V8 VOOR AUDI
R8 SPYDER
AUTOVERKOPEN
LIFEDRIVE: ELEKTRISCHE BMW
MERCEDES VITO EN VIAN0
Meer informatie op
www.deweekkrant.nl
Woensdag 14 juli 2010 - Pagina 31
Begin dit jaar heeft Audi de
R8 Spyder geïntroduceerd.
Een geweldige machine met
een krachtige V10 onder de
kap. Het was een kwestie
van tijd alvorens ook de V8
beschikbaar zou komen. De
4.2 liter V8 brengt in de dak
loze R8 430 pk en evenzo
veel Nm aan koppel over
op alle vier de wielen. De
geweldenaar sprint in 4,8 se
conden naar de honderd en
haalt een top van 299 km/h.
Standaard is een handge-
schakelde zesbak, de R-tro-
nic automaat is een optie.
Citroen introduceert voor de hip
pe DS3 twee gelimiteerde edities,
gebaseerd op de DS3 1.6 VTi
120 pk So Chic. Citroen doopt ze
tot 'in Black' en 'in White'. Slechts
75 exemplaren worden ervan
geproduceerd. Behalve de So
Chic uitrusting, met onder meer
standaard een cruise control,
sportonderstel en radio met cd-
/MP3-speler beschikken beide
gelimiteerde DS3-en over zaken
als een automatische airconditio
ning met parfumeur, automatisch
inschakelende verlichting, een re
gensensor en een zelfdimmende
binnenspiegel. De DS3 in Whité
kost 21.450 euro, terwijl de DS3
in Black voor 21.945 euro in de
prijslijst staat.
I De marketingstrategie van Chevrolet om in Europa
I Corvette als merknaam te voeren, wordt weer terug-
gedraaid. De naam Chevrolet werd in 2005 losge-
I laten om de Corvette te behoeden voor associaties
met de kleine, voormalige Daewoo's. Nu komt men
daar van terug en is het weer Chevrolet Corvette.
In de eerste zes maanden
van 2010 zijn er in Neder
land 270.503 nieuwe perso
nenauto's geregistreerd. Ten
opzichte van dezelfde periode
in 2009 komen deze cijfers
overeen met een stijging van
ruim 22 procent.
In de maand juni van dit jaar
is de stijging helemaal spec
taculair: liefst- 51.099 nieuwe
personenauto's vonden een
nieuwe eigenaar, een stijging
van 44,1 procent ten opzichte
van juni 2009.
De best verkochte merken in
juni 2010 zijn achtereenvol
gens Peugeot (4.962 stuks),
Opel (4.605 stuks), Volkswa
gen (4.531 stuks), Renault
(4.410 stuks) en Ford (4.289
stuks). Kijken we naar de
vijf best verkochte model
len, dan voert Peugeot met
de 107 de lijst aan, gevolgd
door de Renault Twingo, Ford
Ka, Volkswagen Polo en Fiat
Panda.
Inderdaad, stuk voor stuk au
to's in het compacte segment.
de basistechniek van de Prius wordt toe
gepast, een 1.8 liter benzinemotor geas
sisteerd door een elektromotor. Net zoals
het Toyota voorbeeld krijgt de CT200h de
mogelijkheid een paar kilometer volledig
elektrisch te rijden in de EV-modus. Daar
naast zit er een knop op het dashboard
met drie rijprogramma's Eco, Normal en
Sport. Hiermee wordt vooral verandert
•hoe de auto op het gaspedaal reageert
en voelt ook de besturing wat directer aan.
Zo worden de sportieve mogelijkheden
van het concept geoptimaliseerd en blijkt
ook een hybride zeer actief en dynamisch
voor de dag te kunnen komen. Dat komt
voor een belangrijk deel óp het conto van
het uitstekende onderstel waarbij zowel
voor als achter gebruik gemaakt wordt
van zogenaamde performance dempers.
Deze verlagen het geluidsniveau en com
penseren diverse vibraties. Verder hebben
de ontwerpers de stroomlijn uitermate
gunstig weten te maken en is het zwaar
tepunt van de auto opmerkelijk laag. Het
gewicht is geperkt door onder meer veel
aluminium toe te passen.
Het interieur is een premiumauto waar
dig, zelfs in deze prototypes waarin nog
niet alles definitief is. Een groot compli
ment gaat er naar de geweldige stoeien
met een optimale zijdelingse steun. Het
dashboard lijkt qua ontwerp wat op dat
van de BMW 1-serie en heeft een navi
gatiescherm dat boven de middenconsole
omhoog klapt. Lexus introduceert op haar
meest compacte model ook een tweede
knieairbag, waardoor het totaal uitkomt op
acht! De productieversie van de CT200h
staat in Parijs op de salon.
In oktober parkeert Merce
des de vernieuwde Vito en
Viano bij de dealer. De uiter
lijke wijzigingen zijn minimaal,
op technisch vlak wordt meer
vooruitgang geboekt dankzij
de BlueEfficiency technologie.
Meer vermogen, lage emis-
siewaardem en een laag
brandstofverbruik staan bij de
nieuwe aandrijflijn centraal. De
vernieuwde bestelwagens vol
doen in alle uitvoeringen aan
de emissienorm EU5. De stille
en krachtige dieselmotoren in
de Vito en Viano kunnen varië
ren in vier- en zescilinders met
vermogens van 95 pk tot 224
In maart zagen we de nieuwe, com
pacte Lexus voor het eerst in Genève.
Behoorlijk wennen, vooral de typische
C-stijl van het tentoongestelde witte
exemplaar riep commentaar op. Inmiddels
hebben we de auto op de weg mogen
meemaken én in andere kleuren gezien.
En dan valt het voordeel in de richting van
de hatchback uit.
De auto is nog niet klaar voor productie,
vandaar dat er twee nog licht afgeplakte
prototypes op het Toyota hoofdkwartier
nabij Brussel gereed stonden. En de
trots die de ontwikkelingsingenieurs daar
bij uitstralen blijkt niet onterecht. Lexus
positioneert de CT200h in het segment
van de Audi A3 en BMW 1-serie, twee
sterke Europese spelers die overal in de
wereld furore maken. Vandaar ook dat
het Europese oordeel over deze auto
zeer belangrijk wordt gevonden. De CT
wordt louter als hybride geleverd waarbij
pk. Al deze motoren zijn uit
gerust met een roetfilter. Door
toepassing van onder meer
een stop-/startsysteem, een
nieuwe Eco Gear zesversnel
lingsbak (standaard op alle
viercilinder diesels) en banden
met lagere rolweerstand zijn
de C02-uitstoot en het brand
stofverbruik tot 15 procent
lager in vergelijking met de
vorige generatie. Het uiterlijk
is slechts op details aange
pakt. Nieuwe koplampen, in lijn
met de huidige Mercedes per
sonenwagens, en een nieuw
gestileerde achterkant voor de
Viano maken het verschil.
BMW is druk bezig met de
ontwikkeling van een elek
trische stadsauto. Voor 2013
staat de Mega City Vehicle
op de planning die plek zou
bieden aan vier inzittenden.
We zien nu de eerste le
venstekenen in de vorm van
de LifeDrive conceptstudie.
BMW richt zich vooral op
gewichtsbesparing. Accu's
zijn zwaar en hebben een
negatief effect op het totaal
gewicht. Daarom zoekt de
Duitse fabrikant naar alter
natieve materialen voor de
bouw van de carrosserie,
zoals carbonfiber en alumi
nium, om het leeggewicht
binnen de perken te kunnen
houden.