Mazda2 subtiel gewijzi
Subaru Concept
Infiniti M met Japanse verfijning
ANWB
koopt in
Samenwerking
AMG en Ducati
Zoe Gordini erg krachtig
Mercedes CLS 63 AMG:
lekkere piekwaarden
Afscheid
Ford Focus
WRC
woensdag 1 december 2010 - pagina 39
Na maar liefst 173 rally's
neemt Ford afscheid van
de Focus World Rally Car
((WRC) waarin diverse
wereldkampioenen zich
naar de overwinning
stuurden. Met dit popu
laire rallymodel zette het
merk in 2006 en 2007
zelfs de wereldtitel voor
constructeurs op naam.
De eerste Ford Focus
WRC kwam in 1999 al
bij de beroemde Monte
Carlo Rally aan de start
en daarna volgden bijna
honderd exemplaren die
speciaal voor deze doelein
den werden geprepareerd.
Het afscheid is geen trieste
gebeurtenis, Ford komt
binnenkort terug met de
splinternieuwe Fiesta RS
World Rally Car.
High Power variant in 13,6 seconden,
de topsnelheid ligt op 172 km/u. Met
een verbruik van gemiddeld 5,1 1/100
km valt prima te leven. De 1.3 noteert
een C02-uitstoot van 119 g/km
en komt daarmee in aanmerking
voor 20 procent zakelijke bijtelling.
Volgens Mazda hebben de dealers de
afgelopen drie jaar (de '2'debuteerde
in 2007) flink wat potentiële klanten
teleur moeten stellen vanwege het
gebrek aan een automaat. Dat is nu
verleden tijd. Mazda koppelt desge
wenst de 1.5 liter benzinemotor aan
een viertrapsautomaat. Over het alge
meen voldoet deze transmissie prima,
maar in sportmodus duurt het te
lang voordat de gangwissel plaats
vindt en zet ie toch enigszins zijn keel
op. Sturen doet de Mazda2 bovenge
middeld goed, de ingenieurs hebben
de stijfheid van de carrosserie verder
verbeterd, terwijl anderzijds voor een
iets comfortabele set-up van vering
en demping is gekozen. De start
Mazda2 vanaf 10.990 euro.
De Mazda2 is klaarge
stoomd voor de tweede
helft van zijn carrière. Het
exterieur is daarbij slechts
subtiel aan de voorzijde
gewijzigd. Vooral op tech
nisch vlak is vooruitgang
geboekt. De motoren zijn
zuiniger en voldoen aan de
Euro5-emissienormen.
Mazda doet niet aan
turbo's of compressoren
en biedt de '2' gewoon
atmosferische aan. Het pro
gramma start met een 75
pk sterke dertienhonderd
viercilinder.
Deze motor bezorgt de
auto keurige prestaties, al
zouden wij opteren voor de
iets krachtigere 1.3 met 84
pk. Met deze versie heb je
toch iets meer reserves en
dat kan soms prettig zijn.
Versnellen vanuit stilstand
naar 100 km/u doet deze
Mazda levert de '2' ook met een automatische transmissie.
De ANWB gaat auto's
inkopen van leden.
De aankoopservice moet
autobezitters zorgen uit
handen nemen bij de aan
schaf van een nieuwe.
De ANWB biedt een
gegarandeerde prijs op het
niveau van de inruilwaar-
de. Je kunt een taxatierap
port opvragen voor 25
euro. Niet leden betalen
42 euro.
Dat rapport krijg je
binnen twee dagen
toegestuurd en indien
je akkoord gaat met het
bod dan kun je de auto
inleveren bij een vestiging
van Hertz.
AMG en Ducati leveren topsportproducten.
AMG en Ducati gaan een
strategische samenwerking
aan. Beide merken kop
pelen hun marketing- en
sponsoractiviteiten. Zo
wordt AMG vanaf 2011
sponsor van het Ducati
MotoGP-team.
Maar het zou ook kunnen
dat tijdens AMG-evenemen-
ten deelnemers een testrit
kunnen maken met een Ducati
of andersom. Beide merken
hebben een reputatie op het
gebied van racehistorie. Door
de samenwerking verwachten
beide topsportmerken nieuwe
doelgroepen te bereiken.
Renault werkt aan een
Gordini-variant van de
elektrische Zoe. Die moet
onderstrepen dat elektrisch
rijden en sportiviteit samen
gaan.
De auto wordt voorzien van
een 136 pk sterke elektromo
tor, goed voor een koppel van
meer dan 270 Nm.
Renault benadrukt dat de ac
tieradius van de sterke Zoe niet
lager is dan die van de gewone
versie.
CLS 63 AMG met het AMG Ride Control sportonderstel.
De Mercedes CLS 63
AMG heeft alles in huis
wat AMG in huis heeft. De
5,5 liter motor levert een
vermogen van 525 pk en het
koppel bereikt een piek
waarde van 700 Nm.
Daarmee zijn een top
snelheid van 250 km/h
(elektronisch begrensd) en een
sprint van 0-100 km/h in 4,4
seconden mogelijk.
Optioneel is het AMG Perfor
mance Package beschikbaar
waardoor het aantal pk's stijgt
naar 557 en het koppel uitkomt
op 800 Nm.
Hoe moeilijk is het om
in de hogere marktseg
menten als 'nieuw' merk
een plaats te veroveren?
Zeker als je als Infiniti
met de nieuwe M moet
concurreren met de Mer
cedes E-klasse, Audi A6
en BMW 5-serie, immers
toppers van formaat van
de gevestigde orde.
Heel duidelijk kiest
Infiniti voor een Japans
design, want voor ieder
lijntje heeft de ontwerper
wel een verklaring, zodat
de grille een bekende
brug in Tokyo is die
spiegelt in het water. De
vormgeving zal dus nooit
Europees worden en
maakt de marktpenetratie
er zeker niet makkelijker
op. Puur qua rijeigen-
schappen, afwerking en
voorzieningen valt er
niets op de M37 en M30d
af te dingen. Prach
tige materialen zijn fraai
verwerkt, maar het enige
dat werkelijk opvalt is het
bijna klassiek vormgege
ven klokje midden boven de
console. Wel levert Infiniti
een speciale houtsoort die zes
verschillende bewerkingen
heeft ondergaan en daardoor
een zilverachtige gloed krijgt.
Maar ook hier geldt weer:
typisch Japans en daarvan
moet je houden. De 3.7 liter
De Infiniti M, concurreert in de zakelijke topklasse.
benzinemotor is een bekende,
die zit immers in de hele serie,
levert 320 pk aan vermógen
en een koppel van 360 Nm.
Een zacht zoevende machine
die in 6,2 seconden naar
de 100 snelt en topt op 250
km/u. De tweede motorva-
riant is de 3 liter V6 diesel
van Renault-origine die met
238 pk wat minder bedeeld
lijkt, maar met 550 Nm aan
koppel zijn benzinebroer ver
overtreft. De prestaties liggen
op hetzelfde niveau en ook de
diesel is nauwelijks hoorbaar.
De benzine start bij 58.500
euro, de diesel komt met
63.000 euro fors hoger uit.
Met de Impreza Concept peilt Subaru de reacties op de nieuwe designrichting. Op de LA
Motor Show mogen de Amerikanen als eerste zeggen want ze er van uinden. Valt het
ontwerp in de smaak dan zal de nieuwe Impreza het eerste model zijn dat trekjes krijgt
van de conceptcar. Daarna uolgen ongetwijfeld de andere modellen. Onderhuids heeft de
auto een nieuwe aandrijflijn. Die omvat een tweeliter boxermotor en een CVT-automaat.