Mazda2 subtiel gewijzi Subaru Concept Infiniti M met Japanse verfijning ANWB koopt in Samenwerking AMG en Ducati Zoe Gordini erg krachtig Mercedes CLS 63 AMG: lekkere piekwaarden Afscheid Ford Focus WRC woensdag 1 december 2010 - pagina 39 Na maar liefst 173 rally's neemt Ford afscheid van de Focus World Rally Car ((WRC) waarin diverse wereldkampioenen zich naar de overwinning stuurden. Met dit popu laire rallymodel zette het merk in 2006 en 2007 zelfs de wereldtitel voor constructeurs op naam. De eerste Ford Focus WRC kwam in 1999 al bij de beroemde Monte Carlo Rally aan de start en daarna volgden bijna honderd exemplaren die speciaal voor deze doelein den werden geprepareerd. Het afscheid is geen trieste gebeurtenis, Ford komt binnenkort terug met de splinternieuwe Fiesta RS World Rally Car. High Power variant in 13,6 seconden, de topsnelheid ligt op 172 km/u. Met een verbruik van gemiddeld 5,1 1/100 km valt prima te leven. De 1.3 noteert een C02-uitstoot van 119 g/km en komt daarmee in aanmerking voor 20 procent zakelijke bijtelling. Volgens Mazda hebben de dealers de afgelopen drie jaar (de '2'debuteerde in 2007) flink wat potentiële klanten teleur moeten stellen vanwege het gebrek aan een automaat. Dat is nu verleden tijd. Mazda koppelt desge wenst de 1.5 liter benzinemotor aan een viertrapsautomaat. Over het alge meen voldoet deze transmissie prima, maar in sportmodus duurt het te lang voordat de gangwissel plaats vindt en zet ie toch enigszins zijn keel op. Sturen doet de Mazda2 bovenge middeld goed, de ingenieurs hebben de stijfheid van de carrosserie verder verbeterd, terwijl anderzijds voor een iets comfortabele set-up van vering en demping is gekozen. De start Mazda2 vanaf 10.990 euro. De Mazda2 is klaarge stoomd voor de tweede helft van zijn carrière. Het exterieur is daarbij slechts subtiel aan de voorzijde gewijzigd. Vooral op tech nisch vlak is vooruitgang geboekt. De motoren zijn zuiniger en voldoen aan de Euro5-emissienormen. Mazda doet niet aan turbo's of compressoren en biedt de '2' gewoon atmosferische aan. Het pro gramma start met een 75 pk sterke dertienhonderd viercilinder. Deze motor bezorgt de auto keurige prestaties, al zouden wij opteren voor de iets krachtigere 1.3 met 84 pk. Met deze versie heb je toch iets meer reserves en dat kan soms prettig zijn. Versnellen vanuit stilstand naar 100 km/u doet deze Mazda levert de '2' ook met een automatische transmissie. De ANWB gaat auto's inkopen van leden. De aankoopservice moet autobezitters zorgen uit handen nemen bij de aan schaf van een nieuwe. De ANWB biedt een gegarandeerde prijs op het niveau van de inruilwaar- de. Je kunt een taxatierap port opvragen voor 25 euro. Niet leden betalen 42 euro. Dat rapport krijg je binnen twee dagen toegestuurd en indien je akkoord gaat met het bod dan kun je de auto inleveren bij een vestiging van Hertz. AMG en Ducati leveren topsportproducten. AMG en Ducati gaan een strategische samenwerking aan. Beide merken kop pelen hun marketing- en sponsoractiviteiten. Zo wordt AMG vanaf 2011 sponsor van het Ducati MotoGP-team. Maar het zou ook kunnen dat tijdens AMG-evenemen- ten deelnemers een testrit kunnen maken met een Ducati of andersom. Beide merken hebben een reputatie op het gebied van racehistorie. Door de samenwerking verwachten beide topsportmerken nieuwe doelgroepen te bereiken. Renault werkt aan een Gordini-variant van de elektrische Zoe. Die moet onderstrepen dat elektrisch rijden en sportiviteit samen gaan. De auto wordt voorzien van een 136 pk sterke elektromo tor, goed voor een koppel van meer dan 270 Nm. Renault benadrukt dat de ac tieradius van de sterke Zoe niet lager is dan die van de gewone versie. CLS 63 AMG met het AMG Ride Control sportonderstel. De Mercedes CLS 63 AMG heeft alles in huis wat AMG in huis heeft. De 5,5 liter motor levert een vermogen van 525 pk en het koppel bereikt een piek waarde van 700 Nm. Daarmee zijn een top snelheid van 250 km/h (elektronisch begrensd) en een sprint van 0-100 km/h in 4,4 seconden mogelijk. Optioneel is het AMG Perfor mance Package beschikbaar waardoor het aantal pk's stijgt naar 557 en het koppel uitkomt op 800 Nm. Hoe moeilijk is het om in de hogere marktseg menten als 'nieuw' merk een plaats te veroveren? Zeker als je als Infiniti met de nieuwe M moet concurreren met de Mer cedes E-klasse, Audi A6 en BMW 5-serie, immers toppers van formaat van de gevestigde orde. Heel duidelijk kiest Infiniti voor een Japans design, want voor ieder lijntje heeft de ontwerper wel een verklaring, zodat de grille een bekende brug in Tokyo is die spiegelt in het water. De vormgeving zal dus nooit Europees worden en maakt de marktpenetratie er zeker niet makkelijker op. Puur qua rijeigen- schappen, afwerking en voorzieningen valt er niets op de M37 en M30d af te dingen. Prach tige materialen zijn fraai verwerkt, maar het enige dat werkelijk opvalt is het bijna klassiek vormgege ven klokje midden boven de console. Wel levert Infiniti een speciale houtsoort die zes verschillende bewerkingen heeft ondergaan en daardoor een zilverachtige gloed krijgt. Maar ook hier geldt weer: typisch Japans en daarvan moet je houden. De 3.7 liter De Infiniti M, concurreert in de zakelijke topklasse. benzinemotor is een bekende, die zit immers in de hele serie, levert 320 pk aan vermógen en een koppel van 360 Nm. Een zacht zoevende machine die in 6,2 seconden naar de 100 snelt en topt op 250 km/u. De tweede motorva- riant is de 3 liter V6 diesel van Renault-origine die met 238 pk wat minder bedeeld lijkt, maar met 550 Nm aan koppel zijn benzinebroer ver overtreft. De prestaties liggen op hetzelfde niveau en ook de diesel is nauwelijks hoorbaar. De benzine start bij 58.500 euro, de diesel komt met 63.000 euro fors hoger uit. Met de Impreza Concept peilt Subaru de reacties op de nieuwe designrichting. Op de LA Motor Show mogen de Amerikanen als eerste zeggen want ze er van uinden. Valt het ontwerp in de smaak dan zal de nieuwe Impreza het eerste model zijn dat trekjes krijgt van de conceptcar. Daarna uolgen ongetwijfeld de andere modellen. Onderhuids heeft de auto een nieuwe aandrijflijn. Die omvat een tweeliter boxermotor en een CVT-automaat.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2010 | | pagina 39