MmvI (?f cj'ir "Mini..? Maxi..! FOTO ROB STRATING manier vergeef ik hem deze ongemak ken. De voorstoelen hebben een gepro nonceerde kuipvorm en zitten zelfs na lange ritten uitstekend. De achterportieren zijn een stuk groter en de ruimte achterin is meer dan vol doende. Er kan gekozen worden voor twee separate achterstoelen die keurig verstelbaar zijn, of voor een achterbank die plaats biedt aan 3 personen. Zo'n grote kofferruimte had een Mini nog nooit: 350 liter, te vergroten naar 1170 liter! Van voor naar achter loopt de bijzon der verlichte en unieke 'Centre Rail', een rails waarin allerlei opbergruimtes en gadgets als bekers, mobiele telefoons, MP3 spelers en zonebrillen ingeklikt kunnen worden. Hit the road Wat betreft de benzinemotoren maakt Mini gebruik van de door BMW en Peugeot ontwikkelde 1.6 liter zestien klepper met een lange slag (77 x 85,8 mm)Bij het instapmodel, de One, heb ben we het over 98 pk, de volgende ver sie ligt in de test-Cooper en heeft 122 pk. De Cooper S bezit dezelfde motor, maar dan met een turbo en dan hebben we het over 184 pk. De Countryman Cooper weegt zo'n 400 kilogram meer dan zijn kleine broertje met dezelfde motor en dat heeft zijn weerslag op de prestaties. Hij heeft er ruim 10,5 seconden voor nodig om aan de honderd te komen, maar ik re aliseer me dat deze crossover ook niet pretendeert om. te concurreren met de rest van zijn familie. Ook wat zijn wegligging aangaat, merk je dat zijn figuur wat is uitgedijd en dat de veerwegen wat lange, hij is ook stuk ken comfortabeler en dat hoort bij hem. Toch laat hij zich uiterst veilig op boch tige wegen sturen, al is hij in grenssitu aties gecontroleerd onderstuurd. Hier staat een familieauto die vergele ken moet worden met andere concur renten en niet met de andere Mini's. Toch is hij qua uitstraling helemaal Mini, hoe Maxi dan ook. Date me..! Ben je ouder dan 25 jaar, autoliefheb ber en heb je 3 jaar je rijbewijs, kun je de Countryman daten van vroeg in de middag tot het weer licht wordt. www. mini.nl de zwarte spatbordverbreders en de dito raamstijlen bijvoorbeeld, waardoor het dak lijkt te zweven, de bijzondere voor ruit en het gedeelte achter de B-stijl dat hij van de Clubman erfde. 't Is een bijzonder kind De voorportieren zijn niet al te groot uitgevallen, maar na een paar keer in stappen, went het wel. Binnenin is het Mini wat de klok slaat: recht voor me de grote toerenteller en middenvoor de snelhcidsmeter/gps/in- fotainment instrument ter grootte van een stationsklok. De schakelaars op de middenconsole en boven mijn hoofd zijn rudimenten van de allereerste kipscha kelaartjes uit de oer-Mini en doen wat speels aan. De logica is ergonomisch ver te zoeken, maar op de één of andere Dochter Jet en kleinzoon Toon passen uitstekend bij de flitsende Countryman. jaar oud en nog steeds geef ik een pluim op de hoed van Frank Stephenson die hem in zijn BMW-tijd ontwierp. Ook de Countryman One en Cooper kijken je haast vertederend aan met hun chroomomrande hightech-ogen. Deze twee nieuwe crossovers lijken in eerste instantie nog het meest op hun kleine broertje. De Cooper S wordt een ander verhaal: hij heeft een grimmige blik in zijn ogen en zijn grille is vervormd tot een grimas. Logisch, want die uitvoe ring gecombineerd met de vierwiel- aandrijving (ALL4) gaat volgend jaar meedoen in het wereldrallykampioen- schap...! Voorts blijft de Countryman zoveel Minitrekken bezitten, dat niemand hem zal verwisselen met andere auto's: Meer dan 4 meter lang, 4 portieren, 4 wielaandrijving, plaats voor 4 men sen. Nummer 4 van de Minifamilie is helemaal geen Mini meer! Of toch wel? Rob Strating Goes beste autofabriek, want er lopen daar ook Mercedessen, BMW's, Chryslers en Peugeots van de band en nu heb ik nog maar een paar merken genoemd. Hij meet 4.11 m in de lengte, 1.79 m in de breedte en 1.56 m in de hoogte. Typische maten voor een auto uit de compacte klasse en eigenlijk niets on gewoons. Alleen..hij heet Mini Coun tryman! In de paddock van het Circuit van Zandvoort kwam ik tijdens mijn testrit met de nieuwe Countryman een oorspronkelijke Mini tegen en als je ze naast elkaar ziet staan, gaat de verge lijking David en Goliath eigenlijk wel op. Het knappe is wel dat hij, ondanks zijn forse afmetingen, direct als Mini her kenbaar is. Het oorspronkelijke ontwerp van de 'new Mini' is inmiddels ruim 10 In maart 1960 besloot BMC om het Mini-gamma uit te breiden met twee stationcars en Alec Issigonis, de mees- terdesigner, tekende de Morris Mini Minor Travelier en de Austin Seven Countryman. De nieuwe Mini dankt zijn naam aan die illustere voorganger. De huidige versie wordt gemaakt bij Magna Steyr in het Oostenrijkse Graz en dat is voorwaar niet de eerste de

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2010 | | pagina 25