MmvI (?f cj'ir
"Mini..? Maxi..!
FOTO ROB STRATING
manier vergeef ik hem deze ongemak
ken. De voorstoelen hebben een gepro
nonceerde kuipvorm en zitten zelfs na
lange ritten uitstekend.
De achterportieren zijn een stuk groter
en de ruimte achterin is meer dan vol
doende. Er kan gekozen worden voor
twee separate achterstoelen die keurig
verstelbaar zijn, of voor een achterbank
die plaats biedt aan 3 personen.
Zo'n grote kofferruimte had een Mini
nog nooit: 350 liter, te vergroten naar
1170 liter!
Van voor naar achter loopt de bijzon
der verlichte en unieke 'Centre Rail',
een rails waarin allerlei opbergruimtes
en gadgets als bekers, mobiele telefoons,
MP3 spelers en zonebrillen ingeklikt
kunnen worden.
Hit the road
Wat betreft de benzinemotoren maakt
Mini gebruik van de door BMW en
Peugeot ontwikkelde 1.6 liter zestien
klepper met een lange slag (77 x 85,8
mm)Bij het instapmodel, de One, heb
ben we het over 98 pk, de volgende ver
sie ligt in de test-Cooper en heeft 122
pk. De Cooper S bezit dezelfde motor,
maar dan met een turbo en dan hebben
we het over 184 pk.
De Countryman Cooper weegt zo'n
400 kilogram meer dan zijn kleine
broertje met dezelfde motor en dat heeft
zijn weerslag op de prestaties. Hij heeft
er ruim 10,5 seconden voor nodig om
aan de honderd te komen, maar ik re
aliseer me dat deze crossover ook niet
pretendeert om. te concurreren met de
rest van zijn familie.
Ook wat zijn wegligging aangaat, merk
je dat zijn figuur wat is uitgedijd en dat
de veerwegen wat lange, hij is ook stuk
ken comfortabeler en dat hoort bij hem.
Toch laat hij zich uiterst veilig op boch
tige wegen sturen, al is hij in grenssitu
aties gecontroleerd onderstuurd.
Hier staat een familieauto die vergele
ken moet worden met andere concur
renten en niet met de andere Mini's.
Toch is hij qua uitstraling helemaal
Mini, hoe Maxi dan ook.
Date me..!
Ben je ouder dan 25 jaar, autoliefheb
ber en heb je 3 jaar je rijbewijs, kun je
de Countryman daten van vroeg in de
middag tot het weer licht wordt. www.
mini.nl
de zwarte spatbordverbreders en de dito
raamstijlen bijvoorbeeld, waardoor het
dak lijkt te zweven, de bijzondere voor
ruit en het gedeelte achter de B-stijl dat
hij van de Clubman erfde.
't Is een bijzonder kind
De voorportieren zijn niet al te groot
uitgevallen, maar na een paar keer in
stappen, went het wel.
Binnenin is het Mini wat de klok slaat:
recht voor me de grote toerenteller en
middenvoor de snelhcidsmeter/gps/in-
fotainment instrument ter grootte van
een stationsklok. De schakelaars op de
middenconsole en boven mijn hoofd zijn
rudimenten van de allereerste kipscha
kelaartjes uit de oer-Mini en doen wat
speels aan. De logica is ergonomisch
ver te zoeken, maar op de één of andere
Dochter Jet en kleinzoon Toon passen uitstekend bij de flitsende Countryman.
jaar oud en nog steeds geef ik een pluim
op de hoed van Frank Stephenson die
hem in zijn BMW-tijd ontwierp.
Ook de Countryman One en Cooper
kijken je haast vertederend aan met hun
chroomomrande hightech-ogen. Deze
twee nieuwe crossovers lijken in eerste
instantie nog het meest op hun kleine
broertje. De Cooper S wordt een ander
verhaal: hij heeft een grimmige blik in
zijn ogen en zijn grille is vervormd tot
een grimas. Logisch, want die uitvoe
ring gecombineerd met de vierwiel-
aandrijving (ALL4) gaat volgend jaar
meedoen in het wereldrallykampioen-
schap...!
Voorts blijft de Countryman zoveel
Minitrekken bezitten, dat niemand
hem zal verwisselen met andere auto's:
Meer dan 4 meter lang, 4 portieren,
4 wielaandrijving, plaats voor 4 men
sen. Nummer 4 van de Minifamilie
is helemaal geen Mini meer! Of toch
wel?
Rob Strating
Goes
beste autofabriek, want er lopen daar
ook Mercedessen, BMW's, Chryslers
en Peugeots van de band en nu heb ik
nog maar een paar merken genoemd.
Hij meet 4.11 m in de lengte, 1.79 m
in de breedte en 1.56 m in de hoogte.
Typische maten voor een auto uit de
compacte klasse en eigenlijk niets on
gewoons. Alleen..hij heet Mini Coun
tryman! In de paddock van het Circuit
van Zandvoort kwam ik tijdens mijn
testrit met de nieuwe Countryman een
oorspronkelijke Mini tegen en als je ze
naast elkaar ziet staan, gaat de verge
lijking David en Goliath eigenlijk wel
op.
Het knappe is wel dat hij, ondanks zijn
forse afmetingen, direct als Mini her
kenbaar is. Het oorspronkelijke ontwerp
van de 'new Mini' is inmiddels ruim 10
In maart 1960 besloot BMC om het
Mini-gamma uit te breiden met twee
stationcars en Alec Issigonis, de mees-
terdesigner, tekende de Morris Mini
Minor Travelier en de Austin Seven
Countryman. De nieuwe Mini dankt
zijn naam aan die illustere voorganger.
De huidige versie wordt gemaakt bij
Magna Steyr in het Oostenrijkse Graz
en dat is voorwaar niet de eerste de