De Dacia Duster, een echte stoere bink en niet duur ftSTINGL Woensdag 30 juni 2010 - Pagina 31 De Dacia Duster met betrouwbare Renaulttechniek is een nieuwe di mensie in SUV-land Tijdens de Romeinse overheersing zo'n 2000 jaar geleden, heette Roe menië Dacië. De Romeinen noemden het veroverde gebied Colonia Dacia. Het Roemeens is geen Slavische, maar een Romaanse taal, verwant aan het Frans, Italiaans, Spaans en Portugees. De autofabriek Dacia is in 1968 opgericht en produceerde vanaf het eerste begin de Renault 12 in licentie. Dat heeft men uiteindelijk 36 jaar gedaan, namelijk tot 2004. In Roemenië werd uitsluitend de 1300 gemaakt en daarvan werd ook een stationcar, een bestelwagen en een pickup gerealiseerd. In Roemenië is Dacia volksauto nummer 1 en in 1999 nam Renault zijn licentie-partner geheel over. In middels is onder regie van het Fran se moedermerk de Logan, de MCV en de Sandero ontwikkeld en die modellen gaan als warme broodjes over de toonbank. In Brazilië worden trouwens de Dacia's als Renault ver kocht. In Duitsland is de Sandero in 2009 met 51.292 verkopen de Mer cedes E-Klasse voorbijgestreefd. Op de Salon van G-enève in maart dit jaar, werd de Duster voor het eerst aan het publiek voorgesteld en op de persdag waren de verzamelde jour nalisten meer dan enthousiast! Geen concurrentie Toen ik hem voor het eerst zag daar in Genève, nét nadat hij uit z'n jasje was getild door de grote Renault- baas Carlos Ghosn, was ik helemaal verbijsterd: hoe kan een auto voor zo'n prijsje zo'n uitstraling hebben? Er stond trouwens ook meteen een rallyversie klaar in de Franse racekleur blauw. De aah's en oooh's waren even niet van de lucht en in alle talen werd er druk overlegd. De fotografen wisten niet hoe vlug ze die spetterende SUV op de gevoelige lens moesten vastleggen. Het klinkt allemaal een beetje onwezenlijk voor een Franse Roemeen, maar de tekst op de folder en natuurlijk ook op de auto luidt: 'Shockingly affordable', vrij vertaald: verbijsterend goedkoop. Als de voortekenen niet bedriegen wordt deze auto een hype en ik zal u uitleggen waarom. Zet hem naast een Jeep, een Toy ota of een Mercedes en hij doet er in eerste instantie zeker niet voor onder. Alle toeschouwers zijn meteen onder de indruk van zijn spierbundels, want hij is vanaf zijn prille jeugd al naar de sportschool geweest. Hightech en zelfbewust kijkt hij je aan. Hij heeft iets van: "Nou, zawat vind je van mij?" Hij schaart zich op een receptie gemakkelijk tussen de BMWX1 en de Mercedes GLK. De portier kijkt hoogstens een beetje op als hij zijn achternaam noemt: Duster... De dik aangezette spatborden tonen zijn spieren als had hij een mouw loos T-shirtje aan, maar hij wordt nooit banaal. Hij toont charme en charisma, hij nodigt uit zonder te shockeren en hij is zelfs een beetje sexy, zeker in de testautomodus met zijn optionele voor- en achterskirts. Hij heeft een dikke neus en dat kan je op verschillende manieren uitleg gen. In ieder geval heb ik achter het stuur zittend een beetje het 'king-of- the-roadgevoel'. Kent u dat? Renault m. Zijn wielbasis van 2.67 m garan deert veel ruimte achterin. Doordat hij 21 cm bodemvrijheid bezit, draait hij zelfs in de voorwielaangedreven versie zijn hand niet om voor es capades op onverharde wegen of karrensporen. Bovendien garandeert die bodemvrijheid in combinatie met de forse banden (215/65 R16) een meer dan aangename passage over lastige verkeersdrempels en weg- oneffenheden. Basic en functioneel Dankzij zijn forse hoogte, stappen jong en oud gemakkelijk in en dat is functionaliteit is dankzij het gebruik van Renault-hendels en knoppen in orde, alleen de bediening van de claxon op de linker stuurhendel is een typisch jaren '80 revival uit Oost Europa... Het stuurwiel laat zich ook in de duurste Lauréate-versie slechts in de hoogte verstellen, de beide voorstoelen kunnen wel qua hoogte aangepast worden. Voorin is duidelijk merkbaar dat hij over een forse breedte beschikt en zoals ik al schreef, is de hoge zit een DOOR ROB STRATING genomen bochten wordt hij zelfs een beetje overstuurd, dat wil zeggen dat zijn kont naar buiten dringt. ESP is uitsluitend als optie verkrijgbaar op de diesels en dat snap ik dan weer niet zo. In Roemenië is de boter blijkbaar schaars, want de vijfbak schakelt wat hakerig. De stuurbe krachtiging voelt stevig aan, lijkt in beginsel wat indirect, maar bij snelle heeft trouwens in de Nederlandse chefdesigner Laurens van den Acker een waardig opvolger van Patrick Leöuément gevonden en ik ben er van overtuigd dat Van den Acker aan de Duster heeft meegetekend. Dacia heeft een auto op de weg gezet die voor het eerst sinds de T-Ford geen concurrenten heeft in deze prijsklasse, want ik verklap u alvast even die instapper: 13.990 euro! Een compacte SUV voor de prijs van een kleine auto.... Renaultgenen De Duster baseert op de Renault Clio wat betreft het onderstel, de bodemplaat en de ophanging en maakt wat de vierwielaangedreven uitvoering aangaat, gebruik van de techniek van de Nissan X-Trail. Ook de drie motoren komen regelrecht uit de Renaultregalen, nl. de 1.6 liter benzinemotor die 105 pk levert en de beide 1.5 dCi's met 107 pk/240 Nm en 109 pk/240 Nm. Hij meet in de lengte 4.32 m, in de breedte 1.82 m en in de hoogte 1.70 met name voor de tweede categorie bijzonder aangenaam. Het overzichtelijke dashboard deelt hij vrijwel geheel met zijn zusje, de Sandero. De materialen bestaan zon der uitzondering uit harde kunststof soorten en de schroeven waarmee het is verankerd, zijn geen van alle afgedekt. Dat basic karakter stoort echter geenszins, het doet allemaal solide aan. De klokken zijn goed te lezen en de boordcomputer geeft de meeste zaken keurig weer. De pré wat betreft het zicht op de weg. Achterin hebben noch het hoofd, noch de knieën te klagen over de geboden ruimte. De enorme koffer ruimte van 475 liter, te vergroten naar 1636 liter is natuurlijk aange naam. Ik vermoed wel dat de kunst stof zijkanten wat krasgevoelig zijn. En route De 1,6 liter benzinemotor is stil, zo lang hij niet teveel toeren maakt. Hij is bovendien geweldig soepel, zodat rotondes gemakkelijk in z'n drie genomen kunnen worden. Dan is het weer jammer, dat Dacia niet over een zesbak beschikt, want boven de 130 km/h (4000 toeren) laat hij zich duidelijk horen. Het heeft ook direct te maken met het ontbreken van isolatiemateriaal, dat trouwens wel optioneel verkrijgbaar is. Hij is voorts verrassend comfortabel getrimd, waardoor het reizen met deze Duster bijzonder aangenaam verloopt. De zachte veerafstemming kent ook een nadeeltje, want bij een plotselinge uitwijkmanoeuvre, helt het koetswerk flink over. In snel stuurbewegingen blijkt hij keurig exact te werken. Met zijn luchtweer- standscoëfficiënt van 0.42 kan je natuurlijk op je vingers natellen dat de Duster geen voorbeeld is van zuinig rijden. Dat wordt weliswaar deels gecompenseerd door het voor zijn klasse lage gewicht van 1135 kg en deels doordat de motor over die souplesse beschikt. Ik kwam gemid deld nét onder de 1 op 10 terecht over de hele testperiode... Simone fotografeerde directeur Rien de Dreu van Auto Centrum in Goes tussen de beide Dusters, een zwarte en een witte. "Dacia staat in Frankrijk op nummer 4!", vertelde hij me terloops en dat zegt eigenlijk genoeg. De Duster is een auto die zich op het wezenlijke concentreert, een SUV die zelfs als voorwielaandrijver in het terrein verder komt dan gewone auto's. Een extreem goedkope auto die echter niet goedkoop aandoet en waar je trots naar omdraait als je hem hebt geparkeerd...

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2010 | | pagina 33