f\4wJ4. QR-2 "BUNDELING VAN KRACHTEN" 0 ros inui oe rniiutor Honda bouwt weer een flitsen de coupé en wat voor één! Hij lijkt op zijn voorganger, de CRX, maar hij is verrassend oncon ventioneel: het is namelijk de eerste hybride-coupé met een zes versnellingsbak... Ik sta te popelen om hem aan u voorstellen! WoensdagT6 juni "2DT0: Pagina' 3] Augustus 1965, ik was bijna 18, maar autorijden kon ik al als de bes te: van mijn vader geleerd, dat kon toen nog. We kwamen met de cara van uit Zwitserland. Vlak voordat we moesten tanken, werden we voorbij- geflitst door twee mini-coupeetjes met rode Duitse garagekentekens en mijn broer Arthur en ik keken elkaar verbaasd aan: we zaten samen bij pa voorin, want dan kon toen nog met een rechte voorbank en stuurver- snelling..Wij kenden met z'n tweeën alle auto's die langs kwamen, maar die coupeetjes..? Even verder op, in Bruchsal, zagen we de autoot jes van dichtbij: het waren Honda's, maar er stond geen typenaam op. Wij kenden het merk uitsluitend uit de motorwereld, maar auto's? Het minuscule coupeetje werd be stuurd door Japanners die net deden of er geen nieuwsgierige blikken be stonden. Met een hoog gierend ge luid vertrokken ze weer om met snelheden rond de 160 km/h de Duitse Autobahnwereld-van-toen versteld te laten staan. Het bleken de prototypes te zijn van de latere S800, met een 791 cc kleine motor met dubbel bovenliggende nokken- assen, 70 pk, 4 carburateurs en hij maakte ruim 8000 toeren per mi nuut... Kunt u zich voorstellen dat ik die eerste kennismaking met een Honda nooit meer vergeet? Een coupé is plezier Ik houd van coupés. Het woord stamt nog uit de koetsentijd en je was uitsluitend met z'n tweeën on derweg. Bij Honda is dat concept niet veranderd, want er passen écht maar twee mensen in. Zijn achter naam is de afkorting van Compact Renaissance Zero en hij onder scheidt zich als eerste van de drup- pelvorm van de andere hybride-au to's. Hij treedt inderdaad in de voetspo ren van zijn voorganger, de CRX, die in de '80er jaren aantrad tegen de Volkswagen Golf GTI en de Opel Ka- dett GSI. Hij werd al snel de volks- Porsche genoemd. I\la ruim twee de cennia wordt dus de legendarische CRX vervangen door de CR-Z die van alle kanten bezien een opvallen de verschijning is geworden met zijn scherp getekende kegelvorm. Van voren oogt hij geweldig dyna misch met zijn laag over de grond snuffelende spoilerneus. De agres sieve koplampen hebben led-dagver lichting en omsluiten de lange en la ge motorkap. De grote voorruit lijkt al bij de motor te beginnen en vormt één geheel met het vlakke dak dat op zijn beurt naadloos overgaat in de achterruit. De antenne die als een vin het dak siert heeft wel iets futu ristisch Vooral van de zijkant gezien is de at letische wigvorm van het koetswerk goed zichtbaar. Over de gedeelde achterruit en zijn aparte kontje wordt luidkeels gediscussieerd. Natuurlijk is het zicht door de binnenspiegel niet ideaal, want de balk tussen de beide achterruiten stoort, maar aan de andere kant vangen de beide bui tenspiegels dat gemis op. Blijft staan generator. Tijdens het remmen of uitrollen, produceert hij elektriciteit en levert dit aan het 100V batterij pakket. U snapt dat dit mooie systeem wel moet leiden tot een enorme brand stofbesparing bij een daarnaast ver rassend sportieve rijstijl. Welnu, in de stad resulteren die vereende krachten in een verbruik van rond de 1 op 16 en 1 op 23 op de buiten weg. Opdat de piloot duidelijk merkbaar wat van de hybrideaandrijving merkt, zijn er drie programma's: 'econ', 'normal' en 'sport'. Bovendien wordt er door middel van plantenicoontjes op een LCD schermpje aangegeven hoe zuinig je hebt gereden. rood. Leuke Aziatische spielereien misschien, maar de onzichtbare elektrische hulp moet toch op de één of andere manier gevisualiseerd worden, nietwaar? Hij kan niet uit sluitend elektrisch gereden worden, de elektromotor ondersteunt slechts, net als bij een E-bike. Zijn koppel van 174 Nm lijkt niet veel, maar doordat de benzinemotor met dat elektrisch duwtje in de rug al vanaf 1000 toeren zijn trekkracht ontwikkelt, wordt dat volledig ge compenseerd. Sportief onderweg Ik zit diep weggestoken op een zali ge kuipstoel. De kleine pook staat DOOR ROB STRATING conden naar de honderd zijn niet sensationeel en zijn top van 200 km/h haalt hij wel, maar niet in een toptijd. Dankzij de lage zit, zijn ge weldige wegligging, de sportieve ambiance en de gretige reactie op het gaspedaal is de sensatie er niet minder om. Bovendien wordt dat sportieve onderweg zijn beloond met dat al beschreven minimale ver bruik! dat hij zich mede dankzij dat bijzon dere achterwerk onderscheidt en hij is daardoor verre van saai! De aparte led-achterlichten en de diffuser zorgen dat hij een onuitwis bare indruk achterlaat op zijn net ge passeerde mede weggenoten. Dubbele krachten Waarom kiest Honda voor een milde hybrideaandrijving? Heel eenvoudig, omdat elke auto een verbrandings motor, een startmotor, een dynamo en een accu aan boord heeft. Waar om zou je de startmotor en de dyna mo niet combineren en die nieuwe combinatie inclusief de accu optima liseren? Zo ontstaat een unieke combinatie van een 1500 cc grote benzinemotor met 114 pk en een 14 pk sterke elektromotor, dus samen 128 pk. Het IMA-systeem (Integra ted Motor Assistant), de 14 pk elek tromotor dus, doet ook dienst als Op het futuristische hightech 3D dashboard prijkt een grote centrale klok die in het midden digitaal de snelheid aangeeft. Daaromheen draait de toerenteller met een groene achtergrond als je ecologische ver antwoord rijdt. Wanneer je normaal rijdt, is de kleur blauw, maar geef je gas in z'n sportstand, kleurt de klok als in een raceauto op de ideale plek. De zesbak schakelt exact en snel. Ik ben vertrokken in de 'econmodus'. De toerenteller kleurt nog groen. Als de motorolie op temperatuur is - dat moet ik gokken, want er is geen me- tertje aanwezig - druk ik de sport stand in. Onmiddellijk verschijnt de rode kleur en volgt er een letterlijk duwtje in mijn rug. Dankzij die ver eende krachten spurt de kleine Hon da vooruit en flits ik door zijn zes versnellingen heen. De 4.08 m korte, 1.74 m brede en 1245 kg zware coupé ontpopt zich als een echte bochtenjager:- hij voelt bij snel boch tenwerk als een kart aan en dankzij de precieze besturing met het plezie rige kleine leren stuurtje, zijn neutra le wegligging en zijn stevig veerka- rakter is het een sportwagen bij uit stek. Met het raampje open hoor ik zijn sonore uitlaatbrom bij alle oefe ningen. Toch is het geen snelheids monster pur sang, want de 9,9 se- Zoals ik al aangaf, is een coupé be doeld voor z'n tweeën en moet je niet eens proberen om achterin te gaan zitten. Laten we die ruimte daar benutten om wat tassen kwijt te kunnen, of om de kofferruimte te vergroten van 401 naar 595 liter. Alle CR-Zetten Er zijn drie uitvoeringen die allemaal dezelfde motor en dus het zuinige A- label bezitten. De 1.5S staat voor 24990 euro in de boeken, de Sport voor 26.390 en de GT voor 28.690 euro. Voorts zijn er nog talloze mo gelijkheden om hem van allerlei flits ende accessoires te voorzien. Op de Turfkade in Goes bevindt zich sinds kort Van den Berg Interieur. Eigenaresse Erna poseert hier bij de Honda CR-Z en ik weet geen betere plek waar oud en nieuw harmonisch samengaan.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 2010 | | pagina 43