Pa^ccct R.C2- fÉSTINGL Een dynamisch outfit, het dak met de dubbele welving, vloei ende atletische lijnen, twee bo gen van gepolijst aluminium en een 156 pk sterke turbomotor zorgen voor een gezonde dosis emotie... "VIVE LE SPORT" Peugeot produceert weliswaar sinds 1889 automobielen, maar de firma bestaat dit jaar 200 jaar! Sinds 1810 behoort Peugeot tot de groten in de machinebouw. In dat jaar bouwen de gebroeders Jean-Pièrre en Jean- Frédérique Peugeot een ijzergieterij waar talrijke producten worden gemaakt: huishoudelijke apparatuur, waaronder peper-en zoutmolens, hoepelrokken en veren voor naaima chines en horloges. Armand Peugeot start in 1885 met de productie van fietsen die al meteen remmen en een jasbeschermer bezitten, gevolgd door al in 1889 de allereerste auto mobiel, de Serpollet die nog met een stoommachine was uitgerust. Dan gaat het snel en groeit het automerk Peugeot geweldig. Sinds 1929 past men bij de typebenamingen de 0 toe bij het type 201 en dat.zal tot op de dag van vandaag zo blijven. De testauto van deze week is eigen lijk een uitzondering daarop met de letters RCZ. De eerste twee letters staan voor Racing Car, de Z is een dichterlijke vrijheid van de design afdeling. Ik heb de flitsende coupé opgehaald bij PTA Goes, waar Jauke Flikweert als vestigingsdirecteur de scepter zwaait. Sensueel charisma Peugeot brengt zoals zo vele autofa brikanten eerst studiemodellen uit. Zo zag ik het concept van de RCZ al op de IAA in Frankfurt in 2007 en later in iets gewijzigde vorm op de Salon in Genève in maart 2008. Dat hij in zijn oervorm al indruk op mij maakte, is voor te stellen. Toen ik hem dan ook in z'n ware gedaante op de laatste Geneefse salon aan schouwde, wist ik meteen dat het een topper zou worden. Op mijn uitgebreide testrit naar het Louwman Automuseum in Den Haag, kreeg ik voornamelijk van potentiële aanhangers een zichtbaar applaus. Onder die belangstellenden waren natuurlijk Audi TT eigenaren. Want al bij de allereerste blik is er een beetje het feest van de herken ning. Hij deelt nu eenmaal met zijn Duitse collega de uitstraling van èen gestrekte coupé. In juli dit jaar kreeg de creatie van de nieuwe Peugeotdesignchef Gilles Vidal in Duitsland de 'Red Dot De- signprijs' en dat siert hem. Aan de voorkant valt me op dat het gezicht nog overeenkomsten bezit met de bestaande modellen als de 207 en de 308. Vooral de uitsteken de bumperlip doet daaraan denken. Hij is ten opzichte van de vergelijk bare concurrenten lang (4.29 m), breed (1.85 m) en laag (1.36 m). De brede aluminium daklijsten springen bij de donkere Peugeot onmiddel lijk in het oog. Zijn chocoladezijde is echter toch zijn sensuele achterkant waar de bijzonder gevormde ge welfde achterruit onmiskenbaar deel van uit maakt. Eén van de andere objecten die bijdragen tot zijn opval lende charisma zijn natuurlijk de die een klokje omsluiten dat heel sterk doet herinneren aan de Bell Ross chrono's. De knopjes in het in pianolak gespoten paneel op de mid denconsole zijn in een soort rubber uitgevoerd, waardoor ze heel gemak kelijk te bedienen zijn. Het leren stuur is lekker dik en staat opvallend verticaal gepositioneerd. Het bevat geen toetsen voor het audiosysteem, cruisecontrol of blue- tooth, want de bediening daarvan was het alleen maar, omdat daarmee de kofferruimte van 321 tot 639 liter te vergroten. Als een kart De rijdynamiek van de RCZ moet met hoofdletters geschreven wor den. Als geen andere auto smeekt hij om bochtige wegen en natuurlijk zijn daarvan in onze provincie een hele boel voorhanden. De wielen staan op de hoeken van de auto, hij kreeg ten Woensdag 8 september 2010 - Pagina 2° DOOR ROB STRATING en daarmee zou hij wel eens de maatstaf in zijn klasse kunnen zijn! Dan blijkt bovendien dat de 1.6 liter turbomotor met zijn 156 pk die sa- uitdijende heupen met de uitgeklopte wielkasten, waarin de prachtige 19 inch lichtmetalen wielen naadloos hun rondjes draaien. Originele architectuur Het brede portier zwaait uitnodi gend open en biedt vervolgens een verleidelijke aanblik: daar wil je zitten en sturen! Je moet wel een beetje getraind zijn om snel in en uit te stappen, want 1.36 m is niet erg hoog. De zwarte leren stoelen omsluiten het lichaam liefdevol en blijken volledig opgewassen te zijn voor de taken waarvoor ze zijn aan genomen. Ook wanneer de RCZ en ik wat heftige oefeningen doen, blijf ik keurig op mijn plaats. Uitstekende steun overal! In de cockpit wordt overzichtelijk heid met hoofdletters geschreven: de grote klokken voor de snel heidsmeter en de toerenteller zijn chroomomrand en die passen piekfijn in het van mooi gestikt leer voorziene dashboard. Ik zou zeker mijn laatste cent uitgeven aan dit prachtige interieur... Middenhoven verrijst het scherm voor de routeplanner uit het niets en al weer is dat de beste plaats voor zo'n instrument. Daaronder bevinden zich de twee luchtroosters men met BMW ontwikkeld werd, uit stekend bij de sportwagen past. Hij heeft er slechts 7.9 seconden voor nodig om de honderd te bereiken en bij de acceleratie van 80 naar 120 km/h zijn 9 seconden genoeg in z'n vijfde versnelling. Ondanks zijn bevallige vormen komt hij aan een niet zo spectaculaire CW- waarde vdn slechts 0.33 en dat ver taalt zich uiteraard ook een beetje in het benzineverbruik. Met een spons op het gaspedaal kwam ik bijna aan de 1 op 20, maar een gemiddeld testverbruik van rond de 1 op 12 is eigenlijk ook niet slecht te noemen. Opvallend is ook de stilte van zowel de motor als het koetswerk: bij 120 km/h in z'n zesde versnelling noteerde ik maar 69 dbA en dat is aangenaam. Natuurlijk is deze sportieve loot aan de Peugeotboom stevig afgeveerd, maar ondanks die eigenschap valt het me op dat het comfort op de lange afstand op een hoog peil staat en dat is opmerkelijk. Vanaf 31.900 euro wordt het vol gens mij erg moeilijk om de verlei ding te weerstaan, zeker wanneer receptioniste/telefoniste Mariëlla van PTA Goes bij de emotionele en spor tieve coupé poseert... vinden we op de middenconsole of aan de satellieten aan het stuur. Het verdient aanbeveling de werking hiervan van te voren te bestuderen, want onder het rijden is dat zeker geen optie... Tijdens alle oefeningen valt me die ongelooflijk plezierige breedte op: ellebogen en knieën beschikken over heel veel leefruimte. De stoelen en het stuur zijn voor elk postuur uit stekend verstelbaar. Sier Hij heet in de brochure 2+2, maar dat is wat overdreven. Nu vind ik toch al dat je in een coupé achterin niets te zoeken hebt, maar de twee zittinkjes achterin de RCZ zijn er alleen maar voor de sier. Het is in ieder geval handig dat de twee leu ningen omgeklapt kunnen worden, al opzichte van de 308 voor 4 cm en achter 7 cm meer spoorbreedte en straffere veren mee. Bovendien werd hij flink verlaagd. Allemaal voor waarden voor een meesterlijke weg- ligging die me tijdens de oefeningen telkens weer doen denken aan een kart. Direct en precies laat de voorwielaandrijver zich de bochten insturen en er zijn nauwelijks col lega's van de RCZ die het predikaat neutraal meekrijgen. Hij kleeft aan de weg en bij elke bocht krijg ik meer plezier in het sturen. Zelfs wanneer ik de elektronische kabouter, de ESP, uitschakel, laat de RCZ zich absoluut niet van de wijs brengen en tovert hij nog steeds een enorme portie rijdynamiek uit zijn hoed. Zijn lage gewicht van even 1300 kilo en het prachtige onderstel dansen een perfect automobiel pas-de-deux

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2010 | | pagina 31