Productie concept
Strijd om Auto van het Jaar
Audi werkt aan
elektrisch geluid
Gigantische Opel Astra Sports Tourer
Twingo diesel belastingvrij
voor spotprijs
Renault wil
meer Lada
Oppepper voor
Chevrolet Volt
Morgan
driewieler
Zijn het geen plaatjes? Bekijk ons complete (en altijd actuele.} aanbod op
17 november 2010 - pagina 36
Renault heeft sinds 2008
een aandeel van 25 procent
in het Russische Lada.
Renault-Nissan opper
hoofd wil dit uitbreiden
naar 50 procent plus één,
zodat er sprake is van een
meerderheidsbelang. Het
is even de vraag wie de
gewenste aandelen aan
Renault wil verkopen.
Overigens kan ook Nissan
aandelen verwerven.
De Chevrolet Volt is dan
wel bedoeld om zuinig
met brandstof om te gaan,
diverse Amerikaanse
tuners geven aan dit model
toch hun eigen draai met
grote wielen, indrukwek
kende bodykit en tevens de
nodige sportieve elementen
in het interieur van Recaro
stoelen tot een stuur met
vlakke onderzijde.
Al eerder werd de revival
van de Morgan driewieler
aangekondigd, maar nu is
het definitief dat de traditi
onele Britse fabrikant met
dit historische voertuig te
rug komt. Volgend jaar kan
het model in acht kleuren
worden geleverd. Voorin
hangt een 1,8 liter V Twin
motor van Harley David
son die de 500 kg wegende
Morgan in 4,5 seconden
naar de 100 km/u brengt.
Volgens de gebruikelijke
procedures hebben alle ju
ryleden van de Auto van het
Jaar verkiezing uit een enorme
sortering nieuwkomers van
de laatste twaalf maanden
kunnen kiezen. Daar wordt
een voorselectie uit gemaakt
die een lijst oplevert van zeven
kanshebbers op de daadwer
kelijke titel. De 59 juryleden,
stuk voor stuk autojournalis
ten uit 23 Europese landen,
mogen nu nogmaals stemmen
en mede bepalen welk model
met de hoogste eer naar huis
gaat. Het valt op dat alle over
gebleven auto's zich in een
redelijk betaalbaar segment
begeven en doorgaans familiair
van karakter zijn.
Alfa brengt de nieuwe
Giulietta in met een uitste
kend weggedrag en moderne
motoren. Maar of een verder
traditionele vijfdeurs voldoen
de zal zijn? Verder de Volvo
S60, een prima auto, maar niet
enorm innovatief en die laatste
eigenschap helpt wel mee om
de titel binnen te halen.
Citroen laat de C3 en DS3 als
één modelserie beoordelen.
Terwijl Dacia met de Duster
eindelijk-eens waardering
krijgt voor haar betaalbare
modelpolitiek. Verder doen de
Ford C-MAX en Opel Meriva
mee als vertegenwoordigers
uit het ruimtelijk segment. De
Ford heeft voortaan twee mo
delvarianten, terwijl Opel juist
de originele achterportieren in
de strijd gooit. Tot slot de elek
trische Nissan Leaf, de eerste
speciaal ontwikkelde elektri
sche auto. Eind november is de
winnaar bekend.
-,Avv
Renault levert de Twingo met belastingvrije diesel.
De Twingo van Renault is
uitgebreid met een belang
rijke nieuwkomer. Vanaf nu
kan de driedeurs met een
85 pk sterke 1.5 dieselmotor
worden geleverd die vanwege
zijn C02-uitstoot van 94
g/km voldoet aan de eisen
voor belastingsvrijstelling
en 14 procent bijtelling. De
prijs is helemaal verrassend,
die ligt op 9.790 euro voor
het instapmodel en 10.990
euro voor de met airco en
radio uitgeruste Collection.
De topper is de'Dynamique
voor 11.690 euro. Renault
levert daarmee in één klap de
grootste belastingvrije diesel
motor tegen de laagste prijs.
De geleerden zijn het er over
eens dat de elektrische auto
een geluid moet krijgen om
zich veilig door het verkeer
te kunnen begeven. Vooral
voetgangers en fietser zijn
gewend op geluid te reageren
en 'schrikken' zodoende van
het nieuwe fenomeen elektri
sche auto.
Bij snelheden tot 25 km/u is
de EV 'te stil'. In Amerika en
Japan wordt al aan wetgeving
rond dit thema gewerkt.
Bij Audi buigt een akoesti
sche afdeling zich over dit fe
nomeen, want een elektrische
auto moet dan wel geluid
gaan maken, maar moet
natuurlijk niet rumoerig
worden. Het geluid moet niet
op iets anders lijken en vol
gens Audi passen bij de leus
'Vorsprung durch Technik'.
Dus geen kwakende kikkers,
maar eerder het geluid van
een Ufo.
De Opel Astra heet een
middenklasser te zijn, maar
is inmiddels zo groot dat
daarover bijna twijfel ont
staat. De nieuwe Astra Sports
Tourer is het segment met een
lengte van 4,70 meter volledig
ontgroeid. Gelukkig blijft het
model prijstechnisch keurig
binnen de bandbreedte met
een vanafprijs van 20.350
euro. De Astra ST is niet
alleen van buiten groot, maar
weet ook aan de binnenkant
te overtuigen. Daar varieert
het bagagevolume van 500 tot
maar liefst 1.550 liter. Handig
is dat de achterbank op afstand
kan worden neergeklapt
met behulp van twee knop
pen tegen de zijkant van de
bagageruimte. De rolhoes kan
onder de bagagevloer worden
opgeborgen. Plaats voor pas
sagiers is er eveneens meer
dan voldoende. Voorin heeft
niemand te klagen, terwijl op
de achterbank de hoofdruimte
ten opzichte van de vijfdeurs
nog eens is toegenomen. We
maakten kennis met de 160
pk sterke 2 liter diesel die
natuurlijk nergens problemen
mee heeft en de 140 pk versie
van de 1.4 liter turbo benzine
motor, die ook aardig op z'n
taken is berekend. Toch gaat
de belangstelling van de veelal
zakelijke Nederlandse klant
(65%) vooral uit naar de twee
motoren die op 20% bijtel
ling uitkomen. Het zijn de 1.4
benzine van 100 pk en de 1.3
CDTi diesel van 95 pk die met
een start/stop systeem wordt
uitgerust. Alle motorvariantén
profiteren van het uitstekende
onderstel van de nieuwe Astra
dat eventueel kan worden
geleverd met elektronisch gere
gelde dempers. Een aanrader
zijn de optionele sportstoelen
met een veel betere ondersteu
ning.
Met 4,70 meter lengte is de Opel Astra Sports Tourer gigantisch.
Het is nauwelijks voor te stellen maar de sterk experimentele BMW Vision Efficient Dyna
mics, een pure conceptstudie, gaat in productie. De auto koppelt een nieuwe driecilinder
1.5 liter diesel aan twee elektromotoren en bereikt daarmee een opgeteld vermogen van
356 pk en een koppel van 800 Nm (0-100 km/u in 4,8 seconden). Volledig elektrisch komt
de moderne sportwagen 50 kilometer verder. De C02-uitstoot: 99 g/km.