OjtdL Mcam/J-
ttSTINGL
Oude tijden herleven: prakti
sche, naar achter openslaande
achterportieren, gecombi
neerd met nieuwe en flexibele
technieken, maken de nieuwe
Meriva tot een hebbeding van
de eerste orde.
Onderweg
Hex Doors
Premium
Volwassen
omorm
Woensdag 28 juli 2010 - Pagina 27
"INSTAPMODEL
Opel zelf paste voor de oorlog 'ver
keerd' openslaande portieren toe bij
de Olympia en de Admiral. In 1961
werden ze verboden, omdat men
deze zelfmoorddeuren te gevaarlijk
opent en onder een hoek van 84
graden openzwaait, stapt jong en
oud met het grootste gemak in. Wat
te denken van jonge moeders en
oma's die het kinderstoeltje moeten
monteren? Nog nooit diende het ge
mak juist deze doelgroep! Eenmaal
gezeten, wordt de flexibiliteit van de
constructie zichtbaar: de grote ach-
terzijruit met de knik biedt een ge
weldig uitzicht en de stoelen kunnen
zowel in de lengte als in de breedte
versteld worden. De stoelen kunnen
40:20:40 separaat omgeklapt wor
den en het laadvolume groeit van
herken heel duidelijk Insignia- en
Astrakenmerken. De middenconsole
is nogal volgestopt met functie-
knopjes en in eerste instantie niet
erg overzichtelijk. Wat de rest van
de ergonomie betreft, heb ik geen
klagen. De versnellingspook staat
hoog en hij schakelt uitstekend. Om
ruimte te sparen, hebben de Opel-
techneuten de handrem elektrisch
gemaakt, een goede zet en eigenlijk
heel handig. Tussen de console van
de versnellingspook en de voorstoe-
len lopen twee rails van gepolijst
aluminium die naar de naam Flex-
gekregen met dagrijverlichting in
de koplampen in de vorm van een
boemerang die we ook bij de andere
types terugvinden. Dezelfde aparte
vorm zien we ook in de achterlich
ten terug. Op de foto met de let-
terreclame is niet goed te zien dat
de boemerang ook in de flanken is
gestileerd, net als bij grote broer
Insignia. De grote achterruit met de
glimmende zwarte balk vormt een
waardige afsluiting van het geheel.
De testauto is uitgerust met de
DOOR ROB STRATING
staart goed te zien. De elektro -hy-
draulische stuurbekrachtiging voelt
goed aan, zowel bij bochtenwerk
als op de autoweg rechtuit. De Me
riva heeft een lichte onderstuurnei
ging, maar laat zich in alle gevallen
vond. De passagiers gebruikten
nog geen gordels en het risico uit
de auto te vallen, was groot. Rolls
Royce kreeg het in 2003 voor elkaar
om deze portieren weer te gaan toe
passen, uiteraard voorzien van elek
trische beveiligingen. Uitgerekend
Opel is het eerste merk dat zulke
achterportieren weer invoert en er
zijn vele voordelen.
Vanaf 4 kilometer per uur gaan
de portieren automatisch op slot
en kan er niets meer gebeuren.
Laten we maar eens instappen.
Dankzij de ferme handgreep en het
bijzondere portier dat mooi recht
400 liter standaard naar 1500 liter.
Nu merk je goed, dat de Meriva ten
opzichte van zijn voorganger 20 cm
in de lengte is gegroeid (4.29 m) en
11,7 cm in de breedte (1.81 m).
Zodra je plaats neemt achter het
stuur, wordt duidelijk dat Opel zich
ten opzichte van de concurrentie
onderscheidt. Het dashboardland
schap is rijkelijk voorzien van solide
en mooie materialen, eventueel
in verschillende kleuren. Ik zag in
Geneve een uitvoering met een rode
bovenkant, heel bijzonder! Chroom,
aluminium en mooie kunststoffen
wisselen elkaar harmonisch af. Ik
Rail luisteren. De opbergruimtes
annex armsteun kunnen daarover
naar achteren toe worden 'gereden',
zodat er daar onder een ruimte ont
staat voor bijvoorbeeld een flesje of
andere snuisterijen. Vanuit de com
mandopost krijg ik resumerend een
premiumgevoel, waarin ik me prima
thuis voel.
Opel heeft zijn Merivaserie uit het
kleine segment gehaald. De vorige
uitvoering vond vooral aanhangers
bij wat oudere mensen en niets ten
nadele daarvan. De nieuwe Meriva
spreekt jong en oud aan. Hij heeft
het typische chromen Opelgezicht
1.4 liter met 100 pk, de lichtste
benzinemotor van het hele gamma.
Er zijn nog twee veertienhonderds
beschikbaar, maar die hebben alle
twee een turbo als bijstand, de één
met 120, de andere met 140 pk. De
100 pk in de testauto breekt niet
direct potten. Hij komt traag op
gang en moet op toeren gehouden
worden om te presteren. Dat blijkt
ook uit de acceleratie: hij doet er 14
seconden over om aan de honderd
te komen. Ik zou voor één van de
turbo's gaan.
De 'Edition-uitvoering' beschikt over
parkeersensoren en dat is haast een
onmisbare optie. Bij parkeerma-
noeuvres is noch de neus, noch zijn
veilig corrigeren bij een plotselinge
uitwijkactie. De remmen voldoen in
alle opzichten. Hij had van mij iets
comfortabeler mogen zijn, ik vind
hem nogal stevig afgeveerd, waar
door dwarsnaden en putdeksels zo
wel akoestisch als voelbaar worden
doorgeven. Naast de al genoemde
benzinemotoren is er een 1.3*liter
commonraildiesel verkrijgbaar met
95 pk/180Nm, vervolgens twee 1.7
liter CDTI's met 110 pk/260Nm en
130 pk/280 Nm. Het prijzencircus
begint bij 17.995 euro
Olivia en Abigail hebben het gewel
dig naar hun zijn met de Meriva.
Hoe kan het ook anders?
-