gMW Q1 "GRAN TURISMO DIESEL..." De wereld staat op z'n kop: Gran Turismo's waren coupés, kwamen uit Italië en hadden lawaaimakende acht- of twaalf cilinders onder hun motorkap. Nu is er een BMW GT uit Duits land en ligt er een zescilinder commonraildiesel in die nauwe lijks hoorbaar is... Door Rob Strating Bij de opstelling van de oldtimerrit 'Cars Charity' op 12 september in Bergen op Zoom, werden er ook bij zondere hedendaagse auto's toege laten. Voor mij reed bijvoorbeeld een Ferrari 360 en een Porsche Paname- ra. De marshalls beoordeelden de diverse auto's op waarde. Het ver baasde me dan ook geenszins dat ik zonder slag of stoot tot het illustere gezelschap van prachtige oldtimers en vooraanstaande automobielen werd toegelaten met mijn testauto, de BMW 530d GT. Met zijn lengte van 5 m, zijn breedte van ruim 1.90 m en zijn hoogte van 1.56 m maakt hij alleen al daardoor indruk, maar niet dat is het niet alleen... De belangstellenden liepen becom mentariërend langs al de automobie len en zo kwam de BMW GT ook aan de beurt: "Da's een grote auto..!" "Een beetje combi, een beetje limou sine, een beetje Gran Turismo..." "Wat een apart model..!" Ik kon het dan ook niet laten om de auto in al zijn facetten aan het geïn teresseerd publiek te laten zien en het is dat er geen verkoper bij was, anders had die hem misschien nog kunnen opschrijven.. De moderne dieseltechniek is zó spectaculair verbeterd en geavan ceerd, dat vele races, waaronder natuurlijk die van LeMans, worden gewonnen door raceauto's met een dieselmotor. Wie had dat ooit een aantal jaren geleden kunnen beden ken? Ik zou het banksaldo van Ru- dolf Diesel weieens willen zien als hij nog onder ons zou zijn. Ik denk dat hij Bill Gates zou evenaren... Conceptcar Ik zag hem voor het eerst in Frank furt op de IAA, een jaar geleden. Hij stond daar nog een beetje als conceptcar en de niet gestelde, maar o zo duidelijke vraag aan het publiek was duidelijk: "Moeten we deze auto uitbrengen?" Hij stond daar in de uitvoering met de twee separate stoelen achterin. Ik was meteen enthousiast, want ik houd van bij zondere auto's. Gewoon kan altijd nog, toch? Natuurlijk zijn er mensen die hem niet zo mooi vinden, maar onder scheid moet er zijn. Laten we wel stellen dat de producten die de Ne derlandse chefdesigner Adrian van Hooijdonk de laatste tijd heeft gete kend, zoveel harmonischer zijn dan de ontwerpen van zijn voorganger Chris Bangle. Intrigerend en elegant Hij heet 530 en BMW zegt dat hij is gebaseerd op de 5-serie. Dat zal wel, maar hij komt in lengte en breedte overeen met de 7-serie. Toch zijn er vele overeenkomsten met de eerst genoemde en daarom loop ik het exterieur even met u door: de koplampen, de grille en de spoiler onderscheiden zich wezenlijk van de andere vijven. De look en de scherp getekende schouders met daarin opgenomen de handgrepen deelt hij weer met zijn limousinebroer. Na tuurlijk is daar de gestrekte coupélijn die hem onderscheidt van de andere familieleden, maar die veel minder plomp is als de X6. Hofmeisterknick Vanzelfsprekend-bezit ook de GT de zogenaamde 'Hofmeisterknick'. Nooit van gehoord? Onder de 'Hofmeisterknick' verstaat men de dubbele knik in de C-stijl bij de limousines en coupés en in de D-stijl bij de Touring. BMW-designer Wilhelm Hofmeister paste hem als stijlelement voor het eerst toe bij de 3200CS Bertone en vlak daarna bij de 1500. Daarmee werd het ken merkende knikje een onderdeel dat niet meer weg te denken is en door elke nieuwe ontwerper weer wordt gebruikt. De achterkant van de GT is ook zijn chocoladezijde. Doordat de daklijn spectaculair afloopt, ligt de achterruit nogal vlak en besluit de GT zijn lijnenspel met een korte, maar stevige kont, waarin de van LED-verlichting voorziene achterlich ten een feestelijk decor vormen in het donker. Het chroom zit precies daar waar het de mooie lijnen van de GT onderstreept en daarmee krijgt Van Hooijdonk een pluim op zijn hoed. De vin achter op het dak bezit alle antennefuncties die men in de GT nodig heeft. Business class Als ik de auto met de afstandbedie ning open, straalt er een decent licht vanaf de deurgrepen, een teken dat het tijd wordt van de lounge te gaan genieten. De instap is wat hoger en dat zullen velen met mij weten te waarderen. Zittend op de'royale ledereren voorstoel die elektrisch op heel veel mogelijke manieren verstelbaar is, heb ik uitzicht op een cockpit die zich, zoals het BMW bijna altijd heeft betaamd, naar de bestuurder is gericht. De materialen waarmee het instrumentenpaneel, het dashboard, de middenconsole en de portieren' zijn bekleed, komen uit de mooiste meubelzaak in München. De afwerking laat niets te wensen over, evenals de.ergonomie die ver rassend intuïtief is, inclusief de ver eenvoudigde iDrive draai/duwknop. Een uitzondering op dit alles vond ik de selectiehendel voor de automaat: hij is weliswaar mooi gevormd, maar de bediening is zelfs na gewenning niet helemaal logisch. Cocoonen Decente chroom en aluminiumac- centen zorgen voor een chique ambiance, waarbij het gevoel om te cocoonen alsmaar sterker wordt. De ruimte voorin is vorstelijk en de ongelooflijk brede middenconsole voorkomt elk lijfelijk contact met de medepassagier. Op de achterbank hebben de meeste mensen zeeën van ruimte, al zullen erg lange soort genoten hun hoofd stoten aan de aflopende hemel. Bij de versie met de aparte stoelen achterin, is er wat meer hoofdruimte.. De kofferruimte kan op twee manie ren worden geopend, namelijk alleen het stalen gedeelte en dat laadklepje is niet overbemeten, maar ook met een druk op de andere knop kan .de gehele achterklep met ruit en al worden geopend en dan verschijnt er een laadruimte van 440 liter, te vergroten tot 1700 liter. Groot hart Alleen bij het koud starten in een ga rage met een geopende zijruit, hoor ik heel in de verte rudimenten van de klanken die Rudolf Diesel in 1894 componeerde. De 2993 cc grote zescilinder lijn commonraildiesel weet 245 paardenkrachten te mobi liseren en wat nog indrukwekkender is: het 540 Nm koppel dat al bij 1750 omwentelingen van de krukas maximaal rendement geeft! Pas als Woensdag 22 september 2010 - Pagina 2 DOOR ROB STRATING de olie na. een kleine 10 kilometer op 100 graden staat (er is weer een olietemperatuurmeter, hoera!), mag er gas gegeven worden. Met een schop in de rug accelereert de 2131 kg zware GT middels de achttraps automaat in 6,8 seconden naar de honderd. Nog indrukwekkender zijn de decibellen die zijn grote hart produceert: slechts 67 bij 120 km/h' De bak schakelt, maar dat hoor ik niet, ik zie het hoogstens op de toe- renteller. Hij sprint niet alleen goed, hij spaart ook, want ondanks zijn niet geringe gewicht kom ik bij een rustige rijwijze over voornamelijk tweebaanswegen aan een gemid delde van 1 op 17! Omdat hij mij regelmatig verleidt, wordt het test gemiddelde ongunstiger, maar BMW zet absoluut maatstaven! 'Adaptive Drive' Dankzij de 'Adaptive Drive', een ac tief onderstelregelsysteem, waarbij schokdempers en stabilisatoren kun nen worden geactiveerd, zijn er drie afstemmingen mogelijk, namelijk de comfortstand, de sportstand en de sport+ stand. Deze beïnvloeden ook de automaat. "Freude am Fahren" was nog nooit zó geweldig! On der de testauto heeft men 20 inch (275/35R20) gemonteerd en die zijn geweldig bij het bochtenwerk, maar boeten aan comfort wel in. Ik zou voor het alledaagse werk een iets hogere band prefereren. De bijzondere GT heeft sinds vorige week zaterdag een broer gekregen: de 5-serie Touring, de combiversie. Hij is net als de GT bij Zwartepoorte te bewonderen!

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2010 | | pagina 29