kje achter de schermen bu
vüssimgse kekmiswokwerk
kef&ais is uzeksiekic volksfeest
geschiedenis vam m
ipiiipi
Schepen vertragen
mSÊm
oor Marcel van der Voort
VLISSINGEN - Het Vlissingse kermisvuurwerk van donderdag 22 juli om 22.30 uur is goed voor zo'n 30.000
bezoekers. Aan die vijftien minuten knal- en kijkplezier gaan talloze voorbereidingen vooraf en ook tijdens
het spektakel zijn veel mensen actief.
"Mijn rol is het afgeven
van een gebruikverklaring voor het ponton waar het
vuurwerk achter de groene boulevard wordt afge
schoten. En ik regel verschillende zaken rondom het
evenement", verklaart Fred Borgs van de gemeente
Vlissingen. En verduidelijkt: "Ik hou mij ook bezig met
de verkeersmaatregelen. Verder is er politie en be
veiliging nodig. De Provincie Zeeland stelt de ver
gunning op en komt met eisen. Ik ben er zelf altijd bij
om alles te regelen. Dit jaar werken wij met een
ander bedrijf dan voorheen dat het vuurwerk ver
zorgt", stelt hij. "Wij gaan in Vlissingen alles uit de
kast halen om de voorgaande vuurwerkshows te ver
beteren", belooft Hayo Wolff van Laser Fireworks uit
Veenendaal. "Wij komen donderdagochtend met twee
vrachtwagens en acht medewerkers. Tijdens het
vuurwerk is er niemand op het ponton. Wij steken
alles radiografisch af. Qua veiligheid is dat beter,
maar tijdens het opbouwen arbeidsintensiever." Dan
verklapt Wolff: "Als een deel van het vuurwerk niet
de lucht ingaat, schieten wij meteen een reservestuk
af. Hij is blij met de Vlissingse opdracht. "Mijn wens is
om volgend jaar het vuurwerk op de maat van muziek
af te schieten", gaat Wolff verder.
Veiligheid gaat voor alles, dus is Rijkswaterstaat met
een boot aanwezig. "Wij kunnen de langsvarende
boten tijdens het vuurwerk vertragen. Ook advise
ren we zo nodig om het evenement vanwege weers
omstandigheden af te lassen", meldt Serge Harms
van Rijkswaterstaat, aan de Vlissingse Commando-
weg. Een tweede boot komt van het Korps Landelijke
Politiediensten KLPD. Ben Latooij: "Wij begeleiden
het ponton de rivier op en zorgen dat die op de veilig
ste plek gaat liggen. En letten er op dat er tijdens het
afsteken van het vuurwerk bijvoorbeeld geen zeil
schepen in de buurt zijn. Vuurwerk gaat alle kanten
op en kan gevaarlijk zijn. Als er een schip met ge
vaarlijke stoffen in aantocht is nemen wij maatrege
len." De brandweer is er eveneens. Maar op het
moment dat de eerste vuurpijl de Vlissingse lucht in
gaat, heeft de brandweer het meeste werk gedaan.
"Wij hebben een adviserende rol bij het vuurwerk, dat
gebeurt allemaal vooraf. Tijdens het opbouwen con
troleren wij", stelt Erwin Broerse van de brandweer.
En vervolgt: "Er is een brandweerwagen met man
kracht paraat voor de veiligheid in de binnenstad. Er
zijn veel mensen op de been en als er ergens brand
uitbreekt zou de wagen er misschien te lang over
doen." Multraship levert twee sleepboten die het
ponton op de juiste plek houden. "Het ponton moet
goed blijven liggen. Ondertussen letten de kapiteins
ook op het scheepvaart door de Westerschelde", legt
Dirk Provoost van Multraship uit. Het ponton zelf
komt van Damen Schelde Naval Shipbuilding. Bert
van Hoepen: "Wij proberen ieder jaar het ponton be
schikbaar te stellen. Dat doen we met plezier, omdat
het bedrijf gedeeltelijk in de stad zit en deel uitmaakt
van de gemeenschap", vindt Van Hoepen.
Door Marcel van der Voort
VLISSINGEN - "De Vlissingse kermis van vrijdag 16 tot en met zondag 25 juli is één van de grootste evenementen in de binnenstad. Ik vind het belangrijk,en ge
schikt voor een breed publiek. Het is een ijzersterk volksfeest", vertelt wethouder Rob van Dooren.
Ook de ondernemers op het Bellamypark zijn te spre
ken over de kermis. "Ik vind het een leuke periode.
De kermis brengt gezelligheid in de stad", aldus
Frans Meijer van De Concurrent. Hij ziet wel graag
iets veranderen: "Nu is de muziek van de, vooral op
jongeren gerichte attracties, een kakofonie van ge
luid. Ik zou het beter vinden als de muziek op elkaar
afgestemd wordt. En per plein of straat verschillend.
Er zou een proef worden gedaan, maar dat is nooit uit
de verf gekomen." Kort daarna krijgt hij bijval van an
dere horecaondernemers, die ook liever één deuntje
tegelijk horen. "De kermis is leuk voor de mensen.
Die komen ook gezellig op de terrassen iets eten of
drinken", reageert Annika Meijboom van Soif. "Eerst
was de kermis voor mij een berg ellende, maar sinds
vorig jaar gaat het goed. De snackbar naast mij ver
koopt geen bier meer en daardoor is het hangtuig
verdwenen", bekent Rob van Peijl van Pizza Service.
En A. Hardy van Optiek Het Huis Hardy laat weten de
kermis heel gezellig te vinden. "Maar het levert ons
geen extra omzet op", voegt ze eraan toe. "Kermis is
goed voor de stad. Zolang ze het maar op het Bella
mypark en in de rest van de buurt houden. De ge
meente moet het evenement niet verplaatsen naar
het voormalige Scheldeterrein", aldus Ferry van
Dongelen van Ferry's Brasserie. Tenslotte Theo Ver
stegen van De Vissershaven en Small Talk: "Naar de
kermis gaan is iets spannends. Dat mag je bijvoor
beeld de kinderen nooit
afnemen."
Door Ellen De Vriend
VLISSINGEN - Kermis, wat is dat nu precies en hoe is het ontstaan? We doken in de archieven en moesten ver terugzoeken. De ker
mis bestaat al erg lang. Al in de vroege Middeleeuwen werden boerenkermissen gevierd rond kerkelijke hoogtijdagen.
Processies (optochten ter ere van een heilige), dan
sende beren, en kwakzalvers. Na de reformatie, toen
het grootste deel van Nederland protestants werd,
viel de religieuze kant van de kermis weg. Wat bleef
was het lering ende vermaak, veelal met dingen die
nu niet meer door de beugel kunnen. Zo werd rijdend
op een paard een gans, die tussen twee bomen hing,
de kop afgerukt en was het katknuppelen populair.
Misvormde dieren zoals een geit met drie poten en
wonderlijke mannen en vrouwen werden tentoonge
steld. Later kwamen daar exotische volken bij, zoals
Inuit en Indianen. Er werden ook echte uitvindingen
op de kermis getoond zoals de eerste filmbeelden en
foto's, en zelfs de röntgenstraal was tijdenlang een
kermisattractie. Er was van alles te koop, van brillen
tot paling.
Rond 1930 werden op het Oranjeplein in Oost-Sou
burg nog veekeuringen gehouden tijdens de jaar
lijkse kermis. En in datzelfde jaar stond de carrousel,
van de familie Du Pont uit de Breewaterstraat, op de
kermis in Vlissingen. Een paard in het midden zorgde
ervoor dat de attractie draaide. Kort daarna begon
nen attracties gebruik te maken van mechanische
kracht, de draaimolens waren de eerste.
De eerste kermisat
tractie waaraan snélheicP"
te pas kwam, was de zweefmolen. Ook werd de
autodrome ontwikkeld, de voorloper van de auto
scooter en de botsauto's. Nieuw was de luchtschom-
mel en klanten moesten de schuitjes zelf in beweging
brengen. Na de Tweede Wereldoorlog is de kermis
nog verder veranderd. Attracties gingen steeds snel
ler, harder en hoger. Deze trend heeft zich doorgezet
in de huidige tijd. Bijzonder zijn ook de etenswaren
op de kermis. Oliebollen, nougat, suikerspinnen en
poffertjes zijn door de kermis groot geworden.