Eerste paal nieuwbouw van "1jjfi§ffiELNBEPR'JF Citroen Van Beek is geslagen vW AUTO De Peugeot RCZ: bijna een droom Hier bouwt Fraanje BV i.o.v. Van Beek Autobedrijven de nieuwe citroën vestiging voor Vlissingen In maart van dit jaar werden de nieuwbouwplannen van de Walcherse Citroendealer Van Beek wereldkundig gemaakt. Ondertussen zijn alle vergun ningen rond. Nog nét voor de bouwvakvakantie werd de vol gende belangrijke stap gezet: de eerste paal ging de grond in. Als een concept car het pro ductiestadium haalt, is dat een droom die werkelijkheid wordt. Als het uiteindelijke model nog gedurfder is dan de concept car, is dat een regelrechte uit nodiging om nieuwe ervaringen te beleven. Met de RCZ schrijft Peugeot geschiedenis. Woensdag 28 juli 2010 - Pagina 37 Modern Niet alleen de showroom wordt een vistitekaartje voor Walcheren, zo in het zicht van de A58, maar ook de werkplaatsen worden volledig volgens de modernste inzichten ingericht. Adrie: „Natuurlijk kun je in een bestaand pand je werkplaats steeds moderniseren. Wat dat betreft zijn onze monteurs aan de President Rooseveltlaan nog steeds prima voorzien met werkplekken die aan alle eisen voldoen." Om enthousiast verder te vertellen: „Maar hoe je het ook wendt of keert: met nieuwbouw kun je natuurlijk een keertje écht helemaal uitpakken. Je wordt dan niet belemmerd door die éne dragende muur die daar twintig jaar gelden weggezet is op een plek die vandaag de dag nét verkeerd blijkt te zijn. Je kunt alles precies zo bouwen zoals het volgens de inzich ten van vandaag en morgen op de juiste manier is: bedrijfseconomisch, ergonomisch, arbotechnisch." Aftellen Vanaf de allereerste schetsontwer pen hebben de mensen van Citroen Van Beek met de architect van Ci troen kunnen en mogen meedenken hoe ze het willen hebben.Adrie: „Het wordt iets bijzonders. We tellen de dagen tot 1 januari." Voor de gelegenheid hadden vesti gingsmanager Adrie Contant en de beide directeuren Aries en Edwin van Beek zich passend gekleed: een overjas tegen de olie- en mod derspatten en een helm voor extra veiligheid. Vanuit de Citroen-show room aan de Vlissingse President Rooseveltlaan naar de wat ruwere omstandigheden van een bouwput aan de Marie Curieweg is tenslotte een behoorlijk verschil. Ruimte De nieuwe vestiging van Citroen Van Beek komt aan de Marie Curieweg, pal aan de A58, bij de afslag Rit- them. Adrie Contant:,, We zitten hier prima centraal tussen de grote ker nen op Walcheren. Parkeerruimte is er in overvloed en last van de zater dagse boodschappendrukte is hier onbekend. Wat zouden onze klanten zich nog meer kunnen wensen?" Zeeuws De mannen van aannemersbedrijf Fraanje uit Lewedorp gaan er hard tegenaan. Adrie: „Ons streven is om op 1 januari 2011 de deuren te ope nen. Totnutoe liggen we prima op schema. Optimistisch en in een paar woorden uitgedrukt kan ons schema geschetst worden als: voor de herfst staat ons nieuwe pand ver overeind, voor de vorst zijn we glasdicht en vanaf het nieuwe jaar ontvangen wij de klanten in onze nieuwe vesti ging." Ruim „De architectuur en inrichting zijn volledig volgens de nieuwe Citroen huisstijl. Dus geen saai, dertien-in een-dozijn bedrijfspand, maar een showroom die qua uitstraling past bij de spreekwoordelijke fraaie de signs die binnen te vinden zijn. Qua vormgeving van het gebouw ver loochent Citroen zijn Franse wortels niet: aan drie kanten glas, zodat er alle ruimte is om de nieuwste mo- delllen alle aandacht te geven die ze verdienen." Uitrusting De RCZ is standaard uitgerust met onder andere twee front- en zijair bags, climate control, cruise control, gekoeld dashboardkastje, lederen sportstuur en aluminium dagbogen. Extra opties zijn bijvoorbeeld een lederpakket en een 3D kleurennavi- gatie. De Peugeot RCZ is er vanaf 31.600 euro voor de 1.6 16V, het type dat wij getest hebben. Deze was echter wel uitgerust met wat extra opties zoals onder meer lichtmetalen velgen 19" en een integraal leerpak ket Nappa. De RCZ is ook als diesel verkrijgbaar (2.0) vanaf 36.650 euro. Wie interesse heeft in deze snel heidsduivel kan terecht bij PTA Goes in Vlissingen en in Goes. gebruikte materialen zijn van onbe rispelijke kwaliteit. De lederen bekle ding, als extra optie mogelijk bij het standaardtype dat wij deze ochtend testen, met dubbele sierstiksels, de verchroomde of aluminium sierde- len: het interieur is tot in de puntjes verzorgd. Ook het dashboard ziet er aantrekkelijk uit. Details als het klokje en de instrumenten met wijzerplaten van geperst metaal met carbonlook en de gepolijste verchroomde accenten op het stuur wiel, doen denken aan prestigieuze sportwagens. Maar gelukkig is ook de praktische kant goed in orde. Want hoe mooi en sportief een auto ook is, we willen wel het nodige mee kunnen nemen. En dit geldt dan voor de bagage maar ook voor het aantal personen. De RCZ biedt verrassend veel ruimte voor een coupé. De ba gageruimte heeft een royale inhoud van 384 liter en is bovendien voor zien van extra opbergvlakken onder De RCZ is een auto die opvalt. Wanneer we naar PTA Goes gaan, zien we deze sportcoupé al op ons staan wachten. Dat wordt een leuke testrit! De ranke en uiterst moderne Peugeot RCZ is een volledig nieuwe interpretatie van het originele recept om een sportcoupé te ontwerpen: een compleet nieuw silhouet, zowel sportief als elegant van karakter. Het dak, met dubbele welving (echt heel fraai), onder streept de grote vindingrijkheid van de ontwerpers en is een absoluut huzarenstukje, zowel qua design als qua aërodyna mische eigenschappen. De vloeiende en atletische lijnen worden geac centueerd door de twee bogen van gepolijst aluminium die het profiel van de auto gestalte geven en voor een elegante en dynamische uitstra ling zorgen. Prachtig Het interieur van de RCZ is in één woord prachtig te noemen. Elk detail is stilistisch doordacht en de de vloer. De bagageruimte kan nog verder vergroot worden tot 760 liter door de rugleuningen van de achter- stoelen neer te klappen. Hier kunnen we dus wat mee. Met twee zitplaat sen achterin kun je ook met het ge zin op pad. De twee fraai gevormde zitplaatsen achter zijn in perfecte harmonie met de voorstoelen. Deze twee plaatsen bevinden zich onder de dubbele welving in het dak die daardoor meteen zijn nut bewijst: de achterpassagiers beschikken over meer hoofdruimte.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2010 | | pagina 39