De Dacia Duster, een echte
stoere bink en niet duur
ftSTINGL
Woensdag 30 juni 2010 - Pagina 31
De Dacia Duster met betrouwbare
Renaulttechniek is een nieuwe di
mensie in SUV-land
Tijdens de Romeinse overheersing
zo'n 2000 jaar geleden, heette Roe
menië Dacië. De Romeinen noemden
het veroverde gebied Colonia Dacia.
Het Roemeens is geen Slavische,
maar een Romaanse taal, verwant
aan het Frans, Italiaans, Spaans en
Portugees.
De autofabriek Dacia is in 1968
opgericht en produceerde vanaf
het eerste begin de Renault 12 in
licentie. Dat heeft men uiteindelijk
36 jaar gedaan, namelijk tot 2004. In
Roemenië werd uitsluitend de 1300
gemaakt en daarvan werd ook een
stationcar, een bestelwagen en een
pickup gerealiseerd.
In Roemenië is Dacia volksauto
nummer 1 en in 1999 nam Renault
zijn licentie-partner geheel over. In
middels is onder regie van het Fran
se moedermerk de Logan, de MCV
en de Sandero ontwikkeld en die
modellen gaan als warme broodjes
over de toonbank. In Brazilië worden
trouwens de Dacia's als Renault ver
kocht. In Duitsland is de Sandero in
2009 met 51.292 verkopen de Mer
cedes E-Klasse voorbijgestreefd.
Op de Salon van G-enève in maart dit
jaar, werd de Duster voor het eerst
aan het publiek voorgesteld en op de
persdag waren de verzamelde jour
nalisten meer dan enthousiast!
Geen concurrentie
Toen ik hem voor het eerst zag daar
in Genève, nét nadat hij uit z'n jasje
was getild door de grote Renault-
baas Carlos Ghosn, was ik helemaal
verbijsterd: hoe kan een auto voor
zo'n prijsje zo'n uitstraling hebben?
Er stond trouwens ook meteen
een rallyversie klaar in de Franse
racekleur blauw. De aah's en oooh's
waren even niet van de lucht en in
alle talen werd er druk overlegd. De
fotografen wisten niet hoe vlug ze
die spetterende SUV op de gevoelige
lens moesten vastleggen. Het klinkt
allemaal een beetje onwezenlijk voor
een Franse Roemeen, maar de tekst
op de folder en natuurlijk ook op de
auto luidt: 'Shockingly affordable',
vrij vertaald: verbijsterend goedkoop.
Als de voortekenen niet bedriegen
wordt deze auto een hype en ik zal u
uitleggen waarom.
Zet hem naast een Jeep, een Toy
ota of een Mercedes en hij doet
er in eerste instantie zeker niet
voor onder. Alle toeschouwers zijn
meteen onder de indruk van zijn
spierbundels, want hij is vanaf zijn
prille jeugd al naar de sportschool
geweest.
Hightech en zelfbewust kijkt hij je
aan. Hij heeft iets van: "Nou, zawat
vind je van mij?"
Hij schaart zich op een receptie
gemakkelijk tussen de BMWX1 en
de Mercedes GLK. De portier kijkt
hoogstens een beetje op als hij zijn
achternaam noemt: Duster...
De dik aangezette spatborden tonen
zijn spieren als had hij een mouw
loos T-shirtje aan, maar hij wordt
nooit banaal. Hij toont charme en
charisma, hij nodigt uit zonder te
shockeren en hij is zelfs een beetje
sexy, zeker in de testautomodus met
zijn optionele voor- en achterskirts.
Hij heeft een dikke neus en dat kan
je op verschillende manieren uitleg
gen. In ieder geval heb ik achter het
stuur zittend een beetje het 'king-of-
the-roadgevoel'. Kent u dat? Renault
m. Zijn wielbasis van 2.67 m garan
deert veel ruimte achterin. Doordat
hij 21 cm bodemvrijheid bezit, draait
hij zelfs in de voorwielaangedreven
versie zijn hand niet om voor es
capades op onverharde wegen of
karrensporen. Bovendien garandeert
die bodemvrijheid in combinatie met
de forse banden (215/65 R16) een
meer dan aangename passage over
lastige verkeersdrempels en weg-
oneffenheden.
Basic en functioneel
Dankzij zijn forse hoogte, stappen
jong en oud gemakkelijk in en dat is
functionaliteit is dankzij het gebruik
van Renault-hendels en knoppen
in orde, alleen de bediening van de
claxon op de linker stuurhendel is
een typisch jaren '80 revival uit Oost
Europa...
Het stuurwiel laat zich ook in de
duurste Lauréate-versie slechts
in de hoogte verstellen, de beide
voorstoelen kunnen wel qua hoogte
aangepast worden.
Voorin is duidelijk merkbaar dat hij
over een forse breedte beschikt en
zoals ik al schreef, is de hoge zit een
DOOR ROB STRATING
genomen bochten wordt hij zelfs een
beetje overstuurd, dat wil zeggen dat
zijn kont naar buiten dringt. ESP is
uitsluitend als optie verkrijgbaar op
de diesels en dat snap ik dan weer
niet zo. In Roemenië is de boter
blijkbaar schaars, want de vijfbak
schakelt wat hakerig. De stuurbe
krachtiging voelt stevig aan, lijkt in
beginsel wat indirect, maar bij snelle
heeft trouwens in de Nederlandse
chefdesigner Laurens van den Acker
een waardig opvolger van Patrick
Leöuément gevonden en ik ben er
van overtuigd dat Van den Acker aan
de Duster heeft meegetekend.
Dacia heeft een auto op de weg
gezet die voor het eerst sinds de
T-Ford geen concurrenten heeft in
deze prijsklasse, want ik verklap u
alvast even die instapper: 13.990
euro! Een compacte SUV voor de
prijs van een kleine auto....
Renaultgenen
De Duster baseert op de Renault
Clio wat betreft het onderstel, de
bodemplaat en de ophanging en
maakt wat de vierwielaangedreven
uitvoering aangaat, gebruik van de
techniek van de Nissan X-Trail. Ook
de drie motoren komen regelrecht
uit de Renaultregalen, nl. de 1.6 liter
benzinemotor die 105 pk levert en
de beide 1.5 dCi's met 107 pk/240
Nm en 109 pk/240 Nm.
Hij meet in de lengte 4.32 m, in de
breedte 1.82 m en in de hoogte 1.70
met name voor de tweede categorie
bijzonder aangenaam.
Het overzichtelijke dashboard deelt
hij vrijwel geheel met zijn zusje, de
Sandero. De materialen bestaan zon
der uitzondering uit harde kunststof
soorten en de schroeven waarmee
het is verankerd, zijn geen van alle
afgedekt. Dat basic karakter stoort
echter geenszins, het doet allemaal
solide aan. De klokken zijn goed te
lezen en de boordcomputer geeft
de meeste zaken keurig weer. De
pré wat betreft het zicht op de weg.
Achterin hebben noch het hoofd,
noch de knieën te klagen over de
geboden ruimte. De enorme koffer
ruimte van 475 liter, te vergroten
naar 1636 liter is natuurlijk aange
naam. Ik vermoed wel dat de kunst
stof zijkanten wat krasgevoelig zijn.
En route
De 1,6 liter benzinemotor is stil, zo
lang hij niet teveel toeren maakt. Hij
is bovendien geweldig soepel, zodat
rotondes gemakkelijk in z'n drie
genomen kunnen worden. Dan is
het weer jammer, dat Dacia niet over
een zesbak beschikt, want boven
de 130 km/h (4000 toeren) laat hij
zich duidelijk horen. Het heeft ook
direct te maken met het ontbreken
van isolatiemateriaal, dat trouwens
wel optioneel verkrijgbaar is. Hij
is voorts verrassend comfortabel
getrimd, waardoor het reizen met
deze Duster bijzonder aangenaam
verloopt. De zachte veerafstemming
kent ook een nadeeltje, want bij een
plotselinge uitwijkmanoeuvre, helt
het koetswerk flink over. In snel
stuurbewegingen blijkt hij keurig
exact te werken. Met zijn luchtweer-
standscoëfficiënt van 0.42 kan je
natuurlijk op je vingers natellen dat
de Duster geen voorbeeld is van
zuinig rijden. Dat wordt weliswaar
deels gecompenseerd door het voor
zijn klasse lage gewicht van 1135 kg
en deels doordat de motor over die
souplesse beschikt. Ik kwam gemid
deld nét onder de 1 op 10 terecht
over de hele testperiode...
Simone fotografeerde directeur
Rien de Dreu van Auto Centrum in
Goes tussen de beide Dusters, een
zwarte en een witte. "Dacia staat in
Frankrijk op nummer 4!", vertelde
hij me terloops en dat zegt eigenlijk
genoeg.
De Duster is een auto die zich op het
wezenlijke concentreert, een SUV
die zelfs als voorwielaandrijver in
het terrein verder komt dan gewone
auto's. Een extreem goedkope auto
die echter niet goedkoop aandoet
en waar je trots naar omdraait als je
hem hebt geparkeerd...