f\4wJ4. QR-2
"BUNDELING VAN KRACHTEN"
0 ros inui oe rniiutor
Honda bouwt weer een flitsen
de coupé en wat voor één! Hij
lijkt op zijn voorganger, de CRX,
maar hij is verrassend oncon
ventioneel: het is namelijk de
eerste hybride-coupé met een
zes versnellingsbak...
Ik sta te popelen om hem aan u
voorstellen!
WoensdagT6 juni "2DT0: Pagina' 3]
Augustus 1965, ik was bijna 18,
maar autorijden kon ik al als de bes
te: van mijn vader geleerd, dat kon
toen nog. We kwamen met de cara
van uit Zwitserland. Vlak voordat we
moesten tanken, werden we voorbij-
geflitst door twee mini-coupeetjes
met rode Duitse garagekentekens en
mijn broer Arthur en ik keken elkaar
verbaasd aan: we zaten samen bij pa
voorin, want dan kon toen nog met
een rechte voorbank en stuurver-
snelling..Wij kenden met z'n
tweeën alle auto's die langs kwamen,
maar die coupeetjes..? Even verder
op, in Bruchsal, zagen we de autoot
jes van dichtbij: het waren Honda's,
maar er stond geen typenaam op.
Wij kenden het merk uitsluitend uit
de motorwereld, maar auto's?
Het minuscule coupeetje werd be
stuurd door Japanners die net deden
of er geen nieuwsgierige blikken be
stonden. Met een hoog gierend ge
luid vertrokken ze weer om met
snelheden rond de 160 km/h de
Duitse Autobahnwereld-van-toen
versteld te laten staan. Het bleken de
prototypes te zijn van de latere
S800, met een 791 cc kleine motor
met dubbel bovenliggende nokken-
assen, 70 pk, 4 carburateurs en hij
maakte ruim 8000 toeren per mi
nuut...
Kunt u zich voorstellen dat ik die
eerste kennismaking met een Honda
nooit meer vergeet?
Een coupé is plezier
Ik houd van coupés. Het woord
stamt nog uit de koetsentijd en je
was uitsluitend met z'n tweeën on
derweg. Bij Honda is dat concept
niet veranderd, want er passen écht
maar twee mensen in. Zijn achter
naam is de afkorting van Compact
Renaissance Zero en hij onder
scheidt zich als eerste van de drup-
pelvorm van de andere hybride-au
to's.
Hij treedt inderdaad in de voetspo
ren van zijn voorganger, de CRX, die
in de '80er jaren aantrad tegen de
Volkswagen Golf GTI en de Opel Ka-
dett GSI. Hij werd al snel de volks-
Porsche genoemd. I\la ruim twee de
cennia wordt dus de legendarische
CRX vervangen door de CR-Z die
van alle kanten bezien een opvallen
de verschijning is geworden met zijn
scherp getekende kegelvorm.
Van voren oogt hij geweldig dyna
misch met zijn laag over de grond
snuffelende spoilerneus. De agres
sieve koplampen hebben led-dagver
lichting en omsluiten de lange en la
ge motorkap. De grote voorruit lijkt
al bij de motor te beginnen en vormt
één geheel met het vlakke dak dat
op zijn beurt naadloos overgaat in
de achterruit. De antenne die als een
vin het dak siert heeft wel iets futu
ristisch
Vooral van de zijkant gezien is de at
letische wigvorm van het koetswerk
goed zichtbaar. Over de gedeelde
achterruit en zijn aparte kontje wordt
luidkeels gediscussieerd. Natuurlijk
is het zicht door de binnenspiegel
niet ideaal, want de balk tussen de
beide achterruiten stoort, maar aan
de andere kant vangen de beide bui
tenspiegels dat gemis op. Blijft staan
generator. Tijdens het remmen of
uitrollen, produceert hij elektriciteit
en levert dit aan het 100V batterij
pakket.
U snapt dat dit mooie systeem wel
moet leiden tot een enorme brand
stofbesparing bij een daarnaast ver
rassend sportieve rijstijl. Welnu, in
de stad resulteren die vereende
krachten in een verbruik van rond de
1 op 16 en 1 op 23 op de buiten
weg.
Opdat de piloot duidelijk merkbaar
wat van de hybrideaandrijving merkt,
zijn er drie programma's: 'econ',
'normal' en 'sport'. Bovendien wordt
er door middel van plantenicoontjes
op een LCD schermpje aangegeven
hoe zuinig je hebt gereden.
rood. Leuke Aziatische spielereien
misschien, maar de onzichtbare
elektrische hulp moet toch op de
één of andere manier gevisualiseerd
worden, nietwaar? Hij kan niet uit
sluitend elektrisch gereden worden,
de elektromotor ondersteunt slechts,
net als bij een E-bike.
Zijn koppel van 174 Nm lijkt niet
veel, maar doordat de benzinemotor
met dat elektrisch duwtje in de rug
al vanaf 1000 toeren zijn trekkracht
ontwikkelt, wordt dat volledig ge
compenseerd.
Sportief onderweg
Ik zit diep weggestoken op een zali
ge kuipstoel. De kleine pook staat
DOOR ROB STRATING
conden naar de honderd zijn niet
sensationeel en zijn top van 200
km/h haalt hij wel, maar niet in een
toptijd. Dankzij de lage zit, zijn ge
weldige wegligging, de sportieve
ambiance en de gretige reactie op
het gaspedaal is de sensatie er niet
minder om. Bovendien wordt dat
sportieve onderweg zijn beloond met
dat al beschreven minimale ver
bruik!
dat hij zich mede dankzij dat bijzon
dere achterwerk onderscheidt en hij
is daardoor verre van saai!
De aparte led-achterlichten en de
diffuser zorgen dat hij een onuitwis
bare indruk achterlaat op zijn net ge
passeerde mede weggenoten.
Dubbele krachten
Waarom kiest Honda voor een milde
hybrideaandrijving? Heel eenvoudig,
omdat elke auto een verbrandings
motor, een startmotor, een dynamo
en een accu aan boord heeft. Waar
om zou je de startmotor en de dyna
mo niet combineren en die nieuwe
combinatie inclusief de accu optima
liseren? Zo ontstaat een unieke
combinatie van een 1500 cc grote
benzinemotor met 114 pk en een 14
pk sterke elektromotor, dus samen
128 pk. Het IMA-systeem (Integra
ted Motor Assistant), de 14 pk elek
tromotor dus, doet ook dienst als
Op het futuristische hightech 3D
dashboard prijkt een grote centrale
klok die in het midden digitaal de
snelheid aangeeft. Daaromheen
draait de toerenteller met een groene
achtergrond als je ecologische ver
antwoord rijdt. Wanneer je normaal
rijdt, is de kleur blauw, maar geef je
gas in z'n sportstand, kleurt de klok
als in een raceauto op de ideale plek.
De zesbak schakelt exact en snel. Ik
ben vertrokken in de 'econmodus'.
De toerenteller kleurt nog groen. Als
de motorolie op temperatuur is - dat
moet ik gokken, want er is geen me-
tertje aanwezig - druk ik de sport
stand in. Onmiddellijk verschijnt de
rode kleur en volgt er een letterlijk
duwtje in mijn rug. Dankzij die ver
eende krachten spurt de kleine Hon
da vooruit en flits ik door zijn zes
versnellingen heen. De 4.08 m korte,
1.74 m brede en 1245 kg zware
coupé ontpopt zich als een echte
bochtenjager:- hij voelt bij snel boch
tenwerk als een kart aan en dankzij
de precieze besturing met het plezie
rige kleine leren stuurtje, zijn neutra
le wegligging en zijn stevig veerka-
rakter is het een sportwagen bij uit
stek. Met het raampje open hoor ik
zijn sonore uitlaatbrom bij alle oefe
ningen. Toch is het geen snelheids
monster pur sang, want de 9,9 se-
Zoals ik al aangaf, is een coupé be
doeld voor z'n tweeën en moet je
niet eens proberen om achterin te
gaan zitten. Laten we die ruimte daar
benutten om wat tassen kwijt te
kunnen, of om de kofferruimte te
vergroten van 401 naar 595 liter.
Alle CR-Zetten
Er zijn drie uitvoeringen die allemaal
dezelfde motor en dus het zuinige A-
label bezitten. De 1.5S staat voor
24990 euro in de boeken, de Sport
voor 26.390 en de GT voor 28.690
euro. Voorts zijn er nog talloze mo
gelijkheden om hem van allerlei flits
ende accessoires te voorzien.
Op de Turfkade in Goes bevindt zich
sinds kort Van den Berg Interieur.
Eigenaresse Erna poseert hier bij de
Honda CR-Z en ik weet geen betere
plek waar oud en nieuw harmonisch
samengaan.