Mercedes S 350 BlueTEC Zuinigere Lexus IS Auto Sturm sponsort avontu- TfijpBiEE'8^ renrit Jongens van de Wit Hoondert rally team succes vol in rallykampioenschap Mercedes-Benz heeft voor het nieuwe modeljaar de S-Klasse verfijnd. De S 350 BlueTEC is nieuw in het programma. Die levert ten opzichte van zijn voorganger meer vermogen, 258 pk in plaats van 235 pk. Het koppel is met vijftien pro cent gestegen naar 620 Nm. Het gemiddeld verbruik be draagt 6,81/100 km (-0,81/100 km). Hoondert rally team dankt zijn naam aan de hoofdsponsor van het eerste uur, te weten Hoondert staalbouw. Door de hectiek van het hebben van een eigen bedrijf in een roe rige markt is het hebben van een uitlaatklep een noodzaak. Deze uitlaatklep is door Adwin Hoondert en Ruud Koole onder andere gevonden in het rally rijden. Vorige week zaterdag is de nieuwste uitdaging van de Jon- gens van de Wit, de Red Sea Challenge van start gegaan. Ronald en Jacques de Wit combineren hun passie met het steunen van goede doelen. 1SIQTÏ451; Woensdag 28 juli 2010 - Pagina 31 de S-Klasse nieuwe maatstaven want de 2011-editie van de topklasse li mousine is leverbaar met de nieuwe Mercedes-veiligheidssystemen Ac tive Blind Spot Assist en Active Lane Keeping Assist. De prijs van de S 350 BlueTEC is ten opzichte van zijn voorganger onveranderd. De S-Klasse is er vanaf 97.900 euro. Door Rob Strating Auto's en snelheid zijn al jaren de passie van Adwin en Ruud. Ze zijn op circuits begonnen met een BMW 325i 6 cylinder, waarna een Mitsu bishi EVO VIII met 485 pk volgde. Ruud zit dagelijks tussen deze kwa liteitswagens bij garage Tramper in Goes. In de ELE-rally met 20 klasse mentsproeven zijn ze als 23e geëin digd. Hierna reden ze dat jaar ook de Exotic Green rally, de rally van Hel- lendoorn, de rally van Barneveld, de Conrad regio rally en de rallysprint van Amsterdam. Tijdens de rally's worden Hoondert rally team bijgestaan door het zo genaamde Arive and Drive concept. Van den Heuvel heeft de rallywagen gebouwd en geprepareerd voor de zware rallyomstandigheden. Door de jarenlange ervaring kunnen ze het team goed adviseren bij de essenti- ele zaken van het rally rijden. Tijdens de rally is team van monteurs aan- 'wezig om in korte tijd de noodza kelijke service te verlenen zodat het team snel weer van start kan gaan. ren aan de uitdaging die de stichting zich stelt. Afhankelijk van de hoogte van het gesponsorde bedrag, wor den hier verschillende vormen van publiciteit tegenover gesteld." Avontuur Roland de Wit gaat enthousiast verder: "De stichting wil mensen inspireren die avontuur zoeken. Door het rijden van aansprekende rally's wordt getracht zowel veel publiciteit als een breed publiek te bereiken: een publiek dat zich middels het au torijden identificeert met de Jongens van de Wit. Daarnaast inspireert de stichting degenen die een goed doel een warm hart toedragen en/of als gevolg hiervan dat zullen gaan doen. Wij vragen zoveel mogelijk aandacht voor de minder bedeelden in deze wereld en proberen dit via de media te bereiken, zoals het Zeeuws Auto journaal." Red Sea Challenge Vorige week zaterdag zijn de beide mannen de Wit vertrokken voor hun trip van 14.000 kilometer. In krap vier weken doorkruisen ze de Bal kan. Hier vandaan gaat de rit door het soms erg woeste Turkije, waarna de heren de woestijen van het Mid den-Oosten opzoeken. Langs de legendarische woestijnsstad Petra bereiken de Zeeuwse avonturiers de rode rotsen van het woestijngebied bij Wadi Rum in Jordanië. Vanaf daar gaat de reis verder naar de- Rode Zee-havenstad Acaba en volgt de oversteek naar de Sinaï-woestijn in Egypte. Uiteindelijk hopen de mannenm via Libië eri Tunesië naar Sicilië over te steken. Per gereden kilometer gaat er weer geld naar de SOS Kinderdorpen. Roland de Wit: "We volgen een strak programma zonder rustdagen. Al leen in Bulgarije stoppen we een dag om bij een kindertehuis te helpen met klussen. We geven daar dan meteen de meegenomen kinderkle ding en knuffels af. We overnachten meestal in een tentje. Een vakan tietrip is het zeker niet, onderweg ergens gaan zitten en een biertje drinken is er niet bij. De Nissan Patrol uit 1999 is door Auto Sturm helemaal nagezien en uitstekend geschikt om deze zware rally te voltooien!" U kunt de Jongens van De Wit vol gen: http://redseachallenge2010. blogspot.com Wat houdt de stichting in en waar doen de heren De Wit het voor? Ik heb daartoe Roland de Wit uit Veere geïnterviewd: "De stichting stelt zich ten doel door het aangaan van uitdagingen geld in te zamelen voor goede doelen. De stichting doet dit onder andere door het maken van reizen door slecht begaanbare ge bieden met minimaal geprepareerde oude auto's. Opzet is per gereden kilometer een geldbedrag te verwer ven dat na afloop van de rally ge schonken wordt aan organisaties die zich inzetten voor een betere wereld. Zo konden na de rally's in 2006 en 2007 geldbedragen aan SOS Kinder dorpen worden geschonken. Door de stichting worden potentiële sponsoren benaderd, c.q. gezocht die bereid zijn een bijdrage te leve- De C02-uitstoot daalt van 199 naar 177 g/km en daarmee is de nieuwe S 350 BlueTEC goed voor een C-la- bel. Op het gebied van veiligheid zet De nieuwe IS wordt volgens Lexus scherper en sportiever. Ook aan het consumptiegedrag van de motoren heeft het merk gewerkt zodat ze vol doen aan de Euro V-emissienorm. Er komt een tweede, zuinige diesel (IS 200d) en die heeft energielabel B. Die 2.2 liter motor is 150 pk sterk. De maximale trekkracht bedraagt 340 Nm en het brandstofverbruik is 5,1 liter/100 km. De C02-uitstoot is 134 g/km en dat is goed voor een B-label. Het uiterlijk van de IS omvat nieuw vormgegeven bumpers, lichtme talen wielen in een nieuw design, gewijzigde achterlichten en LED Daytime Running Lights in combi natie met bi-xenon koplampen. De uitvoering F-Sport krijgt bovendien een onderspoiler en een bumper met een upper en lower grille en die is uitgevoerd in het sportieve IS F-patroon. In het interieur vallen de accenten van aluminium op boven het dashboardkastje en in de ringen rondom de toeren- en kilometerteller. Extra uitvoeringen zijn de Comfort Line Pro en Business Line Pro. De ongewijzigde startprijs bedraagt 36.500 euro.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2010 | | pagina 33