OjtdL Mcam/J- ttSTINGL Oude tijden herleven: prakti sche, naar achter openslaande achterportieren, gecombi neerd met nieuwe en flexibele technieken, maken de nieuwe Meriva tot een hebbeding van de eerste orde. Onderweg Hex Doors Premium Volwassen omorm Woensdag 28 juli 2010 - Pagina 27 "INSTAPMODEL Opel zelf paste voor de oorlog 'ver keerd' openslaande portieren toe bij de Olympia en de Admiral. In 1961 werden ze verboden, omdat men deze zelfmoorddeuren te gevaarlijk opent en onder een hoek van 84 graden openzwaait, stapt jong en oud met het grootste gemak in. Wat te denken van jonge moeders en oma's die het kinderstoeltje moeten monteren? Nog nooit diende het ge mak juist deze doelgroep! Eenmaal gezeten, wordt de flexibiliteit van de constructie zichtbaar: de grote ach- terzijruit met de knik biedt een ge weldig uitzicht en de stoelen kunnen zowel in de lengte als in de breedte versteld worden. De stoelen kunnen 40:20:40 separaat omgeklapt wor den en het laadvolume groeit van herken heel duidelijk Insignia- en Astrakenmerken. De middenconsole is nogal volgestopt met functie- knopjes en in eerste instantie niet erg overzichtelijk. Wat de rest van de ergonomie betreft, heb ik geen klagen. De versnellingspook staat hoog en hij schakelt uitstekend. Om ruimte te sparen, hebben de Opel- techneuten de handrem elektrisch gemaakt, een goede zet en eigenlijk heel handig. Tussen de console van de versnellingspook en de voorstoe- len lopen twee rails van gepolijst aluminium die naar de naam Flex- gekregen met dagrijverlichting in de koplampen in de vorm van een boemerang die we ook bij de andere types terugvinden. Dezelfde aparte vorm zien we ook in de achterlich ten terug. Op de foto met de let- terreclame is niet goed te zien dat de boemerang ook in de flanken is gestileerd, net als bij grote broer Insignia. De grote achterruit met de glimmende zwarte balk vormt een waardige afsluiting van het geheel. De testauto is uitgerust met de DOOR ROB STRATING staart goed te zien. De elektro -hy- draulische stuurbekrachtiging voelt goed aan, zowel bij bochtenwerk als op de autoweg rechtuit. De Me riva heeft een lichte onderstuurnei ging, maar laat zich in alle gevallen vond. De passagiers gebruikten nog geen gordels en het risico uit de auto te vallen, was groot. Rolls Royce kreeg het in 2003 voor elkaar om deze portieren weer te gaan toe passen, uiteraard voorzien van elek trische beveiligingen. Uitgerekend Opel is het eerste merk dat zulke achterportieren weer invoert en er zijn vele voordelen. Vanaf 4 kilometer per uur gaan de portieren automatisch op slot en kan er niets meer gebeuren. Laten we maar eens instappen. Dankzij de ferme handgreep en het bijzondere portier dat mooi recht 400 liter standaard naar 1500 liter. Nu merk je goed, dat de Meriva ten opzichte van zijn voorganger 20 cm in de lengte is gegroeid (4.29 m) en 11,7 cm in de breedte (1.81 m). Zodra je plaats neemt achter het stuur, wordt duidelijk dat Opel zich ten opzichte van de concurrentie onderscheidt. Het dashboardland schap is rijkelijk voorzien van solide en mooie materialen, eventueel in verschillende kleuren. Ik zag in Geneve een uitvoering met een rode bovenkant, heel bijzonder! Chroom, aluminium en mooie kunststoffen wisselen elkaar harmonisch af. Ik Rail luisteren. De opbergruimtes annex armsteun kunnen daarover naar achteren toe worden 'gereden', zodat er daar onder een ruimte ont staat voor bijvoorbeeld een flesje of andere snuisterijen. Vanuit de com mandopost krijg ik resumerend een premiumgevoel, waarin ik me prima thuis voel. Opel heeft zijn Merivaserie uit het kleine segment gehaald. De vorige uitvoering vond vooral aanhangers bij wat oudere mensen en niets ten nadele daarvan. De nieuwe Meriva spreekt jong en oud aan. Hij heeft het typische chromen Opelgezicht 1.4 liter met 100 pk, de lichtste benzinemotor van het hele gamma. Er zijn nog twee veertienhonderds beschikbaar, maar die hebben alle twee een turbo als bijstand, de één met 120, de andere met 140 pk. De 100 pk in de testauto breekt niet direct potten. Hij komt traag op gang en moet op toeren gehouden worden om te presteren. Dat blijkt ook uit de acceleratie: hij doet er 14 seconden over om aan de honderd te komen. Ik zou voor één van de turbo's gaan. De 'Edition-uitvoering' beschikt over parkeersensoren en dat is haast een onmisbare optie. Bij parkeerma- noeuvres is noch de neus, noch zijn veilig corrigeren bij een plotselinge uitwijkactie. De remmen voldoen in alle opzichten. Hij had van mij iets comfortabeler mogen zijn, ik vind hem nogal stevig afgeveerd, waar door dwarsnaden en putdeksels zo wel akoestisch als voelbaar worden doorgeven. Naast de al genoemde benzinemotoren is er een 1.3*liter commonraildiesel verkrijgbaar met 95 pk/180Nm, vervolgens twee 1.7 liter CDTI's met 110 pk/260Nm en 130 pk/280 Nm. Het prijzencircus begint bij 17.995 euro Olivia en Abigail hebben het gewel dig naar hun zijn met de Meriva. Hoe kan het ook anders? -

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2010 | | pagina 29