Pa^ccct R.C2-
fÉSTINGL
Een dynamisch outfit, het dak
met de dubbele welving, vloei
ende atletische lijnen, twee bo
gen van gepolijst aluminium en
een 156 pk sterke turbomotor
zorgen voor een gezonde dosis
emotie...
"VIVE LE SPORT"
Peugeot produceert weliswaar sinds
1889 automobielen, maar de firma
bestaat dit jaar 200 jaar! Sinds 1810
behoort Peugeot tot de groten in de
machinebouw. In dat jaar bouwen
de gebroeders Jean-Pièrre en Jean-
Frédérique Peugeot een ijzergieterij
waar talrijke producten worden
gemaakt: huishoudelijke apparatuur,
waaronder peper-en zoutmolens,
hoepelrokken en veren voor naaima
chines en horloges. Armand Peugeot
start in 1885 met de productie van
fietsen die al meteen remmen en
een jasbeschermer bezitten, gevolgd
door al in 1889 de allereerste auto
mobiel, de Serpollet die nog met een
stoommachine was uitgerust. Dan
gaat het snel en groeit het automerk
Peugeot geweldig. Sinds 1929 past
men bij de typebenamingen de 0 toe
bij het type 201 en dat.zal tot op de
dag van vandaag zo blijven.
De testauto van deze week is eigen
lijk een uitzondering daarop met de
letters RCZ. De eerste twee letters
staan voor Racing Car, de Z is een
dichterlijke vrijheid van de design
afdeling.
Ik heb de flitsende coupé opgehaald
bij PTA Goes, waar Jauke Flikweert
als vestigingsdirecteur de scepter
zwaait.
Sensueel charisma
Peugeot brengt zoals zo vele autofa
brikanten eerst studiemodellen uit.
Zo zag ik het concept van de RCZ
al op de IAA in Frankfurt in 2007 en
later in iets gewijzigde vorm op de
Salon in Genève in maart 2008. Dat
hij in zijn oervorm al indruk op mij
maakte, is voor te stellen. Toen ik
hem dan ook in z'n ware gedaante
op de laatste Geneefse salon aan
schouwde, wist ik meteen dat het
een topper zou worden.
Op mijn uitgebreide testrit naar
het Louwman Automuseum in Den
Haag, kreeg ik voornamelijk van
potentiële aanhangers een zichtbaar
applaus. Onder die belangstellenden
waren natuurlijk Audi TT eigenaren.
Want al bij de allereerste blik is er
een beetje het feest van de herken
ning. Hij deelt nu eenmaal met zijn
Duitse collega de uitstraling van èen
gestrekte coupé.
In juli dit jaar kreeg de creatie van
de nieuwe Peugeotdesignchef Gilles
Vidal in Duitsland de 'Red Dot De-
signprijs' en dat siert hem.
Aan de voorkant valt me op dat het
gezicht nog overeenkomsten bezit
met de bestaande modellen als de
207 en de 308. Vooral de uitsteken
de bumperlip doet daaraan denken.
Hij is ten opzichte van de vergelijk
bare concurrenten lang (4.29 m),
breed (1.85 m) en laag (1.36 m). De
brede aluminium daklijsten springen
bij de donkere Peugeot onmiddel
lijk in het oog. Zijn chocoladezijde is
echter toch zijn sensuele achterkant
waar de bijzonder gevormde ge
welfde achterruit onmiskenbaar deel
van uit maakt. Eén van de andere
objecten die bijdragen tot zijn opval
lende charisma zijn natuurlijk de
die een klokje omsluiten dat heel
sterk doet herinneren aan de Bell
Ross chrono's. De knopjes in het in
pianolak gespoten paneel op de mid
denconsole zijn in een soort rubber
uitgevoerd, waardoor ze heel gemak
kelijk te bedienen zijn.
Het leren stuur is lekker dik en staat
opvallend verticaal gepositioneerd.
Het bevat geen toetsen voor het
audiosysteem, cruisecontrol of blue-
tooth, want de bediening daarvan
was het alleen maar, omdat daarmee
de kofferruimte van 321 tot 639 liter
te vergroten.
Als een kart
De rijdynamiek van de RCZ moet
met hoofdletters geschreven wor
den. Als geen andere auto smeekt hij
om bochtige wegen en natuurlijk zijn
daarvan in onze provincie een hele
boel voorhanden. De wielen staan op
de hoeken van de auto, hij kreeg ten
Woensdag 8 september 2010 - Pagina 2°
DOOR ROB STRATING
en daarmee zou hij wel eens de
maatstaf in zijn klasse kunnen zijn!
Dan blijkt bovendien dat de 1.6 liter
turbomotor met zijn 156 pk die sa-
uitdijende heupen met de uitgeklopte
wielkasten, waarin de prachtige 19
inch lichtmetalen wielen naadloos
hun rondjes draaien.
Originele architectuur
Het brede portier zwaait uitnodi
gend open en biedt vervolgens een
verleidelijke aanblik: daar wil je
zitten en sturen! Je moet wel een
beetje getraind zijn om snel in en
uit te stappen, want 1.36 m is niet
erg hoog. De zwarte leren stoelen
omsluiten het lichaam liefdevol en
blijken volledig opgewassen te zijn
voor de taken waarvoor ze zijn aan
genomen. Ook wanneer de RCZ en
ik wat heftige oefeningen doen, blijf
ik keurig op mijn plaats. Uitstekende
steun overal!
In de cockpit wordt overzichtelijk
heid met hoofdletters geschreven:
de grote klokken voor de snel
heidsmeter en de toerenteller zijn
chroomomrand en die passen
piekfijn in het van mooi gestikt leer
voorziene dashboard. Ik zou zeker
mijn laatste cent uitgeven aan dit
prachtige interieur...
Middenhoven verrijst het scherm
voor de routeplanner uit het niets
en al weer is dat de beste plaats
voor zo'n instrument. Daaronder
bevinden zich de twee luchtroosters
men met BMW ontwikkeld werd, uit
stekend bij de sportwagen past. Hij
heeft er slechts 7.9 seconden voor
nodig om de honderd te bereiken en
bij de acceleratie van 80 naar 120
km/h zijn 9 seconden genoeg in z'n
vijfde versnelling.
Ondanks zijn bevallige vormen komt
hij aan een niet zo spectaculaire CW-
waarde vdn slechts 0.33 en dat ver
taalt zich uiteraard ook een beetje in
het benzineverbruik. Met een spons
op het gaspedaal kwam ik bijna aan
de 1 op 20, maar een gemiddeld
testverbruik van rond de 1 op 12 is
eigenlijk ook niet slecht te noemen.
Opvallend is ook de stilte van zowel
de motor als het koetswerk: bij
120 km/h in z'n zesde versnelling
noteerde ik maar 69 dbA en dat is
aangenaam.
Natuurlijk is deze sportieve loot aan
de Peugeotboom stevig afgeveerd,
maar ondanks die eigenschap valt
het me op dat het comfort op de
lange afstand op een hoog peil staat
en dat is opmerkelijk.
Vanaf 31.900 euro wordt het vol
gens mij erg moeilijk om de verlei
ding te weerstaan, zeker wanneer
receptioniste/telefoniste Mariëlla van
PTA Goes bij de emotionele en spor
tieve coupé poseert...
vinden we op de middenconsole of
aan de satellieten aan het stuur. Het
verdient aanbeveling de werking
hiervan van te voren te bestuderen,
want onder het rijden is dat zeker
geen optie...
Tijdens alle oefeningen valt me die
ongelooflijk plezierige breedte op:
ellebogen en knieën beschikken over
heel veel leefruimte. De stoelen en
het stuur zijn voor elk postuur uit
stekend verstelbaar.
Sier
Hij heet in de brochure 2+2, maar
dat is wat overdreven. Nu vind ik
toch al dat je in een coupé achterin
niets te zoeken hebt, maar de twee
zittinkjes achterin de RCZ zijn er
alleen maar voor de sier. Het is in
ieder geval handig dat de twee leu
ningen omgeklapt kunnen worden, al
opzichte van de 308 voor 4 cm en
achter 7 cm meer spoorbreedte en
straffere veren mee. Bovendien werd
hij flink verlaagd. Allemaal voor
waarden voor een meesterlijke weg-
ligging die me tijdens de oefeningen
telkens weer doen denken aan
een kart. Direct en precies laat de
voorwielaandrijver zich de bochten
insturen en er zijn nauwelijks col
lega's van de RCZ die het predikaat
neutraal meekrijgen. Hij kleeft aan de
weg en bij elke bocht krijg ik meer
plezier in het sturen. Zelfs wanneer
ik de elektronische kabouter, de ESP,
uitschakel, laat de RCZ zich absoluut
niet van de wijs brengen en tovert
hij nog steeds een enorme portie
rijdynamiek uit zijn hoed.
Zijn lage gewicht van even 1300 kilo
en het prachtige onderstel dansen
een perfect automobiel pas-de-deux