VW Jetta Europees
Meer, meer, meer...
Jaguar XJ van
lA&iit Bogaers Goes
V*** wordt dealer
\jIXjcX *4* van Landwind
M-variant van BMW 1-serie
Kamperland
De chique polariswitte Jaguar XJ sierde de ingang
van 'De Kamperduinen', het nieuwe Wellness
Hotel in Kamperland.
Op de catwalk van de luxueuze automobielen wil
Jaguar met de grote XJ een belangrijke rol spelen
en dat lukt eigenlijk bijzonder goed! Gezegend
met een forse hoeveelheid op maat gesneden ge
noegens zal het de roofkat niet zwaar vallen naar
de gunst van vele verwende automobilisten te
dingen.
De ruim 5 meter lange limousine bestaat voor
het grootste deel uit aluminium en laat met zijn
coupé-achtige vorm de adem stokken van menig
toeschouwer. De prachtige witte kleur doet daar
nog een schepje bovenop.
Ook het interieur brengt mensen in vervoering,
want daar vormen hout, aluminium en leer een
synthese die men eigenlijk alleen bij Engelse au
to's van dit kaliber terug vindt.
In dat kader heeft de Amadoregroep waartoe het
Grand Wellness Hotel 'De Kamperduinen' ook
behoort, besloten deze bijzondere Jaguar te ko
pen die onder andere als bruidsauto ingezet gaat
worden voor de echtparen die besluiten van hun
diensten gebruik te maken.
Kan het mooier? Kan het chiquer?
Grand Hotel Wellness
De ontvangst in de lounge van het mooie hotel
onder aan de duinen is koninklijk: Verkoopad
viseur Lennaert de Meijer van Bogaers Goes en
ondergetekende nemen plaats in een mooie leren
fauteuil en even later worden we welkom gehe
ten door de charmante hotelmanager Christina
Elenbaas-Acda.
Enthousiast toont zij ons o.a. de brasserie in
warme oranje, rode en bruine tinten met com
fortabele stoelen. Het enorme scherm buiten be
hoedt de gasten tegen zon en wind en het terras
is bovendien verwarmd. Christina laat ons de
verschillende soorten suites en penthouses zien
en natuurlijk het schitterende wellness-gedeelte
met de winterwellnesstuin.
Tot slot komt het trouwen aan de orde: de Ama
doregroep verzorgt eigenlijk alles rondom dé
mooiste dag in je leven: de bruidsjaguar, het
bruidsboeket, de receptie, het diner, het feest en
de bruidssuite...
In Noord-Amerika is de Volkswagen Jetta een
succesnummer. Ook in ons werelddeel verwacht
het Duitse concern veel van de sedan. Toch
loopt ons land niet zo warm voor het type auto,
een Golf met een kont (je). Dat werd duidelijk
met de voorgangers Vento, Bora en (de vorige)
Jetta. Maar de auto wordt toch gefabriceerd
dus waarom dan niet verkopen (in ons land
vanaf januari 2011) op een breder speelveld.
Volkswagen heeft de Amerikaanse uitvoering
wel aangepakt en het Europese jasje omvat een
verfijnder onderstel en een interieur dat met
hoogwaardigere materialen is afgewerkt. Neem
die opwaardering en koppel die aan veel ruimte
en het mag duidelijk zijn, dat de Jetta een auto
is voor jonge gezinnen. Maar ook de zakenman
komt heel goed voor de dag met de strak gelijnde
Volkswagen. Die is negen centimeter langer dan
zijn voorganger. Die ruimte pakt uit in het voor
deel van vooral de achterpassagiers. De been
ruimte is voor hen ten opzichte van de vorige
Jetta gegroeid met 6,7 cm (96,7 cm tussen beide
rugleuningen). Rijden mochten we nog niet met
de nieuweling. Wel wist Volkswagen ons alles
te vertellen over het gebruiksgemak en de (be
kende) motoren waarmee de Jetta leverbaar is.
Alle motoren voor de Jetta (benzine en diesel)
beschikken over directe inspuiting in combina
tie met turbotechnologie. De benzinereeks start
met 1.2 TSI (105 pk) en de dieselstokers met
de 1.6 TDI BlueMotion (105 pk). De sterkste
motor is de 2.0 TFSI met 200 pk. Volkswagen
levert de Jetta met een keuze uit drie uitrus
tingsniveaus. Prijzen zijn nog niet bekend.
De volledig nieuwe VW Jetta ook klaar voor Europa.
Goes
Auto Van der Vliet in Klein Frankrijk in Goes is
de eerste merkendealer in Zeeland voor het Chi
nese merk Landwind.
Het Chinese merk Landwind keert na drie jaar
terug in Europa. De aftrap wordt gedaan met één
model, de midi MPV CV9. Hij wordt eerst in Ne
derland en België geleverd en later in de rest van
Europa. Nog dit jaar introduceert het merk ook
een elektrisch aangedreven versie van de CV9.
Directeur Tonny van der Vliet: "We zijn blij dat
we dit mooie merk zo dadelijk in de showroom
hebben staan. Vanaf januari kunnen we uitge
breid leveren, maar volgende week is er al een
preview van de Landwind CV9 die in een vier
en zespersoonsversie te leveren is.
Top Honderd
Landwind is onderdeel van de Chinese autopro
ducent Jiangling Motors Holding die onder deze
naam 1 miljoen auto's per jaar bouwt. Daarnaast
maakt het concern ook bestelwagens en vrachtwa
gens onder diverse merknamen. Jiangling Motors
staat al vier jaar op rij in de top 100 van de Chi
nese ondernemingen.
LWMC (Landwind Motors Holding Europe
B.V.), gevestigd te Tiel, neemt de distributie voor
Europa ter hand. Deze onderneming wordt geleid
door CEO Peter Bijvelds, die het merk al in 2005
naar Europa haalde met een vierwielaangcdre-
ven SUV. Toenmalige botsproeven in Duitsland
waren onbevredigend, zodat die auto weer werd
afgevoerd. Inmiddels kan het merk met opgehe
ven hoofd de concurrentie aan."
24/24 service
Ik fotografeerde Tonny van der Vliet voor de zaak
in Klein Frankrijk voor de allereerste Landwind
hier in Zeeland. Het is eigenlijk een preview, want
de levering komt eind dit jaar op gang.
De eerste Landwinds worden geleverd met twee
benzinemotoren, te weten een 1.6 liter met 97 pk
en een 2.0 liter met 141 pk. Er kan gekozen wor
den voor een 4- of 6-persoonsuitvoering.
Landwind geeft op alle auto's drie jaar of 100.000
kilometer fabrieksgarantie. De service-intervallen
bestaan uit één beurt per jaar of elke 15.000 ki
lometer. Bovendien staat de gratis Landwind As
sistance 24 uur per dag klaar om een mechanisch
of technisch defect op te sporen en te verhelpen.
Waar hybrides, elektromotoren en downsizemotoren de norm worden, zijn er altijd nog
merken die er lol in zien auto's te bouwen uolgens de oude geldende norm van hoe groter,
hoe mooier en beter. Dodge komt namelijk met de Challenger SRT8 392 waarbij de Hemi
V8 motor doodleuk is opgehoord naar 6,4 liter inhoud. Daarmee wordt 476 pk mogelijk
en een koppel van 650 Nm. Onderstelremmen en besturing zijn in de revisie gegaan.
Er is een snelle M-versie op komst van de BMW
1 Serie. Een eerste rij-impressie op de open
bare weg, onlangs gemaakt met een zo goed als
productierijp maar nog gecamoufleerd proto
type, wijst uit dat het om een auto gaat met veel
potentieel. De basis voor de 1-serie M Coupé is
de 135i, met de 3 liter zescilinder turbomotor
uit de Z4 35is. Die levert een fors vermogen van
340 pk en krachtig koppel van 450 Nm. De be
grensde topsnelheid is waarschijnlijk 250 km/u,
waarschijnlijk omdat BMW pas later de exacte
gegevens vrij zal geven. Met 1.500 kg gewicht
zal hij van 0-100 km/u moeten kunnen sprinten
in iets meer dan 5 seconden.
Het spoor en de carrosserie zijn beide 80 mm
breder dan de standaardversie. Onder de achter
bumper steken twee dubbele uitlaten naar bui
ten. Half december weten we cijfermatig meer.
De auto staat op wielen uit de koker van BMW
M-design met 245/35 ZR19 rubber vóór en
265/35 ZR 19 exemplaren achter. De eerste rij
ervaring is indrukwekkend. De M-variant ligt
als een blok op de weg en lijkt als op rails door
snelle bochten te gaan. De besturing is direct en
snel, evenals het schakelen met de zesversnel
lingsbak. Geheel naar verwachting maakt ook
het geluid indruk. De auto debuteert in januari
op de autotentoonstelling in Detroit en staat
rond mei in de Nederlandse showrooms. De
prijs is nog niet bekend. (HH)