat de vorig jaar aangekondigde dif ferentiatie in de motorrijtuigen naar fijnstofuitstoot niet door en wordt in 2011 de regeling verlengd voor 'versnelde af schrijven' van bestelwagens. w BMW draait de gebruikelijke volgorde om met betrekking tot de onthulling van de nieuwe 6-serie. Eerst wordt het doek gehaald van de cabriolet. De 4,90 meter lange topklasse ca- brio krijgt als voorheen een softtop, die uiteraard uolledig geïsoleerd is zodat het hele jaar door gereden kan worden. Motorisch komt er een keuze uit de 65Oi met 407 pk sterke V8 en de 640i is met twee turbo's op zes cilinders. Nu de coupé nog. Nog een paar maanden en dan staat de Honda Jazz Hybrid bij de dealers. Maar Honda denkt al weer een stap verder. In Amerika wordt het model Fit genoemd en op de LA Au toshow presenteerde het merk een elektrische concept. De lithium-ion accu's zijn keurig weggewerkt binnen de bestaande carfosserie en wel zo dat de auto een vijfpersoons is gebleven. Volgens Honda heeft de Fit EV Concept een actieradius van 160 km en kan een topsnelheid halen van 150 km/u. Op de display van de afstandsbediening kan de berijder zien hoe het staat met de laadtoestand van de accu's van zijn verderop ge parkeerde Fit. Ook de airco kan op afstand op aan. De Porsche Cayman R is 55 kilogram lichter dan de S-uit- voering en levert 10 pk meer. Bovendien is het onderstel aan gepast en de carrosserie met twee centimeter verlaagd. De 3,4 liter motor levert 333 pk en standaard is die gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. In vijf seconden gaat de R van 0 naar 100 km/u. Optioneel is een zeventraps Porsche Dop- pelkupplung (PDK) leverbaar. Hiermee verloopt de accelera- tietijd eentiende sneller. Tevens is er een Sport Chrono-pakket als optie leverbaar dat de acce- leratietijd terugbrengt naar 4,7 seconden. De handgeschakelde Cayman R heeft een topsnel heid van 282 km/uur en een gemiddeld brandstofverbruik van 9,7 1/100 km. De prijslijst begint bij 95.800 euro. De Nissan-hybride conceptcar is voorzien van een CVT. De LA Autoshow vormt hét podium voor bijzon dere concepten en daar is deze Nissan Ellure er een van. Eindelijk hebben de ontwerpers de mogelijkheid gekregen zich helemaal uit te leven en geen auto te maken die grotendeels in productie moet gaan. Wel laat Nissan aan de hand van deze bijzondere sedan haar designvisie voor de langere ter mijn zien. We kunnen het ons hier niet voorstellen, maar deze sedan met tegen de rijrichting in openende achterportieren is afgestemd op vrouwen van 30 tot 50 jaar! De hybridemotor drijft de voorwielen aan. De Mercedes Biome heeft een lengte van 4,02 meter. 'Spielerei' zeggen de Dui- ters. De Mercedes Biome is 'Fantasie in optima forma'. Deze concept car komt van de hand van Hubert Lee bekend van de CLS en de F800 (een voorbode van de nieuwe S-Klasse). De fraaie carrosserie omvat een 1-2-1- opstelling voor de inzittenden en weegt niet meer dan 454 ki logram, een vereiste tijdens de design challenge. De carrosse rie is gemaakt van organische materialen. De bestuurder zit voorin in het midden.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2010 | | pagina 42