Eerste paal nieuwbouw van "1jjfi§ffiELNBEPR'JF
Citroen Van Beek is geslagen
vW AUTO
De Peugeot RCZ:
bijna een droom
Hier bouwt Fraanje BV i.o.v. Van Beek Autobedrijven
de nieuwe citroën vestiging voor Vlissingen
In maart van dit jaar werden
de nieuwbouwplannen van de
Walcherse Citroendealer Van
Beek wereldkundig gemaakt.
Ondertussen zijn alle vergun
ningen rond. Nog nét voor de
bouwvakvakantie werd de vol
gende belangrijke stap gezet:
de eerste paal ging de grond
in.
Als een concept car het pro
ductiestadium haalt, is dat een
droom die werkelijkheid wordt.
Als het uiteindelijke model nog
gedurfder is dan de concept
car, is dat een regelrechte uit
nodiging om nieuwe ervaringen
te beleven. Met de RCZ schrijft
Peugeot geschiedenis.
Woensdag 28 juli 2010 - Pagina 37
Modern
Niet alleen de showroom wordt een
vistitekaartje voor Walcheren, zo
in het zicht van de A58, maar ook
de werkplaatsen worden volledig
volgens de modernste inzichten
ingericht.
Adrie: „Natuurlijk kun je in een
bestaand pand je werkplaats steeds
moderniseren. Wat dat betreft zijn
onze monteurs aan de President
Rooseveltlaan nog steeds prima
voorzien met werkplekken die aan
alle eisen voldoen."
Om enthousiast verder te vertellen:
„Maar hoe je het ook wendt of keert:
met nieuwbouw kun je natuurlijk een
keertje écht helemaal uitpakken. Je
wordt dan niet belemmerd door die
éne dragende muur die daar twintig
jaar gelden weggezet is op een plek
die vandaag de dag nét verkeerd
blijkt te zijn. Je kunt alles precies zo
bouwen zoals het volgens de inzich
ten van vandaag en morgen op de
juiste manier is: bedrijfseconomisch,
ergonomisch, arbotechnisch."
Aftellen
Vanaf de allereerste schetsontwer
pen hebben de mensen van Citroen
Van Beek met de architect van Ci
troen kunnen en mogen meedenken
hoe ze het willen hebben.Adrie: „Het
wordt iets bijzonders. We tellen de
dagen tot 1 januari."
Voor de gelegenheid hadden vesti
gingsmanager Adrie Contant en de
beide directeuren Aries en Edwin
van Beek zich passend gekleed:
een overjas tegen de olie- en mod
derspatten en een helm voor extra
veiligheid. Vanuit de Citroen-show
room aan de Vlissingse President
Rooseveltlaan naar de wat ruwere
omstandigheden van een bouwput
aan de Marie Curieweg is tenslotte
een behoorlijk verschil.
Ruimte
De nieuwe vestiging van Citroen Van
Beek komt aan de Marie Curieweg,
pal aan de A58, bij de afslag Rit-
them. Adrie Contant:,, We zitten hier
prima centraal tussen de grote ker
nen op Walcheren. Parkeerruimte is
er in overvloed en last van de zater
dagse boodschappendrukte is hier
onbekend. Wat zouden onze klanten
zich nog meer kunnen wensen?"
Zeeuws
De mannen van aannemersbedrijf
Fraanje uit Lewedorp gaan er hard
tegenaan. Adrie: „Ons streven is om
op 1 januari 2011 de deuren te ope
nen. Totnutoe liggen we prima op
schema. Optimistisch en in een paar
woorden uitgedrukt kan ons schema
geschetst worden als: voor de herfst
staat ons nieuwe pand ver overeind,
voor de vorst zijn we glasdicht en
vanaf het nieuwe jaar ontvangen wij
de klanten in onze nieuwe vesti
ging."
Ruim
„De architectuur en inrichting zijn
volledig volgens de nieuwe Citroen
huisstijl. Dus geen saai, dertien-in
een-dozijn bedrijfspand, maar een
showroom die qua uitstraling past
bij de spreekwoordelijke fraaie de
signs die binnen te vinden zijn. Qua
vormgeving van het gebouw ver
loochent Citroen zijn Franse wortels
niet: aan drie kanten glas, zodat er
alle ruimte is om de nieuwste mo-
delllen alle aandacht te geven die ze
verdienen."
Uitrusting
De RCZ is standaard uitgerust met
onder andere twee front- en zijair
bags, climate control, cruise control,
gekoeld dashboardkastje, lederen
sportstuur en aluminium dagbogen.
Extra opties zijn bijvoorbeeld een
lederpakket en een 3D kleurennavi-
gatie. De Peugeot RCZ is er vanaf
31.600 euro voor de 1.6 16V, het
type dat wij getest hebben. Deze was
echter wel uitgerust met wat extra
opties zoals onder meer lichtmetalen
velgen 19" en een integraal leerpak
ket Nappa. De RCZ is ook als diesel
verkrijgbaar (2.0) vanaf 36.650 euro.
Wie interesse heeft in deze snel
heidsduivel kan terecht bij PTA Goes
in Vlissingen en in Goes.
gebruikte materialen zijn van onbe
rispelijke kwaliteit. De lederen bekle
ding, als extra optie mogelijk bij het
standaardtype dat wij deze ochtend
testen, met dubbele sierstiksels, de
verchroomde of aluminium sierde-
len: het interieur is tot in de puntjes
verzorgd. Ook het dashboard ziet
er aantrekkelijk uit. Details als het
klokje en de instrumenten met
wijzerplaten van geperst metaal
met carbonlook en de gepolijste
verchroomde accenten op het stuur
wiel, doen denken aan prestigieuze
sportwagens.
Maar gelukkig is ook de praktische
kant goed in orde. Want hoe mooi
en sportief een auto ook is, we
willen wel het nodige mee kunnen
nemen. En dit geldt dan voor de
bagage maar ook voor het aantal
personen. De RCZ biedt verrassend
veel ruimte voor een coupé. De ba
gageruimte heeft een royale inhoud
van 384 liter en is bovendien voor
zien van extra opbergvlakken onder
De RCZ is een auto die opvalt.
Wanneer we naar PTA Goes gaan,
zien we deze sportcoupé al op ons
staan wachten. Dat wordt een leuke
testrit! De ranke en uiterst moderne
Peugeot RCZ is een volledig nieuwe
interpretatie van het originele recept
om een sportcoupé te ontwerpen:
een compleet nieuw silhouet, zowel
sportief als elegant van karakter. Het
dak, met dubbele
welving (echt heel
fraai), onder
streept de grote
vindingrijkheid
van de ontwerpers
en is een absoluut
huzarenstukje,
zowel qua design
als qua aërodyna
mische eigenschappen. De vloeiende
en atletische lijnen worden geac
centueerd door de twee bogen van
gepolijst aluminium die het profiel
van de auto gestalte geven en voor
een elegante en dynamische uitstra
ling zorgen.
Prachtig
Het interieur van de RCZ is in één
woord prachtig te noemen. Elk
detail is stilistisch doordacht en de
de vloer. De bagageruimte kan nog
verder vergroot worden tot 760 liter
door de rugleuningen van de achter-
stoelen neer te klappen. Hier kunnen
we dus wat mee. Met twee zitplaat
sen achterin kun je ook met het ge
zin op pad. De twee fraai gevormde
zitplaatsen achter zijn in perfecte
harmonie met de voorstoelen. Deze
twee plaatsen bevinden zich onder
de dubbele welving in het dak die
daardoor meteen zijn nut bewijst: de
achterpassagiers beschikken over
meer hoofdruimte.