BURGER] AARVERS LAG 09 ES=: a m BRIEVEN EN E MAILS AAN DE GEMEENTE GEMEENTERAAD WMO LOKET EN DIGITALE ZORGLOKET GEOPEND VLISSiNGEN.NL NIEUWE OPENINGSTIJDEN STADHUIS VINGERAFDRUK IN REISDOCUMENT ANDERE OVERHEID LID IN DE ORDE VAN ORANJE NASSAU GESLAAGD OPENINGSFEEST STADSPARK WOENSDAG 14 JULI 2010 m rn m a Redactie: Concernstaf Kabinet w www.vlissingen.nl gemeente Fotografie: Ruben Oreel De gemeente ontvangt jaar lijks duizenden brieven en e-mails. Veel daarvan worden geregistreerd en tijdig af gehandeld. Maar, eerlijk is eerlijk, dat kan altijd sneller en beter... In 2009 zijn 8.276 ingekomen brie ven geregistreerd. Dit zijn overi gens niet alle brieven die de gemeente ontvangen heeft; dat zijn er namelijk veel meer. Veel vragen, informatieverzoeken en meldingen kunnen direct afge handeld worden en worden dan niet extra geregistreerd. Van deze 8.276 brieven is begin april 2010 berekend welke daarvan afge handeld en welke nog in behande ling waren. Een aantal stukken was wel afgedaan, maar daarvan was onbekend wanneer; deze zijn dan ook niet meegeteld voor de bereke ning van de behandeltermijn. Toen was 79% afgedaan maar 21% nog steeds niet. Er is dus sprake van een duidelijke verbetering ten opzichte van voorgaande jaren. Onderstaand zijn de gegevens van de afgelopen 3 jaar vermeld Burgerbrieven De gemeente registreert zoge noemde burgerbrieven apart. Dit zijn brieven van burgers, bedrijven en instellingen die een spoedige afhandeling vereisen, omdat hier voor geen wettelijke procedures en termijnen gelden (vergunningaan vragen, bezwaarschriften e.d. zijn bijv. geen burgerbrieven, omdat Ingekomen brieven 2007 2008 2009 afgedaan (totaal (totaal (totaal 6.747) 7.333) 8.276) Binnen 6 weken 40% 2.695 37% 2.738 41% 3.352 Na 6 weken 23% 1.537 26% 1.859 32% 2.682 Onbekend wanneer 6% 479 Nog in behandeling 37% 2.515 37% 2.736 21% 1.763 hier vaste procedures voor zijn). Van de burgerbrieven is een aparte berekening gemaakt. Van de 8.276 brieven in 2009 waren er 501 bur gerbrieven, ofwel 6%. Deze krijgen bijzondere aandacht bij de behan deling. Dit blijkt ook wel uit de cij fers: 8% was begin april 2010 nog niet afgedaan, 92% wel (waarvan 55% binnen 6 weken, 27% pas na 6 weken en van 10% is onbekend wanneer deze afgedaan waren). Een positief verschil van 13% dus t.o.v. "gewone" brieven. E-mails Het aantal geregistreerde bij ge- meente@vlissingen.nl ingekomen e-mailberichten bedroeg 1061 (dit is 13% van het totaal aantal geregis treerde ingekomen stukken). Van deze e-mails waren er 273 als bur gerbrief aangemerkt, ofwel 26%. Hieruit blijkt dat steeds meer men sen hun klachten en verzoeken per e-mail indienen (in 2006 was dit 5% van het totaal, in 2007*en 2008 was dit 8% en in 2009 dus 13%). Wat gaat er verbeteren? Tijdige afhandeling van brieven en e-mails is heel belangrijk, waarbij met name de burgerbrieven speci fieke aandacht dienen te krijgen. Daarnaast is niet elke brief binnen 6 weken af te handelen, maar in die gevallen moet de burger daar tijdig over geïnformeerd worden. De komende jaren krijgt dienstver lening nog meer aandacht. Met de introductie van zaakgericht werken bij de gemeente Vlissingen zal tij dige afhandeling van brieven dan nog.beter worden. Burgerbrieven 07 2008 2009 afgedaan taa (totaal (totaal 6) 480) 501) Binnen 6 weken 49% 282 38% 180 55% 279 Na 6 weken 25% 145 38% 183 27% 134 Onbekend wanneer 10% 49 Nog in behandeling 26% 149 24% 117 8% 39 De gemeenteraad is het hoogste orgaan in de gemeente waar belangrijke besluiten worden geno men. De burgemeester is voorzitter van de gemeen teraad. Gast van de Raad Ongeveer acht keer per jaar nodigt de gemeente inwo ners uit om speciale gast te zijn bij de vergadering van de gemeenteraad. Zij krij gen een VIPbehandeling (Very Important Person) die bestaat uit een uitleg door raadsleden over het werk van de raad en een speciaal wel kom door de burgemeester. Uiteraard zijn er voor hen zit plaatsen op de publieke tri bune gereserveerd. In 2009 heeft de gemeenteraad 67 VIPpers mogen begroeten. Ook belangstelling? Infor meer dan eens bij de griffie van de gemeenteraad, (grif- fie@vlissingen.nl). De gemeenteraad vergadert in principe elke laatste don derdag van de maand om 19.30 uur in het stadhuis. De burgemeester is voorzitter van de gemeenteraad. De ver gaderingen van de gemeen teraad zijn openbaar, u bent er van harte welkom op de publieke tribune. Inspreken In de raadsvergadering is er een half uur spreekrecht voor burgers over geagen deerde onderwerpen. Elke spreker krijgt maximaal vijf minuten het woord. U kunt zich uiterlijk om 12.00 uur op de dag van de vergade ring aanmelden bij de grif fier van de gemeenteraad. De raadsvergadering wordt aan gekondigd op de gemeente lijke informatiepagina 'Blauw Geruiten Kiel' in het week blad 'De Faam' en op de website www.vlissingen.nl/ gemeenteraad. De agenda met bijbehorende stukken staat ook op de website: www.vlissingen.nl/gemeente- raad In een commissievergadering hebben burgers ook het recht om in te spreken. Bij de com missievergadering kan inge sproken worden over zaken die op de agenda staan, maar ook over zaken die niet op de agenda staan. Iedere burger kan hiermee in de vergade ring van de commissie zaken naar voren brengen waarvoor hij/zij aandacht wil. Insprekers kunnen zich aan melden op de dag van de ver gadering bij de griffie van de gemeenteraad (griffie@ vlissingen.nl). Op vrijdag 27 februari 2009 heb ben de wethouders Frans Prins en Jacques Suurmond het Wmo-loket in de Stadswinkel én het digitale Zorgloket officieel geopend. Bij het Wmo-loket in de Stadswinkel kun nen Vlissingers terecht met alle vra gen over wonen, welzijn en zorg. Voor huishoudelijke hulp, woon voorzieningen, woningaanpassin gen, verhuiskostenvergoedingen, vervoersvoorzieningen, - rolstoelen en aanvullend ouderenvervoer kan een aanvraagformulier worden in gediend. Dit formulier is aan de balie verkrijgbaar of te downloaden via de website. Het digitale Zorglo ket is eên informatiesysteem met gratis toegang voor iedereen die zich wil oriënteren op het 'zorgaan bod' in de gemeente. Het loket biedt de mogelijkheid vergelijkin gen te maken tussen verschillende aanbieders. Lokale, regionale en provinciale organisaties werken mee om het Zorgloket te voor zien van actuele en relevante infor matie. De komende jaren gaat de gemeente steeds meer diensten via de website aanbieden. In 2009 zijn hiervoor de eerste stappen gezet. Sinds begin van het jaar zijn met enkele afschrif ten en uittreksels en kraskaarten voor parkeren de eerste digitale pro ducten op Vlissingen.nl beschik baar én kan een klant een afspraak maken voor een aanvraag van diverse gemeentelijke producten, zoals een paspoort, identiteitskaart en rijbewijs. In 2009 hadden bewo ners voor het eerst ook de mogelijk heid om op Vlissingen.nl in te loggen om hun aanslag gemeente lijke belastingen digitaal te zien. Tevens kan er dan digitaal bezwaar gemaakt worden tegen de aanslag- regels waarvoor u bent aangeslagen. Vanaf maandag 21 september moeten Nederlanders die een nieuw pas poort of Nederlandse identiteitskaart aanvragen hiervoor een vingeraf druk laten maken. Ook de baliemedewerkers in Vlissingen hebben hiervoor een apparaat gekregen, waarmee zij vier vingerafdrukken elektro nisch opnemen. De intake van een aanvraag om een nieuw reisdocument duurt daarom wel iets langer. De maatregel is genomen om fraude met reisdocumenten tegen te gaan. Voor de verdere uitvoering van het in 2009 door het College van burge meester en wethouders vastgestelde dienstverleningsconcept, is in de eerste helft van 2009 een plan opge steld. Met het vaststellen hiervan werkt een bijbehorende program maorganisatie er stap voor stap aan om de Vlissingse organisatie rich ting 2015 klantvriendelijker, effici ënter en effectiever te maken. In 2009 zijn de eerste resultaten geboekt. Vlissingen is eind 2009 als eerste Zeeuwse gemeente aangeslo ten op de landelijke voorziening Basisregistratie Adressen en Gebou wen. In deze Landelijke Voorziening komen alle adressen en gebouwen van heel Nederland voor, zodat bij voorbeeld ook de Belastingdienst, provincies, politie en brandweer van deze gegevens gebruik kunnen maken. Dagelijks moeten wijzigin gen in adres- en gebouwgegevens wordèn doorgegeven aan deze lan delijke voorziening zodat iedereen van actuele en betrouwbare gege vens gebruik kan maken. De gemeente Vlissingen is in 2009 gestart met het verbeteren van de dienstverlening. Vanaf maandag 2 februari 2009 zijn de ope ningstijden van het stad huis verruimd: vanaf 8.30 tot 12.00 uur vrije inloop en daarna tot 17.00 uur op afspraak. Daarnaast is er op don derdag vrije inloop van 16.00 tot 19.00 uur. Sinds februari vorig jaar kunnen bezoekers ook op afspraak terecht en behoren wacht tijden in dat geval tot het verleden. Om bezoekers sneller te woord te kunnen staan en efficiënt te kun nen Ijelpen, is de centrale hal van het stadhuis daarnaast ingericht als Stadswinkel. Een inwo ner die binnenkomt, meldt zich bij de infor matiebalie en wordt hier geholpen met zijn of haar vraag en ont vangt eventueel een verwijzing voor de juiste balie. In de hal is een leeshoek ingericht met kranten en tijdschriften. Nieuw zijn informatiepanelen met algemene informatie over gemeen telijke diensten en procedures. Wijkhuis-Van den Driest-Eshuis, Catharina Maria Van den Driest-Eshuis, Lutgerdina Francke, Aarnoud •Janssen, ErikLeendertJacob Vermeulen, Werner Op zaterdag 25 juli 2009 heeft er een groots openingsfeest plaatsge vonden in het stadspark op het Scheldeterrein. Honderden belang stellenden hebben genoten van een lunch aan de meét dan 200 meter lange picknicktafel en allerlei activiteiten zoals een jetski- en waterspektakelshow.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2010 | | pagina 13