Alfa QiiMat* 1M
"GERAFFINEERDE SCHOONHEID'
In Duitsland heeft de nieuwe
Giulietta al vóór haar introduc
tie een designprijs gewonnen.
Niet alleen qua uiterlijk, maar
ook wat de prestaties betreft
trekt de mooie Italiaanse
ten strijde in de zogenaamde
Golfklasse. Ik reed met de 1.4
Turbo met 120 pk.
6 oktober 2010 - Pagina 21
Italianen weten als geen ander volk
wat schoonheid is. Dat vinden we
terug in de kleding, de schoenen,
maar zeker ook in de ontwerpen van
gebouwen en gebruiksvoorwerpen.
Auto's worden in Italië dan ook met
liefde ontworpen. Nergens ter wereld
zijn zoveel designstudio's als in dat
land. Ik noem u bijvoorbeeld namen
als Bertone, Pininfarina, Italdesign,
Touring, Zagato en Frua die ons in
de loop van de decennia automobie
len hebben nagelaten die stuk voor
stuk iconen zijn op het gebied van
de esthetica.
Alfa Romeo is in de honderd jaar
van zijn bestaan daarop geen uit
zondering: een bloedmooi voorbeeld
is de 8C 2300 van 1934 die op de
laatst gehouden show in Villa d'Este
aan het Comomeer uitgeroepen
werd tot 's werelds mooiste. Wat
dacht u van de Giulietta Sprint uit
het begin van de jaren '50 of de
Giulia Bertone die 14 jaar onafgebro
ken is gebouwd?
Op de Alfa Romeostand op de salon
in Genève dit jaar werd de nieuwe
Giulietta aan het publiek voorgesteld,
omringd door de mooiste vrouwen
ter wereld. In ultra fcorte jurkjes krul
den ze over de bevallige-welvingen
van de Giulietta en de verzamelde
autojournalisten, waaronder on
dergetekende, wisten niet waar ze
het eerst of het laatst naar moesten
kijken...
Verkoopadviseuse Roelien de Korne
van Automondo regelde voor mij de
testauto en mijn happy weekend kon
beginnen!
La bella
Vriendelijk, jeugdig, uiterst onderne-
mingslustig en buitengewoon zelfbe
wust kijkt ze naar de toekomst. De
derde generatie met de mooie naam
Giulietta kleine Julja), opvolgster
van de 147 in het compacte C-seg-
ment, is gezegend met een adem
benemend figuurtje en straalt een
ambitie uit... om spontaan verliefd
op te worden!
Haar amandelvormige ogen met de
LEDjes omsluiten de scudetto: de
grille in de vorm van een wapen
schild, die als een diep decolleté de
voorkant van de Alfa siert. Bovenin
prijkt als een sieraad het logo, dat is
opgebouwd uit twee Milanese sym
bolen: rechts de slang uit het wapen
van de familie Visconti en links het
kruis dat ridder Giovanni da Rho als
eerste op de muur van Jeruzalem
plaatste tijdens de kruistochten.
Er is maar één dissonant en dat is
de grote gele Nederlandse kente
kenplaat die links voor gesitueerd
is. Niet de plaats, maar de grootte
is het probleem. Natuurlijk moet er
geen kentekenplaat over haar decol
leté vallen, dat is logisch, maar zo'n
kleine witte uitvoering met zwarte
letters, zoals die in Zwitserland
wordt gehanteerd, past veel beter en
werkt meer als een sieraad dan zo'n
raar Nederlands ding...
De Giulietta bezit aan alle kanten
vrouwelijke vormen: het plaatwerk
bolt op de juiste plaatsen en ze
beschikt over een welvende flanken
manieren verstelbaar en het moet
gek gaan om niet een ideale houding
te vinden. De klokken liggen - Al-
fatypisch - in bekers, maar soms
spiegelt het een beetje. In het alge
meen zijn ze uitstekend afleesbaar
en ik houd wel van termen als 'aqua,
benzina en giri' voor water, benzine
en toeren. Attractief, opgeruimd en
met een simpele bedieningslogistiek
gezegend, presenteert Giulietta haar
instrumenten en (tuimel-) schake-
hydraulische besturing wordt pre-
cieser, de schokbrekers wat steviger
en de elektronische differentieelblok-
kering geactiveerd zodat ze in grens
situaties uiterst alert reageert.
Sportvrouwtje
Onder haar bevallige motorkap ligt
wat de testauto aangaat de 1.4 turbo
benzinemotor die 120 pk levert.
Downsizing is ook bij Alfa Romeo
troef. Een betrekkelijk kleine motor
DOOR ROB STRATING
provocaties zonder te blikken of te
blozen. Nu zou u kunnen denken dat
het comfort wordt opgeofferd aan
en een schitterende heuppartij. De-
prachtig opengewerkte lichtmetalen
wielen (225/40R18) komen regel
recht van de 8C Competizione en
draaien naadloos in de uitgeklopte
wielkasten.
Haar achterste is eveneens welge
vormd en met name de LED ach
terlichten en de diffuser ronden het
geheel van la bella spannend af.
Onderhuids beschikt de Giulietta als
eerste van het Fiatconcern over een
nieuwe flexible bodemplaat en ver
stevigingen, bestaande uit hoogvaste
staalsoorten, aluminium en xenoy,
een thermoplastische kunststof
soort. Gewichtsreductie en sterkte
zijn daarbij de uitgangspunten.
Cockpit
We stappen in, of word ik door haar
ambiance omsloten? De voorstoelen
zitten voor mij ideaal en er is overal
voldoende steun, maar of erg lange
soortgenoten dat ook zo ervaren?
Ook achterin komen hoofd en knieën
geen ruimte tekort, mits de soortge
noten normale afmetingen hebben.
Haar relatief forse breedte van 1.80
m speelt hier zeker parten evenals
haar wielbasis van 2.63 m.
Een grote stap voorwaarts is het
design van het dashboard en het in
strumentenpaneel. De cockpit werkt
optisch, maar ook gevoelsmatig
hoogwaardig en is zorgvuldig afge
werkt. Het leren stuurwiel is op twee
laars. Bovenop het dashboard komt
het scherm voor de navigatie als een
duveltje uit een doosje en de plaats
is in ieder geval ergonomisch ver
antwoord.
Een enorme handschoenenkast biedt
veel ruimte, maar dat kan ik niet
van de aflegruimtes in de portieren
zeggen.
DNA
Ik val helemaal op haar DNA. Dat
staat in dit geval voor een regelbare
rijdynamiek: Dynamic, Normal en
All Weather. Net als haar zusje MiTo
beschikt Giulietta over een systeem
waarbij je door middel van verschil
lende parameters de besturing, de
motor of de remmen kunt beïnvloe
den. In de Dynamicstand ontwikkelt
ze haar maximale koppel en pakken
de remmen harder aan. De elektro-
met veel pk's, want diezelfde ma
chine is pok met 170.pk leverbaar.
Het testmeisje spurt in 9 seconden
naar de honderd, maar biedt vooral
door de turbo en haar langeslag-
principe een forse dosis souplesse.
Dat is plezierig in het stadsverkeer,
maar levert tevens een lekker zuinig
omgaan met de brandstof op. Op
de tweebaanswegen noteerde ik zo
rond de 80 km/h bijna 1 op 20 ge
middeld! In het stadverkeer draagt
het start-stopsysteem ook bij tot het
besparen van het dure goedje.
Haar bochtenwerk past naadloos
bij haar flitsende uiterlijk: ze kraait
het uit van genot als we samen de
meest uitdagende bochten oefenen.
Nog nooit heb ik een voorwielaan-
gedreven auto zo absoluut neutraal
bochten zien nemen als deze Alfa.
Stoer pareert ze alle geforceerde
dit fenomenale sportieve weggedrag,
maar dat is geenszins het geval.
Veren en dempers zijn keurig op
elkaar afgestemd en door de bank
genomen is ze erg comfortabel. Pas
wanneer er een paar dwarsnaden
achter elkaar opdoemen, heeft ze
een klein beetje moeite die zo snel te
verwerken. Juist op slechte wegen
merk ik hoe stijf het koetswerk is
gemaakt!
Alle Juultjes op een rijtje
Twee veertienhonderds, allebei met
een turbo, de één met 120 en de
andere met 170 pk vormen beiden
de kleinste, maar o zo sterke benzi
nemotoren. De grootste is de 1750
TBI, een legendarisch Alfanummer
overigens die 235 pk levert. Deze
mag de benaming 'Quadrifoglio Ver-
de' dragen, het klavertje vier, bekend
van de sportuitvoeringen.
Dan zijn er nog twee commonraildie-
sels, een 1.6 JTD met 105 pk en 320
Nm en een tweeliter JTD met 170 pk
en 350 Nm koppel.
Vanaf 23.950 euro staat la bella in
de boeken...
De schitterende foto's maakte ik in
de Lange Vorststraat in Goes bij de
Italiaanse modezaak Rinascimento
van Renzo Pica. Een Alfafan in hart
en nieren! Hij verkoopt met zijn
werkneemster Mariam prachtige Ita
liaanse mode.