VW Jetta Europees Meer, meer, meer... Jaguar XJ van lA&iit Bogaers Goes V*** wordt dealer \jIXjcX *4* van Landwind M-variant van BMW 1-serie Kamperland De chique polariswitte Jaguar XJ sierde de ingang van 'De Kamperduinen', het nieuwe Wellness Hotel in Kamperland. Op de catwalk van de luxueuze automobielen wil Jaguar met de grote XJ een belangrijke rol spelen en dat lukt eigenlijk bijzonder goed! Gezegend met een forse hoeveelheid op maat gesneden ge noegens zal het de roofkat niet zwaar vallen naar de gunst van vele verwende automobilisten te dingen. De ruim 5 meter lange limousine bestaat voor het grootste deel uit aluminium en laat met zijn coupé-achtige vorm de adem stokken van menig toeschouwer. De prachtige witte kleur doet daar nog een schepje bovenop. Ook het interieur brengt mensen in vervoering, want daar vormen hout, aluminium en leer een synthese die men eigenlijk alleen bij Engelse au to's van dit kaliber terug vindt. In dat kader heeft de Amadoregroep waartoe het Grand Wellness Hotel 'De Kamperduinen' ook behoort, besloten deze bijzondere Jaguar te ko pen die onder andere als bruidsauto ingezet gaat worden voor de echtparen die besluiten van hun diensten gebruik te maken. Kan het mooier? Kan het chiquer? Grand Hotel Wellness De ontvangst in de lounge van het mooie hotel onder aan de duinen is koninklijk: Verkoopad viseur Lennaert de Meijer van Bogaers Goes en ondergetekende nemen plaats in een mooie leren fauteuil en even later worden we welkom gehe ten door de charmante hotelmanager Christina Elenbaas-Acda. Enthousiast toont zij ons o.a. de brasserie in warme oranje, rode en bruine tinten met com fortabele stoelen. Het enorme scherm buiten be hoedt de gasten tegen zon en wind en het terras is bovendien verwarmd. Christina laat ons de verschillende soorten suites en penthouses zien en natuurlijk het schitterende wellness-gedeelte met de winterwellnesstuin. Tot slot komt het trouwen aan de orde: de Ama doregroep verzorgt eigenlijk alles rondom dé mooiste dag in je leven: de bruidsjaguar, het bruidsboeket, de receptie, het diner, het feest en de bruidssuite... In Noord-Amerika is de Volkswagen Jetta een succesnummer. Ook in ons werelddeel verwacht het Duitse concern veel van de sedan. Toch loopt ons land niet zo warm voor het type auto, een Golf met een kont (je). Dat werd duidelijk met de voorgangers Vento, Bora en (de vorige) Jetta. Maar de auto wordt toch gefabriceerd dus waarom dan niet verkopen (in ons land vanaf januari 2011) op een breder speelveld. Volkswagen heeft de Amerikaanse uitvoering wel aangepakt en het Europese jasje omvat een verfijnder onderstel en een interieur dat met hoogwaardigere materialen is afgewerkt. Neem die opwaardering en koppel die aan veel ruimte en het mag duidelijk zijn, dat de Jetta een auto is voor jonge gezinnen. Maar ook de zakenman komt heel goed voor de dag met de strak gelijnde Volkswagen. Die is negen centimeter langer dan zijn voorganger. Die ruimte pakt uit in het voor deel van vooral de achterpassagiers. De been ruimte is voor hen ten opzichte van de vorige Jetta gegroeid met 6,7 cm (96,7 cm tussen beide rugleuningen). Rijden mochten we nog niet met de nieuweling. Wel wist Volkswagen ons alles te vertellen over het gebruiksgemak en de (be kende) motoren waarmee de Jetta leverbaar is. Alle motoren voor de Jetta (benzine en diesel) beschikken over directe inspuiting in combina tie met turbotechnologie. De benzinereeks start met 1.2 TSI (105 pk) en de dieselstokers met de 1.6 TDI BlueMotion (105 pk). De sterkste motor is de 2.0 TFSI met 200 pk. Volkswagen levert de Jetta met een keuze uit drie uitrus tingsniveaus. Prijzen zijn nog niet bekend. De volledig nieuwe VW Jetta ook klaar voor Europa. Goes Auto Van der Vliet in Klein Frankrijk in Goes is de eerste merkendealer in Zeeland voor het Chi nese merk Landwind. Het Chinese merk Landwind keert na drie jaar terug in Europa. De aftrap wordt gedaan met één model, de midi MPV CV9. Hij wordt eerst in Ne derland en België geleverd en later in de rest van Europa. Nog dit jaar introduceert het merk ook een elektrisch aangedreven versie van de CV9. Directeur Tonny van der Vliet: "We zijn blij dat we dit mooie merk zo dadelijk in de showroom hebben staan. Vanaf januari kunnen we uitge breid leveren, maar volgende week is er al een preview van de Landwind CV9 die in een vier en zespersoonsversie te leveren is. Top Honderd Landwind is onderdeel van de Chinese autopro ducent Jiangling Motors Holding die onder deze naam 1 miljoen auto's per jaar bouwt. Daarnaast maakt het concern ook bestelwagens en vrachtwa gens onder diverse merknamen. Jiangling Motors staat al vier jaar op rij in de top 100 van de Chi nese ondernemingen. LWMC (Landwind Motors Holding Europe B.V.), gevestigd te Tiel, neemt de distributie voor Europa ter hand. Deze onderneming wordt geleid door CEO Peter Bijvelds, die het merk al in 2005 naar Europa haalde met een vierwielaangcdre- ven SUV. Toenmalige botsproeven in Duitsland waren onbevredigend, zodat die auto weer werd afgevoerd. Inmiddels kan het merk met opgehe ven hoofd de concurrentie aan." 24/24 service Ik fotografeerde Tonny van der Vliet voor de zaak in Klein Frankrijk voor de allereerste Landwind hier in Zeeland. Het is eigenlijk een preview, want de levering komt eind dit jaar op gang. De eerste Landwinds worden geleverd met twee benzinemotoren, te weten een 1.6 liter met 97 pk en een 2.0 liter met 141 pk. Er kan gekozen wor den voor een 4- of 6-persoonsuitvoering. Landwind geeft op alle auto's drie jaar of 100.000 kilometer fabrieksgarantie. De service-intervallen bestaan uit één beurt per jaar of elke 15.000 ki lometer. Bovendien staat de gratis Landwind As sistance 24 uur per dag klaar om een mechanisch of technisch defect op te sporen en te verhelpen. Waar hybrides, elektromotoren en downsizemotoren de norm worden, zijn er altijd nog merken die er lol in zien auto's te bouwen uolgens de oude geldende norm van hoe groter, hoe mooier en beter. Dodge komt namelijk met de Challenger SRT8 392 waarbij de Hemi V8 motor doodleuk is opgehoord naar 6,4 liter inhoud. Daarmee wordt 476 pk mogelijk en een koppel van 650 Nm. Onderstelremmen en besturing zijn in de revisie gegaan. Er is een snelle M-versie op komst van de BMW 1 Serie. Een eerste rij-impressie op de open bare weg, onlangs gemaakt met een zo goed als productierijp maar nog gecamoufleerd proto type, wijst uit dat het om een auto gaat met veel potentieel. De basis voor de 1-serie M Coupé is de 135i, met de 3 liter zescilinder turbomotor uit de Z4 35is. Die levert een fors vermogen van 340 pk en krachtig koppel van 450 Nm. De be grensde topsnelheid is waarschijnlijk 250 km/u, waarschijnlijk omdat BMW pas later de exacte gegevens vrij zal geven. Met 1.500 kg gewicht zal hij van 0-100 km/u moeten kunnen sprinten in iets meer dan 5 seconden. Het spoor en de carrosserie zijn beide 80 mm breder dan de standaardversie. Onder de achter bumper steken twee dubbele uitlaten naar bui ten. Half december weten we cijfermatig meer. De auto staat op wielen uit de koker van BMW M-design met 245/35 ZR19 rubber vóór en 265/35 ZR 19 exemplaren achter. De eerste rij ervaring is indrukwekkend. De M-variant ligt als een blok op de weg en lijkt als op rails door snelle bochten te gaan. De besturing is direct en snel, evenals het schakelen met de zesversnel lingsbak. Geheel naar verwachting maakt ook het geluid indruk. De auto debuteert in januari op de autotentoonstelling in Detroit en staat rond mei in de Nederlandse showrooms. De prijs is nog niet bekend. (HH)

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2010 | | pagina 33