kje achter de schermen bu vüssimgse kekmiswokwerk kef&ais is uzeksiekic volksfeest geschiedenis vam m ipiiipi Schepen vertragen mSÊm oor Marcel van der Voort VLISSINGEN - Het Vlissingse kermisvuurwerk van donderdag 22 juli om 22.30 uur is goed voor zo'n 30.000 bezoekers. Aan die vijftien minuten knal- en kijkplezier gaan talloze voorbereidingen vooraf en ook tijdens het spektakel zijn veel mensen actief. "Mijn rol is het afgeven van een gebruikverklaring voor het ponton waar het vuurwerk achter de groene boulevard wordt afge schoten. En ik regel verschillende zaken rondom het evenement", verklaart Fred Borgs van de gemeente Vlissingen. En verduidelijkt: "Ik hou mij ook bezig met de verkeersmaatregelen. Verder is er politie en be veiliging nodig. De Provincie Zeeland stelt de ver gunning op en komt met eisen. Ik ben er zelf altijd bij om alles te regelen. Dit jaar werken wij met een ander bedrijf dan voorheen dat het vuurwerk ver zorgt", stelt hij. "Wij gaan in Vlissingen alles uit de kast halen om de voorgaande vuurwerkshows te ver beteren", belooft Hayo Wolff van Laser Fireworks uit Veenendaal. "Wij komen donderdagochtend met twee vrachtwagens en acht medewerkers. Tijdens het vuurwerk is er niemand op het ponton. Wij steken alles radiografisch af. Qua veiligheid is dat beter, maar tijdens het opbouwen arbeidsintensiever." Dan verklapt Wolff: "Als een deel van het vuurwerk niet de lucht ingaat, schieten wij meteen een reservestuk af. Hij is blij met de Vlissingse opdracht. "Mijn wens is om volgend jaar het vuurwerk op de maat van muziek af te schieten", gaat Wolff verder. Veiligheid gaat voor alles, dus is Rijkswaterstaat met een boot aanwezig. "Wij kunnen de langsvarende boten tijdens het vuurwerk vertragen. Ook advise ren we zo nodig om het evenement vanwege weers omstandigheden af te lassen", meldt Serge Harms van Rijkswaterstaat, aan de Vlissingse Commando- weg. Een tweede boot komt van het Korps Landelijke Politiediensten KLPD. Ben Latooij: "Wij begeleiden het ponton de rivier op en zorgen dat die op de veilig ste plek gaat liggen. En letten er op dat er tijdens het afsteken van het vuurwerk bijvoorbeeld geen zeil schepen in de buurt zijn. Vuurwerk gaat alle kanten op en kan gevaarlijk zijn. Als er een schip met ge vaarlijke stoffen in aantocht is nemen wij maatrege len." De brandweer is er eveneens. Maar op het moment dat de eerste vuurpijl de Vlissingse lucht in gaat, heeft de brandweer het meeste werk gedaan. "Wij hebben een adviserende rol bij het vuurwerk, dat gebeurt allemaal vooraf. Tijdens het opbouwen con troleren wij", stelt Erwin Broerse van de brandweer. En vervolgt: "Er is een brandweerwagen met man kracht paraat voor de veiligheid in de binnenstad. Er zijn veel mensen op de been en als er ergens brand uitbreekt zou de wagen er misschien te lang over doen." Multraship levert twee sleepboten die het ponton op de juiste plek houden. "Het ponton moet goed blijven liggen. Ondertussen letten de kapiteins ook op het scheepvaart door de Westerschelde", legt Dirk Provoost van Multraship uit. Het ponton zelf komt van Damen Schelde Naval Shipbuilding. Bert van Hoepen: "Wij proberen ieder jaar het ponton be schikbaar te stellen. Dat doen we met plezier, omdat het bedrijf gedeeltelijk in de stad zit en deel uitmaakt van de gemeenschap", vindt Van Hoepen. Door Marcel van der Voort VLISSINGEN - "De Vlissingse kermis van vrijdag 16 tot en met zondag 25 juli is één van de grootste evenementen in de binnenstad. Ik vind het belangrijk,en ge schikt voor een breed publiek. Het is een ijzersterk volksfeest", vertelt wethouder Rob van Dooren. Ook de ondernemers op het Bellamypark zijn te spre ken over de kermis. "Ik vind het een leuke periode. De kermis brengt gezelligheid in de stad", aldus Frans Meijer van De Concurrent. Hij ziet wel graag iets veranderen: "Nu is de muziek van de, vooral op jongeren gerichte attracties, een kakofonie van ge luid. Ik zou het beter vinden als de muziek op elkaar afgestemd wordt. En per plein of straat verschillend. Er zou een proef worden gedaan, maar dat is nooit uit de verf gekomen." Kort daarna krijgt hij bijval van an dere horecaondernemers, die ook liever één deuntje tegelijk horen. "De kermis is leuk voor de mensen. Die komen ook gezellig op de terrassen iets eten of drinken", reageert Annika Meijboom van Soif. "Eerst was de kermis voor mij een berg ellende, maar sinds vorig jaar gaat het goed. De snackbar naast mij ver koopt geen bier meer en daardoor is het hangtuig verdwenen", bekent Rob van Peijl van Pizza Service. En A. Hardy van Optiek Het Huis Hardy laat weten de kermis heel gezellig te vinden. "Maar het levert ons geen extra omzet op", voegt ze eraan toe. "Kermis is goed voor de stad. Zolang ze het maar op het Bella mypark en in de rest van de buurt houden. De ge meente moet het evenement niet verplaatsen naar het voormalige Scheldeterrein", aldus Ferry van Dongelen van Ferry's Brasserie. Tenslotte Theo Ver stegen van De Vissershaven en Small Talk: "Naar de kermis gaan is iets spannends. Dat mag je bijvoor beeld de kinderen nooit afnemen." Door Ellen De Vriend VLISSINGEN - Kermis, wat is dat nu precies en hoe is het ontstaan? We doken in de archieven en moesten ver terugzoeken. De ker mis bestaat al erg lang. Al in de vroege Middeleeuwen werden boerenkermissen gevierd rond kerkelijke hoogtijdagen. Processies (optochten ter ere van een heilige), dan sende beren, en kwakzalvers. Na de reformatie, toen het grootste deel van Nederland protestants werd, viel de religieuze kant van de kermis weg. Wat bleef was het lering ende vermaak, veelal met dingen die nu niet meer door de beugel kunnen. Zo werd rijdend op een paard een gans, die tussen twee bomen hing, de kop afgerukt en was het katknuppelen populair. Misvormde dieren zoals een geit met drie poten en wonderlijke mannen en vrouwen werden tentoonge steld. Later kwamen daar exotische volken bij, zoals Inuit en Indianen. Er werden ook echte uitvindingen op de kermis getoond zoals de eerste filmbeelden en foto's, en zelfs de röntgenstraal was tijdenlang een kermisattractie. Er was van alles te koop, van brillen tot paling. Rond 1930 werden op het Oranjeplein in Oost-Sou burg nog veekeuringen gehouden tijdens de jaar lijkse kermis. En in datzelfde jaar stond de carrousel, van de familie Du Pont uit de Breewaterstraat, op de kermis in Vlissingen. Een paard in het midden zorgde ervoor dat de attractie draaide. Kort daarna begon nen attracties gebruik te maken van mechanische kracht, de draaimolens waren de eerste. De eerste kermisat tractie waaraan snélheicP" te pas kwam, was de zweefmolen. Ook werd de autodrome ontwikkeld, de voorloper van de auto scooter en de botsauto's. Nieuw was de luchtschom- mel en klanten moesten de schuitjes zelf in beweging brengen. Na de Tweede Wereldoorlog is de kermis nog verder veranderd. Attracties gingen steeds snel ler, harder en hoger. Deze trend heeft zich doorgezet in de huidige tijd. Bijzonder zijn ook de etenswaren op de kermis. Oliebollen, nougat, suikerspinnen en poffertjes zijn door de kermis groot geworden.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2010 | | pagina 44