gMW Q1
"GRAN TURISMO DIESEL..."
De wereld staat op z'n kop:
Gran Turismo's waren coupés,
kwamen uit Italië en hadden
lawaaimakende acht- of twaalf
cilinders onder hun motorkap.
Nu is er een BMW GT uit Duits
land en ligt er een zescilinder
commonraildiesel in die nauwe
lijks hoorbaar is...
Door Rob Strating
Bij de opstelling van de oldtimerrit
'Cars Charity' op 12 september in
Bergen op Zoom, werden er ook bij
zondere hedendaagse auto's toege
laten. Voor mij reed bijvoorbeeld een
Ferrari 360 en een Porsche Paname-
ra. De marshalls beoordeelden de
diverse auto's op waarde. Het ver
baasde me dan ook geenszins dat ik
zonder slag of stoot tot het illustere
gezelschap van prachtige oldtimers
en vooraanstaande automobielen
werd toegelaten met mijn testauto,
de BMW 530d GT. Met zijn lengte
van 5 m, zijn breedte van ruim 1.90
m en zijn hoogte van 1.56 m maakt
hij alleen al daardoor indruk, maar
niet dat is het niet alleen...
De belangstellenden liepen becom
mentariërend langs al de automobie
len en zo kwam de BMW GT ook aan
de beurt: "Da's een grote auto..!"
"Een beetje combi, een beetje limou
sine, een beetje Gran Turismo..."
"Wat een apart model..!"
Ik kon het dan ook niet laten om de
auto in al zijn facetten aan het geïn
teresseerd publiek te laten zien en
het is dat er geen verkoper bij was,
anders had die hem misschien nog
kunnen opschrijven..
De moderne dieseltechniek is zó
spectaculair verbeterd en geavan
ceerd, dat vele races, waaronder
natuurlijk die van LeMans, worden
gewonnen door raceauto's met een
dieselmotor. Wie had dat ooit een
aantal jaren geleden kunnen beden
ken? Ik zou het banksaldo van Ru-
dolf Diesel weieens willen zien als hij
nog onder ons zou zijn. Ik denk dat
hij Bill Gates zou evenaren...
Conceptcar
Ik zag hem voor het eerst in Frank
furt op de IAA, een jaar geleden.
Hij stond daar nog een beetje als
conceptcar en de niet gestelde, maar
o zo duidelijke vraag aan het publiek
was duidelijk: "Moeten we deze
auto uitbrengen?" Hij stond daar in
de uitvoering met de twee separate
stoelen achterin. Ik was meteen
enthousiast, want ik houd van bij
zondere auto's. Gewoon kan altijd
nog, toch?
Natuurlijk zijn er mensen die hem
niet zo mooi vinden, maar onder
scheid moet er zijn. Laten we wel
stellen dat de producten die de Ne
derlandse chefdesigner Adrian van
Hooijdonk de laatste tijd heeft gete
kend, zoveel harmonischer zijn dan
de ontwerpen van zijn voorganger
Chris Bangle.
Intrigerend en elegant
Hij heet 530 en BMW zegt dat hij is
gebaseerd op de 5-serie. Dat zal wel,
maar hij komt in lengte en breedte
overeen met de 7-serie. Toch zijn
er vele overeenkomsten met de
eerst genoemde en daarom loop ik
het exterieur even met u door: de
koplampen, de grille en de spoiler
onderscheiden zich wezenlijk van de
andere vijven. De look en de scherp
getekende schouders met daarin
opgenomen de handgrepen deelt hij
weer met zijn limousinebroer. Na
tuurlijk is daar de gestrekte coupélijn
die hem onderscheidt van de andere
familieleden, maar die veel minder
plomp is als de X6.
Hofmeisterknick
Vanzelfsprekend-bezit ook de GT
de zogenaamde 'Hofmeisterknick'.
Nooit van gehoord?
Onder de 'Hofmeisterknick' verstaat
men de dubbele knik in de C-stijl bij
de limousines en coupés en in de
D-stijl bij de Touring. BMW-designer
Wilhelm Hofmeister paste hem als
stijlelement voor het eerst toe bij
de 3200CS Bertone en vlak daarna
bij de 1500. Daarmee werd het ken
merkende knikje een onderdeel dat
niet meer weg te denken is en door
elke nieuwe ontwerper weer wordt
gebruikt. De achterkant van de GT
is ook zijn chocoladezijde. Doordat
de daklijn spectaculair afloopt, ligt
de achterruit nogal vlak en besluit
de GT zijn lijnenspel met een korte,
maar stevige kont, waarin de van
LED-verlichting voorziene achterlich
ten een feestelijk decor vormen in
het donker. Het chroom zit precies
daar waar het de mooie lijnen van de
GT onderstreept en daarmee krijgt
Van Hooijdonk een pluim op zijn
hoed. De vin achter op het dak bezit
alle antennefuncties die men in de
GT nodig heeft.
Business class
Als ik de auto met de afstandbedie
ning open, straalt er een decent licht
vanaf de deurgrepen, een teken dat
het tijd wordt van de lounge te gaan
genieten. De instap is wat hoger
en dat zullen velen met mij weten
te waarderen. Zittend op de'royale
ledereren voorstoel die elektrisch
op heel veel mogelijke manieren
verstelbaar is, heb ik uitzicht op een
cockpit die zich, zoals het BMW
bijna altijd heeft betaamd, naar de
bestuurder is gericht. De materialen
waarmee het instrumentenpaneel,
het dashboard, de middenconsole en
de portieren' zijn bekleed, komen uit
de mooiste meubelzaak in München.
De afwerking laat niets te wensen
over, evenals de.ergonomie die ver
rassend intuïtief is, inclusief de ver
eenvoudigde iDrive draai/duwknop.
Een uitzondering op dit alles vond ik
de selectiehendel voor de automaat:
hij is weliswaar mooi gevormd, maar
de bediening is zelfs na gewenning
niet helemaal logisch.
Cocoonen
Decente chroom en aluminiumac-
centen zorgen voor een chique
ambiance, waarbij het gevoel om te
cocoonen alsmaar sterker wordt.
De ruimte voorin is vorstelijk en de
ongelooflijk brede middenconsole
voorkomt elk lijfelijk contact met de
medepassagier. Op de achterbank
hebben de meeste mensen zeeën
van ruimte, al zullen erg lange soort
genoten hun hoofd stoten aan de
aflopende hemel. Bij de versie met
de aparte stoelen achterin, is er wat
meer hoofdruimte..
De kofferruimte kan op twee manie
ren worden geopend, namelijk alleen
het stalen gedeelte en dat laadklepje
is niet overbemeten, maar ook met
een druk op de andere knop kan
.de gehele achterklep met ruit en al
worden geopend en dan verschijnt
er een laadruimte van 440 liter, te
vergroten tot 1700 liter.
Groot hart
Alleen bij het koud starten in een ga
rage met een geopende zijruit, hoor
ik heel in de verte rudimenten van
de klanken die Rudolf Diesel in 1894
componeerde. De 2993 cc grote
zescilinder lijn commonraildiesel
weet 245 paardenkrachten te mobi
liseren en wat nog indrukwekkender
is: het 540 Nm koppel dat al bij
1750 omwentelingen van de krukas
maximaal rendement geeft! Pas als
Woensdag 22 september 2010 - Pagina 2
DOOR ROB STRATING
de olie na. een kleine 10 kilometer
op 100 graden staat (er is weer een
olietemperatuurmeter, hoera!), mag
er gas gegeven worden. Met een
schop in de rug accelereert de 2131
kg zware GT middels de achttraps
automaat in 6,8 seconden naar de
honderd. Nog indrukwekkender
zijn de decibellen die zijn grote hart
produceert: slechts 67 bij 120 km/h'
De bak schakelt, maar dat hoor ik
niet, ik zie het hoogstens op de toe-
renteller. Hij sprint niet alleen goed,
hij spaart ook, want ondanks zijn
niet geringe gewicht kom ik bij een
rustige rijwijze over voornamelijk
tweebaanswegen aan een gemid
delde van 1 op 17! Omdat hij mij
regelmatig verleidt, wordt het test
gemiddelde ongunstiger, maar BMW
zet absoluut maatstaven!
'Adaptive Drive'
Dankzij de 'Adaptive Drive', een ac
tief onderstelregelsysteem, waarbij
schokdempers en stabilisatoren kun
nen worden geactiveerd, zijn er drie
afstemmingen mogelijk, namelijk de
comfortstand, de sportstand en de
sport+ stand. Deze beïnvloeden ook
de automaat. "Freude am Fahren"
was nog nooit zó geweldig! On
der de testauto heeft men 20 inch
(275/35R20) gemonteerd en die zijn
geweldig bij het bochtenwerk, maar
boeten aan comfort wel in. Ik zou
voor het alledaagse werk een iets
hogere band prefereren.
De bijzondere GT heeft sinds vorige
week zaterdag een broer gekregen:
de 5-serie Touring, de combiversie.
Hij is net als de GT bij Zwartepoorte
te bewonderen!