Productie concept Strijd om Auto van het Jaar Audi werkt aan elektrisch geluid Gigantische Opel Astra Sports Tourer Twingo diesel belastingvrij voor spotprijs Renault wil meer Lada Oppepper voor Chevrolet Volt Morgan driewieler Zijn het geen plaatjes? Bekijk ons complete (en altijd actuele.} aanbod op 17 november 2010 - pagina 36 Renault heeft sinds 2008 een aandeel van 25 procent in het Russische Lada. Renault-Nissan opper hoofd wil dit uitbreiden naar 50 procent plus één, zodat er sprake is van een meerderheidsbelang. Het is even de vraag wie de gewenste aandelen aan Renault wil verkopen. Overigens kan ook Nissan aandelen verwerven. De Chevrolet Volt is dan wel bedoeld om zuinig met brandstof om te gaan, diverse Amerikaanse tuners geven aan dit model toch hun eigen draai met grote wielen, indrukwek kende bodykit en tevens de nodige sportieve elementen in het interieur van Recaro stoelen tot een stuur met vlakke onderzijde. Al eerder werd de revival van de Morgan driewieler aangekondigd, maar nu is het definitief dat de traditi onele Britse fabrikant met dit historische voertuig te rug komt. Volgend jaar kan het model in acht kleuren worden geleverd. Voorin hangt een 1,8 liter V Twin motor van Harley David son die de 500 kg wegende Morgan in 4,5 seconden naar de 100 km/u brengt. Volgens de gebruikelijke procedures hebben alle ju ryleden van de Auto van het Jaar verkiezing uit een enorme sortering nieuwkomers van de laatste twaalf maanden kunnen kiezen. Daar wordt een voorselectie uit gemaakt die een lijst oplevert van zeven kanshebbers op de daadwer kelijke titel. De 59 juryleden, stuk voor stuk autojournalis ten uit 23 Europese landen, mogen nu nogmaals stemmen en mede bepalen welk model met de hoogste eer naar huis gaat. Het valt op dat alle over gebleven auto's zich in een redelijk betaalbaar segment begeven en doorgaans familiair van karakter zijn. Alfa brengt de nieuwe Giulietta in met een uitste kend weggedrag en moderne motoren. Maar of een verder traditionele vijfdeurs voldoen de zal zijn? Verder de Volvo S60, een prima auto, maar niet enorm innovatief en die laatste eigenschap helpt wel mee om de titel binnen te halen. Citroen laat de C3 en DS3 als één modelserie beoordelen. Terwijl Dacia met de Duster eindelijk-eens waardering krijgt voor haar betaalbare modelpolitiek. Verder doen de Ford C-MAX en Opel Meriva mee als vertegenwoordigers uit het ruimtelijk segment. De Ford heeft voortaan twee mo delvarianten, terwijl Opel juist de originele achterportieren in de strijd gooit. Tot slot de elek trische Nissan Leaf, de eerste speciaal ontwikkelde elektri sche auto. Eind november is de winnaar bekend. -,Avv Renault levert de Twingo met belastingvrije diesel. De Twingo van Renault is uitgebreid met een belang rijke nieuwkomer. Vanaf nu kan de driedeurs met een 85 pk sterke 1.5 dieselmotor worden geleverd die vanwege zijn C02-uitstoot van 94 g/km voldoet aan de eisen voor belastingsvrijstelling en 14 procent bijtelling. De prijs is helemaal verrassend, die ligt op 9.790 euro voor het instapmodel en 10.990 euro voor de met airco en radio uitgeruste Collection. De topper is de'Dynamique voor 11.690 euro. Renault levert daarmee in één klap de grootste belastingvrije diesel motor tegen de laagste prijs. De geleerden zijn het er over eens dat de elektrische auto een geluid moet krijgen om zich veilig door het verkeer te kunnen begeven. Vooral voetgangers en fietser zijn gewend op geluid te reageren en 'schrikken' zodoende van het nieuwe fenomeen elektri sche auto. Bij snelheden tot 25 km/u is de EV 'te stil'. In Amerika en Japan wordt al aan wetgeving rond dit thema gewerkt. Bij Audi buigt een akoesti sche afdeling zich over dit fe nomeen, want een elektrische auto moet dan wel geluid gaan maken, maar moet natuurlijk niet rumoerig worden. Het geluid moet niet op iets anders lijken en vol gens Audi passen bij de leus 'Vorsprung durch Technik'. Dus geen kwakende kikkers, maar eerder het geluid van een Ufo. De Opel Astra heet een middenklasser te zijn, maar is inmiddels zo groot dat daarover bijna twijfel ont staat. De nieuwe Astra Sports Tourer is het segment met een lengte van 4,70 meter volledig ontgroeid. Gelukkig blijft het model prijstechnisch keurig binnen de bandbreedte met een vanafprijs van 20.350 euro. De Astra ST is niet alleen van buiten groot, maar weet ook aan de binnenkant te overtuigen. Daar varieert het bagagevolume van 500 tot maar liefst 1.550 liter. Handig is dat de achterbank op afstand kan worden neergeklapt met behulp van twee knop pen tegen de zijkant van de bagageruimte. De rolhoes kan onder de bagagevloer worden opgeborgen. Plaats voor pas sagiers is er eveneens meer dan voldoende. Voorin heeft niemand te klagen, terwijl op de achterbank de hoofdruimte ten opzichte van de vijfdeurs nog eens is toegenomen. We maakten kennis met de 160 pk sterke 2 liter diesel die natuurlijk nergens problemen mee heeft en de 140 pk versie van de 1.4 liter turbo benzine motor, die ook aardig op z'n taken is berekend. Toch gaat de belangstelling van de veelal zakelijke Nederlandse klant (65%) vooral uit naar de twee motoren die op 20% bijtel ling uitkomen. Het zijn de 1.4 benzine van 100 pk en de 1.3 CDTi diesel van 95 pk die met een start/stop systeem wordt uitgerust. Alle motorvariantén profiteren van het uitstekende onderstel van de nieuwe Astra dat eventueel kan worden geleverd met elektronisch gere gelde dempers. Een aanrader zijn de optionele sportstoelen met een veel betere ondersteu ning. Met 4,70 meter lengte is de Opel Astra Sports Tourer gigantisch. Het is nauwelijks voor te stellen maar de sterk experimentele BMW Vision Efficient Dyna mics, een pure conceptstudie, gaat in productie. De auto koppelt een nieuwe driecilinder 1.5 liter diesel aan twee elektromotoren en bereikt daarmee een opgeteld vermogen van 356 pk en een koppel van 800 Nm (0-100 km/u in 4,8 seconden). Volledig elektrisch komt de moderne sportwagen 50 kilometer verder. De C02-uitstoot: 99 g/km.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2010 | | pagina 36