\kt» CIO te 2007
"TOPOCCASION"
fESTINGL
"TRENDVOLGER"
Een beetje bijzondere test,
namelijk van een tweedehands
Volvo C70 van OLOV. Hij is van
maart 2007 en hij heeft iets
meer dan 100.000 kilometer
gereden. Hoe rijdt zo'n Volvo
na drie jaar en is hij de 32.950
euro waard die men er bij
OLOV voor vraagt? Ik ga het u
vertellen...
De trend naar compacte SUV's
houdt aan. Mitsubishi vult met
deze ASX het gat in zijn eigen
gamma. Hij verrast op vele
fronten.
Woensdag 14 juli 2010 - Pagina 27
Volvo ging met het uitbrengen
van de C70 mee in de vaart der
CC-volkeren. Met CC bedoelen we
Coupé/Cabriolet. Het stoffen dak
werd afgezworen en daarvoor in de
plaats kwam een opvouwbaar stalen
dak. Bij de meeste soortgenoten ziet
hij er in de coupévorm een beetje
vreemd uit, maar Volvo is absoluut
de eerste waarvan de Coupé-uit
voering bijzonder elegant is. In mijn
test zo'n drie jaar geleden heb ik
hem als mooiste coupé bestempeld
en daar blijf ik bij. De Zweedse de
signers hebben er een eyecatcher
van gemaakt met een lang gestrekt
silhouet en een slank kontje. Met
een druk op de knop opent en sluit
het dak op een geraffineerde wijze
in 30 seconden. Nog steeds oogst
ik met de open en sluitceremonie
geweldig veel succes. Vorige week
nog op het havenplateau in Zierikzee
waren er mensen die bij het zien
van OLOV Goes had de metallic
blauwe C70 voor me klaargezet. Het
is warm en er is nauwelijks wind.
Hoewel het nog maar kwart voor ne
gen is, kan ik gemakkelijk helemaal
open rijden, dat wil zeggen ook met
de ruiten naar beneden. Heerlijk, de
wind door mijn haren. Wat is het
toch zalig om met zo'n cabriolet te
rijden! Als u de titel goed heeft gele
zen, staat achter C70 de toevoeging
D5. Dat slaat op de prachtige 2.4
turbo-commonraildiesel met 185 pk
en een indrukwekkend koppel van
en zit nog nét zo lekker als toen hij
nieuw was. Het goed verstelbare
leren stuur, de alulook zwevende
middenconsole, de Scandinavische
ambiance en het prachtige weer zijn
ingrediënten voor een zalige zo
merse dag met de Volvo. Natuurlijk
zijn cabriolets extra versterkt, maar
ik probeer het uit op de slechtst
liggende spoorwegovergang in Ne
derland, namelijk die bij Kloetinge:
er gaat hoogstens een lichte rilling
door het koetswerk, maar hij tor-
deert absoluut niet.
Hij is ten opzichte van de allereerste
cabriolet van het Zweedse merk
lang niet zo onderstuurd meer. Hij
laat zich lichtvoetig besturen en ge
hoorzaamt alle commando's van de
piloot feilloos. Gaandeweg betrap ik
me erop dat ik niet eens meer in de
gaten heb dat ik met een auto on
derweg ben die al een boodschapje
heeft gedaan. Het lijkt wel een nieu
we. Dat heeft ongetwijfeld te maken
met de hoogwaardige materialen die
Volvo toepast op haar producten.
Wat een topoccasion!
De wind door je haren
Angelo Bergman, vestigingsdirecteur
400 Nm. De vijfcilinder is gekoppeld
aan een 6-traps automaat die nau
welijks voelbaar en soepel schakelt.
Wanneer ik hem de sporen geef,
blijkt hij slechts 8,7 seconden nodig
te hebben om de honderd te berei
ken en hij belooft op de Autobahn
bij onze oosterburen zelfs 230 km/h!
De donkerbruine grom die hij bij de
acceleratie laat horen is een genot
voor mijn oren, maar als ik wat ge
kalmeerd ben, hoor ik hem helemaal
niet meer. Het koele witte leer ver
toont na drie jaar bijna geen slijtage
DOOR ROB STRATING
van het dansend inklappende dak
applaudisseerden. Ik ben uitgestapt
en heb een kleine buiging gemaakt.
Bijzonder is bij de Volvoconstructie
dat het dak uit drie in plaats van
twee delen bestaat. Daardoor stapelt
het compacter op. Het geheel is
ontstaan uit een samenwerkingsver
band van de Volvofabriek in Zweden,
de Italiaanse couturier Pininfarina en
de Duitse dakspecialist Webasto.
ASX staat voor Active Smart Cross
over en hij vierde zijn Europese pre
mière in Genève dit jaar. Hij baseert
op de Outlander, want hij heeft zelfs
dezelfde wielbasis van 2.67 m. Hij
onderscheidt zich door veel kleinere
overhangen voor en achter en zijn
lagere dakopbouw (I x b x h 430 x
177x 162 cm).
De ASX deelt met zijn broers en
zussen het zogenaamde 'jetfighter-
gezicht', een kopie van de neus van
de Mitsubishi straaljager. Met zijn
venijnig kijkende ogen in combinatie
met de agressieve neus heeft hij
een hoog 'inhaalcharisma'. Bij onze
oosterburen speelt dat misschien
wat meer dan bij ons, maar ik heb
het tijdens de testrit aan den lijve
ondervonden.
Met die neus onderscheidt hij zich
meer dan duidelijk van-vele andere
concurrenten.
splinternieuwe 1.8 liter common-
raildiesel drijft de mooie crossover
aan. Hij brengt 150 pk op de weg
en bezit een fors koppel van 300
Nm. Als novum wil ik hier de langs
elektronische weg geregelde varia
bele inlaatkleptiming noemen. Dat
systeem reduceert het dieselgeluid
tot een minimum en dat is goed
te merken. Hij trekt in nauwelijks
9 seconden de straatstenen uit de
weg en is daarbij zó stil dat het wel
een benzinemotor lijkt. De krachtige,
maar o zo gecultiveerde motor is ge
koppeld aan een handmatige zesbak
en de samenwerking met het stevige
onderstel is daardoor verrassend.
Dankzij het start/stopsysteem dat bij
een verkeerslicht keurig in werking
treedt, gaat de 1395 kg zware ASX
heel zuinigjes met de dure brandstof
om. Mijn gemiddeld testverbruik
kwam heel dicht in de buurt van de
1 op 20 en daarvoor krijgt meneer
Mitsubishi een pluim op z'n hoed.
Weer zo'n zalige dieselmotor!
Heel handig is de Hill Start Assist,
een systeem waarbij je op hellingen
geen gebruik van de handrem hoeft
te maken, want hij wordt automa
tisch tegengehouden.
Bij ons is uitsluitend de voorwielaan-
Er zijn vier types: de Inform, de Intro
Edition, de geteste Intense en de
Instyle. Naast de twee nieuwe 1.8
liter diese
Imotoren 116 en 150 pk met 300
Nm vanaf 2000 toeren staat er ook
een 1.6 benzinemotor op de lijst die
117 pk levert.
De instapprijs is zeer concurrerend,
namelijk 21.499 euro.
Roxanne maakt de ASX nog mooier.
Hij is stoer met zijn opgaande zijlijn,
de geprononceerd uitgeklopte wiel
kasten, de aangezette dorpels en zijn
bevallig getekend achterwerk.
Inside
Hij heeft veel meer te bieden dan de
welhaast ideale hoge zitpositie. Het
leren stuur van de testauto bijvoor
beeld, bevat vele handige functies
«en het dashboard verdient qua ergo
nomie een dikke negen. Alles zit ge
woon waar het zitten moet en voor
de bediening hoefje geen handlei
ding te lezen. Wel een beetje jammer
is het gebruik van hard krasgevoelig
plastic, bij de nog jonge testauto wa
ren al beschadigingen te zien.
De voorstoelen zitten uitstekend,
bieden overal voldoende steun en
ook achterin is het goed toeven.
Niemand klaagt daar over tekort
aan ruimte. Dat ruimtegevoel wordt
nog aangewakkerd door het glazen
panoramadak van deze uitvoering
(Intense). Daar komt de grote baga
gecapaciteit nog bij (416 tot 1216
liter).
Nieuwe diesel
Mitsubishi kocht zijn dieselmotoren
altijd in, maar die tijd is voorbij. Een
gedreven versie beschikbaar, maar
in Zwitserland bijvoorbeeld is er ook
een AWD te verkrijgen.