Alfa QiiMat* 1M "GERAFFINEERDE SCHOONHEID' In Duitsland heeft de nieuwe Giulietta al vóór haar introduc tie een designprijs gewonnen. Niet alleen qua uiterlijk, maar ook wat de prestaties betreft trekt de mooie Italiaanse ten strijde in de zogenaamde Golfklasse. Ik reed met de 1.4 Turbo met 120 pk. 6 oktober 2010 - Pagina 21 Italianen weten als geen ander volk wat schoonheid is. Dat vinden we terug in de kleding, de schoenen, maar zeker ook in de ontwerpen van gebouwen en gebruiksvoorwerpen. Auto's worden in Italië dan ook met liefde ontworpen. Nergens ter wereld zijn zoveel designstudio's als in dat land. Ik noem u bijvoorbeeld namen als Bertone, Pininfarina, Italdesign, Touring, Zagato en Frua die ons in de loop van de decennia automobie len hebben nagelaten die stuk voor stuk iconen zijn op het gebied van de esthetica. Alfa Romeo is in de honderd jaar van zijn bestaan daarop geen uit zondering: een bloedmooi voorbeeld is de 8C 2300 van 1934 die op de laatst gehouden show in Villa d'Este aan het Comomeer uitgeroepen werd tot 's werelds mooiste. Wat dacht u van de Giulietta Sprint uit het begin van de jaren '50 of de Giulia Bertone die 14 jaar onafgebro ken is gebouwd? Op de Alfa Romeostand op de salon in Genève dit jaar werd de nieuwe Giulietta aan het publiek voorgesteld, omringd door de mooiste vrouwen ter wereld. In ultra fcorte jurkjes krul den ze over de bevallige-welvingen van de Giulietta en de verzamelde autojournalisten, waaronder on dergetekende, wisten niet waar ze het eerst of het laatst naar moesten kijken... Verkoopadviseuse Roelien de Korne van Automondo regelde voor mij de testauto en mijn happy weekend kon beginnen! La bella Vriendelijk, jeugdig, uiterst onderne- mingslustig en buitengewoon zelfbe wust kijkt ze naar de toekomst. De derde generatie met de mooie naam Giulietta kleine Julja), opvolgster van de 147 in het compacte C-seg- ment, is gezegend met een adem benemend figuurtje en straalt een ambitie uit... om spontaan verliefd op te worden! Haar amandelvormige ogen met de LEDjes omsluiten de scudetto: de grille in de vorm van een wapen schild, die als een diep decolleté de voorkant van de Alfa siert. Bovenin prijkt als een sieraad het logo, dat is opgebouwd uit twee Milanese sym bolen: rechts de slang uit het wapen van de familie Visconti en links het kruis dat ridder Giovanni da Rho als eerste op de muur van Jeruzalem plaatste tijdens de kruistochten. Er is maar één dissonant en dat is de grote gele Nederlandse kente kenplaat die links voor gesitueerd is. Niet de plaats, maar de grootte is het probleem. Natuurlijk moet er geen kentekenplaat over haar decol leté vallen, dat is logisch, maar zo'n kleine witte uitvoering met zwarte letters, zoals die in Zwitserland wordt gehanteerd, past veel beter en werkt meer als een sieraad dan zo'n raar Nederlands ding... De Giulietta bezit aan alle kanten vrouwelijke vormen: het plaatwerk bolt op de juiste plaatsen en ze beschikt over een welvende flanken manieren verstelbaar en het moet gek gaan om niet een ideale houding te vinden. De klokken liggen - Al- fatypisch - in bekers, maar soms spiegelt het een beetje. In het alge meen zijn ze uitstekend afleesbaar en ik houd wel van termen als 'aqua, benzina en giri' voor water, benzine en toeren. Attractief, opgeruimd en met een simpele bedieningslogistiek gezegend, presenteert Giulietta haar instrumenten en (tuimel-) schake- hydraulische besturing wordt pre- cieser, de schokbrekers wat steviger en de elektronische differentieelblok- kering geactiveerd zodat ze in grens situaties uiterst alert reageert. Sportvrouwtje Onder haar bevallige motorkap ligt wat de testauto aangaat de 1.4 turbo benzinemotor die 120 pk levert. Downsizing is ook bij Alfa Romeo troef. Een betrekkelijk kleine motor DOOR ROB STRATING provocaties zonder te blikken of te blozen. Nu zou u kunnen denken dat het comfort wordt opgeofferd aan en een schitterende heuppartij. De- prachtig opengewerkte lichtmetalen wielen (225/40R18) komen regel recht van de 8C Competizione en draaien naadloos in de uitgeklopte wielkasten. Haar achterste is eveneens welge vormd en met name de LED ach terlichten en de diffuser ronden het geheel van la bella spannend af. Onderhuids beschikt de Giulietta als eerste van het Fiatconcern over een nieuwe flexible bodemplaat en ver stevigingen, bestaande uit hoogvaste staalsoorten, aluminium en xenoy, een thermoplastische kunststof soort. Gewichtsreductie en sterkte zijn daarbij de uitgangspunten. Cockpit We stappen in, of word ik door haar ambiance omsloten? De voorstoelen zitten voor mij ideaal en er is overal voldoende steun, maar of erg lange soortgenoten dat ook zo ervaren? Ook achterin komen hoofd en knieën geen ruimte tekort, mits de soortge noten normale afmetingen hebben. Haar relatief forse breedte van 1.80 m speelt hier zeker parten evenals haar wielbasis van 2.63 m. Een grote stap voorwaarts is het design van het dashboard en het in strumentenpaneel. De cockpit werkt optisch, maar ook gevoelsmatig hoogwaardig en is zorgvuldig afge werkt. Het leren stuurwiel is op twee laars. Bovenop het dashboard komt het scherm voor de navigatie als een duveltje uit een doosje en de plaats is in ieder geval ergonomisch ver antwoord. Een enorme handschoenenkast biedt veel ruimte, maar dat kan ik niet van de aflegruimtes in de portieren zeggen. DNA Ik val helemaal op haar DNA. Dat staat in dit geval voor een regelbare rijdynamiek: Dynamic, Normal en All Weather. Net als haar zusje MiTo beschikt Giulietta over een systeem waarbij je door middel van verschil lende parameters de besturing, de motor of de remmen kunt beïnvloe den. In de Dynamicstand ontwikkelt ze haar maximale koppel en pakken de remmen harder aan. De elektro- met veel pk's, want diezelfde ma chine is pok met 170.pk leverbaar. Het testmeisje spurt in 9 seconden naar de honderd, maar biedt vooral door de turbo en haar langeslag- principe een forse dosis souplesse. Dat is plezierig in het stadsverkeer, maar levert tevens een lekker zuinig omgaan met de brandstof op. Op de tweebaanswegen noteerde ik zo rond de 80 km/h bijna 1 op 20 ge middeld! In het stadverkeer draagt het start-stopsysteem ook bij tot het besparen van het dure goedje. Haar bochtenwerk past naadloos bij haar flitsende uiterlijk: ze kraait het uit van genot als we samen de meest uitdagende bochten oefenen. Nog nooit heb ik een voorwielaan- gedreven auto zo absoluut neutraal bochten zien nemen als deze Alfa. Stoer pareert ze alle geforceerde dit fenomenale sportieve weggedrag, maar dat is geenszins het geval. Veren en dempers zijn keurig op elkaar afgestemd en door de bank genomen is ze erg comfortabel. Pas wanneer er een paar dwarsnaden achter elkaar opdoemen, heeft ze een klein beetje moeite die zo snel te verwerken. Juist op slechte wegen merk ik hoe stijf het koetswerk is gemaakt! Alle Juultjes op een rijtje Twee veertienhonderds, allebei met een turbo, de één met 120 en de andere met 170 pk vormen beiden de kleinste, maar o zo sterke benzi nemotoren. De grootste is de 1750 TBI, een legendarisch Alfanummer overigens die 235 pk levert. Deze mag de benaming 'Quadrifoglio Ver- de' dragen, het klavertje vier, bekend van de sportuitvoeringen. Dan zijn er nog twee commonraildie- sels, een 1.6 JTD met 105 pk en 320 Nm en een tweeliter JTD met 170 pk en 350 Nm koppel. Vanaf 23.950 euro staat la bella in de boeken... De schitterende foto's maakte ik in de Lange Vorststraat in Goes bij de Italiaanse modezaak Rinascimento van Renzo Pica. Een Alfafan in hart en nieren! Hij verkoopt met zijn werkneemster Mariam prachtige Ita liaanse mode.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2010 | | pagina 23